lørdag 16. juni 2018

Nye iriser i blomst :)

Rekordtidlig blomstring på pseudata irisene i år! De har aldri blomstret så tidlig som i år. Det kommer selvsagt av 5-6 uker med sol og omtrent 30 grader hver dag...

I år er det en "ny" iris tror jeg, for der var navnelappen borte. Men når jeg ser igjennom listen over de jeg kjøpte i 2015, så er det bare en som stemmer med listen.

Iris x pseudata 'Ryugan'

Det blomstrer også ny en fra en annen import. Tilfeldigvis gul den også :)

Den heter Iris x pseudata 'Peach Melba Burst'

Så til noen roser
Rosa helenae 'Lykkefund' som i år har mange blomster. I fjor frøys den helt ned, men i år blir det lang blomstring. Dufter helt nydelig!

'Jaques Cartier' er en bitteliten lav rose, men den er veldig søt

'Minette' engangsblomstrende, duftene og med utrolig mange knopper

Nok en ny iris som blomstrer nå. Det er en Iris sibirica 'Sun Comes Up'

Irisblomstring akkurat nå i det store irisbedet


Peoner, Rodgersia og Prydsvinerot/ Stachys macrantha

Til slutt min lille haug på ca. 10 tonn. I går trillet jeg mange lass, og med det resultat at ryggen ble skikkelig vond. I dag har jeg for det meste plantet mange planter, tatt det med ro og bare trillet noen få lass. 
 I morgen blir det ingen trilling, for yr.no melder om tordenvær og muligens mye regn. Vi får se...



44 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja vi får se, måske er I heldige, vi fik igen kun knap 2 mm, man kan ikke stole på vejrudsigten.
    Det er hårdt at køre med alt det sand, pas nu på dig.
    Flotte iris du har.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, denne gangen var vi riktig heldige, for i natt har det kommet 19 mm! Nå er jeg veldig glad :)
      Det er tungt ja og jeg er nødt til å passe på meg selv.
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så vackra Iris, i år blir det ingen blomning hos mig, delade på en hel del, hade en knopp men den ser ut att ha torkat. Rodgersian ser torr och tråkig ut, trots att jag vattnat den. Ser fin ut hos dig. Vackra pioner och rosor. Lykkefund har slagit ut sina första blommor här också. Vi får se om det blir regn i morgon, de lovar ett riktigt oväder.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, de er så vakre. Så synd at du ikke får noen blomster i år. Mine har merkelig nok klart seg bra i år. Her kom det 19 mm i natt og det kan komme mer.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Wow, what a lot of beautiful flowers....very nice !

    SvarSlett
  4. Hello Marit, Beautiful collection of lovely blooms! Happy Saturday, enjoy your day and weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! Happy Sunday!

      Slett
  5. Hei Marit

    Sikken lækker iris 'Peach Melba Burst' hvordan har du dog fået fat i den? den er registreret som en "Jill Copeland 2018". Du har gode forbindelser!

    Her har det regnet flot 12mm tror jeg!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, si det du ;) Det er en godt bevart hemmelighet. Det har jeg ja, og hvis den vokser seg stor så skal jeg huske på deg. Vi kan jo bytte en gang, for jeg tror du har noen som jeg ikke har.
      Her har det kommet hele 19 mm i natt. Hvilken lykke!

      Ha en deilig søndag

      Slett
  6. Hello Marit: It is becoming quite disturbing how plants are flowering earlier than ever. Migratory birds are getting out of synch with their insect food sources. Take care of your back!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      Yes, it's disturbing. I have never seen so few pollinators either as this summer. There are very few mosquito too. They have dried out. I feed the birds every day, and they are very hungry.

