lørdag 22. februar 2020

Nye frø og strømbrudd...

I løpet av et par timer har strømmen vært borte fire ganger. Ikke så lenge av gangen, men likevel så en merker det at alt elektrisk stopper opp. Jeg skyndte meg koke en kopp te når strømmen kom tilbake, for den må jeg ha med meg hver morgen ;)
Grunnen til strømbruddene må være det kraftige vindværet som er her i dag, og verre skal det bli. I natt spår yr liten kuling her (11 m/s), og det er mildt sagt uvanlig her i innlandet.  Vi får håpe at det ikke blir flere strømbrudd.

I går kom det frø som jeg bestilte  fra Jelitto i Tyskland for litt siden. Innholdet vil neppe overraske dere ;)

Cyclamen coum 'Silver Group'
         "         hederifolium 'Perlenteppich
         "                    "             'Rosenteppich'
         "                    "             f. albiflorum
Heuchera americana 'Dale's Strain'

7 grader i dag og det er aprilvær ute, men i neste uke kan det se ut som vinteren kommer tilbake. Yr spår snø og minusgrader. Vi får se hva det blir ut av det.

I dag viser jeg først en orkidé som heter Dendrobium Sa-Nook 'Sunny Cocktail' som jeg kjøpte i januar. Den er fortsatt like fin :)

Her tatt om kvelden med blitz.

Sånn ser den ut i dagslys.

To nye orkidéer har blitt med hjem denne uken. Plantasjen hadde nemlig salg ;)
Dendrobium Berry Oda 'Rozy' som dufter svakt, men veldig godt.

Denne heter Dendrobium Sa- Nook 'Anna Green'

Nå skal jeg bake en kake siden vi får besøk  av barn og barnebarn i morgen. Får håpe at strømmen ikke går igjen.

God helg /  weekend!

50 kommentarer:

  1. Trots några väldigt blåsiga veckor så har strömmen inte gått här, tack och lov!
    Underbara blommor och bilder...
    Ha en mysig lördag!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo bra at strømmen ikke har gått hos deg. Tusen takk.
      Ha en fin lørdag du også!
      Klem fra Marit

      Slett
  2. Good afternoon dear Marit,
    Not so nice being without electricity. I keep my fingers crossed for you that it won't happen again. Lovely orchids!!! Anna Green is so beautiful!! Lots of fun together with your Children and Grandchildren.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,
      No, it's not fun at all. Thank you! Yes, 'Anna Green' is so lovely, and I like the green color.
      Have a wonderful weekend you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  3. Hello, I hope your power stays on. The orchids are beautiful. having the family visiting will be fun. Good luck with the new seeds. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I hope it too. Thank you. I know it will be fun :)
      Have a happy weekend you too.

      Slett
  4. Hej Marit!
    Så fina dina orkidéer är. Var igår med dottern på ett riktigt orkidéparadis, finns så många fina och i alla möjliga färger. Här blåser det också, så det knakar i huset. Hoppas du hinner baka kakan, så inte strömmen går.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Det høres spennende ut. Ja, det finnes så mange fine orkidéer. Huff, jeg liker ikke denne vinden.
      Den står i ovnen akkurat nå, så jeg håper at strømmen holder seg stabil.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Oj jag trodde det blåste ganska mycket hos er... Här blåser det rejält hårt för 3:e helgen på raken. Stundtals vräker regnet ner. Men jag tror man har grävt ner större matarledningar för strömmen går sällan numera :)

    Så härligt att fröna kom så fort :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, egentlig ikke, men her har det også blåst tre helger på rad. Samme været her :(
      Strømmen har holdt seg stabil nå siden jeg skrev om det, ogbhåper at det fortsetter.

      Ja, ikke sant! :)

      Klem, Marit

      Slett
  6. Hello dear Marit,

    Your flowers are always beautiful, that's for sure ... but I look outside and see green ... and more light and the sun ... how beautiful!
    Spring has come to you too! And now let's hope that won't snow in the beginning of March!
    Enjoy your weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,
      Thank you. Yes, the lawn are green, and most of the ice have melted. It's very beautiful to see the sun shine for sure.it loojs like spring right now, but the weather forecast says snow in next week. We'll see what comes.
      Happy weekend!
      Hugs!

