søndag 16. februar 2020

Da får jeg vel vise noen bilder...

Obs. Obs. Dette blir nok et maratoninnlegg med mange bilder , for det går ikke an å vise dette uten de :)

Det er altså ikke helt ferdig her, og det blir det heller ikke før rørlegger og elektriker har vært her. Vi har en kabelsnelle med 25 meter med ledning så det er både lys og varme der. Ikke noe problem i det hele tatt. Vi bruker en byggtørkervifte som varmovn, og den gir mer enn nok varme inntil videre.

Så til "noen" bilder. Nå får dere full pakke :)
 Noen er tatt på fredag i sol, og noen i dag da det var gråvær og regn. Forskjellen er veldig stor som dere vil se. Jeg fortrekker solskinnet.

Sol er det nok av der når den først skinner!

Det er deilig med så mye lys...



Den variegerte Monsteraplanten min som jeg har plantet i en potte med veldig god plass til røtter. Den står på et rundt "fat" med hjul på. Veldig enkelt å flytte på når jeg gjør rent her.

Sånn er det i det ene vinduet. Rett utenfor står fuglemateren og det er så hyggelig å se ut på fuglene.

Zfinx i den nye stolen.


Alle vindusposter er fylt opp med planter, alle hjørner og også denne ene foran det ene smale vinduet.

Dette er inne i den ene hjørnet til høyre.

Vindu med tre Camellia

Dette er i venstre hjørne.


Spisestuebodet med batterilys og temperaturmåler og uglelampe :)

Dette er venstre hjørne med avleggeren som ble tatt av den store Monstera planten. Den har mye mer hvitt på bladene,  men kommer fra samme plante. Merkelig...


De to plantene til venstre er Begonia rex, og den til høyre heter Calathea 'Dottie'. Den er en surjordsplante og liker ikke kalk i vannet akkurat som Phalanopsis orkidéer. Mye å huske på når jeg skal vanne de... ;)

En mørk rød Begonia rex

Nok en Calathea 'Dotti' og enda en Calathea. Den heter Calathea stromanthe 'Triostar' (Stromanthe sanguinea) står det også at den heter. Jeg kjøpte to som små avleggere i høst (de som er plantet foran), og håper at de etterhvert skal få sånne blader som vist her

Her sees foldedøren til venstre

Dette var de to stolene vi kjøpte på fredag. Ute til høyre sees plankehaugen og oppryddingsjobben som skal gjøres på tirsdag. Da får vi levert det på gjenvinningsstasjonen. Det blir litt av en jobb. 
Men sånn blir det etter så store prosjekter som dette.

Da er hele dette prosjektet så og si ferdig. For moro skyld  tar jeg også med innleggene  som er fra starten av byggingen for de som ikke har sett innleggene før.

2. Oktober 2019. 
12. Desember 
20. Januar 2020.
29. Januar

54 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet flot :)
    Nu har jeg ikke prøvet at have håndværkere - men har prøvet i flere måneder at leve i byggerod fordi min far selv byggede om i huset. Den lettelse da han endelig var færdig (d. 23. december!) og min søster og jeg endelig kunne flytte ind på vores nye værelser; den var fantastisk, så jeg kan godt sætte mig lidt ind i, hvordan du har det nu :)

    Tillykke med din vinterhave :)

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det er litt av en prøvelse å bo midt oppe i et byggerot, fir det blir rot over alt mens det står på.
      Men nå er bygget ferdig, og vi er veldig fornøyd med det.

      Tusen takk :)
      Ja, det høres ut som du også har prøvd det :)
      Jeg er vekdig glad og lettet over at byggingen er over

      for denne gang.

      Slett
  2. It is beautiful and peaceful!

    SvarSlett
  3. Dette er jo en helt ordentlig stue. Når jeg bruker ordet hagestue/vinterhage så ser jeg for meg noe mye enklere.

    Forstår godt at du er fornøyd og glad for at det er ferdig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slett kommentar fra: Marits hagedagbok
      Blogger Marit sa...
      Ja, du kan ha rett i det, men det er mye mer vinduer og glass i denne enn i en vanlig stue. Jeg har alltid kalt sånne bygg for vinterhage. Hagestue passer nok bedre synes jeg nå.

      Ja, nå er jeg veldig glad fir at den er ferdig.

