lørdag 13. februar 2021

Mine vakre hekker...

 Trädgårdsfägring har "Min vakre hekk" som tema, og da må jeg bare endre hekk til hekker. Jeg har nemlig  mange hekker her. Det blir bare om thuja denne gangen, men jeg har altså enda flere hekker. 

Når vi flyttet hit i 2006 så var det nettopp det første jeg gjorde her var å plante  noen få hekkplanter jeg hadde med fra der vi bodde før. Jeg innså hurtig at hagen var altfor åpen mot veien forbi her. Jeg ønsker skjerming mot veistøv og innsyn fra naboene og fra veiene.  Både fra hovdveien og veien forbi her. Våren 2007 fikk jeg plantet resten av langsiden i hagen med thuja mot veien som går forbi her. De var jo ikke så store disse plantene da, for thuja var og er fortsatt dyrt i innkjøp. Spesielt når du skal kjøpe 25 stykker på en gang som jeg gjorde da. Det var dyrt ja, men jeg har aldri angret på det kjøpet :)

Sånn så det ut sommeren 2006 når vi flyttet hit.

Samme sommer, og her er den første hekkplantingen ut mot veien begynt. 

Her sees resten av hekkplantene som ble plantet ut mot veien i 2007. 

 Dette bildet er fra 2009,  og da jeg holdt på med å lage dam. Jeg plantet da en ny thujahekk mot nord og mot hovedveien. De var bittesmå og kostet 50 kr pr. stk. på tilbud, og sees helt til venstre i bildet. De var rett og slett bittesmå :)

Bilde fra sommeren 2020. Mye har skjedd i hagen siden vi flyttet dit og det sees godt når en sammenligner med bilder over her fra 2009. Hekken har vokst veldig mye siden plantingen i 2007. 

Dette bildet er tatt i sommer og her sees begge thujahekkene som følger tomten ut mot veien.  Jeg har som nevnt hekk for å forhindre veistøv og innsyn. Det tar noen år å få den så høy og tett, men den er verdt å vente på.
Thuja 'Smaragd' er den sorten jeg har brukt over alt her. 

Dette er i 2014 og sammen med naboen planter vi hekk som et grensegjerde. De var små og det tok sin tid før de ble større. 

Sånn ser hekken ut nå i dag. Dette bildet er tatt fra naboen sin side. Hekken har virkelig vokst mye siden vi plantet den i 2014.
Hekken sett fra vår side.

Her er hekken 20 januar i år etter at det kom mye snø.

Dette bildet er tatt i forrige uke. Hekken er nå på over to meter og skal ikke bli høyere. Nå må jeg klippe den hver vår,  men sånn er det bare. Det er lite klipping på thuja i forhold til mange andre hekker. Men den vokser 25 cm i året når den har fått etablert seg, så det må bare gjøres. Den kan bli minst 5 meter høy, og det ønsker jeg jo ikke :)

Dette er helt i enden av hagen og hekken, og bortsett fra de to thujaene til venstre er dette nå høyden på de små som kostet 50 kr i 2009. Det er ingen tvil om at de vokser godt.

Da vi gravde opp i hagen her i 2017 var dette eneste veien inn med gravmaskin. Mange thuja ble flyttet og plantet tilbake når vi var ferdige. To av de døde og jeg plantet da to nye. Det sees her hvor små de er i forhold til resten av hekken. Dette er altså også i enden av tomten her. 
Jeg er så glad i thuja, at hadde jeg begynt på en ny hage i dag hadde jeg startet med den samme Thuja 'Smaragd'.
I min hageverden er den helt nødvendig. Det tåler klima her, den tåler tørke og den er grønn året rundt. Hva mer kan en forlange av en hekk? ;)


46 kommentarer:

  1. For en fantastisk forbedring av hagen! Her var det skikkelig koselig! :) Fint med en hekk mot naboen, det har vi også. Vi har en gammel bøkehekk rundt hele hagen. Bøk var jo den mest vanlige hekkeplanten da denne hagen ble anlagt for snart hundre år siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, hekk mot naboen er veldig fint å ha. Tenk å ha en 100 år gammel hekk i hagen! Det høres flott ut.

