fredag 22. juni 2018

Ny clematis...

I vår kjøpte jeg flere clematis, og de har begynt å blomstre nå. De burde strengt tatt vært klippet ned, men det klarer jo ikke jeg å gjøre når de er kommet så langt i blomstringen. Så de får altså blomstre nå. Jeg jobber neg fremover i mitt "nye" område, og glemmer helt å ta bilder. Men det kommer nok noen en dag... ;)

Jeg kjøpte i fjor en rosebue fra England som jeg også har to av fra før. Jeg liker de så godt, og når de ikke er å få kjøpt her mer må de bare bestilles. Sånn er det med den saken! :)

Rosebue er egentlig et feil ord, for her er det bare clematis som regjerer. Klatreroser trives ikke her dessverre.

Her sees litt av stativet, og også navnet på den, 'Myosotis'
Veldig vakker med regndråper på...



Senere på dagen uten regndråper. Må bare si at jeg har fått dilla på clematis i de senere årene.

Må bare ta med denne kjente og kjære 'Warszawska Nike'
Trofast og lettstelt, og trives godt i halvskygge nederst i hagen. Heuchera 'Berry Smoothie' som selskap.

Så litt om været. I de tre siste dagene har det vært så kjølig at jeg har hatt på varme inne. Kun 6 grader i natt og 11 nå.
Det snur på mandag i følge yr, så da kommer tropetemperaturene tilbake med 27-29 grader igjen. Hvor er mellomtingen spør jeg bare...

At det er St.Hans, midtsommer og at solen har snudd forbigås i stillhet her... ;)

God helg!



56 kommentarer:

  1. Now it's raining, and I'm very happy for it! The weather is much cooler. We also had +6.5 ° C warm at night. But the rain made for dry garden and nature good. Your clematis are really beautiful, stunning large flowers. The rain drops are like diamonds in flowers petals.

    A truly wonderful and relaxing Midsummer party!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I can understand it. We got a lot of rain last weekend. Thank you!
      I wish you a wonderful weekend!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så fin färg och vackra blommor. Klematis kan man inte ha för många av.
    Önskar dig en God Helg!
    Msrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Nei, det er helt sikkert.
      God helg til deg også.

      Slett
  3. Dine clematis er helt vidunderlige - det er en af mine yndlingsblomster! Og jeg forstår dig så godt, når du bare MÅ have rosenbuerne, du har forelsket dig i, selv om de er fra England :-)
    Ja, temperaturer mellem det kolde og det alt for varme ønskes også her :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre alle de som finnes. Ja, sånn er det bare. Den første kjøpte jeg her hvor jeg bor, men siden sluttet de å ha den. Jeg fant den i England, og da måtte jeg jo bare bestille den ;)
      Ja, ikke sant. En mellomting hadde vært fint :)
      Klem

      Slett
  4. Ja nu går det den anden vej :( det må vi tage med. Det er fine clematis du viser. Jeg er glad, hvis det vil holde op med at blæse så meget, og skulle jeg få en masse regn, bliver jeg endnu mere glad :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre :( Vi må det, men sommeren er så altfor kort i forhold til vinteren. Tusen takk!
      Det forstår jeg godt, for det har det gjort her også. Ja, ikke sant ;)
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit!
    Først leste jeg Myositis - som betyr betennelse i musklene. Heldigvis var det ikke det Klematisen het he he. Nydelige farger på Klmatis. Jeg er også glad i klematis, men litt for kaldt for den her - men jeg prøver jo selvsagt likevel. Min Warszawska Nike kommer med skudd nå.
    Heldig dere som får varme igjen.
    God helg, Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Det var da godt at de ikke hadde gitt clematisen et sånt navn ;) Clematis har alltid nydelige farger. Jeg har ennå til gode å se en med en farge jeg ikke liker! Ja, selvsagt gjør du det. Den er helt klart en av de som tåler mest.
      Ja, det er vi. God helg!

      Slett
  6. Good morning dear Marit,
    Your Clematisses are breathtaking. About climbingroses did you ever tried the ramblerroses? (old roses) Once flowering but with a huge amount of flowers.I have blogfriends living in Austria where the temperatures sinks to -30C in winter and those are doing fantastic. the modern roses don't stand the cold so well. Everybody is so enthousiast about the Austinroses but I experienced that they will do so much better in a country like Australia, ore Calfornia America.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! No, I have never tried them before. I have Constance Spry who can cope with the winter here. Most of the Austinroses have problems here.
      Have a wonderful day you too.