      Slett
  4. Hej Marit
    Det ser lækkert ud, sikken en flot vinterhave med masser af grønne planter, du har grund til at være glad. Tillykke med den. Jeg kan se, du har en camellia næsten i blomst.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Grønne planter er jeg veldig glad i, og det måtte bli mange av de. Ja, det har jeg :)
      Den har en stor knopp ja!
      Klem

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det blev riktigt ljust och fint, där kommer ni att trivas. Fin utsikt och trevligt att ha uppsikt över fåglarna utanför. Skönt att det är färdigt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja, det ble veldig lyst, og det var sånn vi ville ha det. Bi stortrives allerede :)
      Jeg er veldig glad i å se på fuglene, og der kan jeg se på de hver dag.
      Ha det godt.

      Slett
  6. All is wonderful, Marit. You are going to get so much pleasure from this new addition to your home. Enjoy!

    SvarSlett
  7. Good morning dear Marit,
    Fantastic that your dream is finished! You can be proud. It is so beautiful and peacefull. The Camelia will soon open her beautiful flower.
    Have a great new week ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, I'm so happy about it! Thank you. Yes, she will. I'm looking forward to it.
      Have a nice new week ahead!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  8. Så flott hagestuen ble, riktig lys og lekker. Mange spennende planter i alle vinduene som slipper lyset inn.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Der har jeg mange uvanlige planter, ja, og flere av de har jeg aldri hatt før. Det er spennende om jeg får de til å trives.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Til lykke med den nye havestue, Marit! Hvor er den blevet fin1 Og så skønt det er med alt det lys, der kommer ind . Du kan garanteret få plads til rigtigt mange planter derinde :-)
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana. Ja, det er så lyst der, og det liker jeg så godt. Jeg kan nok få plassert noen flere planter der, men samtidig vil jeg ikke ha for mange der heller. Liker at det er så åpent som det er nå. Jeg har 6 andre vinduskarmer her i tillegg, så det er ingen manko på det :)
      Klem fra Marit

      Slett
  10. Hei Marit

    Alletiders - lyse farver - møbler og planter som kontrast - det ser gennemført ud.
    Her kan du tilbringe mange gode stunder - både aktive og afslappende!
    Tillykke med den flotte løsning!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg er veldig glad i lyse farger, for til eldre en blir jo mer lys behøves inne ;)
      Jeg storkoser meg allerede.
      Tusen takk.

      Ha en deilig ny uke

      Slett
  11. Hello dear Marit!

    Wow! That is nice! It is a peaceful place in your home where you can sit with pleasure! I like the light and the relax chairs!
    The "Sphinx" makes your room complete! 😺
    Wishing you a great week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!
      Thank you. Yes, he makes it complete 😻
      Have a nice new week!
      Hugs!

      Slett
  12. Hei Marit.
    Tillykke med hagestuen. Lyst og fint. Her kommer du til å trives.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Ja, det gjør jeg garantert.
      Ha en fin uke.

      Slett
  13. Hello, your new room is so bright and beautiful. I love all the plants, furniture and the curtains are my favorite color. Cute kitty. A lovely addition to your home, enjoy! Enjoy your day, wishing you a happy new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you. I love the blue color too. Enjoy your day and week ahead!

      Slett
  14. Marit! Som jag längtat att få se bilder! Det blev verkligen fint. Och vet du, ni har exakt likadana väggar som vi har i vårt uterum. Visst är dom fina. Vilken härlig utsikt över trädgården. Vilket härligt ljusinsläpp. Takfönstren gör jättemycket. Kan se framför mig hur fint det blir när ni öppnar upp dörrarna ut mot trädgården. Och du har redan fått upp många plantor där. Monsteran med de variegerade bladen är ju väldigt fin.
    Zfinx verkar också trivas. Ni får nog konkurrens när det gäller stolarna :)

    Tack för titten och en fin måndag kväll till dig!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre det, Anita! Tusen takk. Tenk at vi har like vegger! :) Ja, både utsikten og lyset er jeg veldig fornøyd med.
      Takvinduene gir lys fracen helt annen vinkel enn hva en er vant til, men jeg liker så godt alt lyset som har blitt der.
      Vi skal lage verandagulv rett på utsiden av hagestuen. Så om sommeren kan vi åpne helt opp der og samtidig sitte inne hvis det er litt kjølig ute.
      Ja, plantene kom på plass med en gang. Den er så fin ja.
      Han hoppet opp i stolen med en gang, så da var de vel godkjent :)
      Ja, det tror jeg også!

