onsdag 23. september 2009

Flott høstvær

I de siste ukene har det vært et nydelig høstvær her. Har bare hatt to dager med litt regn nå, men det har bare vært helt fint. Det var blitt så tørt igjen, at bittelitt regn gjorde ikke noe. Jeg har nesten ikke fått utnyttet finværet pga. dårlig form, men litt har jeg da fått gjort. Har fått tømt drivhuset for div. planterester som har tørket inn i mitt fravær, og har fått tømt endel potter og kar med visne blomster. Den nye kompostdyngen i en skråning her har fått masse avfall. Jeg har også fått tatt vekk en million (nesten) kapsler av papaver somniferum. I fjor høst var jeg så dum at jeg sådde ut noen (les endel) frø i et stort hostabed. Det blir ikke gjentatt i år, nei. Valmuene har vært aldeles praktfulle, så jeg klager ikke på blomstringen. Det ble bare alt for mye av de, og hostaene ble helt usynlige. Så jeg har tatt inn utrolige mengder med frø, og de er sådd i en skrånging hvor det ikke er noe annet. Håper de blir fine der til neste år. Dette hostabedet som ble invadert av valmuer, har da ikke blitt luket i hele sommer. Med det resultat at der har nesler og annet unevnelig ugress fått kose seg i fred i alt for lang tid. Jeg har så vidt fått begynt på det nå, slik at det ikke blir så mye luking til neste år der.

Mannen skulle å se på en jobb i en nabokommune og jeg ble med, og der var det jammen en Plantasje å besøke i nærheten. Det var et bedrøvelig utvalg så sent på høsten, men jeg fant i hvertfall en hvit sedum som jeg ikke hadde fra før. Sommerfuglene er veldig glade i disse, og de er et hyggelig innslag i hagen.

Dagens bilde er en Hauchera som heter 'Encore'. Når jeg lagde dammen i sommer, så delte jeg av noen avleggere av denne. De står i full sol, og de har blitt helt rosa. Artig at den samme planten kan skifte så mye i fargen ettersom hvor den står.


8 kommentarer:

  1. Kjekt med fint vær, selv om formen ikke er på topp. Nydelig Hauchera, vakker farge. Valmuer er fint bare de ikke overtar alt.

    Vi er lovet litt sol i morgen og det håper jeg slår til.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Undertegnende har også vært flink/klok av skade og samlet valmuekapslene (ca. en trillion) før de slapp frøa.

    En god porsjon har en kollega fått, som skal lage valmue-eng ved hytta.

    Resten skal jeg ha på glass og strø på loff og rundstykker!

    SvarSlett
  3. Valmuer er vakkert men alt med måte - også når det gjelder valmuer. De pleier å være enkle å dra opp når de spirer om våren, om de skulle bli for mange eller feilplasserte.
    Det var et nydelig bilde du hadde i headingen nå. Den sedumen har jeg ikke sett før, så lys og fin i fargen.
    Heuceraen var også flott, men det er jo de aller fleste av det slaget. Tror ikke jeg har sett noen jeg ikke liker ennå.

    Håper formen din kommer seg nå, det er surt å være dårlig.
    God bedring:)

    SvarSlett
  4. Randine, ja det er deilig med fint vær. Valmuer har en lei tendens til å bli alt for mange etterhvert.

    Får håpe du får fint vær i morgen da!

    SvarSlett
  5. Villrose, ja det er først når en ser hvordan de sprer seg at en må begrense de. Jeg har også gitt bort av de, men resten blir nok til nye valmuer i div. skråninger her. Har flere steder hvor det er bare ulendt terreng, og da skal de jammen få forskjønne der.

    SvarSlett
  6. Juni, ja alt med måte ja. Jeg var ikke nøye nok i vår, så jeg har kun meg selv å takke for tabben ;-)

    Den sedumen fikk jeg i gave i fjor, og den er spesiell for den har også så lyse grønne blader, Den er kjøpt på Plantasjen vet jeg, og her om dagen fikk jeg tak i en hvit som ser lik ut. Jeg tror den heter Sedum spectabile 'Brilliant'.

    Jeg har heller ikke sett heuchera som jeg ikke har likt ;-)De er vakre alle sammen selv om noen av de er ganske like hverandre.

    SvarSlett
  7. Papaver somniferum, er ikke det opiumsvalmue? Er det lov å dyrke i Norge? Her vokser den vilt, og jeg pleide la noen stå når de dukket opp i hagen. Etterhvert ble det ganske mange. Så sa naboen: "Vær forsiktig. Hvis politiet ser deg, kan de tro at du dyrker det for opium". Fjernet dem umiddelbart. Men de er nydelige der de pynter opp langs veikanter og på enger. Hvis du ser noen småslitne folk valfarte i skråningen din, så vet du hvorfor... ;)
    Håper formen din bedrer seg snart! Og ha en kjempefin helg!

    SvarSlett
  8. orchis, jo det er opiumsvalmue. De var forbudt å dyrke her i Norge inntil noen år siden. Det er jo selvsagt ikke lov å lage opium av de, men det er ikke derfor jeg har disse. Jeg synes alle valmuer er så vakre, og så er de jo så lettstelte. Hvis noen skulle valfarte skråningen min av den grunn ville jeg bli meget overasket. Her ute på landet er det få som vet om den skråningen.

    Formen har vært litt beder i to dager nå, og det er deilig. Ha en fortsatt fin helg du også!

    SvarSlett

Snøklokkene lever opp til navnet sitt...

På lørdag så jeg et syn som jeg gleder meg til å se hvert år. Jeg har snøklokker på forskjellige steder i hagen. Noen i sol og andre i skygg...