torsdag 10. oktober 2019

Hagesesongen var ikke helt slutt likevel...

I dag var vi en tur til Lier, for vi skulle levere vannprøve av borevannet. Vi tok en vannprøve i fjor også for å finne ut hva som det var for mye av osv. Nå har vi rensing på vannet, så egentlig skal alt være i orden. Uansett var det greit å ta en ny vannprøve nå når anlegget er i drift, for da vet vi om det er noe galt. Det er gammel havbunn under her, så det er i alle fall mye kalk i det. Såpass vet vi om det fra før. Bare verdiene på salt og bor er bra så tror jeg det er i orden. Håper på det!


Siden vi var i Lier, så måtte jeg jo bort til  "Blomster-Svein" en tur , og hjem ble det med et brett med  Heuchera x 'Paprika'. Han sa at han ikke ville ha den sorten til neste år, så da var det fint at jeg fikk tak i de nå. Jeg tror ikke at jeg tidligere har plantet heuchera så sent som nå, men det tror jeg går fint. Skal bare være nøye med dreneringen ved plantingen. Eksperten sa at en kan plante frem til det blir tele/frost i bakken, og det er det ikke nå. 10,7 grader i dag, og det oppleves som sommer tross alt etter både snø og frost her.

Jeg lukket øynene hardt igjen  for alle de flotte julerosene/Helleborus niger som nettopp hadde startet blomstringen.

Her om dagen kom det en pakke med løk fra Garden Living, og det var :

Scilla 'Rosenii'
Muscari 'Valeri Finnis'
Muscari 'Peppermint'
Fritillaria meleagris
Fritillaria meleagris 'Alba'
Erantis hyemalis 'Schwefelglanz'
Chionodoxa 'Pink Giant'
Erythronium oregonum
Erythronium californicum 'White Beauty'
Erythronium dens-canis 'Snowflake'

Som ikke det var nok kom jeg over en side hos Hesleberg gartneri (hvor jeg har kjøpt mange spesielle roser), og klarte ikke la være å bestille noe derfra. Ja, dere andre hagegale vet hvordan det er... ;)
Jeg har aldri kjøpt løk derfra før, så det blir spennende å se på kvaliteten på de.

Det som ble bestilt derfra var:

Anemone nemorosa 'Blue Eyes'
Colchicum autumnale 'Alboplenum'
Cypripedium x ventricosum f.  album
Erantis hyemalis 'Swefelglanz' Altså den samme som over her.  Dobbelbestilling er ikke uvanlig fra min side... ;)
Trillium erectum f. album
Trillium flexipies
Trillium sulcatum white form

Det er meldt om fint vær på lørdag, så da skal det plantes. Det må være siste planting for i år tror jeg.
Med trykk på tror... ;)

Så en liten oppdatering på vinterhagen. Nå er grunnmuren støpt ferdig. Nå skal det stå og tørke/herde i en måned før gulvet kan legges. Tørke er vel en overdrivelse, for det regner omtrent hver eneste dag her nå. Så det ligger en stor presenning over alt sammen inntil videre. Kjedelig vær, men det er bedre med regn enn snø. 

34 kommentarer:

  1. As always, Marit, you were a model of restraint when you went shopping and hardly bought a thing!

    SvarSlett
    Svar
    1. As always, David, you are spot on!
      Of course I'm a model for modesty... ;)

      Slett
  2. Jeg håber, jeres vandprøve er fin. Hvor er det spændende med vinterhaven og med din nye Heuchera Paprika.
    10,7 grader lyder rigtig dejligt :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig spennende å se resultatet. Det synes jeg også.
      Det er mye forskjellig vær her, og nå kjennes 10 grader rent varmt ut :)
      Klem

      Slett
  3. Hej Marit
    Nej jeg TROR heller ikke det bliver det sidste, du planter i år :) Mon ikke du finder noget mere. Her lover de også fint vejr på lørdag, så kan vi komme i haven, men først skal vi have regn hele fredagen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nei, det er jo ikke sikkert at det blir det siste jeg planter, men jeg håper på at det ikke dukker opp flere fristelser ;)
      Vi får håpe at det stemmer med fint vær på lørdag, men vi skal også få mye regn i morgen. Jeg er lei av regn nå...
      Klem

      Slett
    2. Vandprøven er vel det vigtigste, men en færdig grundmur heller ikke at foragte. Lørdag tegner rigtig godt.

