torsdag 6. mai 2021

Livgivende regn...

På mandag slo lynet ned ikke så langt herfra, og tordenbraket kom med en gang. Da kom det ikke noe regn, og det var over på et øyeblikk.  Det var tydelig at det var et værskifte på gang. På tirsdag begynte det endelig å regne, og det regnet også i hele går.  Yr meldte om sludd, men det slapp vi heldigvis. Det ble for "varmt" her, men i høyere strøk rundt her kom regnet som snø. Regnet som kom var så stille at en knapt hørte det når begynte. Siden mandag har det kommet nesten 40 mm med regn, og det er jeg veldig fornøyd med.  Det hjelper veldig på den fryktelige tørken som var her. Det er meldt om mer regn på søndag og mandag, og etter det skal varmen komme. Vi får se om det stemmer!

I dag har jeg vært på en liten fotorunde etter regnet. Det var så tørt her før regnet, så det kom i siste øyeblikk før det ble store skader på vegetasjonen. Bøndene rundt her er nok også veldig fornøyde med nedbøren.

Magnoliablomstring ved dammen

Dette treet plantet jeg i 2009 og det var da veldig lite.  Det  har nå blitt et halvstort tre. Magnolia x lobneri 'Leonard Messel' for de som ikke har fått med seg navnet :)
Den er herdig til H4, og tåler vinteren her veldig godt.

En "vill" primula som sprer seg forsiktig rundt i hagen. Primula elatior heter den.

Her kommer de to siste bildene av snøklokkene for i år. De har blomstret veldig lenge takket være det kalde været. Så alt er jo ikke galt med kulden heller ;)




Primula med regndråper på. Denne skal jeg prøve å dele etter blomstring, for den vil jeg ha flere steder her. Jeg er veldig glad i primula :)

Akeleieblader 

Dette er Plangiorhegma dubium. Den har ikke noe norsk navn, men jeg kaller den stadig Jeffersonia som den het før. Jeg tror det har blitt mitt "norske" navn på den heretter :)
Jeg har to stykker av denne og de vokser på helt forskjellige steder. Det er en skogbunn/woodlandplante som opprinnelig kommer fra Mandschuria og Korea.
 Det er jo hyggelig at den trives så godt her :)

Denne har jeg sådd selv, så den er "født" her. Den trives utmerket selv etter en iskald norsk vinter. Helleborus orientalis 'Metallic Blue Lady'. 

Her er Helleborus tibethanus som har blomstret siden begynnelsen av mars. Nå er den snart avblomstret, og kan hvile til neste vår :)

God helg/weekend!

39 kommentarer:

  1. Så smukke billeder, Marit! Det var dejligt, at I fik masser af livgivende regn - det har vi også fået her, hvor det har regnet uafbrudt på 3. døgn. Nu må det gerne stoppe :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte :)
      Ja, det var så deilig, og det var helt nødvendig at det kom nå. Vi har nok fått av det samme regnet, bare at her stoppet det etter to dager. Ja, det er jo bra hvis det stopper hos deg nå :)
      Her skal det regne både på søndag og mandag, men da vil jeg ha sol og varme etterpå :)
      Klem

      Slett
  2. 'Leonard Messel' virker å være en veldig bra sort. Og vakker! Jeg har bare en bitteliten M. sieboldi kjøpt i fjor, så det blir lenge til blomstring. Primula er bare herlige :) De jeg delte i fjor kommer bra.

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, den er både stabil overfor kulde, og blomstrer hvert år :)
      Den vil jo garantert gå fint hos deg.
      Den har jeg også. Det tar noen år før den blomstrer, men etter det er det blomstring hvert år på den også.
      Ja, det er de! Så godt å høre, for da kan jeg dele mine

      Slett
  3. Hello,
    Beautiful blooms! I am glad you had some rain, we seem to have rainy windy days a lot lately. I did not know the Helleborus bloomed for such a long time, they are all lovely plants. Have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you! Yes, I'm so happy about the rain. Too much rain and wind is not ok. I hope you get warmer weather. It's very many different helleborus, and it's because of the cold weather they have bloomed so long.
      Yes, they are.
      Have a happy day you too,

      Slett
  4. We have Primula veris at the front of our house, Marit. It is a delightful little plant. It is one of the first to bloom in spring, and sometimes even in November it still has flowers. Congratulations on all the rain. If you get hot weather now, everything will explode!

    SvarSlett
    Svar
    1. So nice to hear David. They are lovely plants, and native here. I have never seen them bloom in November here, but it's nice to know about it. Thank you!
      I guess it will :)

      Slett
  5. Hei Marit

    Alletiders med den rigelige regn, det var da bare superheldigt!
    Nu mp vi håbe at du slipper nattefrost de næste par dage...
    Jeg kunne forestille mig at det hele eksploderer når varmen siden kommer!
    Ja, din 'ikke længere Jeffersonia' ser virkelig ud til at trives - den og dens amerikanske fætter er bare lækre!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det var bare så godt å få dette regnet nå. Ja, ikke sant. Jeg føler meg ikke trygg på det før etter weekenden, men etter det ser det ut som varmen kommer :)
      Ja, det tror jeg også, for nå har nesten alt stått stille her. Da blir det nok fart på veksten :)

      Det gjør den utrolig nok her, og de må tåle mye. De har så vakker blåfarge, og jeg liker de veldig godt. De er lekre ja!

