fredag 29. mai 2020

Ferdig resultat så langt, og noen tilbakeblikk...

På onsdag fikk jeg lagt på fugesand og kostet det ned i fugene. Nå ligger steinene der som spikret, så det er godt å vite at de ikke flytter på seg. Angående drensrøret så sa damen i butikken at jeg bare kunne ha gravd det ned..

 Ja, hadde jeg tenkt på det i fjor så kunne jeg selvsagt ha gjort det da.

Nå ligger det er stort ferdig beplantet bed der så det skjer ikke, nei...

Jeg har nemlig blitt allergisk  mot å grave i ferdige bed... ;)

Først noen tilbakeblikk.

Dette bildet ble tatt for nøyaktig 7 år siden omtrent på dagen i 2013. Sånn så det ut da etter at yngste sønnen hadde laget denne hagestien av stein.

Så et hopp til september 2017 og vi måtte bytte septiktank. Da måtte vi ha gravmaskin inn i hagen. Jeg har vist disse bildene før, men jeg tar de med igjen før jeg viser det ferdige resultatet.

Jeg har traumer av dette enda ;)
Det finnes ikke et verre mareritt for en hageeier enn å få en stor gravmaskin inn i hagen og som endevender mange års arbeide.  Vi måtte gjøre det, men det gjorde like vondt for det...

Her var det da gravd helt inn til veggen, for der skulle rørene inn i kjelleren. Jord ble fylt på igjen, og da var det bare å lage bedene på nytt igjen.


I fjor i mai lagde jeg altså bedet på nytt. De samme kantsteinene ble brukt på nytt og bedet fikk nytt innhold. De gamle plantene ble før vi gravde opp her ble flyttet ned i hagen. Så da var det bare å fylle bedet med nye planter :)
Jeg valgte å bruke mye primula + noe trillium og plantene ble plantet i kugjødselkompost/jord.
Jeg hadde da også lagt på grus på yttersiden av bedet så det var klart for legging av stein i år.

Dette er fra 12. mai i år, og det er ikke noe å si på blomstringen :)

Dette bildet ble tatt 3. juni i fjor. Da hadde jeg plantet litt nytt der og hostaene som ble flyttet tilbake etter gravingen begynte å dukke opp.

 Dette bildet ble tatt onsdag kveld, og her er det ferdige resultet av den nyrestaurerte hagestien :)
Den ligner nå ganske mye på bildet over her fra 2013.


Dette er de to Helleborus x ballardiae 'HGC Pink Frost' som jeg kjøpte 31. januar i år hos BlomsterSvein i Lier. De bodde først i drivhuset og ble siden plantet ut i april. De har måtte tåle snø og kulde, men jeg tror jeg aldri har opplevd lengre blomstring noen gang :)
Til neste år vil de ikke blomstre i januar, men i mai. Han har de i drivhus, og nå når de er plantet ut vil de ikke blomstre før nå der de står i skyggen.

Nå er de plantet i bedet til venstre for hagestien sånn som det er fotografert over her. De står ved siden av kuleprimula øverst på bildet.


Så til en annen helleborus jeg kjøpte i fjor. Den står rett ved siden av 'Pink Frost'. Den heter så mye som Helleborus Frostkiss 'Dorothy's Dawn' pluss noen bokstaver PPAF helt til slutt. Fint skal det være :)

Denne står i  dyp skygge hele dagen helt til sent på kvelden. Da får den litt svak kveldsol. Bildet er tatt 18.34 på onsdag kveld for å være helt nøyaktig, så det er ikke mye sol den får. Men at den har overlevd og til og med blomstrer i år er ikke dårlig! Jeg kunne gjerne hatt helleborus i blomst hele sommeren, men så lenge vil den nok ikke blomstre  :)

God helg/weekend!


38 kommentarer:

  1. Wow! That has become a very beautiful path!
    I am so jealous of your Hostas ... don't know warm but they don't want to grow!
    The helleborus is beautiful!
    Have a nice day and a great weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Here hosta grows like grass, and maybe they like the clay im my soil?
      Yes, the helleborus are so beautiful :)
      Have a nice day and weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  2. Så jättefint det blev Marit. Och så roligt det var att se tillbakablicken. Jag minns när du berättade om att ni måste byta septiktank, gräva upp växterna, flytta dom och ta in en grävmaskin. Men samtidigt hur du hittade positiva sidor med allting. Tänk att det snart är tre år sedan grävmaskinen kom in trädgården. Tiden går fort, jag tycker inte det är länge sedan du visade bilder på den.
    Du kan verkligen känna dig nöjd. Och inte bara med det, ni har ju fått ett jättefint uterum också!

    Önskar dig en fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita!
      Ja, jeg vet at du husker alt det med gravingen, men nå er det endelig blitt sånn som det var her før :)
      Ja, en må jo prøve å fokusere på det positive, og hagen har blitt bedre etter gravingen. Men det føltes bare som et langt mareritt mens det sto på...
      Godt at det er over nå! :)

      Ha en fin fredag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Det ser så fint ud nu, men - uf - jeg får næsten lidt ondt i maven, når jeg ser billederne af gravearbejdet! Jeg ønsker mig nogle stenstier forskellige steder i haven, og jeg bliver lidt misundelig, når jeg ser din ;-)
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jeg forstå at du fikk, og det fikk jeg også. Jeg orket ikke en gang å se på det mer enn da jeg tok bildene. Det gjorde vondt langt inn i min hagesjel :)
      Steinstier er veldig flotte, men et er utrolig mye arbeide å lage de... :)
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Hei Marit

    PPAF = Plant Patent Applied For. Flotte Helleborus er det jo uanset, og man forsøget at beskytte sin udvikling og tjene penge for hver plante:)