      Slett
  2. Dine Thuja Smaragd opfylder så fint dine ønsker til at skærme mod indsyn og støv fra vejen. Det var spændende at se dine billeder, og hvor meget de er vokset. Man ser ikke så ofte Thuja her brugt som hæk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør det. De har vokst veldig mye på de årene ja. Nei, dere har nok mere bøk og andre varmekjære vekster. Thuja trives veldig godt i vårt kalde klima, og godt er det.
      Klem

      Slett
  3. Ja, Smaragd er jo bedre og penere enn Brabant, som bodde i min tidligere rekkehushage (av alle ting!). Har noe slags mispel her, men kunne godt tenkt meg noe penere. Vintergrønt er jo flott, men også bøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo det. Jeg har et par Brabant her som leplanting, og de har jeg vært på nippet til å fjerne. Ja, de var nok ikke det rette å ha der :)
      Bøk er veldig fine trær, og sikkert fint som hekk. Jeg har 5 bøketrær her, så det får være. Men jeg kunne godt hatt de som hekk ja. Det er bare en ting som er dumt med de og det er at de beholder bladene helt frem til våren.

      Slett
    2. Det er jo det som er fint med de. Rasler så fint i bladene om vinteren :)

      Slett
    3. Ja, det er jo fine om vinteren også. Det er nok mer lyd i de når en har de som hekk :)

      Slett
  4. Jeg har kun to tujaer som jeg fikk av en nabo for mange år siden. De er vel tre meter høye og er riktig flotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kan bli både store og flotte når de får noen år på seg.

      Slett
  5. Hej Marit
    Ja thujaer vokser hurtigt til, jeg kan også huske, da du plantede dem i 2014. Vi har plantet enkelte rundt omkring, men har også fjernet nogle af dem igen, de blev for store. De er gode mod indkig kan jeg godt se.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbet

      Ja, det gjør de virkelig. Ja, de mot naboen har vokst mye i de siste årene. De blir ofte for store ja hvis de står fritt. Ja, det er ikke mye som sees inn fra veien her nå.
      Klem

      Slett
  6. Good morning dear Marit,
    It´s nice to see how your garden did change over the years. Your Thuja hedges are great to see. We have beechhedges.The sad thing is the brown color of the hedges in wintertime. The last winterday here today. Hard to believe that +12C is forcasted for next weekend.Spring is on it's way.
    Have a wonderful sunday.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you. Beechhedges sounds great. Yes, I know. Thuja is green during the winter too.
      It sounds lovely. It's -19,4 here today. Next weekend it's forecastet 5 degrees here. I long for it.
      Have a wonderful day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  7. Fint innlegg Marit.
    Jeg har to stk Smaragder jeg også. De står som frittvoksende busker og er blitt ganske høye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Martin.
      Som frittvoksende blir de veldig store og høye ja. De hkan bli 5 meter eller mer :)

      Slett
  8. Thuahekker er fint i store hager, dine Smaragd" var riktig flotte. I kolonihager og små hager gjør de for mye av seg.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det forstår jeg veldig godt, for de blir fir store i mindre hager.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  9. Så fint å se alle hekkene dine.
    Bildene du viser, gir også litt oversikt over hagen din.
    det er helt vanvittig stor forandring siden du startet opp.
    Vi har ikke støv fra noen veien, men burde kanskje hatt hekk et par steder for å skape le for vinden :)
    her er det bare enkeltstående tujaer som jeg klipper toppene av.
    ha en fin søndag!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid. Ja, det har skjedd mye her på de årene :)
      Ja, hos deg er det et problem som jeg merker lite til her. Vind har vi ikke mye av her heldigvis. Men hekker hjelper jo mot det også :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  10. Hei Marit

