torsdag 17. juni 2021

Stien er ferdig, og nye diller...

 Jeg er som vanlig på etterskudd med bilder, så i dag kommer det mange. 

Jeg fikk laget ferdig den lille stien på tirsdag, og takket være at vi hadde masse belegningstein liggende her fra før, var det bare å sette i gang. Den ble litt bratt, men dette er en snarvei for å komme ned i hagen, og det er også mulig å bruke trillebår der hvis jeg må. Det blir bare noe avfall fra drivhuset, så det blir ikke mye. Uansett er det fint å ha muligheten :)

Til venstre har jeg plantet litt forskjellig. Mye av det er flyttede planter, så de har "bodd" i området fra før. 

Til høyre hvor den store hosta står har jeg også plantet litt. Inntil det blir laget veranda på oppsiden der kan jeg ikke plante noe, for da vil de mest sannsynlig bli ødelagt. 

Jeg har etter hvert fått mange akeleier her, for de selvsår seg veldig mye. Men de er jo så vakre når de blomstrer, så det er lett å få dilla på de :)


Disse flyttet jeg fra nede i hagen i fjor. De krysser seg vilt og uhemmet, så en vet aldri hva som dukker opp.

Den andre dillen er noe som har kommet snikende i et par år nå, men det er først i år at jeg har kjøpt noen flere av de. Den nye dillen er en jeg aldri har hatt før, og det gjelder slekten Geranium. Ikke de store høye utgavene av slekten, men de små og søte som ikke blir høyere enn ca. 20 cm. De ble plantet på siden av den nye stien og jeg håper at  de holder seg der og ikke sprer seg utover hele bedet.

Blodstorknebb/ Geranium sanguineum var. striatum

En Iris germanica som jeg har fått avlegger av for noen år siden.


Iris germanica som jeg kjøpte for tre år siden, men som aldri har blomstret før i år.

Rhododendron 'Polarnacht' og Primula sieboldii. Primula er jeg veldig glad i og denne lyse lilla er en favoritt nå. De fleste jeg har blomstrer i mai, men denne blomstrer altså nå.



Clematis koreana 'Amber' med kledelige vanndråper

Clematis 'Guernsey Cream'

Plutselig dukket det opp en trepeon til. Denne står i samme bed sammen med den andre som ble spart av rådyrene. Denne heter Paeonia rockii 'E Luo Si'

Iris pseudacorus 'Creme de la Creme' som er en nær slektning av den gule Iris pseudacorus som sprer seg som ugress. Det gjør ikke denne sorten her. 

32 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, Marit - det er en flot sti, du har lavet! Jeg elsker akelejer, og de er smukke sammen med hostaerne. Din clematis med dråber er bare så utrolig fin :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det gjør jeg også, og de er så fine nå i juni. Ja, den er fin med regndråper på :)
      Klem

      Slett
  2. Åh nej Marit... en geraniumdille... det har du slet ikke plads til. Det er en uudtømmelig slægt af lækkerier. Jeg har også den lille striatum. Den er relativt længeblomstrende og tørketolerant.
    Og ellers er der sandelig mange andre dejlige blomster i din have.
    Tillykke med stien. Det bliver en lettelse med sådan en smutvej.
    Klædelige regndråber - bare det var her ;-)
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du si Lisbeth, men jeg skal ikke utvide den dillen noe særlig. Det er mange fine i den slekten ja.
      Tusen takk. Ja, en snarvei er alltid fint å ha, for det handler om å gjøre det så enkelt som mulig for seg selv. Akkurat nå har vi et hissig tordenvær rett over oss, og pr. nå har det kommet 6 mm på kort tid. Får håpe at du også får noe regn snart.

      Slett
  3. Man skal være litt praktisk anlagt, så snarveier til trillebår er alltid lurt. Det er så flott med Iris, jeg har en blå variant som endelig har begynt å blomstre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Den har jeg også, og de er så fine når de blomstrer nå.

