torsdag 3. desember 2020

Flere rimbilder...

 I dag øser regnet ned igjen. Grått og trist, men da kommer det noen bilder fra 27. november som er hyggeligere å se på enn det grå været som er her i dag.


'Astrid Lindgren' er flott med rim også, og steinsirkelen får også et spesielt uttrykk av rimet.

Iris ensata blader 

Hagedammen med is på

Nærbilde av ensata blader. De er et favorittmotiv hver gang det er rim, for jeg synes de er så dekorative.

Fra en litt annen vinkel. Hagedammen er full av blader på bunnen, så der har jeg en stor opprensning til våren, men sånn er det hvert år. Det er så mange store trær rundt hagen her at det er ikke til å unngå.

Kulethuja med rim

Heuchera

Heucherablader og rim gir vakre uttrykk.

I går hadde jeg rengjørningsånden på besøk her, og fikk pusset noen vinduer og vasket gardiner. Siden jeg så mange planter i vinduene er dette en stor jobb med å flytte på de og sette de tilbake. Det er sånn det bare er, og jeg klager ikke ;)

Jeg har også fått pakket inn mange julepresanger, og det er også litt av en jobb. I år har jeg nesten ikke vært i en fysisk butikk pga. Covid19, og har bestilt mesteparten på nett. Det lille postkontoret i matbutikken her er mildt sagt nedlesset av bestilte pakker. Det er ikke bare jeg som har gjort det i år nei...

Jeg har handlet i noen lokale butikker her også, men størsteparten er kjøpt i nettbutikker. Det er synd på de fysiske butikkene, men sånn er det bare blitt i år. 


32 kommentarer:

  1. Underbart vackra rimfrostbilder Marit. Man får passa på att njuta och dokumentera sådana dagar för dom kommer inte så ofta. Vi har också riktigt gråväder idag. Jag har tänt nästan all belysning som om det vore kväll. Och friska vindar blåser. Så duktig du är som har tvättat fönster. Förstår att det är mycket jobb med att flytta alla växter men oj så stolt man blir när det är klart :) Själv håller jag på att tvätta krukor som står i travar. Känns också skönt när det är klart.
    Det är nog många som handlar på nätet den här julen. Vi ska köpa lite böcker, vi läser alltid mycket på vintern. Så mycket mer blir det kanske inte. Det värsta är att nu blir det ju köer vid paketutlämningen istället. Man får försöka hitta tider då det är så lite folk som möjligt.

    En fortsatt bra torsdag önskar jag dig!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk, Anita. Ja, det er helt sikkert, for rimfrost er veldig flyktig og forsvinner så hurtig.
      Så belysningen er på overalt inne her også. Jeg blir gal av dette mørket som er i årets siste to måneder, men snart så snur det. Det er godt å tenke på.
      Ja, det er så godt når en er ferdig med sånne jobber :)
      Det tror jeg også, for det er jo tryggere å handle på nettet nå i år. Vi leserer også veldig mye bøker om vinteren, så det er noen her som får bøker i år også ;)
      Ja, det er best å være på posthuset tidlig eller sent for da er det ikke så mange der samtidig.

      Ønsker deg også en fortsatt fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit
    Ja i denne grå tid er det rart med lidt rimbilleder. Regn får vi ikke, men vi har meget vind, så med kun et par plus grader er her meget koldt. Jeg har også købt gaver på nettet, det er nemmest og ofte billigst.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er helt fint med litt avveksling i tegnet som vi har nå. Du har vind og ikke regn, og jeg har regn men ikke vind :)
      Her er det også bare 2 grader, men siden det er helt vindstille oppleves det ikke som så kaldt.
      Ja, ofte er det billigere der.
      Klem

      Slett
  3. Hello Marti,

    The frosty images are beautiful! The short dark days are going by fast, at least our weather has not been too cold. You sound ready for Christmas with you packages all wrapped. Take care, have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they are going very fast now. I'm not ready for Christmas yet, but some things are finished.
      Enjoy your day, and take care!

      Slett
  4. Frost certainly add its own beauty to the landscape - and where we both live we get to experience it often, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, frost makes everything so pretty. That's true David. We both live far north. It's a nice thing to experince.

      Slett
  5. Jeg prioriterte baking, og angrer på at jeg ikke gikk ut i hagen for å fotografere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå at du gjør. Rimfrost er så flyktig, og forsvinner så fort. Men du fikk bakt om ikke annet.

