lørdag 8. mai 2021

Noen nye bilder fra området rundt dammen, og et nytt tre...

 Jeg kan ikke la være å ta bilder av min rosa magnolia som blomstrer så fint nå, så dere må nok bare tåle å se flere bilder av den :)



Magnoliatreet og hagedammen fra forskjellige vinkler.

I hagen jobber jeg fortsatt med å rense i bedene. Siden jeg har laget meg så stor hage, så er det også mye jobb om våren. Det er så mange løvtrær rundt her, og hver høst slipper de ned store mengder med løv. Så det er en stor jobb med å fjerne det hver vår. Jeg har også begynt å se omfanget av døde/halvdøde planter etter den kalde vinteren. De plantene som har vært i grenseland  angående herdighet er nesten døde. Cornus controversa 'Variegata' og Cedrus libanii er i den kategorien. Én grein er uten skader på begge to, men da blir de spadd opp og erstattet. 

Jeg var på det lokale gartneriet her for å se etter noe helt annet da jeg plutselig så et tre jeg aldri har sett her før. Det heter på norsk Blodplomme/ Prunus cerasifera 'Hessei'. Det skal ha variegerte blader, og siden det er så mye som skal byttes ut, og skal det få plassen til en av de som skal spas opp. Det er herdig til H4, og da skal det i teorien overleve her. Det behøvde en varm plass sto det, så det er nok litt sart likevel.  Men teori og praksis er ofte to forskjellige ting ;)

I dag skal vi i dobbel bursdag, og i morgen i bursdag til nest eldste barnebarnet. Både min svigerinne og barnebarnet er født på samme dato, så da blir det mye feiring på samme tid. Min brors bursdag ble hoppet over i april  pga. coronarestriksjoner, så derfor blir det dobbel feiring i dag. Det er jo hyggelig å se familien igjen nå. Så får vi se om åpningen av samfunnet fungerer, eller om vi må stenge ned nok en gang. Jeg er ikke vaksinert enda, men håper å få beskjed om det snart.

Fortsatt god helg/weekend.


44 kommentarer:

  1. Din rosa magnolia er utrolig fin - står så smukt ved havedammen :-)
    Men det er synd, at jeres vinter har været så kold, at du har mange planter, der er døde.
    Tillykke med din svigerinde, din bror og næstældste barnebarn - I får noget at fejre i weekenden :-)
    Jeg håber, Norge klarer sig uden endnu en nedlukning. Her er man gået over til kun at nedlukke de kommuner, hvor smitten bliver for høj.
    Rigtig god weekend, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er jo synd, men jeg burde også ha tatt det med i beregningen når jeg plantet de. Klima blir varmere overalt, men bare ikke her ser det ut som ;)
      Ja, det blir mye å feire denne helgen :)
      Ja, det håper jeg også, men nå er det store smitteutbrudd flere steder igjen :(
      Det høres veldig fornuftig ut.
      Riktig god weekend til deg også, klem.

      Slett
  2. Magnoliorna är vackra! Här har Merrill och Norman Gould börjat blomma. Tråkigt med dina buskar och träd. Jag har några här också som inte mår så bra men jag gör inget åt det förrän till midsommar. De kan trots allt bryta och börja må bra igen.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de :) Merill står på min ønskeliste, for den er også så fin. Ja, det er så kjedelig, men når det er så store skader anser jeg de som tapt. Ja, de kan jo det. Jeg skal flytte de til et annet sted og se om de kommer seg.

      Klem, Marit

      Slett
  3. Hello, Marit
    Your Magnolia blooms are beautiful, the view of your garden is lovely. Happy Birthday to everyone! Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a wonderful weekend!

      Slett
  4. Your pink magnolia looks wonderful, Marit. I can see why you are in love with it. It probably doesn't require a whole lot of maintenance either. Enjoy all your birthday celebrations with your family. It will be a source of great joy that you can all get together again. Our current lockdown will end on 20 May, and I really hope we don't have to endure another one. It really is starting to weigh heavily on everyone. We are all ready for some social interaction. Have a great weekend. Hugs from Canada. David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, it's a very easy plant to grow.
      Yes, I will. The birthdays are so nice to celebrate now. I hope you don't have more lockdowns.
      Have a great weekend you too. Hugs from Norway :)

      Slett
  5. Så fint vid din damm.
    Så många födelsedagar på en gång, roligt att få fira igen.
    Riktigt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, sånn er det hvert år :)
      Det er fint å kunne feire igjen ja.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  6. Hej Marit
    Ja det må fejres, når I endelig kan samles igen. Der er meget arbejde med at gøre bedene forårsklare, jeg kender det med alle bladene, der skal ind i bedene om efteråret og ud igen om foråret. Ærgerligt med dine træer der er næsten gået ud, men måske kan blodblommen klare det, vi håber.
    Vi kan sagtens klare at se flere billeder af din magnolia, den er da fin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det må feires nå når vi endelig kan møtes igjen. Ja, det vet du også alt om :)
      Ja, det er mye arbeide, men jeg tar det i mitt eget tempo. I år bare hygger jeg med jobben. Vpren har vært så kald, at her er ikke våren kommet så langt som hos deg.
      Ja, det er ergerlig, men det er litt min egen feil også som trosser herdighetsgrensene her. Det går galt i en sånn vinter som i år. Jeg håper på det ja.
      Tusen takk :)
      Klem

