mandag 21. juni 2021

Litt forskjellig...

 I de to siste kveldene har vi vært på sneglejakt. Siden det regner litt hver dag her er det ypperlige forhold her for de nå  :(

Oppe ved gangveien har vi nok tatt ca 500 stk på de to kveldene, og det er helt vilt hvor mange det er blitt av de. Jeg fant kun en i hagen, men det er én for mye.

Vi fikk ikke vaksinen som lovet sist torsdag, for da var det ikke nok vaksiner :( 

Vi er satt opp til ny time nå førstkommende torsdag, så da håper jeg at det er nok vaksiner så vi kan få tatt den.

Som nevnt så regner det litt hver dag her, og nå håper jeg  at det tørker opp i hagen så jeg kan få jobbet litt der. Jeg holder på med det "nye" bedet under de oppstammede kjeglegranene, og jeg hadde fra før mange planter som jeg hadde stående fra da jeg kjøpte de tidligere i vår. Så nå er de blitt plantet. Dette blir et bed med mange forskjellige planter, og det var det  også i utgangspunktet. Fra før er det mange hosta der, akeleier , astilber og variegert vinterglans/ Pachysandra terminalis 'Variegata'. Jeg hadde mange forskjellige lungeurt / Pulmonaria stående på "vent", så nå er de også plantet der. Bl.a. 'Sissinghurtst White' , 'Dora Bieleveld' og 'Diana Claire'. I mine kasser med planter fant jeg også denne Astrantia 'Star of Magic' som jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt ;)  Jeg har også kjøpt to nye astilber som jeg har plantet der. Astilbe er en "gammel dille" og det kommer stadig noen nye sorter som jeg ikke har fra før. Da hopper de automatisk opp i handlekurven før jeg får tenkt meg om... ;)

De to nye heter Astilbe arendsii 'Mighty Chocolate Cherry', og Astilbe chinensis 'Spotlight'. 

Jeg har også begynt å flytte planter fra det store irisbedet ved siden av uthuset. Det bedet skal gjøres om til neste år, så da har jeg begynt å flytte på noen av de til der jeg holder på nå. Kjekt å ha mange planter fra før!

Uthuset er nå nesten tomt, og mannen skal begynne på rivingen av uthuset selv. Det er veldig dyrt å leie containere til å kaste avfall i, så da bruker han heller tilhengeren til bilen og kjører trevirket til gjenbrukstasjonen. Mye mere jobb, men mye billigere. 

Så litt bilder fra hagen. 

Starter med to bilder som er tatt nedenfra et lønnetre jeg har og som har så flotte blader. Acer pseudoplatanus 'Esk Sunset'

Bladene er  rosa og kremfarget.

En Iris sibirica med ukjent navn.

Iris pseudacorus med flott mønster i blomsten

Denne har aldri blomstret før i år  til tross for at jeg har hatt den i mange år. Iris pseudacorus 'Variegata'.

Pieris japonica 'Little Heat Variegata'


Jeg har merket linkene til de forskjellige plantene med rosa farge, for da synes de bedre, for ellers er de vanskelige å se.

44 kommentarer:

  1. Så fine billeder, Marit!
    Det er så træls med mange iberiske skovsnegle/dræbresnegle i haven!   Tænk at I samlede 500.Åh, det var synd, I ikke fik vaccinen, men jeg håber, I får den på torsdag.
    Det bliver et smukt bed, du er ved at plante til :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte!
      Ja, de er oppe ved hovedveien, og vi samler dem ikke. De blir kappet i to der vi ser dem 😈
      Ja, tilsammen på to dager ble det så mange.
      Ja, det var så ergerlig, men håper at jeg det skjer denne uken. Jeg håper på det!
      Klem

      Slett
  2. Heldige meg er nå fullvaksinert. Effektivt i Asker. Ugh, de snilene :( Og så mange :(
    Men virkelig en utrolig lekker lønn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er! Her har det vært veldig lite smitte (heldigvis), og da har vi heller ikke fått så mange vaksiner som ønsket. Ja, det er fryktelig mange der oppe, men ikke her. Men det er også derfor jeg bekjemper de der før de kommer hit :(
      Tusen takk,

      Slett
  3. More demolition! My muscles ache already thinking of all the work your poor husband will have to do. And all those trips to the recycling centre. And I bet you are already scheming for a new building to take its place.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, more demolition! My husband do enjoy this kind of work. But this part of the job is very dangerous. He demolish the roof, and and I must stay away from the area.
      Yes, it will be many trips to the recycking centre. We are very lucky that we have it near by.
      Oh, yes David, and you are spot on! :)

      Slett
  4. Du kan glæde dig til at blive færdigvaccineret. Så er der mere ro på. Sneglene reagerer omgående, når det har regnet. Den er køn, den lille pieris.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg veldig til at jeg er det. Da kan jeg senke skuldrene litt i forhold til å omgås flere mennesker. Det gjør de ja, og det er best å ta de da med en gang etter regnet har sluttet.
      Tusen takk. Jeg er veldig glad i den 😊

      Slett
  5. Hello, Marit
    Your garden keeps you very busy, hunting for snails, planting and the demolition. The variegated leaves are so pretty. I hope you are able to get the vaccine soon. Take care, have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar

    1. Hello Eileen,

      Yes, my garden keeps me very busy. Thank you. I hope we can get it on Thursday.
      Take care you too, and have a great week ahead!

