mandag 7. juni 2021

Nok et tre som er ringbarket... :(

 Jeg oppdaget i går at nok en liten lønn som var ringbarket, men denne gangen var det en grein litt høyere opp og ikke nede ved bakken. Selve greina var død, men under den hadde det nå kommet ut nye skudd.

Litt uklart bilde, men det er den er greina til venstre som er ringbarket lenger opp, men under den er det nye skudd 

 Tidligere så klippet jeg  ned en annen lønn  som også var ringbarket til ca 1 cm over bakken. Under der jeg klippet den ned så jeg i går at det kom små røde blader, og da er dette over podestedet eller hadde bladene vært grønne eller gule alt etter hvilken grunnstamme den var podet på. Så selve stammen er jo bitte liten, men morsomt at det tross alt er liv i den. Det gjenstår å se om den klarer seg. Nå er jeg veldig lei disse musene som ødelegger  mine lønnetrær! :(

Til høsten skal jeg sette på stammebeskyttelse på alle sammen.

Så kommer det noen bilder i litt tilfeldig rekkefølge :)

Her er to av mine mange bøker, Fagus sylvatica. Den lille gule er så fin i fargen akkurat nå før den blir grønnere utover sommeren.

Fugleredegran/ Picea abies 'Nidiformis'
Denne lever opp til navnet sitt, for jeg ser at mange fugler gjemmer seg inni den. Den har vokst veldig mye bare på to år etter at jeg la duk og grus rundt den.  Da får den stabil fuktighet, og det liker den og veldig mange andre trær og busker.

Tenk at Podophyllum 'Spotty Dotty' har overlevd vinteren!

Frodige bregner :)

Rhododendron 'Paola' tror jeg...

Nok et fotblad/Sinopodophyllum hexandrum som vokser i den lille skogen her med selskap av kjerringrokk/Equisetum arvense, og som er på høyde med skvallerkål i bekjempelse.
I fjor luket jeg bort alt som var der av det, men i år er alt tilbake :(


Hengeblodbøk/Fagus sylvatica 'Purple Fountain' ved siden av dammen. Den er en av mine favoritt trær her.
Den er så høy at bildet må deles i to :)

For flere år siden plantet jeg en alpeclematis ved roten av den, og da bant jeg den opp med tråder for å hjelpe den i gang med klatringen. Nå klatrer den selv uten hjelp :)

Her sees blomstene på den. Tror den heter 'Country Rose'

I dag kan det komme kraftig tordenvær og regnskyll. Vi får se om det stemmer. Jeg liker ikke tordenvær, men det kan godt komme litt regn igjen... ;)

38 kommentarer:

  1. Det er trist når en har kjøpt nye trær også dør dem. Jeg kjøpte nytt plommetre i mai og så døde den ene greina etter den andre og nå ser det ut som den siste også dør. Tenkte jeg skulle dra innom gartneriet og klage. Den burde holde mer enn en måned, dyr nok var den i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så trist når de blir ødelagt. Da hadde jeg garantert klaget ja. Ta den med til garteriet og ta med kvittering hvis du har det også.

      Slett
  2. Åh ej, det er vel nok trist, at du har endnu et træ, der er ringbarket!Men det var dejligt, at den anden har klaret sig - og heldigvis over podestedet! Ja, du må sætte stammebeskyttelse på.
    Sikke nogle smukke bøgetræer, du har!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så trist, men det er fint at det ene har overlevd tross alt. Ja, det skal jeg gjøre på alle de nye lønnene.
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  3. Time to declare war on the mice, Marit! I am surprised that we have never had this problem here, and in fact I rarely see a rodent in the backyard. I hope you are able to protect your trees effectively so they will survive the next winter. It's no fun to plant them as mouse snacks!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I have declared war against them for a long time ago David. I live on the countryside, and there are many farmers around here who grows grain. Therefor it's a lot of mice around her. I have noticed that they prefer Acer/Maple to eat, and my young small japanese maple are their favorite.
      No more mouse snacks around here in the future!

