fredag 23. juli 2021

Juliblomstring, og det er veldig tørt...

 Det blomstrer over alt, og det eneste problemet nå er at det er alt for varmt og tørt.  Jeg er heldig som kan vanne så mye jeg orker, men jeg blir litt lei innimellom for det tar veldig lang tid. På mandag og tirsdag er det meldt om regn, så jeg håper virkelig at det kommer noe. Jeg ser på yr at de har endret skogbrannfaretegnet fra gult til oransje. Det tror jeg ikke at jeg har sett før, og det er skremmende.  På de siste 14 dagene har det ikke kommer noe regn, og med litt vind hver dag i det siste så blir det veldig tørt.  29 grader i går, og i over en uke nå så har det vært over 25 grader hver eneste dag. Så langt i juli har det kommet 48 mm med regn, og det er jo ikke mye. 30 mm av dem kom 7 juli, og det begynner å bli en stund siden.

Så til blomstene :)

Clematisbuen med fire forskjellige clematis. 'White Pearl', 'Multiblue', viticella 'Purpurea Elegans', og 'Margaret Hunt'.

Dette er på andre siden av den og det vokser fire stykker der også :)

Denne finner jeg ikke igjen navnet på, men søt er den :)

Clematis viticella 'Pernille' til høyre.

Clematis viticella 'Black Prince'

Det er veldig frodig nå, og dette er Clematis 'Margaret Hunt'. De vokser nesten litt for mye, så jeg må nok klippe noen av de litt tilbake. Det er flott at de trives, og jeg er jo selvsagt glad for det.

Solhattene har begynt blomstringen nå, og i år er de veldig store og kraftige. Jeg fryktet tidlig i vår at de hadde dødd i vinter etter mye barfrost og kulde, men de overlevde! Disse har jeg hatt i veldig mange år. De ble flyttet i 2018, og de liker seg godt der de står nå. 

De er sensommerens favorittblomst nr. 1 :)

Her er de fylte, og disse er over 125 cm høye!
Echinacea 'Double Pink Delight'

Jeg er så glad i disse fylte. Biene og humlene liker best de enkle blomstene, men jeg har mange av de også. Astilbe 'Sprite' blomstrer i bakgrunnen, og det står (simplicifolia hybrid) når jeg googler navnet.  Den er så søt, og blir ikke så høy. 

God helg/weekend!

34 kommentarer:

  1. Så vakre klematis og blomstring hos deg!! Herlig,
    Ja, nå trengs det litt regn,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, nå håper jeg det kommer noe regn til uka.

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    The clematis blooms are beautiful, it is my favorite plant. I love the Echinacea too.
    I hope you have some rain soon, the thought of wildfires is scary. Take care, have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. They are one of my favorite plants too.
      Yes, the rain is very needed here right now, and the wildfire is scary too. Take care, and have a nice weekend!

      Slett
  3. Nå har det vært så mye vind og regn her at jeg blir litt misunnelig.
    For et par dager siden knakk ei 4,5 meter lang grein på blodbøken min.
    Greina ble flerret av stammen, og vinden er ikke nådig når den beskjærer.
    Så det er koselig å se en hage som får stå i fred og ro.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da Martin! Bare regn og vind er ikke ok. Her har vi det helt motsatte. Så trist med greina på bøken din. Det var jo en stor grein, og det er sørgelig med sånne skader etter mye vind. Ja, ikke sant. Her er det veldig lite vind i forhold til hos deg. Hagen her får stort sett stå helt i fred.

      Slett
  4. Om det ikke kommer regn snart så minner det mye om sommeren i 2018. Jeg har liten lyst til en natur som kråser bare du tenker på å ta en tur ut. Jeg var på fjellet nå i ferien og det er veldig lite vann i bekker, ja om de i det heletatt er bekker lenger. Vi får ta en regndans, så vi slipper å vanne så mye selv Marit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette minner om tørkesommeren 2018 selv om tørken da varte i fra mai til ut i august. Men selv med alt regnet vi fikk i mai er det likevel knusktørt nå.
      Det tror jeg på, for selv lågen som renner forbi i nærheten her begynner å skrumpe inn. Det får vi prøve på Lillian :)

      Slett
  5. Hva skjer ... det er ganske kult her - sier ingen sommervarme - og våt. Men det har som konsekvens at det er grønt og blomstrer i naturen kontinuerlig ... og det er selvfølgelig helt fantastisk... det blomst og grønt.
    Du har vakre blomster i hagen din, kjære Marit, og jeg håper du får litt av regnet ... deg og hagen din og området rundt.
    Ha en god helg.
    Kos deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke godt å si hva som skjer med været. Tusen takk kjære Viola. Det håper jeg også.
      God helg!

      Slett
  6. Hej Marit!
    Det har inte kommit regn på länge hos oss, det börjar bli väldigt torrt. Jag vattnar det viktigaste och hoppas att det kommer regn snart. Dina klematis är så fina, jag har en liknande Viticella med mörklila blommor. Solhattarna tar lite längre tid hos mig, inga blommor ännu.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det vet jeg at dere heller ikke har fått noe regn. Det er så tørt her nå, at det er bare å vanne hele tiden.
      Tusen takk. Mine står i solen hele dagen når det er så fint vær som nå.
      Ha det godt.

