torsdag 17. oktober 2019

Planteliste for 2019 og heucherabilder...

Som jeg har gjort før på bloggen  etter store prosjekter så har jeg laget en oversikt over hvilke planter jeg har plantet i det "nye" området.  Jeg setter i hermetegn, for jeg har jo egentlig bare fortsatt der jeg sluttet i fjor høst. Jeg bruker her i oversikten  bare latinske navn.

Denne listen er lang og overveldene for folk flest, men den er jo laget mest for min egen del. Jeg er hagegal og liker å ha en viss oversikt i galskapen ;)

Det er også spennende å se hva som overlever fra år til år. Fra i fjor er det ikke mye som har gått ut i forhold til antallet som er plantet inn. Det er jo veldig bra :)

Ligularia dentata 'Garden Confetti'
Darmera peltata
Monarda 'Beauty of Cobham'
Nepeta nevrosa 'Blue Moon'
Geranium striatum
Dicentra spectabilis 'Alba'
Papaver orientale 'White Wedding'
Clematis 'The President'
Clematis 'Mandy'
Clematis 'Lasting Love'
Clematis 'Guernsey Cream'
Clematis 'Willy'
Clematis 'Twinkle'
Clematis 'Miss Bateman'
Clematis 'Köningskind' plantet den der, men den var dårlig.
Clematis 'Supernight' erstatning for den over.
Heuchera 'Midnight Rose'
Heuchera 'Twillight'
Heuchera 'Milan'
Heuchera 'Frost'
Heuchera 'Georgia Plum'
Heuchera 'Sugar Plum'
Heuchera 'Shanghai'
Heuchera 'Paprika'
Heuchera grå Plantasjen
Cedrus libanii 'Glaucha'
Centaurea montana 'Black Sprite'
Astilbe 'Montgomery'
Astilbe 'Washington'
Astilbe 'Ellie'
Astilbe pumila
Astilbe 'Purpurlanze'
Astilbe 'Pink Shades'
Astilbe 'Hennie Graafland'
Astilbe 'Younique Peach Blossom'
Opiopogon planiscapus 'Nigrescens'
Sedum 'Touchdown Teak'
Phlox paniculata 'Rainbow Dancer'
Lavandula angustifolia
Echinacea 'Green Twister' frøplanter
Rudbeckia hirta 'Sahara'. Jeg er veldig spent på om de overlever og kommer fra rota til neste år.

Buddleia 'Pink Delight'
Buddleia 'Glass Slippers'
Hydrangea paniculata 'Wim's Red'

Flyttede planter:

Echinacea 'Magnus Superior'
Phlox paniculata 'Lavenderwolke'
Echinacea 'Razzmatazz'
Echinacea 'Green Envy'
Echinacea 'Coconut Lime'
Lavendula agustifolia
Liatris spicata
Liatris spicata 'Alba'
Buddleia 'Pink Delight'
Buddleia 'Adonis Blue'

Roser:

'Ferdinand Pichard'
'Novalis'
'Claire Renaissance'
'Twice in a Blue Moon'
'Munstead Wood'
'Claire Austin'
'Burgundy Ice'
'Tranquillity'
'Falstaff'
'Egantyne'
'Scepter d' Isle'
'Mortimer Sachler'
Winchester Cathedral'
'Princess Alexandra of Kent'
'Alnwick Rose'
'Geoff  Hamilton'
'Gertrude Jekyll'

Det er kan være noen roser jeg har glemt å skrive opp, men det er egentlig ikke så viktig. De fra 'Burgundy Ice' og nedover ble flyttet ganske sent, så det er uvisst om alle overlever. Det finner jeg ut til neste sommer. Hvis noen dør  kan de lett skiftes ut, for jeg har gjort det sånn at det er enkelt å få til.
Det er også plass til noen flere roser eventuelt andre planter der, så jeg er ikke helt i mål. Der kan jeg fortsette til neste vår, og det gleder jeg meg til.

Så noen bilder av noen heuchera som er plantet inn i området :)

Heuchera 'Twillight' i gråvær...

...og her i sol. Denne er en av de mer storvokste av disse. 

Darmera petala som også er nabo til Heuchera 'Paprika' som jeg skrev om her om dagen. Denne passer også i fargen til de.

Dette er litt lenger bort og der jeg holdt på i fjor. Rhododendronblader fra Viscy' og tre navnløse heuchera som jeg kjøpte i fjor på salg. Fargene på bladene som ligger på bakken matcher godt :)

Dette er Heuchera 'Midnight Rose' og denne har jeg flere av. De pleier å ha mørkere blader, men denne her hadde en helt annen farge og mønster enn vanlig. De jeg har fra før ser sånn ut.




