søndag 13. desember 2020

Selskap i hagen, en ny julerose, og en liten frøbestilling......

 I går når jeg skulle  ut og mate fuglene,  så sitter det en kjøttmeis / Parus major der og venter på meg. Den var åpenbart så sulten at den brydde seg ikke om at jeg var der. Den begynte å spise med en gang. Jeg kunne tatt på den, for så nærme var den. Hyggelig med selskap i hagen!


Dette er den mest velfødde kjøttmeis jeg har sett på lenge ;)
Det er tydelig at den har spist mye mat i det siste!

Veldig søt!

Jeg tror den tenkte noe sånt som at "nå kan du gå så jeg kan få spise i fred!" :)

Snøen ligger oppe i åsen  og er  ca. 50 meter høyere opp enn her.  Der går skillet på snø og ikke snø.  Her får vi ikke snø enn så lenge.

En ny julerose på trappen. Helleborus sternii 'Silver Star'. 
Jeg må nok ta den  inn hvis det blir kaldere, for den må herdes til å tåle klima her. Men det er jo ikke noe problem så lenge det er så mildt. Det ser ut som det er sol på bildet, men det er bare utelyset. Denne kjøpte jeg ikke for blomstene sin skyld, men pga. bladene. Blomstene er søte de også, men det var de sølvfargede bladene jeg falt for.

Jeg har en Helleborus agutifolius 'Pasific Frost' fra før her, og som kan minne litt om denne bare at den har variegerte blader. Den har jeg sådd selv, og den har klart seg ute her i 15 år. 

I går bestilte jeg nye cyclamenfrø fra Jelitto. Det er hyggelig å ha noen såprosjekter innendørs nå. Her om dagen kom medlemsbladet til Cyclamen Society i postkassen, og jeg nyter de flotte bildene de alltid har. Siden de ikke overlever ute her så skal jeg ha de i potter som må inn om vinteren. Jeg er på jakt etter noen egnede lave potter, men har ikke funnet noen enda. De frøene jeg har bestilt nå har jeg valgt utelukkende pga. bladene. 

Jeg har bestilt Cyclamen coum 'Pattern Leaves Form'
Cyclamen graceum
Cyclamen mirabile
Cyclamen hederifolium f. albiflorum

Det skal bli spennende å se hva som dukker opp når de spirer :)
Blomstene på de er også veldig fine, men det er de flotte bladene jeg liker aller best.

Ønsker dere en fin søndag!


36 kommentarer:

  1. Thank you for taking such good care of this Great Tit, Marit. With a little patience you could probably get this bird to feed from your hand.

    SvarSlett
    Svar
    1. I like to feed the birds David, and it gives me so much joy to watch them. I will try next time, but it's very many Great Tit here usually. Yesterday it was only one of them.

      Slett
  2. Hello Marit

    Your garden bird is so cute, adorable photos. He/she must be very hungry, it is not shy. Your hill scene looks beautiful, love the trees and fog. The Christmas Rose is a lovely plant, pretty leaves. Take care! Happy Sunday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, it was very hungry yesterday.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  3. hei Marit

    Sikken en flot julerose - Ja den og din egen må minde om hinanden, Helleborus sternii er jo salgsbetegnelsen for H. argutifolius "kryds" der laves mellem varianterne fra corsica og mallorca. får du frø fra dem har du efter nogen år helt nye varianter:)

    Alletiders med disse Cyclamen frø - morsomt at det er 4 forskellige arter!

    Det er rigtig hyggeligt med sådan en halvtam fugl - en god haveven!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den måtte jeg bare kjøpe, for bladene er så fine på den. Ok, det var nytt for meg, og hva du vet :)
      Corsica og Mallorca høres ikke ut til å tåle norsk klima ;)
      Da må jeg plante den i samme bed. Mon tro det er plass der.

      Ja, jeg er spent på de, og spesielt de med så fint mønster.

      Det er veldig hyggelig ja, og den var virkelig halvtam. Jeg steller godt med de, så de har ingen grunn til å frykte meg :)

      Ha en deilig søndag

      Slett
  4. Hej Marit
    Hyggeligt med dine fuglebilleder, jeg sidder netop og kigger ud på fuglekugler lige uden for mit vindue, der stor aktivitet, det er sjovt at kigge på.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de er jo så hyggelig å se på. Koselig at du også har fugler å se på.
      Klem

      Slett
  5. Det er absolutt stas med juleroser som har spennende bladverk.
    De du nevner er ukjente sorter for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, flott bladverk på planter er jeg hekta på. Da har du nye sorter å lete etter :)

      Slett
  6. Thank you for helping the birds survive the winter! I can see that they are grateful to you too!
    Happy weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. I love to feed the birds!
      Yes, I hope they are grateful.
      Happy Sunday!

      Slett
  7. The Big Tits are very beautiful! I also have them in my area!
    The Christmas Rose is a very beautiful plant.
    Enjoy your day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes they are very beautiful. I think they are a very common bird in Europe.
      Thank you.
      Hugs!

      Slett
  8. De der juleroser med de flotte blade falder jeg også for. Det er bare ikke altid, at de bliver sunde, når de bliver plantet ud i vores jord. I år glemte jeg at bestille frø fra cyclamenklubben, men har været så heldig at kunne få nogle af deres overskudsfrø. Sommetider lønner det sig at være fræk og spørge, også selvom det sker elektronisk.

