mandag 18. juni 2018

Endelig slutt på tørken...

Det er nesten ikke til å tro, men i går fikk vi hele 43,5 mm fordelt på to omganger. Først om natten og så en ny runde på ettermiddagen. Helt utrolig deilig! Jeg må si at jeg føler veldig med de som ikke har fått noe regn enda. Nå er skogbrannfaren over for denne gang, og i hvertfall her.

Så til noen liljer. Nå er det martagonliljetid her :)

Lillium martagon som jeg har fått av en hagevenninne


Lilium martagon 'Albiflorum'


'Claude Shride'


Denne hvite revebjellen/Digitalis måtte bare bli med

De er jo så vakre, men fy som de sprer seg.  Jeg har en lukejobb å gjøre med de ja.

'Sun Comes Up' med kledelige dråper...

Det blir en fantastisk blomstring på pseudata irisene i år...

Hortensia fra i fjor som nå har begynt å blomstre. Den behøver gjødsel ser jeg...

Min nye hortensia som heter 'Ametyst'. Hvor lenge den beholder fargen vites ikke...

Primula sieboldii 'Snowflake' 

'Schneewitchen' som jeg er så glad i. 

Ønsker dere en fin ny uke!


54 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt, at I har fået så meget regn, og at der ikke mere er fare for skovbrand!
    Det er meget flotte billeder, du viser af dine blomster! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Skogbrannfaren har vært her lenge, så det er godt at den er borte.
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  2. Hej Marit!
    Vi fick regn igår, inte mycket, men i natt blev det ett riktigt åskväder och mycket regn. Vackra liljor och digitalisen är en favorit, de får gärna sprida sig. Försöker samla ihop dem, när jag ser att det blivit nya plantor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Så bra at du også fikk regn. Tusen takk! Her sprer de seg nesten for mye.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hej Marit

    Ja, så fint alt blev med lidt regndråber på:)
    P. sieboldii har nu nogen finurlige kronblade - flot!
    Også her er den værste ukutte tørke afblæst - men du skal ikke mange cm ned før det er knastørt!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant :)
      De er veldig fine. De ser ut som små snøkrystaller.
      Her tror jeg regnet har trukket langt ned. Jeg var ute nå nettopp og gravde, og det var vått over en spadlengde ned.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  4. Du er heldig, vi får ingenting. Men tillykke til jer for at tørken er afblæst.
    Flotte martagonliljer.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har jeg vært veldig heldig. Det er jo trist at du ikke får noe regn. Ja, det er veldig bra. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  5. Hvor er det dejligt for dig med al den regn. Vi har fået ca 15 mm i løbet af de sidste 2 måneder. Og der er ikke udsigt til mere.
    Du er da også heldig, at digitalis'en spreder sig. Det gør den ikke ret meget hos mig, og det måtte den gerne ;-)
    Dejlige billeder du viser - men den lille Snowflake er jeg helt vild med. Hvor det dog ligner sne.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for. Huff, det er ikke mye regn! Får håpe det kommer noe regn til deg likevel. Her vokser digitalis som rene ugresset, så jeg må mange ganger begrense de. De er flotte, men i mindre mengder ;)
      Ja, ikke sant. De ser ut som snøkrystaller.

      Slett
  6. Hello Marit, Lovely blooms. I especially love the lilies and the hydrangea. YAY for the rain! Happy Monday, enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! Yes, I'm very happy about the rain.
      Happy Monday!

      Slett
  7. Good morning dear Marit,
    Wow, wow, wow, what a beauty your garden is bringing you. You've got a lot of rain!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Thank you! Yes, I'm so happy about the rain.
      Hafe a nice evening.

      Slett
  8. A beautiful Primula sieboldii ´Snowflake´ Marit, never seen this before. I´m also fond of the Lilium martagons, I think I have to try them again.
    Regards, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! They are quite rare I think.
      Yes, they are so beautiful. You must try them again.
      Regards, Marit

      Slett
  9. So lovely primula sieboldii 'Snowflakes'! I love primroses so much! Your garden is so beautiful, like a paradise! Lilium martagon is such a magnificent lily, I also have them in my garden.

    A beautiful midsummer week to You! It is wonderful that You've got a lot of rain!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it's a beautiful primula. I love primroses also. Lilium martagon is a very nice flower.
      I wish you a nice midsummer week to you too! Yes, it's wonderful.

      Slett
  10. The rain at night is especially welcome since it doesn’t evaporate away and gets a chance to really soak into the ground.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. We was very lucky yesterday.

      Slett
  11. Jammen åpnet himmelens sluser seg. Det gjorde absolutt godt for hagen, men jeg tror plantene ble litt lettere sjokkert over alt som kom:) Se der var jo Martagonliljen jo. Så kjekt at den blomstrer, sammen med dine andre flotte sorter. Du har så mange flotte Iris Marit. Jeg må få meg flere for jeg liker de så godt, men jeg har liksom ikke det beste laget med de tror jeg...eller så mangler jeg tålmodighet til å vente årene det tar før en del av de blomstrer;)
    Ha en god uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var hagen glad for! De ble nok det ja etter så lang tørke.
      Ja, og den er så fin! Martagonliljer er jo så fine.
      Det pleier ikke å ta så mange år før de blomstrer her, men de må få mye sol. Ha en fin uke, Jannicke.