      Slett
    3. Ja, den er helt klart det viktigste akkurat nå, men andre gode ting gjør heller ikke noe :)
      Ja, den dagen ser ut til å bli flott. Vi får håpe på det.

      Slett
  4. Det er jo kjekt å kunne forlenge sommeren. Må være spennende å kunne besøke "BlomsterSvein". Lykke til videre. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt i orden. Etter å hatt snøen på snarvisitt så tar jeg gjerne litt mer sommer :)
      Det er annen gang i år, og han har veldig mange sorter heuchera. Jeg kommer aldri tomhendt derfra :)
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hei Marit

    Mon ikke vandprøven bare er super, det tror jeg!
    Altid morsomt at lade sig overraske af gode tilbud -
    Hesleberg gartneri ved jeg har godt med roser - men de har åbenbart også et rimeligt udvalg af mere sjældne sager!
    Grundmuren ser fornuftig ud - det tegner godt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg håper på det jeg også. Ja, det er alltid like morsomt. Jeg var ikke klar over at de hadde både cypripedium og trillium. Da måtte jeg bare slå til.
      Det tegner godt ja :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  6. Hei Marit.
    Blomster Svein følger jeg med på facebook. Heldig er du som bor så nærme.
    Mye du har bestilt. Jeg har ikke plass til så mye mer.
    Grunnmuren ser flott ut.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det gjør jeg også. Han har masse reklame for seg selv, men det er helt greit. Han har så mange fine heuchera.
      Ja, jeg bor nærmere enn deg. Ja, det ble vel mye, men det er så vanskelig å la være. Takk.
      Ha det godt.

      Slett
  7. Håper virkelig på hagevær til lørdag. Noe løk som skal ned, og noen sent anskaffede Heuchera her også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi håpe på. Det regner omtrent hver dag her, så en dag med opphold hele dagen hadde vært fint. Du også ja :)

      Slett
  8. That looks like a big project, and coming along nicely!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a big project, but it's have a good start! It will not be finished until next spring I think.

      Slett
  9. Sååå gøy å bestille løk, jeg bare elsker denne tiden. Det klør i fingrene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. En kan få kløe i fingrene av mindre :)

      Slett
  10. Hej Marit!
    Så många fina heuchera hos Blomster Svein, där skulle jag trivas. Den du köpte har en vacker färg. Har några med liknande färg. Hoppas också att jag får planterat mina lökar, det har varit så blött, så jag har väntat med det. Spännande med bygget av vinterträdgården.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg tror de fleste hadde trives der. Han har Norges største utvalg i heuchera, og han hadde minst ti ulike sorter av de hvis ikke det var enda flere. Den er fin i fagen ja. Def er fryktelig bløtt her også, og det regner igjen i dag. Det er håpløst med evig regn.
      Ja, det er så spennende.

      God helg!

      Slett
  11. Great project is started! Success!
    How? Have you been to a flower shop and bought nothing? LOL
    Happy friday to you!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm glad it have started so well.
      No, I have bought very much 😊
      Happy Friday, and Happy weekend!
      Hugs!

      Slett
  12. Der dukker jo altid fristelser op, enten man kommer forbi en spændende planteskole, eller man finder noget i det lokale supermarked, så du må nok have skovlen frem flere gange i år😉. Jeg håber, vandprøven er i orden.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det, og jeg er i grunnen dårlig til å motstå de 😉
      Den er jeg veldig spent på.

      Slett
  13. Hello, Marit!
    I hope all is well with the water sample. The conservatory looks like a big project. We could use some of your rain here, we are in a drought. Enjoy your day, have a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!

      Yes, I hope it too. In a week or so we will get the answer.
      It's a big project, and I'm no part of the construction :)
      It's nice to watch the progress.
      I'll gladly send you some rain, because here we have more than enough of it.
      Happy Weekend!

      Slett
  14. Roliga beställningar du gjort :) För mycket och för lite skämmer allt - brukar vi säga och jag har gjutit saker när det varit varmt och torrt och istället fått vattna betongen så den bränner lagom långsamt. Det är en hel vetenskap det där...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også :)
      Sånn er det noen ganger. Støping har jeg aldri prøvd meg på. Kan tenke meg det er mye å lære ja!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Svar
    1. Yes it's a lot, but I look forward to next spring!

      Slett
  16. He, he, trykk på TROR ja :-)
    Håper dere får gode resultater på vannprøvene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må jo skrive det, for jeg vet jo ikke ;)
      Det skal bli spennende å få resultatet

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...