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Hej Marit
    Ja det er godt med noget regn, vi er også fornøjede,selvom vi kun har fået det halve, de lover stadig mere de næste dage, og så må det gerne blive lunt uden dog at blive hedebølge ;) det gider vi ikke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbet
      Ja, det var veldig godt med dette regnet som kom. Som vanlig har du fått mindre regn, men hvis du også får mer så hjelper jo dette mye. På mandag kommer varmen hit, og på tirsdag skal det bli 17 grader! Nei, hetebølge vil vi ikke ha! ;)
      Klem

      Slett
  7. Det var en god omgang regn, I fik. De vilde primula er så kønne. Jeg vil også prøve at huske at dele dem efter blomstringen. Det bliver planterne kun kønnere af.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig. Det var akkurat passe siden det var så tørt. Ja, de er så fine, og sprer seg akkurat passe :)
      Ja, det er nok smart å gjøre det. Jeg pleier også å glemme det, men i år skal jeg huske på det :)
      De blir så fine etter deling ja.

      Slett
  8. Utrolig vakke Magnolia!
    Ja, det var også veldig bra med regn nå. Mye vind og tørt hos meg, så et par dager med fukt gjorde godt. Litt mer varme så tror jeg alt vil eksplodere.
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det var så tørt her også etter mye vind.
      Det ser ut som varmen kommer til uken, så da skjer det nok mye i hagen ja :)
      God helg!

      Slett
  9. Hold da op en masse regn. Det var dog vidunderligt for dig. Vi har kun fået 15 mm, men det er trods alt bedre end ingenting :-) Nu bliver det spændende at se, hvad der sker, når varmen kommer.
    Mine primula veris er flinke til at frøsprede sig, så jeg deler dem aldrig. De er så smukke i farven, så de må gerne stå spredt over det hele.¨
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig fikk vi masse regn, men det var så godt å få vannet hele hagen. Det er bedre enn ingenting ja, og hagen din må tåle mye tørke. Jeg håoer at du får mer snart. Ja, og det må bli en eksplosjon av de store 😊
      Nei, de deler ikke jeg heller. Det var den andre gule med regndråper på jeg mente 😊
      Jeg har noe som kalles kuleprimula her, og de sprer seg også mye. Det er så koselig at de sprer seg utover.

      Slett
  10. Så fine Primula du har i hagen din som blomstrer nå. Julerosene så frodige ut.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er veldig frodige i år.

      God helg!

      Slett
  11. Good morning dear Marit,
    Great to see your gardenflowers with raindrops on it. I am looking forward to see your flowers in the Jeffersonia. I love them! And I think also that your garden will bring an explotion of green when the weather get´s a bit warmer. Enjoy it!
    Have a wonderful weekend ahead
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you. I'm so pleased with the rain. I hope I can get a nice photo of them. Yes, I guess it will very soon.
      Have a wonderful weekend ahead you too!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Tillykke med regnen! her har vi også fået en god mængde den sidste ugestid, og nu kommer der gang i ukrudtet også. Dejligt du slap for sneen, for nu ser det hele så dejlig forårsagtigt ud:

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, som alt annet så begynner det å vokse også. Jeg er veldig glad for at jeg slapp den ja.
      Snart kommer varmen, og da blir det fart i veksten 😊

      Slett
  13. Hej Marit!
    Så bra att det har regnat, vi har också fått en hel del, men idag är det solsken igen. Du har så mycket fint som blommar. Magnolian är så vacker och dina primula och helleborus.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var så godt å få det regnet nå, og så bra at du også har fått regn. I dag skinner solen her også, og det er så herlig. Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  14. Härligt att ni också fått regn :) Jag kommer ihåg för länge sen när Jeffersonia hette Plagiorhegma sen bytte man till Jeffersonia. Enligt SKUD ska den fortsatt heta det. Tills de bestämt mig så håller jag kvar... Men primulan liknar mer P. elatior än P. veris. Blommorna är inte lika öppna och veris är mörkare gul.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig å få så mye regn på en gang. Ja, det har du nevnt før. Merkelig at de bytter om på navnene. Jeffersonia er lettere å huske.
      Du har sikkert rett som vanlig :)

      Klem, Marit

      Slett
  15. ‘Metallic Blue Lady’ har en flot farve. Man får et særligt forhold til de planter, man selv har sået.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en flott farge, og som du sier så får en et spesielt forhold til de plantene som en har sådd selv.

      Slett
  16. We are also waiting for warmth, Marit. The last 4 or 5 days was raining, the soil is completely wet. The plants need warmth! Your spring flowers are pretty especially primulas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it have been a long and very cold winter and spring so far this year Nadezda. We also got rain the last days here, so I hope the warm weather will come soon. Yes, the plants need warm weather for sure. Thank you!

      Slett
  17. Det høres godt ut med regn! Primula elatior har forvillet seg sånn her i Bodø at alle har den, enten vi vil eller ikke. Jeg syns de er søte. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så tørt her før regnet at jeg var alvorlig bekynret for plantene i hagen.
      Ja, den forviller seg som den vil, men jeg synes også at den er så søt. God helg!

      Slett
  18. What beautiful spring flowers and a wonderful queen magnolia!
    Happy weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Ela!
      Happy new week ahead!

      Slett
  19. Hello Marit!
    Your magnolia is beautiful! I love primulas too.
    Happy new week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Thank you. Happy new week to you too!
      Hugs!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...