      Slett
  6. Hoppas det kommer att fungera så att ni får ert vaccin. Jag fick min andra spruta i torsdags och det känns jätteskönt.
    Och mycket har du att göra som vanligt i din trädgård :) Vilken ovanlig lönn, vilka färger. Fantastisk! Tur att den klarat sig från sorkangrepp, för visst var det sorken som hade ätit på en del av dina andra?
    Och irisens tid är nu. Och du har många :)

    Önskar dig en fortsatt fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, jeg håper at vi får vaksinen på torsdag.
      Så bra da!
      Ja, her er det mer enn nok å gjøre. Tusen takk. Nei, det var ikke den som var angrepet i vinter, og det var mus som spiste barken på noen andre små lønner.
      Ja, nå er det irisens tid, og jeg har mange av de ja :)

      Ha en fin uke!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Hei Marit

    Irriterende med rod med vaccinen - det er så vigtigt for folk at man skulle tro myndighederne bestræbte sig ekstra på ikke at lave nogen som helst fejl!

    Det var mange snegle! De der er væk kommer ikke igen:)

    Astilbe er en rigtig fin dille - spændende sager!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er så irriterende, men denne gangen så var det mangel på vaksiner fra produsenten. Jeg håper at det blir orden på det denne uken.

      Ja, det er helt forferdelig. Jeg gikk en tur i kveld og det var like mange nå :( Det er sant :)

      Ja, de er flotte stauder!

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Hej Marit!
    Hoppas det ordnar sig med vaccinet, jag skall få min andra dos nästa vecka. Känns inte helt ok dock, då det är ett vaccin som stoppats i några länder. Det blev många fina växter till din nya rabatt. Din lönn har en väldigt ovanlig färg, den är riktigt spännande.
    Hoppas sniglarna håller sig utanför din tomtgräns.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det håper jeg virkelig at blir i orden denne uken. Det har de blitt her også. Vil du ikke da få en annen vaksine? Her har de som har fått Astra Seneca fått Pfeizer tror jeg.
      Tusen takk. Den er en spennende lønn ja. Ja, jeg har kun funnet to her i det siste.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Hej!
    Vilket vacker Lönn med så speciella löv, men du har även andra växter i din trädgård som är jättefina.Så trist med sniglarna dem har vi inte här där jag bor något som jag är otroligt glad över vet hur besvärligt det är för Er som har dem.Hoppas att du snart får ditt vaccin jag har lyckan att ha fått båda sprutorna och då sänker man axlarna betydligt känner jag.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!

      Tusen takk. Ja, snegler er noen ekle dyr. Det forstpr jeg godt at du er glad for det. Så bra at du har fått begge vaksinene! Jeg håper at jeg får min første denne uken her.
      Ha det godt!

      Slett
  10. Hej Marit
    Wow for en flot acer du viser.
    Snegleproblemer kender vi, nu har vi fået regn i to dage, så kommer de.
    Ærgerligt med vaccinationen, håber det lykkes på torsdag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk. Ja, jeg vet at du kjenner til problemet. Ja, det håper jeg virkelig at det nå går i orden.
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit,

    Vilken fin och samlad klump av den vita irisen! Riktigt praktexemplar.
    Känner igen kampen mot sniglarna och lika glad som jag blir när det regnar, lika stressad blir jag för att jag vet att regnet lockar fram sniglarna. Men jakten börjar ge resultat eller så är det den senaste tidens torka som hjälper mig. På tal om iris, har märkt att de är snigelfavoriter och brukar skörda mängder av sniglar på dem så håll uppsikt.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, nå er det iristid her, og denne klumpen står midt i solen. Sikkert derfor den har blitt så stor.
      Ja, det er en evig kamp. De liker at det regner, og da kommer de frem fra sine hjemmesteder.
      Så bra da! Her får irisene stå i fred for sneglene. Jeg har så mye grus og stein rundt hagen, og det liker de ikke.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  12. Isj har du snegler hos deg, det er jeg så glad for at det ikke er hos meg. De er så heslige vesener. Utrolig mange flotte iriser, de er jeg litt misunnelig på kjenner jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre så trives de veldig godt rundt her. Det skal du være veldig glad for ja, og de er så ekle.
      Tusen takk. Det er en flott slekt ja, og det finnes utrolig mange forskjellige av de.