Her er et bilde fra 29. juli, og da er den 'Twillight' som jeg viser over her nyplantet.  Det svarte "gresset" foran er Opiopogon planiscapus 'Nigrescens'
Jeg antar at jeg kan formere de opp til neste år hvis de fortsetter å vokse like mye. Heuchera får jeg ikke nok av :)


46 kommentarer:

  1. Wow Marit. Bliver du ikke helt træt, når du ser listen? Og glad og stolt, når du ser resultatet i haven?
    Heuchera er helt sikkert en spændende plante, som jeg også er glad for.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo Lisbeth, innimellom så ble jeg trett av å plante de, men ikke av å lese listen :)
      Det er jeg, og det er fint å tenke på at de er plantet og kan vokse videre til neste år.
      Det er spesielt fargene som jeg liker ved heuchera, for det finnes så mange fine nyanser og mønstre på de.

      Slett
  2. Hello Marit, you must have a lot of land, you have so many flowers and lovely plants. I am sure it all looks beautiful seeing the whole place. Enjoy your day, wishing you a happy weekend ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, I still have a lot of land, but it's getting smaller for every year. Thank you.
      Happy Thursday!

      Slett
  3. Hei Marit

    Noget af en liste.
    Din "Heuchera grå Plantasjen" må vi se - grå er spændende!
    Opiopogon planiscapus formerer sig med underjordiske udløbere hos mig - selv i mager jord.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Den kan jeg få tatt bilde av :)
      Grått er en spennende farge, ja. Den er litt mer grårosa nå på høsten.
      Her har jeg ikke fått de til før nå, men med god drenering og grusen som genererer varme så har de klart vinteren her. De har så vidt begynt å spre seg her nå.

      Ha en deilig dag

      Slett
  4. Hello dear Marit,

    Wow! So many plants ... you have a small botanical garden!
    You have also written the name of the roses in your garden ... so I can orient myself what I would like to plant in my garden!
    Thank you very much!
    I wish you a beautiful day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,

      Yes, it's very many plants. Yes, I do have a small botanic garden here :)
      Please use my roselist!
      I wish you a wonderful day!
      Hugs!

      Slett
    2. Good Morning Marit,

      Last night I searched for all the roses from your list ... GORGEOUS! I have decided to look for a few roses here in the Netherlands at a rose nursery! Thank you very much for your list!
      Hugs! ♥

      Slett
    3. Good morning Ella,
      So nice that you can use it!
      Hugs ❤

      Slett
  5. Hei Marit!
    Jøye meg så mange planter - og så mye flott. En forkjærlighet for Austinroser ser jeg. De er fine og dufter herlig.
    Ha en fin ettermiddag,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!
      Ja, det er mange planter. Austinroser er en favoritt her, ja.
      Det er noe med duft og farger på de som gjør at jeg liker de.
      Ha en fin ettermiddag du også.

      Slett
  6. Sånne lister er gull! Skjønte jeg måtte starte da antall roser kom over 20. Har både på papir og i filer. Når og hvor kjøpt, plassert, flyttet, død. For det meste av planter.
    Flotte rosesorter du har. Interessant at de trives i H4. Tror forresten det er andre ting (jord, stell, at de ikke frysetørker om våren?) enn herdighetssone som har vel så mye betydning for rosene. Og dine dekkes garantert av snødyne om vinteren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lister er alltid godt å ha uansett planteslag. Jeg har ikke så avanserte lister som deg, men det fungerer.
      Det blir spennende å se, for de sto i veldig lett og fin jord der de sto. Ja, det har du rett i. Snødyna er veldig viktig, ja.

      Slett
  7. Overvældende kan man roligt kalde din liste. Det må være et langt bed med så mange og så forskellige planter. Jeg er desværre ikke ret god til at visualisere andres haver, og du har i hvert fald været flink til at beskrive, hvordan du har indrettet den, så det er ikke input det skorter på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det var derfor jeg skrev det sånn 😊
      Dette er et stort område og flere store bed. Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av helheten.