      Slett
  7. Kære Marit
    Hvilken sart og fin clematis, Myosotis, med de lyse kronblade og mørke støvdragere.
    Efter en uge med stærk blæst har vi almindelig dansk sommer i dag, dejligt. Fra næste uge kommer varmen tilbage. Og ingen, ingen nedbør i stort set 6 måneder. Suk.
    Men hav nu en god Sankt Hans, eller hvad du holder...
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Ja, den er så fin, og det finnes så mange nye fine sorter nå.
      Det har blåst veldig mye her også til her å være. Vi er ikke vant til det :)
      Dansk/norsk sommer er best når det er vanlig temperatur. Når de nå melder en hel uke med rundt 30 grader, så gleder jeg meg ikke. Stakkars dere som ikke har fått noe regn!
      Ha en god St.Hans du også. Jeg kan ikke like at solen går den annen vei, så derfor feirer jeg ikke det ;)

      Slett
  8. Nydelige Klematis - de er lett å få dille på de også:-)
    Her er det også kjølig nå, jeg vil gjerne ha litt varmere enn 12 grader men samtidig litt kaldere enn 29. Rundt 20 er det beste spør du meg.
    Ønsker deg en fin helg!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant ;)
      Det er nettopp den mellomtingen jeg etterlyser. Helt enig!
      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hello, The clematis is my favorite vine. Lovely blooms and photos.
    Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, they are all so beautiful.
      Happy Weekend!

      Slett
  10. Nydelig klematis! Du kunne saktens fått noen av de tøffeste Geschwind-ramblerne til å trives... Her overtar klematisene showet etter at rosene er ferdige. Fikk forresten tak i Heuchera 'Black Pearl' til halv pris i går ;) Nå konsentrerer en seg om å nyte den fineste lyse tida på året :) God St. Hans!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kunne jeg sikkert, men de finnes ikke her dessverre. Så heldig du var da! Antagelig på nattåpent på Plantasjen? Jeg kjøpte 'Black Pearl' der til full pris i forrige uke ;)
      Ja, en må jo det, og glemme at solen har snudd...
      God helg!

      Slett
  11. Your climatis looks quite wonderful, Marit, such a burst of colour.

    SvarSlett
  12. Så fine Clematis du har Marit. Jeg burde nok hatt noe å la de klatre i, så kunne jeg også hatt flere.
    Så det er et "nytt"hageområde du holder på med...? Blir spennende å se etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid! De må ha noe å klatre i ja. Jeg holder på der som vi gravde opp i fjor høst. Bilder kommer etterhvert :)

      Slett
  13. Hei Marit.
    Nydelig clematis. Jeg skulle ønske de ville blomstre her også. Håper at noen av de kommer etter hvert. Fin midtsommer til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! De er ikke alltid så enkle å få til.
      God helg.

      Slett
  14. Nydelig farge på den nye Clematisen din Marit. Den likte jeg. Det lokale hjemmegartneriet jeg har handlet hos i årevis i Sverige er dessverre nedlagt da eierne har gått av med pensjon. De hadde så mange fine og sjeldne sorter Clematis. Jeg føler meg helt rådvill nå som jeg ikke kan handle der lenger for de hadde virkelig et utvalg uten sidestykke av det meste og til latterlige lave priser. Har du noen tips om steder her på Østlandet hvor det er fine og litt mer sjeldne planter å få kjøpt?
    Ha en fin Midtsommerhelg. Håper det blir litt varmere snart.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så synd da. Jeg bestiller alle mine clematis fra Rom hagemiljø. Der i blandt den jeg viser her. Sjeldne planter finner du hos Vegge gartneri i Vestfold.
      God helg, Jannicke! Ja, det må det jo bli, men så blir det plutselig for varmt igjen... Ingen mellomting...

      Slett
  15. Nydelige klematiser og flotte bilder. Jeg har sett rosebuene dine tidligere og de er kjempeflotte. Ikke rart du bestiller de igjen. Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  16. Yes, it's midsummer time, Marit. We have the similar temperatures - from 16 C to 26 C and cool nights. Your clematises are pretty ones, the blue one is awesome.Mine are growing and some are in bloom too.
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, we have Nadezda. Our climate is very simikar too. Thank you!
      Happy Weekend!

      Slett
  17. Hei Marit

    Ja vi fejret Sankt Hans imorgen, men den længste dag var vist igår...
    De ser gode ud dine clematisbuer:)

    Ha en dejlig midsommer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er riktig det, for solen snudde på torsdag. De trives godt her av en eller annen grunn.
      God midtsomner til deg også!