      Slett
  7. Hej Marit

    Ja, det bliver varmere, klimaet - men vejret fra år til år, sikken bare de sidste 3-4 år har været forskellige, og da især om foråret...
    Haver er ekstra udsatte - oftest med åbent foroven og masser af udstråling når der heller ikke er skyer.
    På en måde kan man sige det er imponerende med så meget der faktisk klarer sig:)
    Flotte billeder du viser - det går så hurtigt nu, snart grønnes det hele!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det gjør jo det. Det har vært veldig stor forskjell her på vinteren fra i fjor til i år.
      Ja, sånn er det bare. I vinter var det en lang periode med bare klarvær.
      Ja, det er jo veldig mye som overlever her til tross for kulden :)
      Tusen takk. Ja, det er allerede grønne trær her som det vi kaller hegg/Prunus padus. Kjenner du til den? Den vokser nær vann, som ved små bekker og elver.

      Ha en deilig weekend

      Slett
    2. Den hedder hæg på dansk og vist Hägg på svensk - jada imponerende duft når den blomstrer! TRor man ser den lidt overalt i kulturlandskabet i hele norden!

      Slett
    3. Da er jo navnene i norden ganske like :)
      Duften er helt nydelig ja. Ru dt her er det så mye av den at det kjennes godt når den blomstrer. Ok, det er jo fint at den finnes flere steder :)

      Slett
  8. Det er altså også en smuk magnolie, Marit, så vis den bare :-)
    Tillykke med alle fødselsdagene. Det er dejligt at kunne begynde at se familie og venner. Vi må tro og håbe på, at det går godt og går bedre og bedre.
    Og tillykke med dit nye træ med brogede blade, selv om det var fordi der er noget, der gik ud. Det var åbenbart en hård vinter.
    God weekend til dig også.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth :)
      Ja, det er så deilig at vi nå kan treffes igjen. Det må vi bare håpe på ja. Takk for det også :)
      Ja, det er ergerlig at treet gikk ut, men med sånne vintre kan det gå sånn.
      Ha en fortsatt deilig weekend.

      Slett
  9. Magnoliaen din er så herlig, og jeg synes den er fin grønn gjennom året også. Den ble oppkalt etter den franske botanikeren Magnol.
    Ha det gøy på bursdagsfestene, så hyggelig når familien kan være sammen. Jeg ønsker deg en fantastisk tid. Vi er over 20 grader i morgen ... her. Våren i all sin prakt.
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Den er fin om sommeren også ja, for da er den helt grønn :)
      Ja, det har jeg lest om. Vi hadde det så hyggelig i dag. Åh, det høres helt fantastisk ut.
      Ja, nå kommer våren! :)
      Klem, Marit

      Slett
  10. Good evening dear Marit,
    Your Magnolia is so beautiful I can imagine that you can stop making photo´s of it. Wonderful to be together with your family after such a long time being without them. Time to party and to celebrate!!! Happy birthday to all of your family.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      No, that's true :)
      Yes, now it's time for celebrations!
      Thank you.
      Have a wonderful evening you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Hei Marit.
    Nydelig magnoliatre. Det er så ergerlig med trær og planter som en må spa opp. Har mistet så mye i år. Det er så hyggelig å kunne samles igjen. Her er det mye smitte, så det må vi nok vente litt med.Jeg har fått første dose og skal ha nr 2 om ca 3 uker.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Ja, det er ergerlig, men det er bare sånn det blir enkelte ganger. Så bra at du har fått første dose.
      God helg.

      Slett
  12. Hello Marit ! Your magnolia blooms are so beautiful !It's always nice to see pictures of your beautiful garden!
    Birthday wishes for yours!
    Happy weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Ela!
      Thank you!
      Happy weekend!

      Slett
  13. Jeg kan sagtens tåle at se Magnoliaen igen - og igen! Man må jo glæde sig over det der trives, navnlig ovenpå en vinter med mange tab. Tænker du hurtigt får fyldt hullerne ud med nye friske planter, og en blodblomme er da en rigtig god start.
    Herligt med dobbelt fødseldagsfest, ovenpå en stor nedlukning. Jeg skal snart have mit første skud corona-vaccine, så nu lysner det.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du også kan det, Ulla :)
      Ja, det er viktig å tenke på det, for tross alt er det flere planter som overlever enn som dør her.
      Det har du nok helt rett i. Den er en god start ja, men jeg kjenner den ikke fra før så jeg er spent på om den vil trives. Vi har hatt det veldig hyggelig i dag
      Så bra da! Jeg venter på at det snart er min tur også. Det gjør det så absolutt!