      Slett
  6. Det er meget smukke billeder - jeg kan slet ikke stå for rimfrost :-)
    God idé at købe julegaver på nettet i denne coronatid!
    Her har vi i flere dage haft blygråt vejr, og det er næsten ikke blevet lyst.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det er veldig pent ute når det er sånn ja, og jeg er også så glad i det.
      Ja, i disse tider er jeg omtrent bare i matbutikken og på posthuset som er i samme butikk. Da unngår jeg å være i mange butikker
      Sånn er det her også. Jeg blir så lei dette grå mørke været.
      Klem

      Slett
  7. Flotte rim-bilder, Marit. Fint du fikk tatt bilder denne dagen for, som du sier, Det har ikke vært mange av disse dagene i høst.
    Jeg er glad for at alt regnet som kommer om dagene, ikke er snø! Det hadde blitt mye.
    Ha en fin førjulsuke, kos deg med hyggelige aktiviteter og stearinlys inne!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid. Når det er rim ute må en bare løpe ut og ta bilder. Det kan du si, for da hadde vi ikke kommet ut av huset. Ha en fin førjulstid du også!

      Slett
  8. Hei Marit

    Ja nu nærmer sig solhverv med hastige skridt!
    Flotte rimbilleder - mon ikke regnen hos dig er ved at gå over i sne nu til aften?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, heldigvis! Tusen takk. Jo i ettermiddag ble det litt sludd og snø om hverandre. Det er meldt om snø i natt.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  9. Hello Marit,
    The frosty is arrived there ... Absolutely everything looks powdered with sugar!
    Ah! ... three more months and it is spring, says the optimist in me! LOL
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Ella,
      That sounds beautiful.
      You get spring so early. I want to be optimist too :)
      Hugs!

      Slett
  10. Fine bilder av rimfrost og frossen hagedam hos deg. Her regner det også mye og vått og grått.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. I natt fikk vi årets første snø, men den blir nok ikke liggende. Ja, hos deg er det nok mye regn.

      God helg!

      Slett
  11. Jeg kan godt blive misundelig på dit rimlandskab. Her er alt gråt i gråt, og det er hele tiden på nippet til at regne. Gaveindpakning kunne jeg godt bruge et kursus i. Jeg er forfærdeligt fummelfingret, men så er ingen i tvivl om, hvilke pakker der er fra mig😖

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå. Det evige grå været blir en jo så lei av. Her fikk vi vinterens første snøfall i natt, så akkurat nå er hele hagen hvit, men den blir ikke liggende. Jeg er ikke så god til det jeg heller, så det synes også her hvilke pakker som kommer fra meg 😉
      Men jeg antar at innholdet er viktigere enn innpakningen 😂

      Slett
  12. Hei Marit! Rimfrost er vakkert. Den forandrer naturen. Fine bilder du har tatt.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er så pent når det blir sånn. Alt blir forandret ja, og plutselig ser alt ut som det er i en eventyrverden. Tusen takk.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  13. Spennende med oppdagelsesferd i hagen i rimfrosten. Vakre Heuchera! Jeg ønsker rengjøringsånden velkommen. Ikke altfor ofte den banker på ;) Synes ikke jeg har så mye planter i vinduskarmene jeg, men jammen fyller de opp hele spisebordet og alle andre bordflater når vinduene skal tas.

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er en av de mest spennende tingene som skjer før det kommer snø. Jeg blir som et lite barn, og fryder meg over alle de forskjellige uttrykkene.
      Ja, de er så vakre. Hehe, det er ikke så ofte den er på besøk her heller, så den er veldig velkommen når den dukker opp :)
      Jepp, og sånn er det her også. Et helt spisebord ble fylt opp, og det var bare fra et vindu ;)
      Jeg fikk til bursdagen min tre oppheng til planter slik at de kan henge i vinduet. Så da fikk jeg plutselig plass til tre planter til ;)

      Slett
  14. Kære Marit
    Hvor er det nogle dejlige smukke og lyse billeder. Meget bedre end mørke og regn. Det kunne jeg også godt tænke mig en gang i mellem.
    En rengøringsånd kunne jeg godt tænke mig at få besøg af, men egentlig skal jeg ikke klage, for det er min mand, der tager sig af den slags. Det kunne bare være rart slet ikke at skulle tænke på den slags, og blot lave alt det, man har lyst til - fotografere haven, for eksempel ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Tusen takk. Ja, det meste er bedre enn grått vær og regn.
      Det forstår jeg veldig godt. Rengjørningsånden er ikke så ofte på besøk her, så når den er her må jeg utnytte den. Den kommer f. eks. aldri på besøk om sommeren... ;)
      Ja, det er sant.

      Slett
  15. Nydelige rimbilder, det er så sjelden vi har vær til det her ved kysten, men håper alltid. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg har trodd at dere ved kysten hadde det oftere enn her, for dere har jo mye fuktigere luft. Men hvis det ikke er frost hjelper det jo ikke.
      Ha en fin helg.

      Slett
  16. Vackra rimfrostbilder!
    Vad flitig du är, putsat fönster och tvättat gardiner.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, nå har jeg vært veldig flittig, og det må jeg bare fortsette med. Jeg har flere vinduer som må vaskes :)
      God helg!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...