      Slett
  18. Det er da klart, at du måtte sende bud til England efter en ny clematisbue, for sådan en MÅTTE du da have😀.
    Jeg ved godt, at du ikke har det så godt med midsommer, men der venter da heldigvis mange lyse sommeraftner forude, inden det begynder at mærkes, at dagene bliver korte.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant ;) Jeg kjøpte den første her hvor jeg bor, men de to andre har jeg mått bestille fra England. De finnes ikke her dessverre.
      Ja, det gjør jo det. I hvertfall et stykke ut i juli.
      God weekend.

      Slett
  19. Du har så många vackra clematis.
    Önskar dig en skön Midsommarhelg. I går regnade det mycket, men idag har vi klarat oss hittills.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! God midtsommer til deg også.
      Klem, Marit

      Slett
  20. Marit, your clematis are gorgeous! I've never seen clematis here probably our climate is not good for them. Have a wonderful weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. MDN, thank you! I didn't know about it. I thought they thrived eveywhere. Maybe they like cool climate.
      Have a nice weekend!

      Slett
  21. Vakre Klematis som blomstrer hos deg nå. Det blir bra når varmen kommer litt tilbake, her er det også kjølig.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, litt varme vil være godt igjen, men ikke 30 grader.

      Ha en fin helg!

      Slett
  22. Hei Marit, så flott klematis du har skaffet deg. Jeg har prøvd noen få klematis uten å få de helt til. Nå har jeg en alpeklematis som ser ut til å trives, så kanskje det blir flere. Vet du om de er hjortesikre? Her har det også vært surt og kaldt siste uken, så jeg har fått meg en skikkelig forkjølelse og hangler meg gjennom dagene. De har ikke meldt sommervarme her, men jeg håper den snart er tilbake. Ha en fin helg til tross for solsnu. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin!
      Tusen takk! Nei, jeg vet ikke om de er hjortesikre. Alpeklematis tåler veldig mye. De er de som er enklest å få til. Det er lett å bli forkjølet nå, ja. Får håpe carmen kommer tilbake til deg også. God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  23. Hei
    Nydelig Clematis og jeg skjønner at du ikke har hjerte til å klippe dem. Mine Clematis har en vane til å bli borte dem, derfor har jeg liksom ikke villet kjøpe noen nye.
    Ønsker deg en fin midtsommer.
    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk! Nei, det er ikke så lett å klippe de ned selv om det anbefales. Her trives de merkelig nok godt.
      God midtsommer til deg også, og hyggelig å høre fra deg igjen.

      Slett
  24. Hej Marit!

    Klematis är väldigt vackert och "Myosotisen" var en riktig skönhet. Underbart blå färg och vacker kontrast med den mörka nästan lite purpurfärgade ståndarringen i mitten. Själv trevar jag mig fram lite försiktigt bland alla vackra klematis-sorter. tycker de är lite svåra men hoppas på att övning ska ge färdighet. :) Har precis planterat en Albina plena som jag tyckte kändes som en robust och relativt lätt, men vacker sort.

    Lycka till med, och njut av dina nyinköp och de vackra blommorna.

    Fortsatt fin midsommarhelg till dig!

    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!

      Tusen takk! Albina Plena har jeg også, og den tåler virkelig mye. Den er veldig vakker, ja. Lykke til med den!
      Fortsatt fin helg til deg også!
      Klem, Marit

      Slett
  25. Ja klematis är en favorit! Den sorten var verkligen vacker...
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  26. Hei Marit.

    Hadde jeg hatt plass, hadde jeg hatt klematis i hele hagen! Vakre planter.
    Godt varmen kommer tilbake, men blir det for varmt, så får du komme hit til trønderværet. Juni har vært mye regn og rundt 10 pluss. Har ikke gjort noe i hagen på ukesvis.

    Ha en fin helg!

    PS; Det ser ut som alle de 12 plantene jeg fikk av deg lever:-) Hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, ikke sant! Det er de så absolutt. Nja, jeg må innrømme at rundt 20 grader trives jeg bedre enn ved 30...
      10 grader er jo alt for kaldt! Det forstår jeg godt. Trist når det blir sånn om sommeren.
      Så bra!

      God helg!

      Slett
  27. Så vakker den er! Jeg elsker den isblå fargen :-)

    SvarSlett
  28. Mycket vacker klematis, Myosotis och Warsawa Nike är ju alltid pålitlig. Ha det bra.

    SvarSlett
  29. Your Clematis are so beautiful.
    Have a wonderful Sunday
    Greetings from Portugal
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...