søndag 10. juni 2012

Utplanting

I dag har jeg fått plantet den nye alpeklematisen ved en stor thuja hvor den kan klatre oppover. I forrige innlegg var det et bilde av en hvit alpeklematis som jeg har hatt i 5 år. Den har nå vokst seg så stor at den har klatret lang opp i den og over i neste thuja som står ved siden av. Det er ved stammen av den at jeg har plantet denne nye. Håper den vil trives like godt og vokse oppover thujaen den også.

Jeg fikk her om dagen et lass med planter fra Bjørnar( jensen) som ei venninne hadde vært så snill og tatt med til meg. Det var div planter:

1 Anemonopsis macrophylla
1 Anemonella Betty et eller annet med grønn blomst
1 Dicentra ‘Candy Hearts’
1 Disporum sessile
1 rosa Helleborus thibetanus
2 Helleborus orientalis ‘Double Ellen Picotee’
2 Heuchera ‘Shanghai’
2 Primula geraniifolia

+

7 div. hepatica
1 stor gul helleborus

Så jeg har i dag fått plantet alle disse, men nå må det være stopp. Nå er snart utvidelsen av det ene bedet brukt opp, og da har jeg ikke flere ledige bed. Jeg har en hel kasse med peoner som jeg må få laget et nytt bed til, og jeg har også tre trær stående som venter på å komme i jorda + masse hosta fra i år og fra i fjor som venter på å bli plantet. Hjelp, nå er det innkjøpstopp en stund til disse har kommet i jorda.

Jeg har to anemonella som blomstrer for første gang i år. De har nå blomstret i en hel mnd. Det er helt utrolig hvor lang blomstring de skulle ha. Disse bildene er tatt  på fredag.


Rhododendron yakushimanum

Primula innkjøpt i februar som blomster for tredje gang ute nå
Årets første clematisblomst,'Snow Queen'

22 kommentarer:

  1. Så artig med planting, å veldig koselig å se innlegg fra deg igjen :))
    Hagegale nyter i lange drag at det er hagehøytid.
    Ønsker deg ei flott uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Tua!

      Ja, nå er det høytid for oss hagegale med fristelser på alle kanter. Ha en fin uke du også!

      Slett
  2. Bardzo ładne i delikatne są dwa pierwsze kwiatki. Oby Twoje nowe rośliny pięknie rosły. Pozdrawiam.
    Veldig fine og delikate blomstene er de to første. Måtte dine vakre nye planter til å vokse. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse plantene er bare tre cm høye. Veldig små og veldig søte. Plantene vokser nok fint nå på sommeren.

      Rośliny te są tylko jeden cal wysokości. Bardzo młody i bardzo przystojny. Rośliny rosną na tyle dobrze teraz w lecie

      Slett
  3. Anemonella var en nyhet for meg. Du verden, så söte de er!
    Önsker deg en fin uke og lykke til med plantingen og gravingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så mange som kjenner denne bittelille planter som bare et tre cm høy. Men den blomstrer så lenge at det gjør ikke noe at den er så liten. Ha en fin uke du også!

      Slett
  4. Du har det så utrolig vakkert i hagen din.
    Jeg har alltid ønsket meg anemoner i
    hagen...det må jeg få tak i, har du noe
    å anbefale?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Unn! :-) Det finnes mange former for anemoner. Anemone nemorosa er jo hvitveislekten, og der finnes det veldig mange fine. Og så er det Anemone sylvestris som er stor skog/hageanemone som blomstrer nå. Til slutt er det høstanemoner. Jeg er veldig glad i forskjellige hvitveiser. De finnes etterhvert i så mange farger.

      Slett
  5. Mye flott som blomstrer hos deg nå :) Jeg har også fått planter fra Bjørnar, og joda de står på vent :)Vakker magnolia du har på toppen! God uke i hagen Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var nok flere som benyttet den siste anledningen til å handle av Bjørnar. Den magnoliaen er vakker ja, den heter 'Yellow River'. Knoppene er kremfargede, men siden hvite. God hageuke til deg også, Marit! :-)

      Slett
  6. Du har handlet enda mer snacks til hagen ser jeg. De fylte Anemonellaene dine er virkelig lekre. Jeg har den enkle A. thalictroides, og ble forbauset i over hvor lenge den også blomstrer.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, stadige er det noe snacks som frister ;-) Anemonella er en helt ny plante for meg, jeg trodde ikke de klarte seg her en gang. Det er lang blomstring ja, over en mnd. er rekord i blomstringstid for en blomst. Ha en fin uke du også!

      Slett
  7. så masse flott du har fått deg da :)
    Det er ikke lett det der med å avpasse innkjøp til mengde bed, men du har da vel fremdeles endel plen, eller hva? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fortsatt endel plen, men selv den begynner å minke nå. Jeg må lage noen flere bed ja, for det er ikke plass til alle plantene jeg har kjøpt i de eksisterende bedene. Men plen er oppskrytt sier nå jeg, så den kan med fordel bli enda mindre.

      Slett
  8. Flotte blomster du viser.
    Ønsker dig en god dag / god ny uge.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hanne Bente :-) Ha en fin uke du også!

      Slett
  9. Nydelige Anamonella som blomstrer hos deg. Kjekt med Alpeklematis som klatrer i trær.

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så søt. Det er første gang den blomstrer her.Ha en fin uke du også!

      Slett
  10. Som Anne sier, så har du fortsatt plen, bare grav ivei !!!! Plen er det bare arbeid med !!!. Ha en flott uke, og godt å se innlegg fra deg igjen. Men det er som du sier, en travel tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plen er det bare jobb med. Men det er det også med bed... ;-) Ha en fin uke du også!

      Slett
  11. Hei
    Så nydelige anemoner du har!
    Alpeklematis må jeg skaffe meg ser jeg, har noen nakne trær som det skulle vert litt pynt på:)
    Du har alltid så flotte hage innlegg, takk for titten:)
    Ha en fin dag, klem Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Da bør du kjøpe deg alpeklematis, for de er så lette å få til og klatrer høyt når de først trives. Ha en fortsatt fin tirsdag!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...