mandag 26. juli 2021

Fortsatt mange clematis som blomstrer, og veldig mye annet...

 Heten er fortsatt like uutholdelig her, og i går ble det hele 29,5 grader. I dag er det meldt om regn, og så får vi bare se om det kommer noe eller ikke. 

Bildene under her er fra i dag, så de er helt ferske :)

Her er det tre forskjellige clematis som blomstrer samtidig.
Helt bakerst C. integrifolia 'Arabella', C. 'Piilu' og C. 'Jackmanii Purpurea'

Det er eventyrlig blomstring akkurat nå!

'Arabella' klatrer ikke helt selv, men den legger seg over andre clematis og har også et stativ som sees under her til hjelp.


C. 'The President' høyt opp på en bue her.

Dette er lille søte C. integrifolia 'Twinkle'. Den er meget riktblomstrende og har mange knopper fortsatt til tross for at den har blomstret lenge.

Clematis 'Mandy'




Se hva som har dukket opp med blomster her nå! Det er overvintrede planter av Rudbeckia hirta 'Sahara' fra i fjor.
I tillegg har jeg veldig mange nye frøplanter som har sådd seg selv i grusen her. De må flyttes, for de kan ikke vokse opp midt i gangveien :)

Den første av de selvsådde Echinacea 'Green Twister' til å blomstre i år.

Høstplox, Phlox paniculata

Det er så hyggelig med alt som blomstrer nå til tross for tørken. 

Sovende bie...

...og sovende humle. Den bare lå der og hygget seg, men det var liv i den da.

Hvit solhatt/Echinacea

Echinea 'Razzmatazz'

E. 'Double Pink Delight'

E. 'Magnus Superior'. De er veldig høye i år.

E. 'Strawberry and Cream' med bier.

Den samme bare litt lengre i fra. Den ble også kjøpt i fjor.

Dette er bare én gigantisk blomst! Hydrangea paniculata 'Wims Red' som ikke er så rød enda... ;)

Denne kjøpte jeg i fjor. Flere av de jeg kjøpte i fjor som var ferskenfargede kom dessverre ikke igjen. Denne heter E. 'Awake' tror jeg. Utrolig mange knopper på den!

42 kommentarer:

  1. Mooie serie fotos van de bloemen. Bij ons gaan steeds veel bloemen dood.

    SvarSlett
    Svar

    1. Thank you. Yes, it's the same here. The winter kills a lot of flowers.

      Slett
  2. Dine klematis og solhatte er utroligt fotogene. Jeg håber, I har fået regn i dag, som vi har gjort. Det frisket op på det lumre sommervejr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de så absolutt 😊
      Det regner her nå, og det har kommet 9 mm på et lite øyeblikk. Så bra at dere også har fått regn. Det frisker opp ja.

      Slett
  3. Endelig kom regnet hit, men jeg tror ikke det blir så mye i dag. Jeg må kjøpe meg noen flere klematris, de er helt nydelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom hit også heldigvis. Må har det kommet 14 mm og det er langt bedre enn ikke noe. Det burde du gjøre ja, for de er fine når de blomstrer.

      Slett
  4. Hi Marit!
    The clematis are beautiful! I can't keep them in my garden, but I do have hydrangeas.
    Have a nice week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you. I'm sorry that you can't have clematis in your garden. Hydrangas are beautiful too.
      Have a nice week!
      Hugs!

      Slett
  5. Det ser godt ud med de clematis samlet. Sikken en masse enchinacea du har, flotte eksemplarer. Wims Red kender jeg ikke, mon ikke den bliver lyserød med alderen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, jeg har mange av de. Ja, den blir mer rosa, men ut fra navnet skal den bli mer rød tror jeg.
      Den har ikke blomstret skikkelig her før, så i år får jeg sett hvordan den skal bli.
      Klem

      Slett
  6. Så frodig det blir med alle de ulike Klematisene som blomstrer hos deg. Fine bilder av Solhatt med ulike insekter.
    Håper du får litt regn, så varmen kan gi seg litt.

    ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det frodig og flott vekst på de. Tusen takk.
      Jeg har fått regn både i går og det regner nå også. Jeg er glad for hver dråpe som kommer.

