mandag 19. oktober 2009

Tiden flyr...

Sist torsdag var det minus 7 grader her og skikkelig barfrost. Samme dag ringte jeg til Zimtrade og etterlyste en pakke som jeg hadde bestilt i september en gang... Jeg hadde bestemt meg for å avbestille hele orderen, men den hyggelige damen sa at pakken dessverre var forsinket, men var allerede sendt. Jeg kunne selvsagt bare sende den i retur når jeg fikk den. Jeg mottok pakken på fredag, og det var 4 forskjellige iris jeg hadde bestilt. Da var det plutselig blitt væromslag her med flere plussgrader. Utrolig nok fikk jeg irisene ned i bakken uten problemer. Jeg håper at de tåler å bli plantet så sent.

De jeg har plantet er:

Iris germanica 'Black Dragon'

Iris germanica 'Edith Woolford'
Iris germanica 'Imperator'
Iris germanica 'Immortality'

Dagene og ukene bare flyr avgårde her, og i dag er jeg plutselig et år eldre :)
I går feiret jeg dagen hos mine foreldre siden min far er alt for dårlig til å kunne reise hit. Det var veldig hyggelig, og alle de nærmeste var til stede untatt min eldste sønn som måtte jobbe overtid. Han kommer hit på middag i dag i steden. Min lille nevø var der, og han har blitt hele 2,5 år. Han snakker mer og mer, og klarte å si: glatulele tante Malit. Gjett om tanten var stolt da...

Jeg har allerede fått tre orkideer i gave, bl. a. et stor cymbidium. Jeg fikk også penger til å shoppe på hagesenteret, og fant en Syringa vulgaris 'Aucubifolia' til halv pris. Med andre ord, jeg har bare fått ting jeg har ønsket meg!
Til neste år er det to runde jubileer her i huset, da blir vi 100 år tilsammen. Grøss og gru... ;)

18 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen, Marit!
    Grønne gaver er alltid koselig.

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye. Nitrox sender også en hilsen til sine "søskner i blanding" (MC+"ukjent" er vel dine også såvidt jeg husker?).

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye med dagen :-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen, Marit!

    Jeg har også hatt sju kuldegrader her flere netter. Det har sin pris å bo i innlandet.

    SvarSlett
  5. Gratulere med dagen fra meg også!

    Nydelige iriser, spesielt den hvite var "grøssende" vakker.

    Ha en fortsatt fin fødselsdag!

    SvarSlett
  6. Gratulerer med dagen Marit:)

    Men det var da fryktelig så lenge du har ventet på den pakken!
    Heldig for deg og irisene at det ble mildvær så du kunne få dem i jorda!

    SvarSlett
  7. Gratulerer med dagen, Marit. Stoor klem fra meg :-)

    SvarSlett
  8. Næmmen! Gratulerer med dagen :-D
    (Vekt, du også?)

    SvarSlett
  9. Gratulerer så masse med dagen, Marit!

    At tiden flyr fort kan jeg skrive under på, tenk at vi allerede skriver 19. oktober. Heldigvis lover langtidsvarslet at været skulle bli fint denne uka, så da er det kanskje et håp om å få bli ferdig ute før vinteren slår til:)

    SvarSlett
  10. Gratulere med dagen! Håper den var fin.

    SvarSlett
  11. Tusen takk for hyggelige gratulasjoner alle sammen *klem*

    Berit, grønne gaver er helt topp!

    smgj.du husker helt rett. Mine to mc mix hilser tilbake.

    Anne-Marie, ja det er ikke akkurat fordelaktig å bo i innlandet. På vinteren er det faktisk kaldere her enn der jeg bodde før selv om jeg nå bor tre mil mot syd.

    Randine, ja den hvite irisen var veldig vakker. Vi liker veldig godt hvite blomster!:)

    Juni, ja jeg trodde pakken nesten ikke kom siden den brukte så lang tid. Får håpe de overlever bråkulde her.

    Villrose, gratulerer med vel overstått eller snart bursdag!

    Elsa, ja tiden flyr fryktelig fort. Snart er det jul... ;)
    Håper du får fint vær og rekker det du skal før vinteren kommer for alvor.

    SvarSlett
  12. Vig, tusen takk. Dagen har vært helt fantastisk!

    SvarSlett
  13. Gratulerer så mye med dagen, Marit :)

    SvarSlett
  14. Gratulerer masse med gårsdagen!
    Orkidéer er veldig hyggelige presanger å få! :)
    Klem fra orchis

    SvarSlett
  15. Rita og orchis, tusen takk!

    SvarSlett
  16. Neimen, har du hatt bursdag !! Gratulerer så mye med overstått, og så bra du fikk gaver du ønsket deg, de kjenner deg vel , disse giverne . Min datter fylte 41 den 15, og siden jeg var barnepike der i helgen, kjøpte jeg to småblomstrede orkideer til halv pris, hvite, siden hun foretrekker hvitt. Glemte helt å kjøpe en til meg selv . Har nå blomsterstilk på en av mine, men det tar 'år og dag' før den blomstrer. Den er lilla, så da har jeg adventsblomst !! Ha en fin dag.

    SvarSlett
  17. Takk for det, Bjørg!
    Ja de kjenner meg nok godt, siden de bare kommer med blomster til meg ;)
    Det er jo så moro å få igjen disse orkideene. Fint at du får en adventsblomst på din da.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...