mandag 12. oktober 2015

På etterskudd, som vanlig...

Tiden løper fra meg, og jeg har så mange bilder som jeg ikke har vist før. Så her kommer et lite til bakeblikk tatt for nøyaktig 10 dager siden (det er jo ikke sååå lenge siden da...) ;)

Da var det fortsatt sol og deilig vær ute, og det synes på bildene, selv om rosene begynner å se slitne ut naturlig nok. I dag regner det litt, og været har i det siste vært helt grått. Så da er det hyggelig å se litt sol igjen :)

'Claire Reanaissance'

Sommerfugl som koser seg i sola på en sliten rose

Oktoberbergknapp/Sedum spectabile med besøk av neslesommerfugler

Er ikke sikker, men tror det er 'Geoff Hamilton'

Denne har blomstret utrolig lenge, og jeg liker så godt fargen på den

Denne sådde jeg i mars, men først nå ville den blomstre. Tror det er en ettårig Rudbeckia, men er lang fra sikker... ;) Nydelig farge på den i alle fall!

Linker til "Throug my lens"

49 kommentarer:

  1. Very special that so many still grows and flourishes in northern Europe .
    I doubt if the last flower is Rudbeckia, 'k do not know any double species of that.
    He is quite special, so just let it grow. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's nice to keep the flowers a little longer. I found the name, and it's a Rudbeckia who is named 'Sahara'. It's a very special Rudbeckia, so I can understand you didn't know it.

      Slett
    2. Dank u, Marit. Ik zag net je volgende post en uitleg.
      Gr Jan W

      Slett
  2. Underbara blommor och fjärilar! Vi har haft nattfrost den senaste veckan så det är slut på båda två för den här sommaren. Ha en god vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! I det siste har jeg heller ikke sett noen, så det er nok slutt på de her også.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  3. God måndag Marit! Härligt med en tillbakablick och som du säger, 10 dagar är ju inte så lång tid. 'Claire Reanaissance' är en fantastiskt vacker ros. Har haft den själv. Den ni kallar oktoberknapp kallar vi kärleksört. En av mina absoluta favoriter den här tiden på året. Den nedersta blomman är ju väldigt vacker. Vilken tur att den till slut började blomma. Undrar vad det är, om det är en rudbeckia så är den ju väldigt vacker och ovanlig. Du får försöka spara fröer till nästa år.

    Önskar dig en fin fortsättning på måndagen!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God tirsdag, Anita! :) Neida, 10 dager er ikke lang tid. Det er en vakker rose, ja, og fargen på den liker jeg veldig godt.
      Kjærlighetsurt er en flott navn! De er veldig fine nå på høsten.
      Jeg fant navnet på den i går etter litt leting. Den heter Rudbeckia 'Sahara' og jeg kjøpte frøene fra Plants of Distinction i fjor vår. Jeg rekker nok ikke å ta frø av den tror jeg, for blomsten ser faktisk ut som den gjorde for 10 dager siden. Men jeg vil kjøpe frø av den på nytt, for jeg likte fargen.

      Ha en fin tirsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  4. Kjekt med blomstring i oktober, Nydelig farge på Rudbeckiaen.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Ja, den likte jeg veldig godt.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  5. Det er altid fint med solskinsbilleder - her kigger solen også frem engang imellem i dag.Den sidste blomst er smuk, ligegyldig hvad det er for en.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Her får vi se solen i dag, og det er alltid hyggelig. Ja, den er fin. Det er en Rudbeckia som heter 'Sahara'

      Slett
  6. Veldig flott lys i det første bildet ditt! Rosene begynner vel å bli litt slitne nå ja. Men du har fortsatt mange som blomstrer. Godt å få sollyset tilbake kan jeg tenke meg. Høsten er finest med sol. Alle fargene som kommer frem i lyset.
    Ha en fin ukestart:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de ser veldig slitne ut nå, og det er ikke så merkelig når en tenker på at flere av de har blomstret siden juni.
      Ja, i dag får vi sol, og da er høsten på sitt beste :)

      Ha en fin uke!

      Slett
  7. Vakre solskinnsbilder! Denne høsten har vi hatt såpass mye sol at løvet får litt gulfarge, her på vestlandet! Normalt blir det bare brunt og faller ned :) Du har ennå mye fin blomstring i hagen ser jeg! Ønsker deg en masse solskinn, og en riktig fin høst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så bra at dere har hatt en flott høst med mye sol på Vestlandet!

      Ha en fin uke!

      Slett
  8. Hello, your images and flowers are just gorgeous. Beautiful butterflies! Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello :)

      Thank you so much! Have a nice new week you too!

      Slett
  9. Gorgeous shots - every one!
    Please come link up at http://image-in-ing.blogspot.com/2015/10/a-little-bit-squirrelly.html

    SvarSlett
  10. Your photos are just wonderful...the flowers (particularly the roses) and the butterflies are beautiful!