      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Kære Marit
    Clematis burde altid blomstre med mindst to slags af gangen. Hvor ser det dog fantastisk flot ud med de tre blomster i samme nuancer.
    Sahara genkendte jeg straks. De er alle flotte, men den har nu en særlig lækker farve.
    Her fik vi 11 mm regn, og jeg tror, at temperaturerne bliver lidt lavere de næste par uger. Det passer mig umådeligt godt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, clematis burde egentlig det for de har så mange fine nyanser som passer så godt til hverandre. Tusen takk.
      De har absolutt "dine" farger Lisbeth :)
      Så bra at du fikk det, og jeg så også på radaren til yr i går kveld at du også fikk regn. Det håper jeg at de gjør ja, for 30 grader er alt for mye for meg. Det passer nok mange veldig godt tror jeg.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Nu måste det vara helt fantastiskt att promenera runt i din trädgård med alla vackra blommor. Så fina klematis och i grupp som på de första bilderna, är de helt otroliga. Mina solhattar har inte visat sig ännu, får hoppas att de är kvar. Razzmatazz och Pink delight är så fina. Strawberry and cream tror jag inte att jag sett förut, riktigt fin. Vi har fått lite regn inatt men nu är solen framme igen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Her har det vært så varmt så lenge, at det er sikkert derfor mine blomstrer så tidlig. De står også rett i solen. De er så fine ja, og jeg har hatt de i mange år. Den kjøpte jeg i fjor, og er nok en relativt ny sort. Her regnet det både i går og nå i dag. Herlig!

      Slett
  9. Hei Marit

    Alletiders at regner ser ud til at komme og prognoserne lover jo rigelige mængder...
    'Wims Red' skulle gå fra hvidt til magenta, og være ret ligeglad med ph og mineraler. Det bliver da spændende at følge - flot med så store blomster!
    De er da blevet vellykkede dine selvsåede 'Green Twister' - morsomt om du kan få frø fra dem og således få en selektion der er mere velegnet til vejr og klima i Norden:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er så flott at det har kommet regn her. I går fikk vi 22 mm, og så langt i dag har det kommet 7 mm. Jeg håoer at det kommer mer, men uansett er den akutte skigbrannfaren dempet her.
      Ja, den skal etter omtalen bli litt mørkere rød, så det blir spennende å se. Ja, den ene blomsten der er virkelig stor!
      Jeg har sikkert forklart meg litt dårlig, for det er 'Sahara' som har satt veldig mange frøplanter her :)
      Det går helt sikkert an å få frø på 'Green Twister' også. Den har jeg jo sådd fra frø, så det er bare å huske på å ta frø hvis de når å bli modne.
      De frøplantene er i hvertfall tilpasset klima her siden de overlevde denne vinteren :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  10. Hello Marit,
    I just love all your blooms, the clematis is a favorite. Sun hats is a cute name for the Echinacea. The deer is eating our blooms. The rain is a hit or miss here, we may have a passing thunderstorm. Have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, it's a cute and funny name. Oh, so sad. The deers can eat something else. We had a passing thunderstorm last night, and today it's raining.
      Have a great day you too!

      Slett
  11. Men Marit ... det är ju helt makalöst vilken blomning du har hos dig. Dina clematis som växer ihop är otroligt vackra. Och att du även i år fick upp övervintrade 'Sahara'. Du har så många fina solhattar och Echinea 'Razzmatazz' var riktigt läcker.
    Här är det just nu 30,5 grader och jättetung luft. Jag tillbringar dagarna i källaren men snart måste vi gå ut på lunchpromenad med Lucy. Imorgon ska det bli svalare och nästa vecka rejält svalare väder. Måste säga att jag ser fram mot det. Och så hoppas jag på regn för allt är helt brunbränt här. Hoppas du fick det regn som var utlovat igår.

    Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, de blomstrer veldig mye her akkurat nå. Tusen takk.
      Ja, det hadde jeg nesten ikke trodd at de ville overleve etter den kalde vinteren. 'Razzmatazz' er helt spesiell ja, og jeg er så glad for at den har overlevd den også.
      Jeg håper virkelig at du snart får kjøligere vær og masse regn. Jeg er så heldig at jeg har fått 30 mm tilsammen med det som kom i går, og det regner fortsatt! :)

      Ha en fortsatt fin tirsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Despite the intense heat, your garden looks fabulous, Marit. You are fortunate that you have easy access to water, otherwise this abnormal heat would beat everything back. I think it is getting to the point where northern gardeners such as you may have to plan for summers like this. The whole planet is heating up. Here in southern Ontario the smoke from forest fires out west is hanging over us like a pall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, I'm very lucky who have access to a lot of water here. My garden had been very brown and many plants had been dead if I didn't have it. Yes, the heat in northern parts of the world are very scary. It sounds awful, and it must be terrible to smell it.

      Slett
  13. Hej!
    Vilken växtkraft det är hos dig så otroligt fina blommor du har i din trädgård.Dina olika Clematis är vackra allihopa och dina olika sorters rudbeckia likaså.Även vi har höga temperaturer för tredje gången har vi en värmebölja och det är ganska så jobbigt både för oss människor och även för växterna.Tur att det finns vatten.Ha det så gott i sommarvärmen/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!

      Ja, det har vokst mye i hele sommer, og det kommer nok av alt regnet vi fikk i mai. Tusen takk. Ja, det er slitsomt med en sånn varme når den ikke sluttter. Her har det vært varmt siden i sluttten av mai. Ja, uten ekstra vann hadde ikke hagen overlevd. Ha det godt i varmen du også!

      Slett
  14. Hei Marit.
    For en frodighet det er hos deg.Flott å samle clematisene sammen. Nå har vi fått litt regn. Alt hjelper. Håper vi slipper unna tordenværet.
    God tirsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Det gror godt her nå ja. Det ser ut som de trives sammen.
      Det har vi fått her også. Vi hadde tordenvær i går, men det var ganske langt unna.
      Får håpe at du slipper det.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  15. Så mye fine klematis du har, spesielt likte jeg samplantingen på de første bildene. Og alt som har selvsådd seg, da må de trives godt hos deg. Håper du har fått litt regn. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er noen som selvsår seg her og som skal flyttes over i bed. Jeg er overrasket over at 'Sahara' overlevde denne kalde vinteren. Jeg har fått 31 mm med regn og det er jeg veldig fornøyd med. Skogbrannfaren er litt mindre akkurat nå.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  16. Ingen regn her og varmen fortsætter. Håber du er mere heldig!
    Fantastisk blomstring i haven hos dig. Dine klematis er jo helt vidunderlige...
    Herligt med selvsåning af dine yndlings-solhatte!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, det er jo så synd at du ikke fikk noe regn, Ulla!
      Jeg har vært så heldig at jeg har fått 33 mm fordelt på to dager. Tusen takk.
      Ja, det er jo så morsomt at de har selvsådd seg :)

      Slett
  17. Klematisbildene ser jo bare helt fantastisk ut.
    'Magnus Superior' også. I det heletatt......mye Maritblomstring :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Martin. Ja, det er mye av det her nå :)

      Slett
  18. I would love to walk around your garden with all these incredibly beautiful flowers!

    Love the gorgeous captures, Marit.

    SvarSlett
  19. Hoppas verkligen att du fick regn! Det verkar behövas för naturen.
    Samma temperatur hos dig som hos mig här i södra Spanien, fast mer uthärdligt här.
    Underbara blommor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått mye regn ja, og det var så herlig å få det nå. Nå er skogbrannfaren over for denne gang, og naturen behøvde regnet ja.
      Tusen takk.

      Slett
  20. Imponerende klematis-samling du har! Og alle solhattene, så frodige og fine. Hos meg blir de bare spist opp av sneglene så dette prosjektet har jeg gitt opp, men skulle gjerne hatt hagen full av solhatt.
    Det etterlengta regnet kom i bøtter og spann, og temnperaturen er blitt noe mer normal. Helt greiot det også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange jeg har her nå :)
      Tusen takk. Ja, det er et problem med solhatter. De er så fine ja, og tiltrekker seg både humler og bier også.
      Ja, endelig kom regnet her også. Det synes jeg er så deilig ja :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...