      Ønsker deg en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Å, så fint det ble! Det ser nesten ut som det ikke er noen overgang mellom inne og ute.

    Den mørkerøde begoniaen er utrolig fin. Sånn har jeg ikke sett før.

    Jeg tror nok avleggeren av Monsteraen vil bli hvitere enn den store. De blir så hvite som avleggeren er når den blir tatt. :)

    Du er flink å ta bilder! Det er vanskelig å få med både inne og ute uten at det blir for lyst eller mørkt.

    Ha ei fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre. Det er nok en optisk illusjon, for grunnmuren er på 50 cm :)
      Vi skal ha en veranda rett ut der med trapp ned på sidene.

      Den er veldig fin ja. Spesiell farge på den.

      Ok, det er jo spennende å høre, for det er sånn jeg gjerne vil at den skal være.

      Tusen takk! Ja, enkelt er det ikke.

      Ha en fin uke!

      Slett
  16. Det ser så mycket större ut nu när du möblerat - märkligt på ett sätt. Begonior - jag älskar dem men jag gillar ju blad :) Fick en blänkare från en riktigt bra plantskola om att de fått in variegerad monstera... YES tänkte jag och läste vidare 1.295 styck... Jag avstog faktiskt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er merkelig at det kan se annerledes ut etterpå. Ja, vi er vel veldig glad i blader begge to. Jeg sy es disse nye Begonia rex har så vakre farger.
      Det kostet den jeg kjøpte også :(
      Hvis min vokser seg stor skal jeg prøve å ta avlegger av den til deg :)

      Klem, Marit

      Slett
  17. Hello Marit!
    Congratulations on living is such a beautiful house surrounded by plants.
    Have a nice week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Thank you!
      Have a nice week!
      Hugs!

      Slett
  18. Tillykke, hvor er det lyst og stort. Og selv om du har mange planter så kan der nok være et par stykker mere ;-)))))
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er helt sikkert. Det blir nok flere planter der etterhvert. Vi må bare bli helt ferdige først :))

      Slett
  19. Hej Marit!

    Ett stort grattis till ett lyckat projekt! Det ser underbart ut, ljuset gör så mycket för helheten. Där kommer dina växter att trivas!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Lys gjør veldig mye for helheten, ja.
      Det tror jeg de vil.

      Klem!

      Slett
  20. I see Marit your dream came true. Very nice greenhouse. Congrats!
    I love your begonia rex with red leaves.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Nadezda, now my old dream have come true. Thank you! Yes, the Begonia have nice color. I collect them :)

      Slett
  21. Så flott det har blitt, Marit. Du kommer til å "bo" i dette rommet. Hagestuen din minner meg om vår "verandastue". Vi bruker den hele året.
    Så deilig med mye lys og mange planter.
    Ha fortsatt fin uke.
    Hilsen fraTurid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid. Ja, dette har blitt yndlingsrommet med en gang.
      Verandastue var også et godt ord på den. Ja, planter og lys hører sammen.
      Ha en fortsatt fin uke du også.

      Slett
    2. Stor jobb som gir stor trivsel dette ja.
      Lyst og lekkert ble det, og en flott boltreplass til krukkeplantene dine :-)

      Slett
    3. Ja, det har vært mye jobb både i planlegging og utførelse, men resultatet er vi veldig fornøyd med.
      Tusen takk. Ja, nå har potteplantene det helt topp :)

      Slett
  22. Så fint det har blitt Marit,
    Mange flotte planter,

    Klem, Ida

    SvarSlett
  23. Så fint! Trevligt att få se interiörbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er ikke så ofte at jeg gjør det :)

      Slett
  24. For en fantastisk jobb dere har gjort, også SÅ fint det har blitt. Så deilig med mye lys og til og med sol. Ja, her kommer dere heilt sikkert til å kose dere mye. Nyt det. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, lys og sol kommer så fint inn der. Vi er veldig fornøyd. Vi skal nyte det, ja :)

      Slett
  25. Hei Marit, gratulerer med superfin vinterhage!
    Lyst og lekkert med masse vinduer! Og god plass. Kjekt med den foldedøren også. Og mange flotte planter der allerede! Der vil nok du og plantene trives :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar
      Tusen takk. Ja, det lyst der og det liker både vi og plantene. Det er god plass der, og fortsatt plass til mange planter. Ja, det er jeg sikker på :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...