tirsdag 22. oktober 2019

Annerledes høstfarger...

I år ble ikke høstfargene som "forventet". Den tidlige snøen og frosten som kom etterpå endret noe tror jeg. De røde høstfargene har i stor grad manglet i år.

Bregne med høstfarger


Sånn pleier ikke lønner å se ut, men sånn ble den i år. Det er nok frostskader som synes på bladene.

Etter frosten ble syrinhortensia/Hydrangea paniculata 'Limelight' helt brun. Den pleier vanligvis ikke bli sånn så tidlig.

Skjoldsildre/ Darmera peltata med høstfarge. Denne synes jeg fikk fin farge nå.

Bilde tatt forrige lørdag da solen skinte gjennom bladene på en lønn.

Her om dagen sanket jeg mange "neser" med lønnefrø fra Acer palmatum 'Bloodgood', og puttet samtlige opp i en liten potte med jord. De må ha kuldestratifisering/behandling for å spire, så da er det bare å vente til neste år for å se om det vil komme noen nye spirer. Denne ble plantet i 2009, og i fjor etter den ekstreme varme sommeren har den virkelig strukket seg høyt opp i været. Den pleier å bli skikkelig rød på høsten, men ikke i år.

Acer palmatum 'Trumpenburg'

Acer palmatum 'Hupp's Red Willow' som i år ikke er rød, men brun. 

Her et bilde av den fra 29. mai i år. Den var mye rødere da ja...
Rhododendron 'Cascaro' foran.

Men ingen regel uten unntak. Noen blir røde uansett :)

Rogn / Sorbus ulleungensis 'Dodong' med vakker høstfarge

Japansk lønn/Acer palmatum 'Atropurpureum' ble også plutselig rød likevel. Disse to siste bildene er tatt nå i dag.
Nå har den dekket mine små Cyclamen hederifolium med røde blader som gir beskyttelse. Jeg skal dekke de mer hvis det ikke blir snø og det blir mye barfrost. Da må de nok få en hjelpende hånd :)


38 kommentarer:

  1. Hvor er det synd, at I er gået glip af alle de skønne farver. Jeg kan godt se, at det er en noget brun omgang, du viser.
    Jeg nænner næsten ikke at sige, at der er flot her hos mig - men nu siger jeg det alligevel :-))))
    Forhåbentlig tager det revanche næste år.Hhilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt synd, men sånn ble det altså i år. Selvfølgelig skal du si at det er fint hos deg :)))
      Ja, det går an å håpe på det!

      Slett
  2. Hei Marit.
    Fine farger hos deg allikevel. Lønnene får fantastiske farger nå om høsten. Kommer nok igjen til neste år.
    Nydelig rhododendron.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, fargene er jo fine selv om de er mer brune i år. Det får de jo uansett, bare nyansene er forskjellige. Det tror jeg også.
      Tusen takk.
      Ha en fin uke.

      Slett
  3. Sannelig har du mange flotte trær, Marit.
    Ha en riktig god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vigdis. Trær er noe jeg er veldig glad i.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  4. Your colours look quite splendid, Marit. i think you should acquire a whole new wardrobe associated with the colours of the season. Just think you could wear virginal white in winter, green in spring, blues, pinks and yellows in summer, and fiery red in the fall. What a statement you would make!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. That was a very good suggestion, but my clothing budget are not so high, nor the interest. I use most of my money in the garden :)

      Slett
    2. Then you must make your clothes from petals!

      Slett
    3. Yes, maybe I will do that :)

      Slett
  5. De røde farver er der heller ikke så meget her i Nordsjælland år. Jeg gad nok vide, hvad det skyldes? Kun de japanske løn er ildrøde :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, si det. Det er sånn i Sverige også, så da må det ha noe med været å gjøre tror jeg :)
      Sånn er det her også.
      Klem

      Slett
  6. Hej Marit
    Hvor er det synd, at I ikke fik de fine farver på acerne i år, du har endda så mange af dem. Jeg går netop og overvejer at købe en acer mere.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er synd, men sånn er det bare noen ganger. Jeg gar mange ja, og jeg forstår godt at du vil ha flere. Det vil jeg også :)
      Klem

      Slett
  7. Hei Marit

    Vi må glædes over det flotte der kom trods alt
    Dodong er da noget af en favorit, spændende hvor høj den bliver, den ser frodig og livskraftig ud!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det må vi gjøre. Det er et flott tre ja, og jeg tror at det kan bli høyt. Jeg kjøpte den i fjor, og den vokser fint, ja.

