onsdag 21. oktober 2009

Award og litt annet


I dag fikk jeg en award av Randine som alltid skriver så hyggelig i bloggen min, og som selv har en flott hageblogg fra kolonihagen sin.
Sender awarden videre til Sigrid og Villrose som alltid har en koselig blogg! :)
Sju ting om meg selv:
1. Født i vektens tegn, og det passer godt til min personlighet. Litt vinglete i beslutninger, og trives best når alt er i likevekt.
2. Har tre voksne barn, hvor av to bor på Kongsberg, og en voksen sønn som bor hjemme + mannen min.
Har også to halvblandede Maine Coon katter som vi deler bolig med.
3. Født på Kongsberg, men bor nå i hus på "landet" med stor hage.
4. Førtidspensjonert pga. helsemessige årsaker.
5. Hagegal i mange år og med utstrakt samlermani.
6. Hobby: Hage
7. Mine hagediller er mange, men hosta og iris har en sentral plass her.
I går bestilte jeg masse garn fra Sparkjøp med to oppskriftshefter, og håper at posten er rask med postgangen. Jeg prøvde meg på litt strikking i fjor høst etter at hagen var stengt for sesongen. Jeg har en godstol som jeg sitter i med gode armlener, som gjor at jeg kan hvile armene mens jeg strikker. Uten den kunne jeg bare ha glemt hele greia. Så nå ser jeg frem til å ha litt strikketøy fremover. Alt med måte selvsagt, og armene sier veldig fort i fra når det ikke nytter. Da er det bare å gi seg inntil videre.
I desember starter jeg opp med frøsåing igjen, så det er ikke rare hvilepausen i fra hagen. I dag pottet jeg om en bonsai som sto i så bitteliten potte at den tørket ut før jeg fikk sukk for meg. Bonsai fikk bare være bonsai tenkte jeg i dag, og flyttet den over i en litt større potte som også var oval. Fylte 3/4 av den med perlite, så den fikk egentlig ikke så mye mer jord. Dette er en bitteliten varigert bjørkefiken, som utrolige nok har overlevd i to år.
Vannet alle plantene i planteommet i dag. Så at sitrontreet hadde kastet flere blader etter at det kom innendørs, men sånn var det i fjor høst også. Det er vel pga. overgangen til et annet klima tenker jeg.
Jeg hadde en liten opptelling i phalanopsisene i dag, og hele 5 stk. kommer nå med nye knopper! Ikke rart jeg liker de så godt, for det er ikke mye annet som blomstrer med sånn rikdom som nettopp disse hos meg. Har en blå St. Paulia med hvite kanter som stadig kommer med nye blomster, ellers er det mest grønne planter her.

3 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk også to orkideer som kommer med blomsterstengel, spennende, så har jeg dem vel til jul !!!!

    SvarSlett
  2. Litt strikking er greit om høsten.
    Sparkjøp har bra garn, håper du finner oppskrifter som frister.
    Ellers har Garnstudio.no en mengde gratis oppskrifter.

    Orkideer får jeg ikke til, men St.pauli trives bra her.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Bjørg, ja det er morsomt når en får de til å blomstre igjen. De bruker lang tid på å blomstre, så du får nok dine frem til jul :)

    Randine, ja jeg har sett en islender utenpå det ene oppskriftsheftet som jeg vil prøve å strikke. Jeg bestilte garn til to stk. samtidig, så da har jeg sikkert håndarbeide en stund.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...