onsdag 31. august 2011

Høstlig...

I dag tidlig var det slettes ikke varmt her, kun 5 grader. Det er en ekkel indikasjon på at vinteren nærmer seg, selv om jeg håper det bare er et skremmeskudd enn så lenge. Men kalenderen lyver ikke, i morgen er det allerede 1. september. Angående høst så er det nå modne bulbiller på en lilje som heter 'Ove'. Den produserer de i hopetall,og hvis det er noen som er forbi denne veien, så er det bare å komme innom og hente.


Jeg fikk den selv som bulbill, og det tar ca tre år før den blomstrer.

20 kommentarer:

  1. orchis, jeg kan godt sende deg noen hvis du vil ha. Det er en lekker farge på den ja!

    SvarSlett
  2. Utrolig flott farge! Høsten er fin den, når den først er her. Håper bare at snøen holder seg unna en stund til. Hos meg var den der allerede fra oktober, og det er for tidlig.

    SvarSlett
  3. Åhhhh.....den ønsker jeg meg!! Tror du at du kunne sende noen bulbiller til meg også? Send meg en pm på gal.

    SvarSlett
  4. Det er vel knapt noen hemmelighet at jeg faller for mørke blomstrer.
    Den var bare nydelig!
    Jeg venter enda på solen, men jammen regnet det i dag også. Nå letter det visst, og er det ikke en flik av blå himmel jeg kan se i vest? Jo, nå kommer fineværet...

    SvarSlett
  5. Nydelig farge på den liljen! Høsten ja - den er nok like om hjørnet, det ser i alle fall sånn ut på en god del av staudene for de har fått mye gule blader nå i det siste.

    SvarSlett
  6. Lekker farge på den liljen, kjekt at den setter mange bulbiter.

    Her har det også blitt litt høstlig og ikke hagevær, kjedelige greier...

    SvarSlett
  7. Lekker lilje du viser:)
    Og selv om vi ser september, så håper vi på soldager enda....:)

    SvarSlett
  8. Kjæmpefin lilje og farge.Lyser godt opp.

    SvarSlett
  9. Helt enig med orchids, otrolig lekker farge! Ikke helt den vanlige ville jeg tro. Når skal man så/ sette bulbiller, er det på tide nå eller skal man vente litt til?

    SvarSlett
  10. Lilium `Ove`fikk jeg som bulbiller av Solfrid på hagEgal i fjor, så da tar det et par år til før den blomstrer! Fantastisk flott lilje! Jeg har også bulbiller på en av liljene mine, er orange som jeg ikke vet hva heter!

    SvarSlett
  11. ja, det var virkelig en lekker farge!!!
    Har ikke så mye peiling på liljer, så bulbiller har jeg aldri hørt om. Trodde først det var en type bille....kremt ;-)
    Klem

    SvarSlett
  12. Takk for alle hyggelige kommentarer! Det er en flott lilje ja, og fargen er helt spesiell.
    Jeg håper på flotte høstdager nå i spetember, for den kan ikke regne bort den også...

    Mia, jeg tror du kan så de i fra nå og utover høsten. Når jeg fikk mine var det sent på høsten.

    Krepsemor, ja det finnes flere liljer som setter bulbiller. De gamle orange liljene pleier å ha masse av de.

    Hagealven, hihi! :-)

    SvarSlett
  13. gosj, DET var fine liljer!

    Jeg er ikke sånn overvettes liljefan. Synes de er fine, men ikke fine nok til å bli prioritert (med untak av martagonliljer). Men nå ble det jammen ett unntak til gitt!

    Men altså, så det er sagt, dette er ikke for å hinte om å få bulbiller, skal ikke i gang med slike prosjekt nå.

    SvarSlett
  14. Anne, ja de er helt spesiellle disse her. Fikk dem fra ei dame på hagegal for fem år siden. Men jeg kan godt sende deg noen få, det tar som sagt 3 år før de blomstrer.

    SvarSlett
  15. Hejsa.
    Virkelig flot lilje - sikke en flot lilla farve.
    Der er også efterår her i midtjylland, her til morgen var der blot 6 grader.
    Ha´en god fredag / week-end.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  16. Jeg la til noen fler bilder nederst på innlegget, da ser du at det er enkelt å se forskjellen. Er det frekkt å tigge noen bulbiller til meg og?..

    SvarSlett
  17. Hanne Bente, så hyggelig å høre fra deg! Ja, det blir dessverre fort høst nå.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  18. Mia, ja nå så jeg forskjellen. Jeg skal sende deg noen også!

    SvarSlett
  19. Og det beste er at den er veldig fertil. Den setter lett frøkapsler med mange frø etter pollinering.

    Øystein(gartner10)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...