      Slett
  13. Det var dog rædsomt med alle de snegle! Er det virkelig dræbersnegle allesammen?
    Forstår godt de tør vandre ind i din have, når du er så effektiv.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, omtrent 90 % av de er det :(
      De andre er svarte skogsnegler. Jeg er veldig effektiv ja, og jeg har en barriere av grus/skarpe små steiner som de ikke liker på flere sider av hagen. Så de trives ikke så godt akkurat her.

      Slett
  14. Undskyld! - ikke tør - skulle der naturligvis have stået.
    Ulla

    SvarSlett
    Svar

    1. Alt i orden Ulla, for jeg forsto hva du mente :)

      Slett
  15. Snegler er noe herk å ha i hagen, så det er bra dere fjerner dem før de kommer inn i hagen din. Fine Iris som blomstrer i hagen din nå.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er vi helt nødt til for ellers oversvømmes hele området her av de.
      Tusen takk.

      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Hei Marit.
    Hehe vi får mange diller det er helt sikkert. Jeg har bevisst ikke vært på hagesenter i sommer. Jeg er sikker på at jeg holder hagesentrene i live helt alene om sommerene :) Meen det blir nok en tur snart igjen....
    For noe flotte blader på lønnen!
    Ha ei flott uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,

      Ja, sånn er det bare med oss hagegale. Det er alltids en dille vi ikke har hatt ;)
      Jeg tror jeg at jeg gjør også. Jeg prøver å holde med borte, men det er ikke så enkelt. Det er 5 min. herfra, så jeg bor litt feil tror jeg ;)
      Tusen takk!

      Ha en fin uke du også.

      Slett
  17. Good afternoon dear Marit,
    The Tree is so beautiful. I wish I had space to plant tree's.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,

      Thank you. I can understand you very well.
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  18. Trist med vaccinet - jag ska ta min andra dos om en dryg vecka tror jag. Eskimo Sunset är fin men jag har varit lite kluven till vad jag ska ha runt den och var jag vill ha den. Sniglarna är ett evigt problem - tack och lov har jag ett bra medel som också hjälper till.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig trist. Da er du heldig. Den er litt vanskelig ja, så noe ensfarget grønt passer bra, eller en mørk lønn :)
      Ja, de er de. Heldigvis har jeg også et middel som jeg strør ut. Det hjelper også her.

      Klem, Marit

      Slett
  19. Uf for de dumme snegle, Marit. Det var dog en frygtelig masse, I fik samlet, (men så er de da væk).
    Det er ellers flotte billeder, du viser. Spændende Acer, og så faldt jeg for pieris'en. Hvor er den fin.
    Tænk, at du håber, det tørrer i haven. Her håber jeg, at det vil 'vådte' lidt.
    Forhåbentlig får du din vaccine snart. Det er en rar betryggelse, synes jeg, der har fået begge mine, selv om det ikke er en 100% garanti.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Lisbeth, de er du dumme og ekle! Ja, nå er de borte og kommer ikke tilbake.
      Tusen takk. Ja, den er veldig søt.
      Ja, vi kan bare bytte! Du fpr regn og jeg får sol :)

      Jeg håper på det ja. Nei, med alle disse nye mutasjonene kan en visst ikke føle seg for trygg.

      Slett
  20. Jeg er litt på etterskudd med kommentarer, og ekornet i forrige innlegg er sjarmerende :-)
    Den lønna er ny for meg, og har spesiell bladfarge. Sneglejakt er vel kanskje hagefolks vanligste hagesyssel dessverre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte, og jeg har hele tre stykker her.
      Den er en veldig flott ja, og har veldig spesielle blader. Dessverre så har det blitt sånn ja...

      Slett
  21. Det var mange snegler. Jeg har akkurat kommet inn etter strøing av Ferramol, burde kanskje ha klippet også, for jeg så en del, får gjøre det i morgen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange snegler her. Det beste er å gjøre begge deler, for def er ikke enkelt å bli kvitt dem.
      Ha en fin uke!

      Slett
  22. Hi Marit,
    It's a shame you didn't get vaccinated last week. Hope you will be on Thursday. We in our family got the Sputnik vaccine in April and they say it protects against the new Indian virus. After being vaccinated, I calmed down.
    Snails are also my enemies, I hunt them and put them in bottles :-) There are a lot of them here too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Nadezda,
      I got vaccine today, so now I'm happy. It's great if Sputnic protects against Deltavirus.
      Yes, they are terrible. I dislike them very much.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...