      Slett
  4. Your path to Paradise looks quite wonderful, Marit, and the fact that you can trundle your wheelbarrow along makes it utilitarian too. Ah, the mind of a gardener. I have to admit that the blooms all look terrific, especially the Columbine. It is time to invite the local university to bring over their undergraduate students for botanical studies. Such diversity for them to enjoy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. You are so funny :)

      Slett
  5. Good afternoon dear Marit,
    A lot to enjoy in your garden! The new path will be a very welcome one.
    A very hot day here and it's better to stay inside the house! 33C is only good when there is a swimmingpool in the garden (fun).
    Have a wonderful day and enjoy your beautiful flowers.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Thank you. Yes, I think it will very useful.
      Oh, that sounds awful! Here it was only 22 C. Right now we have a terrible thunderstorm here. Yes, that's veru true. I like 22 degress, and 33 degrees are too hot!
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Hej Marit
    Det er nemt at blive bagefter med at vise billeder i denne tid, der sker nyt hele tiden. Her er roser og pæoner så småt i gang, det bliver værre nu, hvor varmen er kommet. Pas på med geranium dillen, jeg har mange, der krydser sig og bliver alt for høje.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth
      Ja, det er helt sikkert, for det er så mye fint som blomstrer nå. Det blomstrer hurtig nå ja.
      Det tror jeg du har rett i, så jeg skal passe på å bare kjøpe de helt lave sortene
      Klem

      Slett
  7. Hei Marit

    En glimrende funktionel sti du der fik lavet - flot arbejde!
    Ja, Geranium er superspændende, en stor slægt med meget forskellige arter:)
    'Foxcroft Full Moon' -Steele 2002-.
    Flot hvid I. pseudacorus du har, ja selektionerne er ofte mindre livskraftige, men der er jo nok vitalitet at tage af, så de klarer sig jo super, jeg har selv den ret hvide 'Foxcroft Full Moon' - den er også lækker!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tusen takk. Den er litt bratt med ikke verre enn at det går helt fint å bruke den. Det er helt sikkeet, og en skummel slekt å bli kjent med ;)
      Den så veldig lekker ut ja, og den har jeg aldri sett før.
      Helt nydelig!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Hei Marit.
    Snarveier ble flott. Dilla på geranium har jeg også. Det er så mye flott. Moro med planter en har hatt noen år begynner å blomstre. Jeg venter på en hvitregn. Ikke blomster i år heller.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Det er mye flott i den slekten ja. Det er veldig moro ja, for da får en sett de for første gang. Deg høres nydelig ut med hvitregn, og jeg skjønner godt at du venter på den.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Stien ble riktig flott og sikkert praktisk for deg. Så mange fine forsommerblomster hos deg nå, flotte Iris.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den måtte på plass, og da er det godt å være ferdig med den jobben. Iris b,omstrer så flott nå ja.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Hej Marit!
    Det gick snabbt, du är duktig på stenläggning. Geranium eller Näva är så användbara och vackra. De har täckt in ett tråkigt torrt ställe där inget annat ville trivas. Den lilla primulan är otroligt vacker, och dina klematis. Här skall bli en riktigt varm dag idag igen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det gikk hurtig, og jeg begynner å få trening i å legge stein nå. Ja, de passer jo inn overalt. Det er godt å høre at de tåler tørke godt. Tusen takk.
      Ja, det er varmt mange steder nå. Her er det 20 grader.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Hej Marit,

    Så snabbt stigen blev klar, den kommer ni säkert ha stor nytta av. Såg i ditt tidigare inlägg att du klippt dina sockertoppsgranar. Gav hela planteringen en helt ny karaktär och om jag förstår rätt ligger den här stigen alldeles i närheten. Alltid kul att förändra/förbättra det befintliga.
    Vi delar många växter nu, för här blommar också Primula sieboldii (en av mina favoritvivor), den låga nävan, klematisen 'Guernsey Cream' (som ju får så fina fröställningar), och den vitbeiga irisen. Och förstås de fina aklejorna.
    Kul att se dina fina bilder.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika
      Ja, den ble ferdig på en dag, så det gikk hurtig. Det ble veldig endret der ja. Stien ligger rett bortenfor der ja. Det er helt sikkert. Forandring fryder :)
      Så hyggelig at vi gjør det. P. sieboldii er så vakker ja.
      Tusen takk.

