søndag 24. juni 2018

Årets prosjekt... Del 1

I hele juni har jeg jobbet i hagen med å få noe nytt ut av det området som ble gravd opp i fjor.

For de som ikke fikk sett det i fjor høst kommer det først noen bilder av hva som skjedde da.

Her er området som ble gravd opp i fjor høst. Som det sees på bildet så er det utrolige mengder med blåleire der. 

Dette er septiktanken som ble gravd ned, og det så jo mildt sagt ikke ut etter at det var ferdig i fjor høst.
Det var så bløtt og vått der da at jeg var i utgangspunktet skeptisk til å plante noe der når jeg visste hvor mye leire det var der.
Jeg plantet ned noen små kulethuja som ble flyttet dit og noen rhododendron som jeg hadde igjen fra importen i fjor vår. Jeg gravde dypt ned og la et godt lag med singel i bunnen. Jeg var jo egentlig heldig med vinteren her i så måte, for alle plantene hadde overlevd vinteren fint.

Da var det i grunnen bare å starte, og disse første tre bildene er tatt 29. mai da jeg startet. Dette er litt bortenfor der septiktanken ligger.

De små kulethuja ble flyttet bort til kanten av dammen

Vannspredere, trillebårer og spader er gode redskaper å ha i en sånn prosess. De går i grunnen igjen på veldig mange bilder fremover også... ;)
Mens jeg holdt på der i denne perioden var det veldig varmt. Det er kun skygge der frem til kl. 10, så det er ikke mye hjelp å få der i varmen...

I morgen får jeg 6 tonn med singel, og 4 tonn med "vanlig" gråstein som jeg behøver både her og der. I neste uke blir det igjen veldig varmt, og jeg kjenner at jeg gruer meg til å jobbe der fremover. 20 grader er mye bedre...

Den store rhododendron i midten ble flyttet dit i fjor høst, for den var så stor at vi klarte ikke å få den tilbake der den sto opprinnelig. Den ble flyttet med gravemaskin og hadde vært umulig å flytte for hånd.

Lønn/ Acer palmatum 'Bloodgood' til høyre i bildet har stått her i 10 år, og begynner å bli stor. Jeg har helt dilla på de mørke lønnene!

Denne Sorbus 'Dodong' var en av de første trærne jeg plantet der + en liten 'Bloodgood' til borte med dammen. Som det sees på bildet ligger det singel både her og der. Jeg har gravd ned for hånd veldig mye av det pga. leiren i bakken. Den jorden som ble byttet ut med leire i fjor er veldig godt fornøyd med og den er av god kvalitet uten for mye ugress i. Jeg har også tilført mange sekker med rhododendronjord der. Så utgangspunktet er ikke så verst der tross alt. 

Fortsettelse følger! :)

37 kommentarer:

  1. You are right, Marit, thirty degrees is too hot for physical labour...just about anything in fact. I can’t believe the amount of effort you put into this garden. I think you have a touch of masochism!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is true David. I love gardening, and it's very fun.
      Maybe you are right ;)

      Slett
  2. Hej Marit
    Det er blevet rigtig fint og bliver endnu finere, når det vokser til, men det er et stort arbejde, pas nu på dig der i varmen. Her er det allerede blevet lunere, men stadig til at holde ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, alt blir finere når det vokser til, men disse bildene ble altså tatt for en måned siden, og nå ser det helt annerledes ut her ;) Jeg må jo det i varmen som kommer. 25 grader ble det her i dag, og det er mer enn nok for meg.
      Klem

      Slett
  3. Hvor er det blevet flot - du er så flittig!
    Ja, vi må nyde, at det ikke er så kvælende varmt lige nu, men det bliver vist meget varmt i den kommende uge. Her har vi cirka 20 grader i dag, og det er rigeligt til mig. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det må vi, men her er varmen allerede kommet. 25 grader ble det her i dag, og det er egebtlig 5 grader for varmt for meg også.
      Klem

      Slett
  4. Hello, your new flower garden looks pretty. You have work hard after the new septic tank was put in, looks lovely now. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!

      Happy Sunday, and the new week ahead!

      Slett
  5. Skal si du har stått på i varmen, det var godt jobba! Fint blir det også, gleder meg til å følge med på dette prosjektet!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var noen veldig tunge dager i varmen, og sånn blir det til uken også. Det kommer mer bilder en annen dag :)
      Klem, Marit

      Slett
  6. "Tonn" er vist en helt normal enhet når det gjelder hagearbeid hos deg! Men det blir superfint til slutt,og du har jo plass til masse flotte trær og busker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i hvertfall i innkjøp. 10 tonn har jeg i mange år fremover ;)
      Ja, enn så lenge, men snart er det fullt her også.