      Slett
  8. Det var dejligt at læse, at der ikke er meget, som er gået ud hos dig i forhold til det, som er plantet :-) Bladene på Heuchera er små kunstværker i de flotteste farver.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er jeg veldig glad for. Heuchera er så fine, og mønstrene varierer mye på bladene og sortene.
      Klem

      Slett
  9. Hei Marit.
    Sånne lister er gull verd når du har så mye planter. Selv om jeg har data så bruker jeg den gamle boken hvor jeg skriver ned alt.
    Bra når det ikke går så mange planter om vinteren. Jeg har sluttet å kjøpe planter på høsten da jeg har dårlig erfaring med at de ikke klarer seg. Vi pleier ikke å få så mye snø som hos deg.
    Flott roseliste.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, når en har så mange planter som meg, så må jeg få en slags oversikt. Det er helt klart at høstplanting er mer risikabelt.
      Nei, snødekke er alfa og omega for overlevelse. Takk.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  10. Hej Marit
    Det er sjovt og spændende at se alt det du har plantet, ja selvfølgelig er det overvældende at se alt det du har plantet, men sådan er det jo med plantenørder. Og så længe der er plads er det bare med at gå til den, hvis man altså ikke løber tør for penge :)))
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hagegale er noe for seg selv. Listene er laget mest for meg selv, for en viss oversikt er fint å ha.
      Det er fortsatt plass, og jeg er ikke tom for penger enda :))
      Klem

      Slett
  11. Oh my god you are too much. Now there are lists...and scientific names.....and common names...Tee hee, I forgot, birders do that too. I think you are crazier though!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. I guess that we crazy people have something in commond. We love our hobbies, David.

      Slett
  12. Det var mange fine Heuchera i hagen din, skjønner de er en favoritt.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har blitt en favoritt her, og fine er de.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  13. Jag hoppas det inte är min hemläxa. :) Annars elsker jag att göra listor på allt möjligt. Men än så länge har jag ingen på latin. Jag förstår att du har nytta av fakta och kan jämföra mellan säsongerna.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ikke det :)
      Lister er så nyttige å ha hvis det er noe en har glemt. Ja, de er nyttige å ha for å sammenligne og se hva som har overlevd.
      Klem fra Marit

      Slett
  14. Hej Marit!
    Det är ordning på dig, önskar att jag skulle komma ihåg att notera vad jag har planterat. Det blir lite överraskningar, då jag glömt bort vad jag satt för växter i rabatterna. Din trädgård är stor så jag förstår att det behövs en hel del växter. Heuchera är en favorit hos mig med, så fina färger och vackert bladverk. I år blommade de riktigt fint också.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, akkurat nå er det orden her, men det er så fort å glemme det bort. Ja, jeg kjenner til det. Heuchera er så fine ja, og de blomstret veldig mye her også. Insektene elsker de.
      God helg.

      Slett
  15. Det var en fin liste Marit, spennende..
    Jeg har en hagebok hvor jeg noterer, men det skjer jo ikke alltid.
    Heuchera er jeg blitt veldig glad i, den er flott.
    Hageglede er en evigvarende syssel, vi er heldige!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt å ha noe å notere i Ida, og jeg bruker bloggen min :)
      Den er mitt beste oppslagsverk.
      Heuchera har blitt en ny dille her, og det finnes nå veldig mange nye sorter å få tak i.
      Ja, vi er veldig heldige!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Ps, når begynner du å dele heuchera? Allerede året etter planting?
    Ida🌻

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer helt an på sorten. Noen vokser fort, mens andre vokser mye saktere. Den ene jeg kjøpte kan deles til neste år tror jeg 🌼

      Slett
  17. Oj, oj, oj Marit! Det var en lång lista det :) Igår när vi var och veckohandlade så sålde dom massor av Heuchera i olika färger. Det har blivit en riktig inneväxt. Många har dom ju i höstplanteringar i krukor. Dina är så vackra i gruset. Förstår att du älskar dom och inte kan få för många.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en lang liste, Anita. Det er en oppsummering av et stort prosjekt. Dette området var bare gress før, så det har vært et stort område å fylle med planter.
      Heuchera selges ofte på høsten i Sverige har jeg sett. De er veldig fine i krukker også. Tusen takk. Nei, de kan jeg ikke få for mange av :)

      Ønsker deg en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  18. That is really a lot of "survivors" !

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I hope they all will survive!

      Slett
  19. Det ER en overveldende liste! Men så spennende da. Kjempelurt å holde oversikt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det :)
      Oversikt er uansett kjekt å ha ja!

      Slett
  20. Satt i bilen en stund idag och då funderade jag på om jag skulle sammanställa inköpen i år... Kom fram till att jag inte ville se dårskapen :) Men det är härligt att du publicerar det här och vi förstår ju varann så nu ska jag nog titta ändå.

    Jag köpte en sån liten Darmera för några år sedan och den höll sig sån. Men för kanske 2? år sen började den växa och nu är den alltid 60-70 cm hög och breder ut sig på andras bekostnad. Den kommer få vara kvar för den är så vacker men jag flyttar det andra. Det här började när den hade etablerat sig och började blomma.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger er det kanskje best å la det være ;)
      Darmera har jeg også sett store av, så det er ikke sikkert den kan bli så stor der den står. Det ville være synd for den er så fin.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...