fredag 9. oktober 2015

Sommerens prosjekt...

Det er tema i Blommig fredag denne gangen, og jeg måtte spørre meg selv, hva var nå det...?
Selvsagt var det utvidelsen av rosebedet bare jeg fikk tenkt meg om... ;)

Jeg begynte på dette i fjor, og med min "nye" lidenskap for roser, så måtte jeg jo bare utvide det for å få plass til enda flere roser.

.
Dette bildet er tatt den 30. 5, for da satte jeg ned disse steinene rundt en syrin som jeg plantet for noen år siden. Jeg plantet nemlig fire Clematis og hosta her, og ville ha en kant rundt de. Ikke så gjennomtenkt sikkert, for de ga meg masse jobb senere på sommeren...Men det visste jeg ikke da... ;)
Det er sånn jeg jobber i hagen, for mye blir til på ren impuls. Men det er jo bra det også, for ellers hadde det kanskje ikke blitt gjort så mye som det ble i sommer. Det ene drar det andre med seg...

Dette er sånn en del av bedet så ut den 10. juni. Det er bare å konstatere at det var en kjølig vår i år ja, for her sees stadig tulipaner i blomst...

Vi var på tur med hagelaget til et stort hagesenter i begynnelsen av juni, og hjem ble det med mange roser og en oppstammet lønn. De måtte jeg jo få planter og derfor bare det bare å få begynt på gravingen og fjerning av gress...

Som det synes her, så er det fjernet gress og lønnen er plantet...

Arbeidet fortsatte gjennom sommeren, og dette bildet er tatt 6. august. Har fått fjernet mer gress og har fått lagt en steinkant langs bedet, og har fått lagt stein under vannspeilet...

...som sees her. Zafir  (katten) er veldig glad i dette stedet, så  det er hans yndlingsplass.

Det er ikke bare Zafir som trives ved steinene, det gjør sommerfuglene også..

Men det var stadig mer gress som måtte bort for å få på plass til flere planter... ;)


Som dere ser så er bedet ferdig utvidet her. Det var litt av en jobb, for jeg måtte grave under de steinene jeg satt ned 30. 5 for å få de til å å passe med resten av steinene jeg kantet med langs bedet. Men jeg fikk det til! :) Dette er 18. august, og da var grovarbeidet ferdig.

Her ble det plantet mange sommerfuglbusker, og de har jeg hatt mye glede av nå i høst. Det ble også plantet veldig mange iris langs dette bedet siden jeg var med på en import fra USA.  Jeg er fornøyd med årets prosjekt, og det er jo det viktigste ;)

Nå har jeg plantet inn masse løk langs hele bedet, og det blir spennende å se til våren hvordan det blir.

Se flere bidrag her!

58 kommentarer:

  1. Snyggt och det ser ut som om både djur och insekter trivs i den fina trädgården! Trevlig helg! /Lotta

    SvarSlett
  2. Det blir eit fantastisk syn til våren når alle løkane viser sine blomster.
    Ser ut som du har ein stor hage med mange spennande vekstar.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg blir fint :)

      Det er to mål alt i alt, så det er mye hage og gid plass her ja :)

      God søndag!

      Slett
  3. Vilken härlig förändring. Du måste vara så till freds med den. Spännande med lökplantering att ha den att se fram emot under vintern.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye forandring, og jeg er veldig fornøyd.
      Gleder meg til det ja!

      God søndag!

      Slett
  4. That was a lot of work, Marit, but it was a great result. The onions will give you next year a lot of fun with butterflies and hoverflies. I wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      I hope it will be nice :)

      Have a nice Sunday!

      Slett
  5. Det var et stort prosjekt du har hatt i sommer, med stadig utvidelse for å få plass til nye planter som har gledet deg med sommerfugler.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble påbegynt i fjor, og det ble mye jobb i år også.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Så fint det blev! Zafir ser så nöjd ut, härligt när både människor och djur trivs:-)
    Trevlig helg!
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er absolutt det beste når alle trives :)

      God søndag!

      Slett
  7. The little garden is so well organized, clean and pretty. Love seeing blooms this late in the year.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  8. Ja jeg skjønner at det ene dro det andre med seg:) Det ble bra, og tenk for en blomstring det blir neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det som regel ;)

      Jeg gleder meg til det, ja!

      Slett
  9. Oj vad du har fått jobba. Men du måste känna dig nöjd med resultatet för det blev väldigt fint. Sten är härligt i synnerhet för att den lagrar värme. Det tycker ju både växter, djur och insekter om. Nu får vi se vad som blir nästa sommars projekt :)

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye jobb. Jeg er veldig fornøyd, ja. Jeg liker å bruke stein i hagen. De gir varme og pynter opp.

      Ja, jeg har noen planer, og så får vi se hva det blir til slutt :)

      God søndag, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  10. Sikke et stort arbejde, Marit! Det er blevet smukt! Og Zafir er prikken over i'et :-)
    God weekend!
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, han passer godt inn :)

      God søndag!