      Slett
  7. For en jobb, men dette blir jo kjempeflott. Gleder meg til fortsettelsen. Lykke til med grusen. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  8. Hei Marit

    Sikken et stort arbejde, men vi kan jo li det:)
    Det bliver helt sikkert rigtig flot - God central placering til 'Dodong'. Den vil jeg nok også have fat i...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er mye arbeide, men vi liker det, ja :)
      Jeg håper jo det, og 'Dodong' måtte få en av de beste plassene. Den skal gi skygge til mange planter i nærheten. Ja, den må du få tak i! Det er et fantastisk tre.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  9. Hei Marit.
    Godt jobba. Vet ikke om jeg hadde klart å jobbe i den varmen. Du er heldig som har god plass. Dette blir supert. God ny uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk! Det var veldig tungt, og det var veldig mange pauser. Enn så lenge er det god plass her, men den krymper hele tiden.
      Ha en fin uke.

      Slett
  10. Good morning dear Marit,
    Respect for you! What a work you have done in the heat. It became a nice place.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you!
      Have a wonderful day you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
    2. Hvilket kæmpearbejde! Men bedet er jo allerede godt på vej.

      Slett
    3. Ja, det er mye arbeide, Marie. Det er godt på vei ja, men mye gjenstår.

      Slett
  11. Litt av en jobb du har gjort, det ser riktig bra ut. Håper varmen blir litt mer behagelig å jobbe i.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her er det 26 grader akkurat nå, og det føles altfor varmt ut.

      Ha en fin mandag!

      Slett
  12. For en jobb du har lagt ned her Marit. Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i etterarbeidet du driver med nå.
    I tillegg fikk du varmen å jobbe i, ekstra krevende både for plantene og menneskene som jobber.
    tror det blir utrolig fint.
    Ønsker deg en god ny arbeidsuke Marit.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at du har holdt på med det samme. Varmen gjør det ikke enklere, nei. Jeg håper det.
      Ha en ny fin uke du også, Turid!

      Slett
  13. Hatten af for dig! Som du dog knokler i varmen.
    Jordforbedring skulle måske vente til en anden årstid, men hvilken kan være svær at greje. Enten ligger der sne i metertykke lag eller også er det hedebølge.
    Håber du passer lidt på dig selv og holder nogle gode pauser.
    Meget flot Dodong! Sådan en må jeg vist også have.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg gjør jo det, men det er jo umulig å unngå det når det er så varmt hele tiden.
      Ja, det er akkurat som det ikke er noen mellomting her nå. Jeg prøver jo på det, men jeg blir lett for ivrig, og glemmer bort pausene.
      Ja, den er veldig flott! Du må nok finne deg en sånn :)

      Slett
  14. Så roligt att följa hur det nya området växer fram hos dig Marit. Det ser ju ut som det tar sig. Men det kommer nog att bli jobbigt om vi får varmt igen vilket dom spår. Du får komma ihåg att ta pauser och att dricka mycket. Lycka till med ditt projekt. Ser fram mot fortsättningen!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er stadig under utvikling, og det er morsomt for meg også å se utviklingen. Hadde jeg ikke tatt de bildene hadde jeg til slutt glemt hvordan det opprinnelig så ut.
      Ja, drikke er vekdig viktig i varmen. Nå er det akkurat 27 grader her, og det stopper ikke der tror jeg...
      Tusen takk, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Så spennende! Plantene ser ut til å ha tålt flyttingen godt :-)

    SvarSlett
  16. Hi Marit!
    Cute garden after work.
    Good week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!

      Thank you!
      Good week to you too!

      Slett
  17. You have a huge project! It's easy to notice that the garden is a great love for you. Incredibly large rhododendron and wonderful trees, 'Dodong' is bautiful! Air temperatures have been quite high, here too, and working in the garden is better to start early in the morning and during the day it is quite hot to do the hard work.

    Greetings!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have. I love gardening, and it's a great hobby for me. Thank you! 'Dodong' is a very beautiful tree. Yesterday it was 31 d celsius, and it's too hot for me. Yes, I agree!
      Greetings!

      Slett
  18. Hi all dear !!
    great article and information, with your blogcomment.
    I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much.
    หนังใหม่

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...