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Hello, Marit,

    Your colors and plants are looking beautiful. I like the fern and the Japanese Maple. Have a happy day and a great new week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Ferns are very pretty.
      Have a nice day!

      Slett
  9. Hej Marit!

    Ja, det blir inte exakt likadant varje år men det kan ju vara spännande också. Du har säkert rätt att tidig frost gör att färgerna inte hinner komma fram, det är ju klorofyllet som skall försvinna så de skarpare färgerna framträder.
    Vi har ännu inte haft någon riktig frost så här har det varit färggrant men nu faller löven - jag drunknar snart i alla löv och idag har det blåst ordentligt så det är drivor av löv överallt.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Nei, det gjør nok ikke det. Det er jo egentlig mer spennende at det ikke er likt hvert år. Det virker som det er at det er sånn. Her fikk vi først snø og så frost. Da var alle bladene på trærne. Her skal det bli vind i morgen tror jeg, så da faller nok resten av her også.

      Klem!

      Slett
  10. Ja det är likadant här, inga starka höstfärger i år. Men du har hittat jättevackra motiv ändå. Skriver bara en kort kommentar. Jag har fått problem att kommentera på blogspot-bloggar och det här blir ett prov för att se om det fungerar.

    Önskar dig en fin tisdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så merkelig at det er likt i hele Norden. Da tror jeg at det må ha noe med været å gjøre.
      Huff da! Du fikk det til om ikke annet :)

      Ønsker deg en fin kveld også!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Jamen sådan er naturen jo lunefuld, og vi får noget forskelligt at se hvert år. Godt din røn ser så fin ud trods alt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, men det er jo litt spennende det også. Ja, det er veldig bra!

      Slett
  12. Sikke mange forskellige acer du har :)
    Sjovt som flere af dine træer/buske bliver mere brune end røde i år, anderledes, men egentlig ikke grimt synes jeg. Bare anderledes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har veldig mange. Du samler på crocus, og jeg på acer. De tar litt mer plass enn dine :)
      Ja, det er åpenbart forskjell fra år til år. Jeg er heltcenig med deg, for de er jo fine selv om de er mer brune :)

      Slett
  13. Når jeg ser de sidste billeder, er du da ikke helt blevet snydt for de røde farver. Men naturen opfører sig jo forskelligt fra år til år, så næste år kan det være, du får de smukkeste røde efterårsfarver. Her har vi ikke haft frost endnu, og alligevel er der ikke ret mange blade på træerne, her er det blæsten, der har taget dem.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, ikke helt. Men mange av de pkeier å være ildrøde på denne tiden, og i år er de mer brune. Ja, det kan jo godt hende at det blir sånn. Her er det nesten ikke vind, men ned kommer de likevel.

      Slett
  14. Nature/the weather etc. can sometimes result in colours being a little different … but I enjoyed seeing your photographs.

    All the best Jan

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it can, and I guess that the variations are normal. Thank you!

      Slett
  15. Mine bregner i hagen ser ut som din etter frosten i høst. Rognen hadde flott rødfarge.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de blir brune til slutt, men jeg synes de er fine før de visner ned.
      Rogn får ofte fin rødfarge, og den lyser veldig opp nå.

      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Det er interessant at fargene "oppfører" seg annerledes enn vanlig, selv om brunt også er flott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og jeg ser at i Sverige og Danmrk har de det på samme. Så jeg tror det har noe med været å gjøre. Det har bl. annet vært mye regn. Brunt er også fint, ja :)

      Slett
  17. Hej Marit!
    Du har så många fina lönnar. Det är fint trots att du saknar de röda nyanserna. Här är det mest gult, och löven ramlar ner i stora högar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er jo fint med de andre nyansene også. Det er det her også.
      Ha det godt.

      Slett
  18. Jeg har faktisk hørt flere si at de savner de røde høstfargene i år, jeg vet ikke hvorfor. Her er det gult og grønt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må være noe spesielt i år siden dette er flere steder.
      Ha en fin dag.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...