lørdag 3. oktober 2009

Høstens første snø...

Det kom riktignok bare så mye at det ble hvitt på bakken, men alikevel er det altfor tidlig på høsten. Nå regner det så det spruter, og bra er det. Det er så tørt ute, at alt vintergrønt trenger en skikkelig rotbløyte før det fryser til.

Alt i hagen er nå klart for vinteren. Jeg har fått inn alle planter, og det var ikke en dag for tidlig. I går kveld var det nesten fire minus her, og jeg ser at nå har alt av hosta har slappe blader. Det ble nok for kaldt for de, ja. Til uka er det meldt om varmere vær igjen. Heldigvis... ;-)

13 kommentarer:

  1. Huff, den hufsa! Ferdig med alt i hagen. Herregud, -så flink du er :D
    Og det bildet ditt øverst her er jo bare fantastisk lekkert.
    God helg, Marit!

    SvarSlett
  2. Ferdig med alt i hagen???? Himmel og hav, du er jo nesten motbydelig flittig og flink......

    Her gjenstår det meste enda og jeg er til de grader misunnelig på deg ;)

    SvarSlett
  3. Brrrr. snø høres kaldt ut, høsten er en ustadig årstid.
    Vi har heftige regnbyger, vind og 10 grader idag og det skifter fort.

    Ha en fin helg uansett vær!

    SvarSlett
  4. Britt Åse, ja hufsa er fæl som kommer så tidlig! Flink i hagen er jeg nok ikke, men kan ikke fordra kulde og holde på ute etter at vinteren er kommet...

    Hyggelig at du likte bildet. God helg til deg også!

    SvarSlett
  5. Rita, jeg holdt på i hele denne uka med å bli ferdig. Det var meldt dette møkkaværet, og da orket jeg ikke tanken på å holde på ute.

    Sender masse energi oppover så du blir ferdig du også! *klem*

    SvarSlett
  6. Randine, ja høsten er en ustadig årstid. Nå er hledigvis snøen borte igjen, men minusgradene er tilbake.

    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
  7. Det blir fort det kaldt på fingran å hoilde på ute i sånt vær..

    E ikkje nokka likare her.. regnet kom vannrett i dag.. å e det ikkje rotbløyta no.. ja da vet ikkje æ...

    Hilsen Bea i Danmark

    SvarSlett
  8. Bea, ja sånt vær er ikke noe godt å være ute i. Det kom 15 mm her i går, og det var i grunnen bra. Da slapp jeg å vanne selv.

    SvarSlett
  9. -4 er kaldt, og det meste av stauder faller sammen da. Dette var nok bare et skremmeskudd fra kong Vinter. Så tidlig kan han vel ikke komme? Mens dere venter fint vær, loves regn og torden her til uka. Barometeret har falt kraftig, og det merkes at noe er i nærheten. Håper vi får rikelig med vann, slik at alt blir grønt og frodig igjen. Naturen er enda brunsvidd etter sommertørken. Men foreløpig stråler sola og byr på hele +28. Har puslet forsiktig i hagen i morgentimene. Prøver redde noen småplanter som har lidd i mitt lange sykefravær.
    Ha en finfin søndag! :)

    SvarSlett
  10. orchis, ja det er nok bare et skremmeskudd. Men det er en kjølig værtype nå, har fyrt i ovnen i flere dager.

    28 + hørtes deilig ut, men det skal nok bli godt med et skikkelig regnskyll hos deg.

    Får håpe småplantene kommer seg igjen da! Ha en flott uke!

    SvarSlett
  11. Vi har også hatt snø, men nå er det meste vekk. Ferdig ute er jeg på langt nær, men jeg har i alle fall begynt.

    SvarSlett
  12. Berit, ja jeg tenkte meg at det kanskje kom noe hvitt på bakken hos deg også. Det er i hvertfall et tegn på at sommeren definitivt er over for i år dessverre...

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...