    Thuja "Smaragd" er da et godt valg!
    Vejstøv er det nok ikke alle der tænker på, men puha, selv om vinteren kan det være en plage, grus og ja, hvis de salter, slet slet ikke morsomt...
    alletiders at se processen - rigtig gode billeder!
    Spændende om vejrprognoserne holder og der kommer varme i løbet af ugen?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den er jo det her. Ved siden av huset er det en ptivat grusvei, men den er mye brukt og det blir mye veistøv ut av grusen. Vi salter ikke, og da blir det mye støv av grusen, og til og med nå på vinteren når grusen blir tørr. Thuja tåler ikke veisalt, så det har jeg lagt ned forbud mot ;)
      Tusen takk. Ja, det har vært litt av en prosess...
      Jeg håper på det, for nå er jeg lei kulden. -19,4 her i dag og kaldeste dag i hele vinter.

      Ha en deilig søndag

      Slett
  11. Du kunne sikkert ikke have valgt en bedre hækplante end thujaen. Tættere på huset ville den måske virke ret dominerende, men på afstand fra huset virker den tværtimod meget harmonisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg tror den er perfekt til mine krav. Ja, en skal ikke ha de for tett på huset. De som er nærmest huset klipper jeg mer. Tusen takk.

      Slett
  12. Hej Marit!
    Det ser riktigt fint ut, och häckarna har vuxit sig stora. Vi har flera grannar som bytt ut sina häckar mot thuja. Vilken härlig bild på rabatten med fjärilsbuske och solhattar.
    Ha en fin Alla hjärtans dag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, de har vokst seg store med årene. Det forstår jeg godt at de har. Vi behøver sånne bilder nå midt på vinteren :)
      Ha en fin Valentinsdag du også!

      Slett
  13. Du har skrivit om din fina thujahäck förut Marit och jag tycker verkligen den är magnifik. En välskött thujahäck är något av det vackraste som finns. Men tyvärr finns det ju sådana som inte är direkt välskötta. Sorten 'Smaragd' är också finast tycker jag. Här är en sort som jag tror heter 'Brabant' vanligast och den är inte alls lika fin. Och jag tycker inte den verkar klara torka så bra heller. Här ser jag ofta thujahäckar där hela buskar är röda men dom får stå kvar år efter år. Bilden från den 20 januari är så stämningsfull i sin blå ton.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, jeg har skrevet om de før. Jeg bare måtte sjrive om de nå igjen når tema var om vakre hekker :)
      Nei, det er jo sånn det ofte blir, for selv om de tåler en del tørke, så krever de jo vann sp kkart. Folk glemmer nok at det er trær de har med å gjøre. 'Brabant' har jeg noen av her også som jeg plantet for mange år siden som en slags hekk for å beskytte mot vind fra nord. Jeg må innrømme at jeg liker ikke så godt den...
      De tørker ut noen ganger ja, og da dør de, og får den røde fargen. Det er ikke pent i det hele tatt :(
      Tusen takk. Ja, det var rett før det ble mørkt, og da ser lyset blått ut.

      Ha en fin søndag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit,

    Vilken fantastisk skillnad från ni flyttade in. Verkar också som om de trivs bra hos dig och att tålamod lönar sig. Förstår att du är förtjust i dina tujor. Har några få som solitärer här men måste skydda dem mot rådjuren som annars äter på dem.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er stor forskjell på ca 15 år. Det virker som de trives ja, og etter at jeg la duk helt inntil stammene deres og la grus oppå duken får de nå mye mer stabil fuktighet. Det er tydelig at de har likt det. Før fikk de mye mer brune tørkeskader, men det får de ikke nå mer i samme grad. Rådyr er vekdig glad i thuja, og det har jeg sett her også på en hekk som jeg har et annet sted i hagen. Den blir spist på hver vinter.

