mandag 8. desember 2008

Kompostlokk i posten

I fjor for omtrent et år siden kjøpte jeg meg en varmkompostbinge som heter Cipax kompen. Når jeg skulle starte opp min første kompost må jeg innrømme at jeg sleit fryktelig. Jeg prøvde alle gode råd om sukkervann og andre unevnelige metoder ;) Det ble til slutt litt lunk i den etter mye strev og møye, og det ble kompost på meg utpå vårparten. Men til varmkompostbinge å være, så var jeg ikke veldig imponert over varmen vinterstid. Her for litt siden kikket jeg på hjemmesiden til denne bingen, og der sto det at det skulle følge med et løst innerlokk. Hmmmm, det hadde jo ikke jeg fått med meg, hverken når jeg bestilte den eller når jeg fikk den levert av Asvo. Jeg ringte til en meget hyggelig dame i kommunen for en uke siden, og hun skulle sporenstreks få ordnet så jeg fikk lokket. I dag fikk jeg det levert på døra som servicepakke av Posten!!! Jeg ble jo nesten imponert over rask utførelse av overnevnte etat.

Nå er det nye innerlokket lagt oppå komposten, og jeg regner meg at varmen holder seg bedre der i vinter. Ikke rart at jeg slet som bare det i fjor vinter da, nei. Men den har i hvertfall så langt ikke sluknet siden i fjor vinter. I dag var det masse varme der, selv uten ekstra lokk. Jeg fikk lagt et godt grunnlag i høst når jeg klipte opp gamle liljestengler. De hadde jeg jo så få av... ;)

I dag har jeg beveget meg litt utendørs, og fikk måket av drivhustaket. Det ble så mildt i dag at det regnet, og med all den snøen som lå oppå der var det best å få noe bort, ja. Jeg har gradestokk inne i drivhuset som måler minimumstempraturen siden sist jeg nullet den ut. Det var skikkelig kaldt sist torsdag, for den stoppet på - 15, 1 ute og - 7,5 inne. Jeg tror nok at all snøen på taket har isolert godt siden det ikke ble kaldere der inne. Og godt er det, for der har jeg to stilkroser som er H3 og to drueplanter og en clematis som ikke er så veldig herdig akkurat. Kjekt med drivhus selv om det ikke er på noe varme der. Det gjør at selv de sarteste plantene jeg har kan overleve vinteren ute (inne i drivhuset) ;)

Jeg så på tv i dag at en eller annen hadde prøvd å sette LED lys i veksthus. Det var et stort drivhus med masse planteproduksjon. LED lys avgir ikke noe varme, og det reduserte kostnadene noe voldsomt. De måtte jo selvsagt ha på tilleggsvarme, men sparte alikevel på strømutgiftene. Da skal jeg også vurdere å ha på lys om vinteren når noe sånt blir til salgs for vanlige amatører. Inntil da får jeg klare meg med kaldhus :)

3 kommentarer:

  1. Men gir man seg - aldri ;-)

    ps. Du har fått en utmerkelse fra meg.

    SvarSlett
  2. Hehe, det løse lokket er nedsnødd her. Må grave litt...

    Ellers ser tempen bra ut. Må ha lit mer strø.

    SvarSlett
  3. Takk for det, Villrose! :)

    Nei gi seg kan en ikke ;)

    Anita, det løse lokket isolerer kjemegodt. Du må nok få vekk noe snø, ja :) Det er litt av en vitenskap å lage kompost. Jeg hadde aldri gjort det før, så det er moro å få det til.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...