      Slett
  7. Lovely, lovely lovely flowers.
    Have a wonderful Sunday
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      Have a wonderful Sunday!
      Greetings

      Slett
  8. Det er så dejligt at følge din have og se, hvad der blomstrer nu.
    Jeg håber, din ryg snart får det bedre, men det er også hårdt, hvad du udsætter den for.
    Vi fik regn i går aftes for første gang i lang tid. Tænk så lykkelig, man kan blive :-) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det virkelig mye som blomstrer. Ja, den har ikke godt av det jeg utsetter den for, så jeg må bare ta det mere med ro.
      Det fikk vi i natt, og hele 19 mm! Ja, tenk at en kan bli så lykkelig av litt regn. Men så var det også veldig etterlengtet :)
      Klem

      Slett
  9. Good morning dear Marit,
    It must be great to have a garden where you can make special beds for irisses. They are gorgeous.
    I have respect for you that you work so hard in your garden.
    Take a little bit care of your back!
    I hope you will get the rain where you are waiting for.
    Also here in Holland we did not have enough rain.
    Enjoy your sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Yes, I have plantet them in one big bed. I have so many, and it's great to have them in one place. I must relax sometimes, and not work so hard. We got 19 mm last night, and it's so lovely. I hope you will get some too.
      Happy Sunday!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Fantastisk blomstring i hagen din. Mye sol og varme etter lang vinter med mye snø. Det har tydeligvis gjort sitt. Helt fantastisk. Ha en fin søndag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den kombinasjonen har virkelig gitt utelling i år :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  11. Mange lekre Iris og Roser som blomstrer hos deg nå. Kjekt å se noen oversiktsbilder fra hagen, det er inspirerende.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  12. De er nu flotte, dine pseudata iris. Din ryg har vist godt af en regnvejrspause.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er helt sikkert at den har.

      Slett
  13. Hei Marit.
    Flotte iriser og roser. Pass på ryggen din. Helsa er viktig. Tenk at vi skal være så glad for å få regn. Fin søndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, jeg må gjøre det, for med vond rygg får en ikke gjort noe ute. Ja, men deg er vi når vi har ventet lenge på det.
      Ha en fin søndag.

      Slett
  14. Så passende navnet "Lykkefund" er til den rosen :-) Jeg elsker roser som dufter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det gjør jeg også :)

      Slett
  15. Iris x pseudata er ønskeplanter.
    Knall vakre begge de du viser, og nye for meg (igjen).

    SvarSlett
    Svar
    1. De er dessverre ikke å se til salgs untatt i USA. Ja de er så vakre.

      Slett
  16. Fine iris. Må passe på ryggen, ja. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det må jeg. Ha en fortsatt fin søndag du også.

      Slett
  17. Hei Marit!
    Irisbedet ditt er vakkert. Skulle gjerne ha noe som ligner.
    Gule iris er jo innmari fint.
    I dag har det regna. Det har vært så himla deilig.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, de er så fine.
      Her har det kommet 43 mm siden midnatt, og det er jo nesten ikke til å tro :)
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  18. Det är ju lätt att bli lite för entusiastisk med gruset men var rädd om ryggen. Väldigt fina irisar du har.. och många. Så skönt att ni fått lite regn. Vi har fått 15 mm på en vecka nu.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg vil jo så gjerne få gjort mest mulig, men ryggen vil ikke være med i et sånt tempo.
      Tusen takk! Ja, nå har vi endelig fått nok regn. 43 mm siden midnatt. Herlig!

      Slett
  19. Jag skulle just njuta av dina pioner men så hamnade jag i tio ton grus! Vem behöver ett gym när man har en trädgård? Ta det lugnt och lyft på rätt sätt nu så blir du ett muskelknippe av bara farten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn kan det gå :)
      Nei, det er sant. Å ha hage gir mye mosjon. Jeg må bare ta det med ro så går det nok bra.

      Slett
  20. Vilka underbara iris! Ett tg samlade jag på dom, men efter min kovanlecentperiod så har alla försvunnit från den stora rabatten på baksidan nedanför poolen. Vet inte varför, men det är bara några enstaka kvar.....
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så synd da. Iris germanica kan ha en tendens til å bli borte men ikke sibirica. De vokser seg til store tuer. Prøv noen av de!
      Klem

      Slett
  21. Ohh that Iris pseudata is such a beauty.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, they are so beautiful :)

      Slett
  22. Fantastisk farge på Irisen.
    Her ser det ut som dei blir seine, kanskje tørken varte litt for lenge.

    SvarSlett
  23. Ja, ikke sant! De krysser frem mye fint nå. Det var jo trist. Tørken har ødekagt mye her også.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...