      Ha det godt!

      Slett
  12. Fint med et smutvej gennem haven! Du har jo altid så travlt at det gælder om at komme hurtigt frem Marit.
    Bageftermed billeder... Åh-ja, såmænd!
    Godt opsamligs-heat med mange fine sager. Dejligt billede af akeleje med hvidstribet Hosta i baggrunden, smuk klematis og fin lille Primula med to-farvede blomster! Din nye dille skal du nok får glæde af!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig bra med den, og den er tatt i bruk med en gang. Ja, her er det travle tider, og det fortsetter i hele sommer. Det er nok å holde på med ;)
      Ja, noen bilder måtte jeg jo vise frem.
      Tusen takk. Ja, jeg regner med det!

      Slett
  13. Hello Marit,
    Your path look great, the plants and flowers are all gorgeous. I love the columbine and the clematis. The irises are lovely. Have a happy day and great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Have a great day and a happy weekend!

      Slett
  14. Akeleier er så søte, og så spennende nettopp fordi de sår seg. Vi vet aldri hvilken farge de får, og derfor sitter det langt inne å forstyrre en frøplante her også.

    Steinstien ble fin. Det må ha vært tungt arbeid å lage en sånn. Den ledige plassen i bedet der ser ut som et blankt ark- hvem vet hva for noe vakkert som skal vokse der i framtiden?

    Ha en fortsatt god sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Det er alltid spennende å se hva som dukker opp ja. Jeg har noen som har variegerte blader, og de frøplantene kan bli hva som helst.

      Tusen takk. Jeg slapp å grave, så det var bare å fylle på jord til slutt. Så det gikk veldig hurtig.
      Det blir astilber i forskjellige utgaver og noen iris i første omgang :)

      Ha en fortsatt flott sommer du også!

      Slett
  15. Det er et flot stykke arbejde, du har lavet med stien. De lave storkenæb kan man nemt komme til at holde af. De vælter ikke så let som de høje, og mange af dem har en lang blomstringstid. Sanguineum var. striatum har jeg sammen med nogle roser, men de bliver lidt for ranglede og vælter, vel sagtens fordi jeg giver roserne meget gødning.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de har jeg begynt å like, for de passer inn så mange steder. Takk for tips, for da skal de ikke få mye gjødning av meg.

      Slett
  16. Som du jobbar och sliter Marit, men fint blir det. Och mycket har du som blommar. Så många clematis som börjat blomma hos dig. Jag har bara ett fåtal kvar men dom dröjer. Däremot blommar flera av rosorna men det är tidiga sorter. För övrigt så är det väldigt varmt här nu. Morgnarna och kvällarna är sköna utomhus men inne har vi närmare 30 grader så vi håller till i TV-rummet som är svalt och skönt. Anar att det är varmt hos dig också. Och torrt är det, jag vattnar det ätbara varje dag, övriga trädgården får klara sig. Lite regn skulle verkligen vara välkommet.

    Önskar dig en fin lördag!
    Kram Anita

    SvarSlett
  17. I. pseudata sorterna är så fina allesamman och mer lättodlade än de rena ensatorna. Stigen blir fin och hostorna och aklejona. Geranium är jag kluven till - tycker de är fina en kort period och sen bara skräpiga. Men jag har en som växer bland vanligt gräs på åkern och då blir det vackert. Nävans skräpighet döljs av gräsen :)

    Kram, Carina

    PS. idag är det trist - när jag väljer kommentera med namn och nätadress så tar blogger bort hela kommentaren...

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...