      Slett
  4. Hej Marit
    Både træer og clematis kan klare meget modgang, vi har en sydbøg Nothofagus antarctica , som var ringbarket af en buk, jeg førte en at de nye skud op, den står nu med en flot stamme. Nogle af mine clematis klatrer uden at have noget at klatre op af.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Så bra at den klarte seg. Lønner er så utsatt siden de "blør" om våren. Da tørker de helt ut og dør. Så spennende da. Clematis integrifolia gjør det her også, men ingen av de andre jeg har. De må ha noe å slynge seg etter, for ellers så ligger de på bakken.
      Klem

      Slett
  5. hei Marit.
    Kjedelig med skadedyr. Tidligere hadde vi en eldre nabo som så optimistisk på det meste, han pleide å si: "Det er så mange som skal leve av denne hagen".
    Du har veldig mange flott prydtrær i hagen. Du sier at de får jevnere fuktighet med grusen - er det fordi at ingen jord tørker ut? Jeg synes jeg merker det når jeg legger plengress rundt trærne.
    Håper vi slipper styrtregn, da er det bedre å vanne selv.
    ha fortsatt fin uke, Marit!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid
      Ja, det er så kjedelig når det blir sånn. Det er helt sant, men trærne mine kan de holde seg unna.
      Jeg har duk under grusen, og det er den som bevarer fuktigheten mest tror jeg. Ja, gressavklipp demper fuktigheten veldig mye, for det bruker jeg også her.
      Det har begynt å regne her nå, og enn så regner det stille og fint her må.
      Ha en fortsatt fin uke du også, Turid.

      Slett
  6. Musepøbler!
    Så vakre bøketrær :) Ja, det er en del vanskelige ugress og utøy/skadedyr vi hageeiere har en evig kamp mot. Heldigvis veier hagegledene stort sett opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :(
      Tusen takk. Ja, sånn er det bare. Gledene veier stort sett opp ja, og takk for det ;)

      Slett
  7. Hei Marit

    Imponerende for hvad træer og planter udsættes for, og alligevel klarer sig!
    godt du klippede den første så resolut tilbage, det har nok reddet den, men er det højere oppe så kan de bedre selv:)
    Morsomt med dine Podophyllum - de ser godt ud på hver deres måde!

    Ja, vejret er ustabilt over dig - Vi håber du får regn, og at lynene finder en anden dag at slå ned i;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sikkert. De tåler mer enn vi tror, og noen ganger har vi litt hell også :)
      Ja, jeg anså at hvis den skulle ha en sjanse måtte jeg bare prøve det. Ja, høyere opp klarer de det bedre selv :)
      Jeg liker så godt de flotte bladene på de, og alle har hvert sitt uttrykk ja.

      Det har akkurat begynt å regne her, men det er et stille regn som bare gjør godt. Jeg hørte torden langt borte fra for en time siden, så jeg håper at lynene holder seg langt borte ja. Jeg liker ikke tordenvær hvis det er nærme, men ellers gjør det meg ikke noe.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  8. Hei Marit.
    Ergerlig med disse musene:-( Vi har hatt netting rundt de fleste unge trærne, men vi har sjelden snø, så da har det stort sett gått bra. Får håpe du greier å redde treet:-)
    Supert at det fungerer så bra med duk og grus.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Ja, det er så ergerlig når de gnager av barken på lønnene.
      Det er nettopp under snøen de gjemmer seg de sleipe dyrene! Jeg skal kjøpe netting også. Det håper jeg på ja.
      Ja, det er helt supert :)
      Ha en fin uke

      Slett
  9. Kjedelig med mus som ødelegger barken på Lønnetreene. Vakker Hengblodbøk, blodbøk er mitt favoritt tre jeg har to store trær utenfor vinduene mitt.

    Håper du slipper unna tordenværet som er meldt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig. Tusen takk. Så heldig du er som har to bøketrær utenfor vinduet. Vi slapp unna i går, så jeg håper at vi gjør det i dag også.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Museskaden er heldigvis ikke fatal denne gang. Hængeblodbøgen har en voldsomt stærk udstråling, en rigtig solitærplante.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis ser det ut som treet ordner opp selv. Ja, det er et spesielt tre med stor utstråling, og den er en solitærplante ja. Min skulle nok ha stått mer for seg selv, men jeg bare klipper av noen av de lavere greinene. Den har blitt større enn jeg trodde 😉

      Slett
  11. Du må bestemt have sat noget omkring stammerne, for det er da for ærgerligt. Mærkeligt, at du ikke har haft problemet før.
    Min Spotty Dotty har også overlevet, men jeg kan ikke rigtig finde et godt sted til den, så den bliver aldrig rigtig flot. Jeg må prøve at flytte den igen-igen. Får din sol?
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nyplantinger som får gjennomgå av unge lønner/acer. Jeg har aldri oppkevd det før nei, men kanskje det var museår sist vinter og veldig lite mat for de. Noe galt var det.
      Så bra at din også har overlevet. Jeg har prøvd den en gang før men da døde den fordi jeg nok plantet den på feil sted. Min får kun litt sol sent på ettermiddagen, så det er nesten ikke noe. Den er plantet mot nordøst, og der liker den seg. Ja, du må nok prøve å finne en annen plass til din.

