tirsdag 13. oktober 2015

Navn på blomst, og flere "sommerbilder"...

Jeg måtte  lete etter navnet på den blomsten jeg viste i går. Jeg var nesten sikker på at det var en Rudbeckia, men helt sikker var jeg jo ikke. Hukommelsen kan spille en et puss... ;)
Men det var en Rudbeckia hirta og navnesorten heter 'Sahara'. Jeg kjøpte frøene fra Plants of Distinction til opplysning for de som jeg gjerne vil ha denne ;) Denne er altså ettårig og må såes hvert år.

Jeg hadde et bilde til av denne, og jeg liker fargen på den veldig godt

Dette er fra den samme frøpakken, men den likte jeg ikke like godt...

Bildene er stadig fra 1. oktober, og da var hagen full av sommerfugler. Her på en Sedum som de liker veldig godt

Her har den funnet seg en løvetann som plutselig sto der og blomstret  ;)

Her er en Actaea simplex /Brunette 'Pink Spike'. Jeg blir så forvirret over disse stadige navnebyttene på planter. Før het den Cimicifuga... Uansett navn er det en vakker blomst...

32 kommentarer:

  1. Hello Marit. Good that you have an answer to your question: yes or no Rudbeckia.
    So I was wrong and I've learned to be more careful with my answers.
    And you can again show some beautiful butterfly photos. Top! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a rucbeckia :)

      Thank you!

      Slett
  2. Nej den liker du ikke så godt, for den er rød :) men den anden er flot. Jeg mener, jeg havde netop den Rudbeckia sidste år, så måske er det derfor, du købte frøene.
    Sølvlys/Brunetten er fin, det er noget rod med de navne, det har du ret i. Jeg kan også bedre lide navnet Cimicifuga.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det gjør jeg ikke , for den er for rød som du sier :)
      Ja, det er hos deg jeg så den i fjor sommer og likte den veldig godt.
      Cimicifuga er mye finere navn ja, det synes jeg også.

      Klem

      Slett
  3. Fine høstblomster med sommerfugler fra din hage. Rudbekia har jeg ikke prøvd i hagen, men fargen var fin.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Det er en virkelig delikat farve blomsten på dit første billede har.
    Det er bare om at nyde sommerfuglene så længe man kan. I dag måtte jeg skrabe is af bilruden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den symes jeg også ble veldig fin. Jeg har ikke hatt de før, så det var en overraskelse. Det har vært frost her de siste fire nettene, så nå er det nok slutt på sommerfuglene.

      Slett
  5. Fin Rudbeckia, særlig den på det første bildet :) Hagesesongen er på hell her i gården. I morges var det veldig kjølig her. men ingen frost ennå :) Ha en ny fin høstdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den liker jeg også best :)

      Fire frostnetter her, så nå er det snart vinter på disse kanter.

      Ha en fin helg!

      Slett
  6. Ja, den var stilig! Virkelig verd å så Rudbeckia, som er så fine langt utover høsten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine siden de blomstrer utover høsten :)

      Slett
  7. Syns de var fine begge to, Rudbeckia altså :-)
    Sommerfugler i oktober er jammen ikke verst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, de er da fine begge to :)

      Nei, det er ikke verst!

      Slett
  8. Hei Marit

    Actaea er en fin og super interessant slægt, det er DNA teknik der har vist slægtskabet der gav sammenlægningen.

    Sahara ser rigtig godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er spennende slekt. Utrolig hva de kan finne ut i dag. Tror jeg har en annen plante som også heter Actaea, så da er de vel også i slekt.

      Det gjør den! :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  9. Hei Marit!
    I mitt hode er det Cimicifuga, men får øve meg på å skrive Actaea. Den er så vakker. I våres delte jeg noen og de ser ut til å komme seg fint. De minner meg om florlette dansere med en deilig duft.
    'Sahara' skal jeg huske på. Kjempefin.
    Ja, nå går det mot den første frostnatta. Det er 0,5 grader ute nå. Jeg gikk en runde og tok farvel. Uff, det høres melodramatisk ut, men det er trist å ta farvel med sommeren. Plukket en stor bukett. Har fri fra jobb i morgen så da er det å fortsette å å tømme krukker og nyte sola.
    Klem Anne
    Det var flere sommerfugler rundt omkring ettermiddag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, sånn er det vel når en først har lært seg et navn, vanskelig å gjøre om inne hodet ;)
      Jeg har aldri prøvd å dele mine, men kanskje jeg skulle prøve det, for de er jo så fine.

      Her har det vært frost de siste fire nettene, og minus 3 på onsdag. Det er trist å ta farvel med sommeren, jeg liker heller ikke det...

      Jeg har også tatt inn store buketter, for nå er det slutt på sommerblomstene.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Stilig Rudbeckia! Påminner lite om en ringblomma som jag sådde förra året.
    Ha det fint!
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den minner veldig om ringblomster!

      Ha det fint!

      Slett
  11. Hej Marit.Smuk farve den første blomst har.....................og det med navne kan jeg bestemt også løbe sur i.
    Nu er det vist slut med de smukke sommerfugle og bierne med det vejr vi har fået.
    Men dejlige billeder.
    Rigtig god dag oppe nordpå. Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jatte

      Ja, den er veldig fin! Navnebytter er noe herk, for da blir det enda vanskeligere å huske de. Dessverre så er det slutt på sommeren for i år...
      Bildene har vi jo, så de kan vi se på når det blir vinter :)

      Riktig god dag til deg også, og god weekend i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Jeg er ikke så god på navn og dessuten har jeg en tendens til å rote vekk frøpakkene før jeg får notert det ned. men det er i alle fall mye vakkert som blomstrer hos deg. Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig fort gjort å rote bort frøpakker, og navnelapper. Sånn er det bare ,)
      Tusen takk!

      Ha en fin helg!

      Slett
  13. Kjempeflott denne "sahra"...og alltid gøy å prøve nye sorter å så:)
    Må si..takk for oppklaring med det latinske navnet på høstormedrue...hadde gelmt at det var navne-skifte på den.
    Fantastiske høstdager vi har nå...nyter:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid gøy med noe nytt! Ja, de skifter stadig på latinske navn, og det kan være vanskelig å henge med i svingene... ;)

      Ja, det er et flott vær vi har hatt i det siste, dog litt kjølig her...

      God helg!

      Slett
  14. Så fin den var, den hvite. Den har jeg ikke sett før.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
  15. Så roligt att du hittade namnet. Den är väldigt vacker och jag tycker som du bäst om den översta. Hos mig har fjärilarna försvunnit nu. Kanske beror det på att vi har så kallt. Det här är nog den frostigaste hösten på länge. Inatt var det minus 4 grader igen och djup frost imorse som klädde trädgården i vitt. Vi äter fortfarande vår frukost i uterummet men nu under infravärme. Det är ändå så skönt att sitta där så vi försöker hålla ut så länge som möjligt.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte lete i hukommelsen og fant ut til slutt hva den het. I går så jeg faktisk en sommerfugl inne i gangen. Aner ikke hvordan den hadde kommet seg in der Fikk sluppet den ut, men den fryser nok nå. Det har vært frost her i fire netter nå, og helt hvitt her også i gresset av rim. Høres ut som dere hygger dere i uterommet med varme på. Ja, det gjelder å holde på sommeren så lenge som mulig!

      Ha en fin helg du også!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Jag gillar båda färgerna och fjärilarna är helt underbara. Några bin såg jag förra veckan, men vi har inga fjärilar längre. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det har ikke vi heller, for nå har det vært frost hver natt


      Ha en fin helg du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...