torsdag 24. juni 2021

Endelig...

 ...har vi nå fått første vaksine, og det er jeg veldig glad for.

I går var vi på St. Hans feiring sammen med flere naboer nede ved elven. Jeg hadde før på dagen hentet min gamle mor, så hun fikk også vært med. Grilling av mat står alltid på programmet, og ellers er det hyggelig prat med naboene. Vi var hjemme til kl.23.00, for da ble det plutselig iskaldt der nede ved elven. Det er ikke noe varme i vannet, og da ble det kaldt å sitte der til tross for flere lag med ulltepper.

Som alltid er det vakkert nede ved Numedalslågen

Vi var veldig heldige med været. 24 grader og litt vind gjorde at myggen holdt seg borte.

Det var fullmåne i natt.

Jeg prøver meg i år igjen på jordbærdyrking i krukker, og har nå kjøpt  bærnett mot fuglene. Her om dagen fant jeg en stor hvit kart som var kappet tvert av :(

Fugler elsker jordbær, men det gjør jeg også. De skal jeg ha i fred!

Årets lille kjøkkenhage. Gressløk og jordbær, og to store potter med fersken og aprikos trær. De har ikke blomstret, så det blir ingen avling på de i år.

Samme planter som i fjor ved trappen. De har bodd i kjelleren i vinter, men nå er de ute på sommerferie :)

Passiflora 'Avelanche'

Årets første Austinroser har startet blomstringen. Dette er 'Munstead Wood'

Clematis 'Multiblue'

Denne er en av min store favoritter. Etter tre forsøk har jeg endelig fått den til å trives her.

'Olivia Rose Austin'
Denne har nå over 20 knopper, så den får jeg mye glede av i sommer :)

41 kommentarer:

  1. Grattis till första sprutan! Och vilka vackra bilder från er trevliga fest. Vilken trevlig tradition. Förstår att det också var uppskattat av din mor.
    Och vackra blomsterbilder bjuder du som vanligt på och det passar ju extra bra så här till midsommar.

    Glad midsommarhelg till dig Marit!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er en veldig hyggelig tradisjon ja, og det har vi holdt på med i over 10 år. Ja, det er jo hyggelig for henne også å få være med også. Ja, nå ee det mye fint som blomstrer overalt :)

      Glad midtsommer til deg også, Anita!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit!
    Det låter bra att du fått vaccin, det skyddar bra redan efter bara en spruta. Så vackra vyer från älven. Trevligt att kunna träffa grannarna och att din mor kunde vara med. Så vackra växter, och trappan är fint dekorerad av Passionsblomman.
    Ha en riktigt skön Midsommar /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er herlig å ha fått den i dag. For hver dag som går blir det bedre beskyttelse.
      Ja, det var veldig hyggelig, og min mor var veldig fornøyd. Det er andre gang hun er med der.
      Tusen takk.
      Ha en fin midtsommer du også.

      Slett
  3. Austinrosen är vacker. Det är fullmånen också. Jag gick ut en natt och njöt av den för några dagar sedan när vi var på hemester. Då var det en tropisk natt.
    Jordgubbar och fåglar är ingen rolig kombination och om mygg tycker jag INTE.
    Lät gulligt att du hämtade din gamla mamma och hon fick vara med.
    Aha. Ni firar St. Hans som de gör i Danmark. Det minns jag när vi var på Bornholm en midsommarhelg. De hade bål på stranden.
    Fina foton från Numedalslågen.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, månen er veldig vakker. Tropenatt har vi sjelden her, for elven kjøler ned mye i området. Nei, det er en dårlig kombinasjon. De vil gjerne ha jordbærene, men det vil jeg også.
      Ja, det var hyggelig for henne å få være med. Mygg liker ikke jeg heller. Ja, det er stor forskjell på St. Hans feiring og den svenske feiringen av Midtsommer. En nabo her er sammen med en svensk dame og et år feiret de svensk Midtsommer her. Det var noe helt annet ja :)
      Bål på stranden er vanlig lenger nedover langs kysten her også.
      Tusen takk.
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Det lyder vel nok hyggeligt at fejre Sankt Hans ved elven. Jeg kan nok tænke mig, at vandet er ekstra koldt i år med den kolde maj, vi havde. Vi havde skønt vejr.
    Er det ikke snegle, der driller er det fugle... det er godt, du er ihærdig, og det skal nok lykkes dig.
    Det er hyggeligt at se passionsblomsten ved trappen igen. Det er flot, at du overvintrer alle disse planter.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig hyggelig ja, og det er en stille og rolig feiring. Ja, den kalde mai har skylden for det.
      Så bra at dere også hadde fint vær.
      Ja, ikke sant, for alltid er det noe ;)
      Jeg håper på å få noen få røde jordbær!
      Pasjonsblomsten holdt på å dø, så det er ikke bare enkelt å overvintre planter inne.

      Slett
  5. Tillykke med vaccinen Marit
    Synd det blev for koldt, det var et smukt sted, I sad.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth.
      Ja, det kan du si, men vi kan sitte der når vi ønsker. St. Hans blir alltid feiret der, så det hadde jo vært fint hvis det hadde vært varmere.
      Klem

      Slett
  6. Congrats on the vaccine shot! The river images are beautiful, looks like a lovely spot for a celebration.
    Your flowers are lovely, my favorites are the passion flower and clematis. Take care, enjoy your day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen.
      Take care and have a great day!