      Slett
  7. For a brief moment I thought that he orchid was growing outside, Marit, but I figured that even with your green thumb that wasn't possible. As for power outages, I think that they are selectively reserved for people who have new conservatories!

    SvarSlett
    Svar
    1. No David, my green thumbs are not that green... ;)
      I'm afraid that you are wrong about that David. The power gave been away for two hours, but now it's back again.

      Slett
  8. Hei Marit!
    Her har strømmen gått flere ganger. Det blåser noe helt vanvittig. Tredje helg på rad. Jeg synes det er skremmende å ligge og høre på vinden om natta.
    Det er lykke når det kommer frøpakker med posten. Flott blomstring hos deg.
    Håper at kakebakingen gikk greit. Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, sånn har det vært her også, og så bke den borte i nøyaktig to timer (og midt i skiskytingen) ;)
      Ja, det er tredje helg på rad, og det er skummelt å høre på ja.
      Frøoakker bribner alltid med seg lykke.
      Tusen takk. Når strømmen gikk var det bare et kvarter igjen av steketiden, så jeg tror den ble stekt likevel for ovnen var fortsatt varm.
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Ja nu kan du köpa mera orkideer när du fått så fina platser att platser dem på.

    Strömavbrott är påfrestande, vi har haft mycket sådant men en del ledningar är numera nedgrävda så bättre har det blivit. Här har blåst mycket hårda vindar idag igen, träden vajar oroväckande så jag går inte ut men ständig oro att strömmen försvinner. Det går aldrig att få någon information mera, bara telefonsvarare som säger att man jobbar på problemet. Inte mycket till tröst om man inte vet om det handlar om tre timmar eller tre dygn.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det kan jeg. Jeg har fortsatt litt ledig plass igjen til de.

      Det er helt sikkert. Her er ikke ledningene gravd ned i bakken, så det er mye mer utsatt her.
      Her er det døgnåpent til everket, og de sender også ut info om at de jobber med problemet. Så det fungerer godt om ikke annet.

      Klem!

      Slett
  10. Hei Marit

    Spændende Cyclamen frø! Alletiders med denne nye dille;)
    Ja, månedskiftet ser ud til at byde på en lidt anden vejrtype - noget mere normalt - vi får se!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er spennende, og morsomt med en ny dille :)
      Det kan se sånn ut ja, og så får vi se hva som kommer.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  11. Hei Marit, hilsener til deg. Så veldig vakre orkideer du viser. Glede å se.
    Nydelig Alpenveilchen/cyclamen du bestilte i Tyskland - jelitto -
    Ikke lenge og blomsterbutikker har igjen mange, mange... jeg vil lege bild i blogg for deg :-))) Vi har litt gartner og blomsterbutikk i nærheten, så fint når alt fargerikt i drivhuser der :-) Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola,
      Tusen takk. Ja, de er bestilt fra Tyskland.
      Ja, det må du gjøre :)
      Klem fra Marit

      Slett
  12. Ja, det er en mærkelig vinter, og man kan lige så godt glæde sig over det der gror i vindueskarmen. Stort tillykke med din nye havestue! Jeg forstår du er rigtig glad for det nye rum med alle mulighederne for at dyrke i potter året rundt, og nu kan du også begynde at så dine yndlingsplanter.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, og det i vinduskarmen gleder meg hver dag.
      Tusen takk. Ja, jeg er veldig fornøyd med den. Jeg tror at plantene vil like seg der. Det kan jeg ja!

      Slett
  13. Hej Marit
    Så fine orkidéer du viser os. Det er ikke sjovt, når strømmen forsvinder, trods meget værre vind her 23 m/s i stormstød, har vi strømmen i behold.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Nei, det er helt sikkert. I Danmark er dere mye mer vant til kraftig vind enn her. Her i Norge må vi nok få kablene i bakken slik at vi tåler mer vind uten at strømmen forsvinner.
      Klem

      Slett
  14. Hei Marit.
    Flotte orkideer. Her blåser det også voldsomt. Heldigvis har ikke strømmen gått. Ferjene har også vært innstilt i dag. Nå får den vel snart gi seg.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Det er bra. Her har strømmen gått fire ganger i dag, og den var borte i to timer siste gangen. Nå må den gi seg ja.
      Ha det godt.