      Slett
  11. Hi Marit,
    You have a lot of work!
    It looks nice!
    And sometimes you have to be rich by experience to find out what is to be or not to be.
    Have a nice weekend!

    With love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Gerry,

      Thank you!

      Yes, sometimes it's nice to try out what is for the best.

      Have a nice Sunday!

      Slett
  12. Så mye fint, Marit! Jeg må innrømme at jeg får lyst til å se mer av hagen din. Herlig bed du viser!

    SvarSlett
  13. Du har fått utrettet veldig mye i hagen i sommer! Så du har all grunn til å være stolt! Gleder meg til våren og blomstrende innlegg fra deg. Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble endel jobb ut av det, men jeg er veldig fornøyd :)

      Det blir nok noen innlegg til neste vår, ja!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  14. Det ser stilig ut, og Zafir kler hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, han kler hagen :)

      Slett
  15. Sötaste Zafir::) Härligt att läsa om dina projekt, alltid trevligt när mer gräsmatta försvinner.
    Buddlejor ska jag köpa i vår, saknar dem som dig 2011.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, gress er bare i veien ;)

      Ja, det må du kjøpe deg til neste år!

      Ha en fin søndag. Klem, Marit

      Slett
  16. Så nöjd du kan vara med den rabatten så mycket fint du fick tillbaka med allt ditt jobb. Budlejan står högt upp på min önskelista. Vi har många fjärilar här och de vill jag bjuda in till mig.
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de tiltrekker seg veldig mange sommerfugler :)

      Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  17. It must have been a lot of work, but well done Marit. I see you had rather many lovely Liatris blooming in your garden and I admire your beauty of a cat.
    Have a nice weekend!
    Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a lot og work, but I'm very satisfied with it. I bought this spring many Liatris from Holland. They have been so lovely!
      Thank you!

      Have a nice Sunday!

      Slett
  18. Du har mange fine roser, vet ikke om alle står i rosebedet ditt. Godt prosjekt i alle fall :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ikke alle jeg har står i dette rosebedet, men nesten. Takk!

      Slett
  19. Et stort prosjekt du har hatt iår..og for et resultat! Kjempeflott!
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
  20. Hej Marit! Det ser väldigt bra ut, och blir säkert fint med alla vårblommorna.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!

      Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  21. Hei Marit!
    Å handle på impuls kjenner jeg godt til, og tror som deg at det får ting unna.
    Å lage nye bed, er en favorittsyssel i hagen. Det ser flott ut.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det gir et ekstra puff til å komme i gang!
      Det er bare så gøy :)
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Jättefin rabatt och underbara bommor
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvarSlett
  23. Hei Marit

    Flot arbejde Marit. Det er et stort bed du der har fået lavet - og sådan bliver det ofte små ideer der tilsammen bliver til noget stort:)

    En dejlig helg til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det har blitt veldig stort til slutt.
      Det var egentlig ikke meningen, men sånn har det nå blitt :)

      Ha en deilig søndag!

      Slett
  24. For en fantastisk jobb du har lagt nedi dette bedet! Jeg ser at jeg har et stykke på vei før jeg blir like produktiv, eller kanskje det var den kalde sommeren som bremset meg litt... Ønsker deg en fin lørdag, jeg skal sette ned noe krokus og våriris jeg fikk i posten i uken! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det har tatt to år, så det er da ikke så mye som har blitt gjort da ;)

      Ha en fin søndag!

      Klem fra Marit

      Slett
  25. Virkelig bra jobbet Marit ! Det ble flott når du "innlemmet" de første bedet, i det du fortsatte med. Skal man ha plass til nye planter må det ofte utvides :-)
    Ha en fin helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sånn er det bare ;)

      Ha en fin søndag!

      Slett
  26. Snyggt och praktiskt med stenläggningen! Bäst tycker jag det är att man kan köra med gräsklipparen på stenkanten.Trevlig helg/ Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nettopp det jeg synes også. En må gjøre det praktisk og lettvint for seg selv :)

      God søndag!

      Slett
  27. Godmorgen Marit.Dit projekt i ser bare rigtig godt ud...................utroligt som os havefolk bliver ved med at fine nye ting at lave i haven.
    Men fire klematis og hosta i sådan et lille bed ?
    Men flot stenlægning til dit bed.................og kan da godt forstå at Zafir nyder at ligge der.
    Rigtig god søndag i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette!

      Tusen takk! Ja, vi er gode til det :)
      De var så små de Clematisene når jeg plantet de, men jeg får se om jeg flyttet på noen av de. Jeg liker å plante tett :)
      Ja, det er et fint sted å ligge for han.

      God søndag til deg også i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  28. Jeg beundrer deg for så mye arbeid involvert, men det vil være mer blomster og mindre plen å klippe. Hilsen

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...