      Ha en fin uke du også

      Slett
  15. Hello Marit,
    It is amazing to look back and see how your garden and the hedges have grown. It all looks beautiful, well done. You should be very proud of all your hard work. Take care, enjoy your day! Have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar

    1. Hello Eileen,

      Yes, the hedges have grown very much since 2007. Thank you. Have a nice day, and a happy new week you too!

      Slett
  16. Sjovt at se udviklingen over årene, hvor hækkene er blevet en helt nødvendig del af haven. Her planter vi ikke så meget Thuja (de er jo dyre i indkøb!) men mere liguster, bøg og avnbøg som også er fine, hvis de bliver passet. Men Thuja kan jo også bruges som søjler, små træer og kan fint beskæres i mange former. I England har jeg set meget gamle Thuja som var virkelig smukke som store træer. En alsididig plante.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er faktisk morsomt å se på for meg også. Hadde jeg ikke hatt bildene fra den gang hadde jeg ikke husket hvordan det eksakt så ut. Thuja er dyre i innkjøp, og det er de også her. Men jeg ser på planter som investeringer, og da får en bare se på de som det når en kjøper de. Ja, alle de er veldig fine, men ingen av de er vintergrønne /stedsegrønne som dere kaller de. Jeg vil ha skjerming mot innsyn hele året. Vi har en hovedvei som ligger ca 100 meter herfra og høyere enn huset, og samtidig har vi en privat vei som går rett forbi. Så derfor ville jeg bruke thuja som skjermer hele året.
      Ja, de kan fint beskjæres, men det har jeg ikke prøvd meg på enda :)
      Det er den!

      Slett
  17. Thuja is the traditional species used here for hedges too. As you say it is hardy, withstands anything the weather throws at it, and the more mature it gets the better it looks. It is favoured here by a small bird called Chipping Sparrow as a nest site too. And, best of all, contrary to what you experienced when you planted your hedge, is not expensive. In fact, many farmers will let you go and dig out a few small cedars, so if you invest a little effort they are free. Your work has paid off, Marit, and everywhere looks both beautiful and practical.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I can imagine it David, beacuse we have very similar climate. It's a lovely plant indeed.
      Lovely to hear about the Chipping Sparrow. Thank you.

      Slett
  18. Hello dear Marit,
    I like the thuja fences but it takes a lot of work to maintain them, otherwise they will get brown spots !
    Wishing you a very happy Valentine's day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,
      Yes, it's a lot of work, but less than many other hedges.
      Happy Valentine's day to you too!
      Hugs!

      Slett
  19. Dina häckar är fantastiska. Smaragd är en vacker thuja men åtminstone här på västkusten är den tyvärr inte så bra - den blir lätt sjuk och jag ser det på alla häckar av Smaragd och en annan sort. Trist för den är en av de grönaste och finaste. Den ska vara frisk om den står fritt men jag passerar en häck av smaragd som växer fritt, högt och öppet och den har haft många fläckar genom åren och flera plantor som dött.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, og den er en av de vakreste vintergrønne hekkene som finnes synes jeg. Det kommer kanskje av langvarig tørke? De får skader hvis tørken blir lang.

      Klem, Marit

      Slett
  20. I also think that thuja is a wonderful plant for a hedge. Now I have a new garden and I want to plant thuja to make a shady resting place.
    Hugs!

    SvarSlett
  21. Hei Marit! 'Smaragd' er fin. Vi har den mot nord. Her er det jorder så vi er utsatt for mye vind. Hekken gir et veldig bra le hele året. Det er morsomt å se hvordan planter utvikler seg over tid. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er en flott plante. Det er tre åpne jorder her også, men pga. noe skog så blir det lite vind her. Men hvis jeg går opp til veien herfra sp merker jeg godt når jeg går forbi de åpne jordene. Der er det iskaldt.
      Det er det så absolutt. Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  22. Vilka härliga före-efter bilder från din trädgård och väldigt fina tujahäckar också. De gör ju verkligen sitt jobb som insynsskyddare.
    Kram Lotta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de gjør det på en veldig god måte.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...