      Slett
  15. Vakre Dendrobium som blomstrer hos deg, Orkideer er flott planter. Her blåser det også kraftig med regn.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er flotte planter. Her har endelig vinden gitt seg.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Man føler sig så underligt hjemløs og totalt hjælpeløs, når strømmen forsvinder. Du gå da all-in med cyclamenfrø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en ekkel følelse, for en får ikke gjort noe som helst med det.
      Ja, det gjør jeg :)

      Slett
  17. Usch, jobbigt med strömavbrott. Tredje helgen med hårda vindar. Vi klarar oss i regel från strömavbrotten här som tur är. Log lite när jag såg din fröleverans. Cyklamen har verkligen blivit en favorit hos dig :)
    Otroligt så vackra dina orkidéer är! Skönt att ha lite blommor inomhus också kan jag tänka mig.
    Idag skiner solen här men även hos oss spås snö till nästa vecka. Men inte så många minusgrader så jag tror inte det blir så mycket av det. Det återstår att se.

    Önskar dig en skön söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mye strømavbrudd i går. Def er første gang her på lenge, så det er ikke så ofte det skjer heldigvis.
      Ja, de har blitt en favoritt her nå :)
      De er enkle å så, og jeg skal prøve å ha noen i krukker også.
      Tusen takk. Det er så herlig ja, og jeg venter på to camellia som står med store knopper i spisestuen/hagestuen. Jeg er så spent på de :)
      Her skinner også solen i dag, men siden ventes det snø i flere dager. Jaja, vinteren er ikke over enda.

      Ønsker deg en fin søndag!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Hei, vi har faktisk hatt litt tordenvær i det siste, men heldigvis har stormen holdt. Du som er litt plantesamler, også av inneplanter, har du vært innom Solheim gartneri på nettet? Hun har utrolig mye spennende. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      Det høres jo utrolig ut! Tordenvær har jeg aldri opplevd her enn på sommeren. Ja, jeg har kjøpt mange planter av henne på nett, men så sluttet hun fordi hun skulle flytte. Hun selger planter der hun bor nå, men ikke noe på nett dessverre. Det er synd, for hun hadde så mange spennende planter.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  19. Uf med stømafbrydelse.
    Om jeg begriber, hvordan du får plads til alle de nye planter. Er du så 'heldig' at der går en masse ud, eller er du bare god til at få plads til alle de nye?
    Spændende er det blandt andet med de nye frø :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var fire brudd i går, men i dag har alt vært i orden. Jeg er så heldig at har hatt så mange ledige vinduer, men nå er det fullt overalt så nå har jeg ikke plass til mer :)
      Disse Dendrobium orkidéene har jeg ikke hatt før, men jeg vil prøve å få de til å blomstre igjen hvis jeg klarer det.
      Ja, det blir så spennende med de :)

      Slett
  20. Så trist med strömavbrott, hoppas ni får behålla strömmen framöver. Det blåser här med, och det varnas för höga vattenflöden.
    Så fina orkideer!
    Hoppas du fick bakat din kaka till familjen som kom på besök.
    Ha en fortsatt fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var fire strømavbrudd her i går, og det var ikke kult.
      Vi har hatt det samme været her. Tusen takk!
      Jeg fikk bakt den til slutt, ja.
      Ha en fortsatt fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  21. Man føler sig temmelig hjælpeløs uden strøm. Jeg håber du fik bagt en lækker kage, som faldt i barnebarnets smag.
    Det er godt, du har fået mere plads til dine potteplanter, for jeg kan se, at samlingen bliver større og større😀

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, for da er det ikke noe som virker. Ikke data, ikke kaffetraktere og ikke vannkokere :)
      Jeg fikk bakt den ferdig med et nødskrik. Da det var et kvarter igjen av steketiden gikk strømmen igjen, men da var ovnen varm så det gikk bra. Jada, den falt i smak hos alle.
      Ja, jeg behøvde større plass, og jeg er glad for at jeg har den nå. Ja, samlingen blir stadig større 😊

      Slett
  22. Veldig flotte orkideer!
    Håper det med strømmen ordnet seg når vinden gav seg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ordnet seg til slutt. Det er ikke så ofte det skjer heldigvis :)

      Slett
  23. Hello Marit!
    I admire those beautiful orchids. Congratulations on having them.
    I wish you a happy new week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Thank you!
      I wish you too a nice new week!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...