      Slett
  14. Fine bilder fra området ved dammen og Magnoliatreet. Alltid kjekt med noen nye planter og trær.
    Jeg har fått første dose med Coronavaksine og får andre nå i mai, håper du også snart får din.

    Ha en fin søndag og fødselsdager!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sant. Så bra da!

      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  15. Det gælder om at nyde magnoliaen smukke blomster. Jeg er også forberedt på at finde en del planter, som ikke har overlevet vinteren. De frostgrader, vi blev udsat for denne vinter, var ikke noget, vi så komme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, og det gjør jeg også. Det var vel ikke så mange som så det komme, og spesielt ikke etter den milde vinteren som var i fjor. Det var regn og plussgrader helt til nyttår, og så kom kulden. Så det er ikke merkelig at så mye har dødd. Får håpe at det ikke er så mange døde planter hos deg likevel.

      Slett
  16. Hej Marit!
    Känner igen mig i att gå och rensa och plocka löv. Har stora lövträd som fäller en del. Så lägger jag löven också som skydd i rabatterna, och på våren blir det att rensa bort dem. Tror jag är klar nu. Fina magnolior, min har några knoppar som är lite större, så kanske det blir några blommor i år.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er sånn jeg gjør det også, og da blir det mye å ta bort nå på våren. Så bra at du er klar, og jeg er nok bare halvferdig. Men jeg hygger meg med arbeidet, og det blir jo så fint etterpå når en er ferdig.
      Tusen takk. Det blir spennende å se din hvis det er blomsterknopper på den. De kan bruke noen år på å blomstre.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Hej Marit,

    Klart du ska njuta av, och visa oss bilder, på din fina magnolia. Här är också väldigt mycket att göra under våren eftersom planteringarna bara växer eller blir fler med tiden, men jag försöker tänka att växterna klarar sig även om jag inte hinner pyssla om dem just nu. Trist med dina växter som dött under vintern även om du visste att de var en chansning, det positiva med det är ju att man får tillfälle att testa något annat. Och att det blir nödvändigt med att besök på plantskolan.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, jeg må jo vise frem hvor fin den er nå :)
      Sånn er det her også, og det tar sin tid å bli ferdig. Men jeg blir jo ferdig en gang, og det gjør jo du også.
      Ja, det er kjedelig at de dør, men helt uventet var det ikke. Det er nettopp sånn det er :)
      Der har jeg vært flere ganger allerede, og det hører med til våren.

      Ha en fin uke du også

      Slett
  18. Vilken fantastisk magnolia! Sååå vacker...ja mycket har dött här under vintern. Trist men det är bara att börja om...
    Ha det gott!
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, denne vinteren har ødelagt mange planter. Det er bare sånn det er.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Det börjar se ut som riktig vår hos din nu Marit. Så vackert det är vid dammen och så fint din magnolia blommar. Så skönt att det äntligen är snöfritt. Nu vill vi inte ha mer kalla nätter.
    Och så härligt att läsa om födelsedagsfirande ... "på riktigt", att kunna träffas igen efter alla restriktioner. Nu hoppas vi på att det går bra så att det inte blir fler nedstängningar hos er.
    Det känns så skönt att ha fått första sprutan. Och ännu bättre efter den andra. Men det blir inte förrän i mitten av juni.
    Hoppas det blir ett härligt födelsedagsfirande och att du får en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig så ligner det på vår her også, Anita. Tusen takk. Nei, nå vil vi ikke ha mer frost, for det har det vært nok av denne våren. Ja, det var to flotte fødselsdager, og veldig hyggelig å treffe familien igjen. Det får vi håpe på ja! Det forstår jeg veldig godt. Etter det jeg har lest i dag blir nok ikke det før langt ut på sommeren for meg. Norge har takket nei til to forskjellige vaksiner, og da tar det lengre tud dessverre.

      Ha en fin uke du også!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Nydelig magnolia!
    Så deilig å få feiret litt sammen med familien 😀

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det var så hyggelig :)

      Slett
  21. Så fin din Magnolia är.Våren är en härlig tid då man får gå runt i sina rabatter och ta bort löven man lagt dit under hösten och ser att under dem så spirar det något som är lika roligt varje vår.Däremot så har en del växter farit illa under den här jobbiga vintern och en del har dörr.Härligt när man nu åter kan åter träffas.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er så herlig å se alt som spirer under løvet nå. Vinteren i år har vært veldig kald her, og det er veldig mye som har dødd ser det ut som. Det er helt sikkert.
      Ha det godt.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...