    Det blev jo helt vellykket tilsidst - men sikke meget du og haven har skullet igennem!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg trodde det betydde noe sånt. Det er jo en registrert merkevare og jeg forstår godt at de vil tjene penger på de :)

      Ja, endelig er området ferdig. Ja, ikke sant... Det er sånn sett helt ok å se tilbake på det, men nå er ringen sluttet :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  5. Fram og tilbake er dobbelt så langt (minst!). Septik- og oljetanker er vel verstinger å bale med. Nå ser det riktig bra ut! Nydelig primulablomstring! Ja, Helleborus kan ha en riktig lang sesong med lur plassering. Har også flere som blomstrer ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg lurer på om det ikke er enda lenger... ;)
      Det er de så absolutt. Heldigvis var det ingen oljetank her!
      Tusen takk. Primula er en fantastisk hageplante :)
      Disse her kommer mye senere i blomst i utgangspunktet, og med en skyggefull plassering blomstrer de veldig lenge. Så bra at du også har det!

      Slett
  6. There is always something going on in Marit's garden and construction zone. I am quite sure that once you have everything just right, you immediately begin to think about what needs to be changed! Your husband must be a patient man!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, indeed David. My husband is a patient man, and so am I...
      You should only know about all the crazy things he is doing ;)
      I do 95 % of all the work in the garden, so I can do most of it without help. So he better keep his mouth shut! ;)

      Slett
    2. As a smart man I am sure he will!

      Slett
  7. Hello Marit,

    Your gardens are looking beautiful and I love the path. The Helleborus is beautiful. They have such pretty names too. Enjoy your day, have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they have very beautiful names.
      Have a nice day and weekend you too!

      Slett
  8. Hvor må det have været forfærdeligt at se gravemaskinen ødelægge en del af din smukke have, Marit. Vi har prøvet lidt af det samme, da vi byggede til huset.
    Den nyrestaurerede havesti er bare så flot!
    Ha' en dejlig weekend og pinse, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt grusomt, og jeg var veldig trist. Ja, det er ikke morsomt mens det holder på. Tusen takk, Gitte :)
      Ha en deilig weekend og pinse du også, klem

      Slett
  9. Hei Marit.
    Så fint det ble. Var ille å se bilder fra gravingen.
    Nå kan du ta det litt med ro og nyte hagen i dette flotte været.
    God pinsehelg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Ja, det var ille rett og slett.
      Ja, nå skal jeg slappe av :)
      God pinse til deg også.

      Slett
  10. Det blir så fint Marit! Och så småningom kanske du till och med kan känna att det blev till och med bättre = värt grävandet. Primulorna är så vackra - jag älskar dem kanske mest för doften när man tar i många sorter. De som blommar som Primula veris gör.

    Jag fick utökat en bädd igår jag var för snål på alla håll när jag la ut all torven förra våren. Men idag har jag ont i händerna - de gillade inte de stora stenarna jag jobbade med. Men jag behöver gräva färdigt en bädd för sallad och börja på en för bönor och ärtor. Så jag får vänta med att lägga spaden åt sidan :)

    Ha en härlig Pingst! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Jo, jeg synes jo at ting har blitt til det bedre her tross alt :)
      Jeg er også veldig glad i primula, og det er fine blomster i en stor slekt :)

      Du høres ut som meg :)
      Vi gir oss ikke før det stopper helt opp... :)
      Nå må du ta det litt med ro!

      Ha en herlig helg og pinse!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!
    Vilket jobb du gjort, och stenläggningen blev riktigt snygg. Förstår att du inte vill gräva mer, hoppas att du slipper. Din primularabatt är så fin. Julrosorna har blommat riktigt länge hos mig också. Känns som att jag hittat en plats där de trivs.
    Ha en riktigt trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, jeg håper virkelig at det er slutt på det nå. Det er veldig viktig å finne rett plass til de, og da vil de også trives der.
      God helg!

      Slett
  12. Så fint det blev. Mycket jobb bakom.
    Din trädgård är underbar!
    Trevlig pingsthelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det ligger veldig mye jobb bak det.
      God pinsehelg!

      Slett
  13. Dere har hatt veldig mye jobb, men så ble det veldig fint til slutt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vi hatt! :)
      Tusen takk!

      Slett
  14. Nu har du fortjent et par dejlige pinsedage efter veludført arbejde. Stien er blevet flot, og som du skriver, ligner den den oprindelige sti.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt det veldig med ro nå siden torsdag, og det har vært deilig. Ja, det var det som var målet med dette. Jeg var veldig fornøyd med sånn det var før, og da måtte jeg prøve å gjenskape det.

      Slett
  15. Det er skrækkelige billeder med gravemaskinen, men hvor er det blevet godt. Forhåbentlig glemmer du det snart, efterhånden som det gror til.
    God pinse.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg måtte bare ta de med for å vise hvordan det var når gravemaskinen var her. Nå er ringen sluttet, og det er godt at det nå er ferdig.
      God pinse.

      Slett
  16. That was quite an operation ! Looks much better now !

    SvarSlett
  17. Good morning dear Marit,
    Must have been terrible to see the chaos. But you did it!!! Making a beautiful part of the garden again. I wish that the Helleborus was blooming all year long too!
    Have a wonderful long weekend ahead!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, it was terrible, but I had to go through it. Yes, now it's finished, and that's really nice to know.
      Me too! I love helleborus!
      Have a very nice long weekend you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  18. Hagestien har blitt flott på ny, et flott arbeid. Det var flotte helleborus som blomstrer i slutten av mai.

    Ha en fortsatt fin pinsehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er veldig fine nå. Pga. at de står i skygge blomstrer de så sent.

      God pinsehelg!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...