      Slett
    2. Jeg tror, min står for mørkt. Jeg må finde et sted, hvor der er skygge med lidt sol aftensol, hvilket er vanskeligt ;-]

      Slett
    3. Ok, det gjør min også, men den klarer seg fint der. Det er ikke tørt der den står. Det er jo dumt ;)

      Slett
  12. Hej Marit,

    Glad att läsa att det verkar finnas liv i din lönn som du klippte ner. Håller tummarna för de nya bladen. Klokt att skydda stammarna till vintern.
    Fina kontraster mellan de två bokträden. Och visst är 'Purple fountain' ett fantastiskt fint träd!
    Verkar som om din trädgård sjuder av liv. Och precis som du slåss jag mot Equisetum arvense i planteringarna, man måste rycka upp dem om och om igen. Ingen mening med att gräva, deras rötter går alldeles för djupt ner. Men jag inbillar mig att jag är envisare än de ;)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det var veldig gledelig å se det. Ja, jeg må beskytte de nye lønnene enda mer. Skal kjøpe netting også.
      Tusen takk. Ja, den er et flott tre.
      Huff, ja da føler jeg med deg :)
      Det er et forferdelig ugress, og det virker ikke som noe hjelper. Så en av oss må gi seg, og det skal ikke bli meg ;)
      Vi må være sta ja!

      Ha det godt!

      Slett
  13. Hello Marit,
    Sorry about your tree, those darn mice! The red maples here seem to spread everywhere, we have them all around the house. The country rose blooms are pretty. Have a great day and a happy week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, the mices are terrible. That sounds lovely. I love the red maples very much. Mine are japanese maple. They don't spread their seeds at all. Thank you.
      Have a nice day and week you too!

      Slett
  14. Håper det hjelper netting.
    Nydelig rododendron!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lov å håpe på at det hjelper.
      Tusen takk!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Vackra träd och växter. Fin färg på rhododendron. Så tråkigt att dina träd blir söndergnagda.
    Det ser ut som Country Rose, den är fin, finns hos mig med.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er så ergerlig. Så fint at du også har den.
      Ha det godt.

      Slett
  16. Hei Marit.
    Det er så ergerlig når trær og annet blir skadet. Sånn kan det være noen ganger for oss hageeiere. Misunner deg som har stor hage. Jeg synes blodbøk er så flott, men den er nok for stor for min lille hage. Håper det ikke ble noe av tordenværet.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er så ergerlig, og det er tredje treet denne våren. Ja, det er bare sånn det er.
      Det forstår jeg godt. Det finnes noen som er oppstammet i formen, og de vokser bare nedover og litt i bredden. De burde du se etter.
      Vi slapp unna med skrekken.
      Ha det godt.

      Slett
  17. Så tråkigt att få träd förstörda.
    Vilken otrolig mångfald du har i din trädgård, helt fantastisk.
    Hoppas ni inte fick ett allt för illa oväder.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så ergerlig. Tusen takk.
      Nei, vi fikk bare regn og ikke noe mer :)
      Ha det godt.

      Slett
  18. Det bliver ikke nemt at sætte beskyttelse omkring alle dine små løn, for der er vel en del af dem der har flere stammer fra neden, men du må prøve så godt du kan. Ellers er det jo utroligt hvad så små træer egentlig kan klare, og flot de stadig har overskud til at gro.
    De to bøgetræer i gult og rødt er et rigtigt blikfang, og fint med klematis der bruger dem som klatrestativ. Fugleredegran ligner en stor fuglerede når den vokser til, men det er dejligt fuglene også kan lide at bo i den.
    Equisetum (som vi kalder padderok) har et enormt rodnet som går meget langt i dybden. Den har vi i kolonihaven, men efterhånden ikke så meget i bedene, da den mest optræder på mager jord, hvor andre planter ikke kan klare sig. God arbejdslyst med lugning!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar

    1. Nei, det blir nok ikke så enkelt å få det til, men jeg må bare prøve. De er temmelig små de nye som jeg kjøpte i fjor, og jeg tror at det er den "ferske" barken på de som musene liker. Ja, det er helt sant.
      Klematisen vokser så fint i trærne.
      Ja, jeg har sett flere ganger at fuglene gjemmer seg der.
      Røttene går dessverre veldig langt ned ja, og er omtrent umulig å bekjempe.
      Takk for det :)

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...