      Slett
  12. Flotte liljer!
    Så bra at dere fikk så mye regn :-)

    SvarSlett
  13. Det var pænt meget regn, I fik. Liljerne er fine, men jeg er endnu mere imponeret over dine pseudata iris. Det bliver et syn for guder, når de blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig var det vår tur til å få regn, og mengden var perfekt. Ja, det blir nok det :)

      Slett
  14. Så mye vakkert. Ja, det er godt å få regn etter så lang tørke. Her får vi litt for mye vind i tillegg dessverre, dermed blir det litt skade på diverse planter. Ikke så hyggelig. Fint at brannfaren er over for denne gang. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Huff, det er jo ikke bra! Ja, det er jeg veldig glad for.
      Ha en fin uke!

      Slett
  15. Wonderful flowers! I like the digitalis white.
    Have a good week!

    SvarSlett
  16. Hvor er det dejligt for jer, at der er kommet regn. Jeg holder så meget af Digitalis, og jeg kan næsten ikke få nok af dem. De giver et naturligt præg til haven. Jeg graver nogle af frøplanterne op og planter dem rundt omkring i haven. Men hvis de står et sted, hvor jeg ikke vil have dem til at sprede sig, rykker jeg planten op, inden den går i frø.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er jeg veldig glad for. Def gjlr jo jeg også, men her sprer de seg nesten for mye. Men de er jo enkle å ta opp eller klippe ned så det er jo ikke noe problem.

      Slett
  17. Hei Marit!
    Det er deilig med skikkelig rotbløyte. Vi har ikke fått det enda, men det er ikke så verst fuktig nå. Meldt mer regn i morgen.
    Nydelige liljer.
    'Schneewitschen' var de første rosene vi hadde, nydelige.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, og spesielt nå etter så lang tørke. Får håpe du får mer i dag. Ja, det er en flott rose.
      Klem, Marit

      Slett
  18. Ja, der er fantastisk at i vår del på kloda ordnar naturen
    med vatn og tørke nesten som bestilt....
    Det vart ein stor overgong med mykje vind og regn,
    men eg ser at blomstrane dine er flotte lilkevel.
    Ha ein fin dag.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er heldige som har så mye variert vær. Her var det mye vind i går, men som regel har vi ikke det her.
      Tusen takk!
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  19. Vilken fantastisk hage du har! Underbara bilder.
    Härligt att ni äntligen fått regn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så herlig etter en lang tørkeperiode.

      Slett
  20. Grattis till regnet Marit! Det var inte dåligt, 43,5 mm! Här har det kommit max 5-6 mm. Men nu börjar det smattra lite lätt på rutan. Kan det kanske bli lite regn ändå.
    Vilka vackra liljor du visar upp! Och din vita digitalis är så fin tillsammans med hostorna. Din nya hortensia är väldigt snygg. Och jag känner igen tecknen på de övervintrade hortensiorna. Dom vill ha mycket näring. Men då brukar dom ta upp sig fint. Och nu har det slutat regna igen ...

    Önskar dig en fin midsommarhelg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Det var så jeg nesten ikke trodde mine egne øyne. Jeg får virkelig håpe at du får noe mer regn. Jeg liker veldig godt fargen på den nye hortensia ja. Ja, de liker mye næring, for ellers blir de gule j bladene.
      Ha en fin midtsommeruke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  21. Hello! Beautiful pictures and beautiful flowers. Have a happy day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello! Thank you!
      Have a nice day.

      Slett
  22. Ble nesten ei rotbløyte.... I hvert fall trengte en del rosebusker og annet å støttes og bindes opp nok en gang.
    Sukk, for en lekker Iris!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble jo det, i allefall her. Det har blåst veldig mye her i det siste, og en må binde opp ting.
      Ja, den er lekker! :)

      Slett
  23. Så vackert Marit! Får ge mig ut och leta efter min 'Sun Comes Up' för jag har inte sett nån blomning... Men pseudatorna har blommat eller ska blomma. Favoriten blev ändå krolliljan med sina rodnande fräknar... En frösådd av vita krolliljor har faktiskt gett 1! rent vitt lilja och det är jag glad för. Men kontrasten i din var nästan ännu läckrare..

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Ja, det må du gjøre. Den er så fin synes jeg. Spennende med pseudatablonstring, og mine kommer snart med mange blomster. Den Albiflorum er så vakker ja. En ren hvit hadde jeg en gang, og de er også så vakre.

      Klem, Marit

      Slett
  24. Kjempeflott det blomstrer hos deg, Marit:)
    Og takk og lov for regnet, så tørt det var så skal det en god del til ennå. Men det hjelper.
    Ønsker deg en fin St.hans:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det hjalp veldig. Det kan godt komme litt til, for det var veldig tørt her.
      Ønsker deg også det samme!

      Slett
  25. Deilig med regn! Her har vi fått 26 mm det seneste døgnet og jeg er overlykkelig! Det har dessuten vært vindstille hvilket jo også er bra.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Så godt at du også har fått så mye. Det er vel ikke ofte hos deg at det skjer. Ja, da holder bakken lengre på fuktigheten.
      Klem, Marit

      Slett
  26. Hi all dear !!
    great article and information, with your blogcomment.
    I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much.
    หนังใหม่

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...