      Slett
  7. Så koselig St. Hans-feiring!
    Cl. 'Multi Blue' har i mange år vært en av de mest trofaste storblomstrede her. Nå har du den nok! To skikkelig flotte Austinroser som har overlevd! Er overrasket over hardførheten, og fornøyd med dem selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig koselig. Ja, hvis den har vært så trofast hos deg har den nok kommet for å bli her igså :)
      Ja, de har overlevd med et nødskrik. 1 cm over bakken var status på 'Munstead Wood', men den har kommet seg veldig. Ja, de tåler mye :)

      Slett
  8. Hei Marit! Det må være fantastisk å feire St. Hans ved elvebredden. Stemningsfulle bilder. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det var veldig hyggelig. Tusen takk.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Fine naturbilder fra Numedalslågen og fullmåne. Passifloraen ser frodig ut, vakre roser.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  10. Good morning dear Marit,
    Great that you did have your first vaccin! Must feel a lot better! Beautiful pictures from the area you live in. Great that the roses survived your bad wintertime!!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, I'm very happy about it. Thank you. It's amazing that they bloom already.
      Have a wonderful day!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Hei Marit

    Alletiders du er færdigvaccineret!
    Flot sted at fejre det - Numedalslågen, og uden myg lyder godt:)
    Er de nedbankede pæle fra da man flådede tømmer ?
    Sikken tidlig Munstead W. den helt dybe farve kommer nok senere...

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg er nok ikke fullvaksinert riktig enda, for jeg må få en vaksine til i august. Men en er bedre enn ingen.., :)
      Ja, det er så flott der nede, og myggen hokdt seg borte.
      Det er helt riktig, for før i tiden fløtet de mye tømmer i Numedalslågen.
      Ja, den er veldig tidlig ute til tross for total nedfrysning i vinter. Ja, den fargen kommer nok senere :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  12. Dejligt at fejre Skt. Hans aften og vaccine med et hyggeligt grill-party ved elven. Og dejlige gensyn i haven!
    Fuldmånen var også vældig fin her.

    Tillykke med dit første stik Marit!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig hyggelig.
      Fullmånen var veldig fin ja.
      Tusen takk, Ulla!

      Slett
  13. Med fullmåne i slikt vær så kan en nesten late som om man har midnattssol. Er det ikke det ene så er det det andre som setter kjepper i hjula på ting som skal dyrkes. Jeg puttet jordbærene mine inne i drivhuset, så får jeg seg om jeg får høstet noen. Det er mange hvite kart og ennå flere blomster. Jeg må ha kjøpt meg noen seine sorter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det skal ikke være enkelt å dyrke noe, nei. Det er stor forskjell på når jordbær blomstrer ja. Jeg har kjøpt to forskjellige sorter, og den ene er tidlig. Jeg har ikke prøvd å dyrke jordbær i drivhus, men det går sikkert bra.

      Slett
  14. Hei Marit.
    Godt å høre at dere har fått vaksine. En flott plass å feire sankthans på, og så koselig at din mor kunne være med. Her har vi jordbær i ampler. Kan du tenke deg noe bedre enn norske jordbær.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, endelig så fikk vi den. Det er veldig fint der ja, og min mor hadde det også veldig hyggelig. Jeg har sett på de amplene, men har ikke noe sted å henge de nå. Norske jorbær er veldig gode ja.
      God helg.

      Slett
  15. I am sure that you are happy to have received your first vaccination, Marit. No doubt your healthy gardener's arm barely felt the needle. We will be having our second shot on Tuesday, but there is a serious spread of the new Delta variant in this region right now. Your adventure down by the river sounds like fun and it's great that your mother was able to attend. Too bad you didn't take a picture of the food for us all to see. I can't believe that you are depriving the birds of all those lovely, juicy strawberries! You are a wicked woman! Enjoy the weekend coming up. Hugs from Canada. David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very happy about the vaccine David. So nice to hear that you will get your second shot on Tuesday. The Delta variant spreads around in Norway too. It's quite scary!
      I never takes photos of the food.
      Yes, I'm a wicked woman :)
      Enjoy yor weekend too! Hugs from Norway, Marit.

      Slett
  16. Munstead Wood og multiblue har overhalet vores ditto. De må virkelig have haft fart på, efter at kulden forsvandt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etter at regnet og kulden forsvant har det blitt en utrolig vekst i hagen.

      Slett
  17. Det kommer til å bli et flott roseår ... så mange blomster her hos oss ... Jeg er glad, jeg har mange varianter i hagen. Ha en fin helg ... kos deg.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok et fint roseår. Så bra at du har så mange roser.
      Ha en fin helg du også,
      Klem fra Marit

      Slett
  18. Det var dejligt, at du har fået den første vaccination, Marit!
    Hvor lyder det hyggeligt, at I fejrede St. Hans med naboer nede ved elven, og at din mor var med.
    Så smukke billeder!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg så glad for Gitte. Det var veldig hyggelig der ja. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  19. Så bra dere har fått vaksine.
    Ja, fuglene er glad i jordbær. Det merker vi her også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for. De er glad i alt som er søtt akkurat som oss :)

      Slett
  20. Hello Marit!
    A really like passion flowers and I love your roses Austin!
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Thank you!
      Have a nice weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  21. Bokade min andra vaccination igår men redan till veckan kan jag beställa ett vaccinationspass. Det kan komma väl till pass.

    Låter härligt att samlas nere vid älven, grilla och umgås. Lite blåst är bara positivt ibland - jag har också ont av mygg och knott. Min pelargon la av på senvåren - vet inte vad som hände jag höll den vid riktigt god vigör och tillväxt innan den valde att kollapsa.

    Kram, Carina

    PS. Jag har planteringsstopp inte köpstopp ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Jeg får neste vaksine først i slutten av august. Det var eldig bygbelig ved elven ja.
      Jeg får alltid myggestikk, så jeg er ikke glad i mygg :)
      Så dumt da, men jeg har tatt noen nye stiklinger.

      Jeg har det motsatte, for jeg kjøpte så mye planter i vår som fortsatt venter på å bli plantet :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...