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, de er så flotte når bladene er litt spesielle. Ok, det er jo synd hvis de ikke trives hos deg. Hehe, en kan jo ikke få mer enn nei når en spør 😉
      Så bra at du fikk noen frø.

      Slett
  9. Good evening dear Marit,
    Great to have the birds by your side when you walk the garden. The Helleborus is special!! Love to see the Cyclamen when they are coming up.
    Have a great weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, I'm very happy about the birds. Yes, it's very special.
      Have a great week ahead.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Søt liten sulte Kjøttmeis, det er koselig med utefugler. Så fin Helliborus du har fått deg. Jeg har også så vidt begynt å bestille frø, det er en koselig førjulsaktivitet.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig søt, og veldig sulten. Det er så koselig med de ute i hagen.
      Tusen takk. Ja, det er hyggelig å ha noe å vente på.

      Ha en fin dag.

      Slett
  11. Hvor er det sødt at se den lille musvit sidde på pælen og vente på dig, der kom med mad :-) Det oplevet jeg også.
    Det er hyggeligt med dine såprojekter indendørs nu. Nu venter vi bare på våren :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig søt der den satt. Ja, de venter jo på oss som kommer med maten :)
      Det er veldig hyggelig ja, og det gjør vi! Jeg tror vi lengter ekstra mye på den nå.
      Klem

      Slett
  12. Hej Marit!
    Det är trevligt att få besök av alla fåglar. Det är mest blåmes och talgoxar hos mig, och skator som puffar till mataren så det ramlar ner frön på backen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så hyggelig å få besøk av fuglene i hagen. Det er mye av de her også. Skjærene er så smarte, og det er ekorn også. De vet hvordan de skal få tak i maten.
      Ha det godt!

      Slett
  13. Den andra fågeln såg onekligen väldigt välgödd ut :)

    Julrosorna med silverfärgade blad är riktiga blickfång. Jag har ett par olika som jag gillar. Synd att de är så dyra bara. Har inte sått eller beställt ett enda frö... ..än. Men jag har inte lust att ta hand om dem i vår - jag hoppas ju att jag har andra viktiga projekt. Då får fröna vänta.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den tror jeg må ha spist mye mat her :)

      De er så fine, men dyre ja. De er ikke så ofte å se, så det er kanskje derfor. Nei, det er det som er bakdelen med å så frø nå, for en må jo passe på de når våren kommer. Det er lett å glemme de bort da :(
      Klem, Marit

      Slett
  14. Koselig med fugler i hagen, da jeg leste den innledende teksten din tenkte jeg på boken Den hemmelighetsfulle hagen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig koselig å se de ute i hagen nå, for det er ikke så mye annet å se på i gråværet.
      Den er det lenge siden jeg har lest.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  15. Kære Marit
    Sikken en sød lille tyksak-mejse, du havde besøg af. Det er nok en af dine stamgæster.
    Hyggeligt, at du skal til at så cyklamen, og at du vælger dem efter bladene. Det er utroligt, så forskellige blade kan være.
    God fornøjelse.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, den er nok det, for den har fått i seg mye mat ser det ut som :)
      Ja, det er en stor variasjon i deres blader, og blomstene blir en bonus. Jeg har allerede sådd noen, for det var 5. november. De har begynt å komme opp, og det blir spennende å se om det er noen spesielle blant de. Nå venter jeg på nye frø, og det aner meg at jeg får plassproblemer som vanlig :)
      Takk.

      Slett
  16. Hej Marit,

    Här finns också gott om matglada fåglar, nästan så att det är svårt att hinna med att fylla på ny mat!
    Fina cyklamen du beställt, fick mig att gå in på Jelitto för att se om de hade något för mig med. Men måste sätta mig i lugn och ro och titta på vad de har i övrigt också (och jag som inte skulle beställa fler fröer...). Har haft ganska bra resultat när jag sått cyclamen tidigare. Ofta blommar de redan under sitt andra år, men de fina bladen kommer ju tidigare än så. Lycka till!

    Allt gott. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er vel sånn det er mange steder. Der det finnes mat å få kommer det mange fugler.
      Ja, de er så fine disse cyclamen. Jeg skulle ikke bestille flere frø jeg heller, men sånn blir det noen ganger. Her overlever de dessverre ikke ute, for det har jeg forsøkt flere ganger. De får bo i kjelleren om vinteren. Tusen takk!

      Ha det godt.

      Slett
  17. Ja, det er dejligt med fugle i haven og du har jo mange, men sådan en næsten tam fugl er nu ikke normalt. Tænk at den var så sulten at den bare blev siddende... Den ser ellers velnæret ud, som du siger.
    Fint med den nye Helleborus på trappen så længe vejret er mildt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det så absolutt. Nei, helt vanlig er det ikke med så tamme fugler. Ja, det var sulten den brød seg om og ikke meg. Den har nok spist her mange ganger.
      Ja, nå har det vært mildt vær her i evigheter, men i natt kan det bli frost. I morgen kan solen dukke opp, og da blir det som regel kjøligere.

      Slett
  18. Vilket fint litet besök du haft.
    Här är det också väldigt olika väder på några meters olika höjdskillnad. När det snöade hos mig upp på kullen, var det barmark i staden i dalen.
    Vacker julros.
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så hyggelig å få besøk av den lille meisen. Det kan skille mye på få meter, ja. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett

Nok en amaryllis i blomst!

 Ja, det dukker opp både det ene og andre her nå både inne og ute. Jeg starter i dag med to amaryllis som jeg plantet i november, men de har...