onsdag 16. september 2009

Sensommerblomstring

Meconopsis quintuplinervia



Sedum med sommerfugl

Iris ensata

Gentiana sino-ornata

Lenge mellom innleggene her, men jeg har rett og slett ikke krefter eller ork for tiden. Var ute her en dag og tok noen bilder av noen blomster. Det har vært kjempefint vær her i det siste, og det er jeg glad for. Men for mye eller for lite av noe er like galt, og nå er det knusk tørt. Ja, hva skulle en gjort hvis en ikke hadde været å klage på? ; )
Den Meconopsis quintuplinervia kjøpte jeg av jensen her i vår, og den er enda vakrere enn den ser ut på bildene... Liten og vever, og med en vakker lyseblå farge. Jeg har fått helt dialla på mecionopsis etter å ha sett den og 'Lingholm' før i sommer. Håper denne som blomstrer nå vil spre seg, siden den kan få utløpere.
Den Iris ensata som har blomstret nå må være litt døgnvill, for alle de andre blomstret i juli...
Gentianaene er virkelig vakre nå, og den har i år dobbelt så mange blomster som i fjor. Den lyseblå er ikke så ofte å se, så jeg er glad den trives så godt her.
Ellers er jeg strålende fornøyd med at det fortsatt er rødgrønt etter valget.
Ha en fortsatt fin dag!

10 kommentarer:

  1. Min quintuplinervia blomstrer i juni og er ikke riktig så lyseblå. Men den sprer seg sånn passe fint, en liten yndling er den!

    Du får være snill med deg sjøl så du kan komme litt til krefter igjen, Marit. Klem fra meg!

    SvarSlett
  2. Nydelig Menopsis, lekker hvit farge...
    Kjekt at du er litt tilbake og viser oss dine sensommerblomster.

    Jeg var også fornøyd med valget og spesielt den "grønne" fra Rogaland.

    Vi får ellers ta det som det kommer og ikke stresse med alt vi skulle ha gjort...

    SvarSlett
  3. Meconopsisen leder tanken hen på en yndig, sart ballerina. Nydelig!

    Fornøyd med valgresultater her i huset også.

    Pass godt på deg selv.

    SvarSlett
  4. Fy søren, så lekker den Meconopsis'en var!

    Ja, det var en lettelse med forstsatt rødgrønt...

    SvarSlett
  5. Berit, så artig at du også har denne. Tydelig at de kan variere i fargen da.
    Jeg prøver å komme til krefter igjen, men kroppen vil ikke være med. Men det går nok over det også sånn smått om senn. Takk for klemmen! :)

    SvarSlett
  6. Randine, ja vi liker sånne lyse blomster! Det begynner å bli lite å vise frem nå, men det finnes fortsatt noen som er å ta bilder av heldigvis.

    Godt at det ble noen "grønne" i Rogaland. De trengs for miljøet, det er helt sikkert.

    Jeg har gitt opp å stresse over alt jeg ikke får gjort. Det hjelper i hvertfall ikke på formen. Får ta en dag om gangen, det er nok det beste.

    SvarSlett
  7. orchis, ja den kan minne om en liten ballerina. Den er ikke mer enn ca. 20 cm, så den er liten i forhold til sine "storesøstre".

    Godt at du ble fornøyd med valgresultatet du også.

    Takk det samme!

    SvarSlett
  8. Villrose, ja den var en åpenbaring for meg, for jeg visste ikke hvor vakker den var før den dukket opp.

    Lettelse er en god beskrivelse etter valget. Alternativene var ikke spesielt gode akkurat...

    SvarSlett
  9. Min quintuplinerva er også 'blåere' og blomstrer på forsommeren , min sprer seg bra, og jeg er enig i at det er lett å bli 'frelst' på Meconopsiser !! Jeg bestiller frø til vinteren og kan jo tenke på deg !!!! Har forresten frø av det jeg tror er Lingholm og Betonicifolia, hvis du vil ha, iallefall har jeg ikke fjernet frøstandene ennå.

    SvarSlett
  10. Bjørg, takk skal du ha for tilbud om frø. Jeg har 'Lingholm' og betonicifolia selv, så jeg trenger ikke flere frø av de. Meconopsis er vakre blomster ja!

    Kanskje min er litt anneledes i fargen nå siden den blomstrer så sent? Skal bli spennende å se til våren om den vil blomstre da.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...