      Slett
  7. Hei Marit.
    Flotte clematis. Solhattene har ikke begynt å blomstre hos meg enda. Det er fryktelig tørt her også. Vi har vanningsrestriksjoner så vi kan ikke vanne så mye vi vil. Det er meldt regn til uka så vi får håpe det kommer litt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Da er det nok litt tidligere her, for vi har hatt mye varmt vær i sommer. Ja, nå er det virkelig tørt. Det kjenner jeg til, for det var det der jeg bodde før.
      Det får vi håpe på ja.
      God helg.

      Slett
  8. Så mange fine Klematis du har i hagen som blomstrer. Det ser virkelig frodig ut i hagen med solhatt og Astilber som blomstrer.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er mye som blomstrer nå ja.

      God helg!

      Slett
  9. Klematisarna är vackra nu och solhattarna likaså. Du har ändå fått relativt mycket regn hos dig. Här har kanske kommit 20 mm totalt sen slutet av maj. Så jag hoppas att prognosen för nästa vecka stämmer och att det kommer regn även här.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo så fine nå. Ja, i forhold til deg så har jeg fått mye regn. Det er jo veldig lite!
      Her flyr det fly som overvåker området i tilfelle at det oppstår brann et sted. Jeg håper at vi begge får mye regn til uka ja.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Smukke klematis og solhatte! Jeg krydser fingre for, at vi får den annoncerede omgang regn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det får vi håpe på at kommer!

      Slett
  11. Fina blomster, trots torkan.
    Hoppas verkligen ni får regn i början av nästa uke.
    Skön lördag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det får vi håpe på!
      Ha en fin helg.

      Slett
  12. The threat, and the actuality, of forest fires is a serious issue around the world, Marit, and it gets more devastating each year. Northern Canada is ablaze, Siberia is burning. Are we going to have any forests left? I hope that rain will come soon for you.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's terrible, and it spreads many places just now David. The fire in California are terrifying, and in Siberia too. It's scary in Canada too. We have planes that monitor forest fires are flying over us every day. We are surrounded by forests here, and it's scary when it's so dry. I doubt it if this fire continue. Yes, I hope we get a lot of rain next week.

      Slett
  13. Vilket härligt inlägg i rosa färgton. Men jag ser på bilderna dina att du har det torrt. Precis som här. Här börjar det nu se ut som det gjorde sommaren 2018. Allt är brunfärgat i naturen. Vi längtar också efter regn. Du har så fina solhattar och dom fyllda är extra fina. Förstår att du tycker om dom.

    Önskar dig en fortsatt fin lördag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Ja, det er veldig tørt her nå, og helt sikkert hos deg også. Vi fikk så mye regn i mai, at her er det fortsatt grønt utrolig nok. Vi får håpe at regnet kommer i neste uke. Ja, de fylte solhattene er jeg veldig glad i.

      Ha en fortsatt fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit,

    Riktigt fina klematisar du har vid din båge och man ser att de trivs riktigt bra. Solhattar är lite av en favorit här med, tycker att de ger så mycket; är vackra, står länge och drar till sig bin och fjärilar.
    Ser att dina växter ser lite matta ut i den gröna tonen och att de gärna skulle ha lite regn. Håller tummarna för att ni (och vi) får det utlovade regnet nästa vecka. Det behövs.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Ja, det virker som de trives godt der de står. Solhatt er så fine på sensommeren, og bier, humler og sommerfugler tiltrekkes mot de ja. Plantene skulle gjerne hatt regn ja, så vi får håpe at det kommer noe til uken som de nesten har lovet :)
      Det behøves ja.

      God helg.

      Slett
  15. Ja, knasende tørt er det nå! Bra man er hjemme og kan vanne og vanne. Fin samling klematis! Solhattene trives såvisst utmerket hos deg. Så flotte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det virkelig knasende tørt! Ja, det er jo det eneste en kan gjøre nå. Tusen takk.

      Slett
  16. Her er det også tørt nu og det er meget usikkert om vi får noget regn i ugens løb. Der er sat lidt regn på flere dage, men jeg havde jo håbet på en ordentlig omgang, og det får vi nok ikke. Jeg vander og spreder kompost, og håber det virker.
    Hvor har du mange skønne klematis, Marit!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en vet jo ikke på forhånd hva som kommer, og det er jo usikkert om det i det hele tatt kommer noe.
      Her melder de om tordenvær, og da kommer det jo som regel bare en regnskur. Vi får håpe at det kommer noe regn.
      Det høres bra ut, Ulla! Komposten hindrer jo noe fordamping. Tusen takk.

      Slett
  17. Your garden is blooming beautifully, Marit. So many colors, love your clematis. Mine are also tall. I made some cuttings to propagate them. Here, too, the weather is dry, rain is predicted on Thursday, so I will wait :-) I'm tired of watering every day, although there is enough water.
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. I have never tried to make cuttings of them. Maybe I must try it too.
      I hope we both get some rain soon. I'm tired of watering too. It takes such a long time to water everything who needs much water.
      Hugs!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...