    SvarSlett
  11. Nydelege bilde !
    Er det ei hortensia den rosalilla som har stått lenge ?
    Det fine haustveret gjernat mange planter blomstrar enno her også.
    Ei herleg tid dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en hagehortensia som jeg hadde inne i kjelleren i vinter. Den kom med en blomst på sensommeren, og den har blomstret i evigheter. Ja, det er en herlig tid nå :) Vi får nyte det så lenge det varer.

      Slett
  12. Härliga bilder! Tänk att få se fjärilar och blommande rosor så här i oktober, det hör ju inte till vanligheten på våra breddgrader precis!
    Ha det fint!
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært en fantstisk sensommer og høst. Vi er ikke vant til å ha sommerfugler så sent som i oktober, nei. Veldig hyggelig!

      Ha det godt!

      Slett
  13. Hello Marit!
    Great pictures. With pleasure I look at your beautiful flowers.
    On Saturday I enjoyed the beautiful weather and today?
    Today it snowed. It is gray and cold.
    I hope you come back yet beautiful autumn.
    Marit, I wish you a lot of sun and heat.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Thank you!

      Wow, snow already? That was very early!
      I wish you a warm and sunny week!

      Slett
  14. Så mye fint som blomstret for bare 10 dager siden. Det har vært en unik høst, uten tvil. Til stor glede for oss hageglade og for sommerfuglene:) Jeg plukket inn flere buketter med erteblomster i helgen. Kan ikke minnes jeg har gjort det på denne tiden før. Ha en fin uke Marit.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært en fin høst! Det har vært gledelig å kunne hente blomster så sent. Jeg hentet masse cosmos som jeg tok inn i en vase her om dagen. Veldig hyggelig.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  15. Flott blomstring! Tenkte du var på etterskudd med høstforberedelser, for det er jeg... Jeg tror at det ikke er høst ennå. Likte også godt den rosa hortensiaen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, nå er jeg faktisk snart ferdig i hagen for i år, men litt er igjen som vanlig ;) Vi kan jo håpe på en lang og flott høst fremover!
      Ja, den liker jeg også :)

      Slett
  16. Hei Marit

    Også her har det været gråt idag, men frosten har de nu helt fjernet fra prognoserne - Temperaturen skal stige nu! - Så måske får vi lidt indian Summer?
    Flot Hortensia, ja det er en god farve!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det har vært grått og overskyet i flere dager her også, men i dag lover de sol! Det er ganske varmt her også, og håper at frosten holder seg unna. Det hadde vært deilig med Indian Summer nå ja!
      Ja, det er en flott farge!

      Ha en deilig dag

      Slett
  17. 10 dager siden var jeg fortsatt vakre blomster og sommerfugler. Med oss i dag det var snø. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Wow, that is very early with snow now!

      Slett
  18. Så vackra bilder, vilken fin färg på rudbeckian (jag trodde först det var en zinnia:).
    Skön kväll till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den kan minne om Zinnia, men det er faktisk en Rudbeckia :)

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Dejligt med solbilleder. Jeg synes også den sidste blomst er fin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er den, og det er takket være deg at jeg vet om den :) Du har jo hatt den selv i din hage!

      Slett
  20. Nydelig farge på hortensiaen ! Og.. flott å ha bilder fra en solskinnsdag på lager :-)
    Ha en fortsatt fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er gode å se på utover når det blir mørkere :)

      Ha en fortsatt fin uke du også!

      Slett
  21. time is going too quickly. :) beautiful butterflies enjoying your blooms.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that is very true! Thank you :)

      Slett
  22. Hei Marit!
    10 dager siden! Bildene dine er vakre.
    I dag så jeg kanskje den siste sommerfuglen. Den hvilte seg på en fylt dahlia og der er det ikke så mye å hente.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de var tatt for bare 10 dager siden. Tusen takk! Håper jeg kan få sett noen i dag hvis det bare blir sol.
      Nei, det er nok øyeblikkelig slutt på de dessverre for i år.

      Klem, Marit

      Slett
  23. På denne tiden av året synes meg sedum er en gledesspreder. Det begynner å bli slunkent i bedene og da er det bra med noen som holder ut i høstværet. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Det er viktig å ha noen planter som holder lenge ut. Vi er ikke bortskjemt med blomster på denne tiden.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  24. Gorgeous images of the flowers and butterflies

    SvarSlett
  25. Beautiful butterflies and blooms!

    SvarSlett
  26. Lovely scenes! I love the colors a lot.

    Don't worry about explaining the photos. I used to do that, but then I realized that the sharing my photos is what is important and if someone wanted to know some details, they would ask. :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...