fredag 24. mai 2019

Snabler og tenner...

Etter at jeg gjorde så mye i hagen rundt huset i fjor, så har den nedre delen av hagen kommet litt i skyggen.
Jeg er bare ikke så godt til å ha fokus på flere steder på en gang. Jeg holder på med å trille grus og reparere et bed bak huset, og det tar veldig lang tid. Jeg får så vondt at jeg må bare ta det med ro. At det regner flere ganger om dagen hjelper heller ikke. Så det å skynde seg langsomt gjelder virkelig her i år.

 I dag hadde vi besøk av en mann fra et firma som driver med hagestuer/vinterhager. Han var her i 5 timer, så vi fikk da snakket om både det ene og andre ;)
Det er langt frem dit, men vi skal sende søknad til kommunen så snart vi får tegninger fra firmaet. Så får vi ta det derfra.

Så litt bilder fra øvre og nedre del av hagen


Rhododendron 'Jacksonii' som er den første av de "nye" fra i fjor.


En gammel bekjent. Pulmonaria 'Opal' som har de mest lyseblå blomster jeg vet om. Utrolig søt, men litt ugressaktig for den sprer seg godt ;)


Denne fotblad/Sinopodophyllum hexandrum har jeg kjøpt på planteauksjon i hagelaget. Har en maken som har hvite blomster også. 

Dette tror jeg er Rhododendron yakushimanum 'Blurettia', men er ikke helt sikker.

Så til nedre del av hagen og et sørgelig syn. En helt oppspist thuja etter at rådyrene har hygget seg i vinter :(

Skatter i hagen. Hundetann/Erythronium 'White Beauty' som jeg kjøpte for flere år siden. Den har virkelig brukt mange år på å blomstre, men veldig gledelig at den gjør det.

Denne Paeonia obovata var. alba har aldri blomstret før. Jeg har tre stykker av de og denne står ikke på samme sted som den eldre jeg har av disse. Veldig gledelig!

Så til en annen favorittslekt, nemlig Epimedium. Husker ikke navnet på denne men det var noe med purple i navnet. Den er intens lilla i fargen.

Epimedium 'Bandit'

Epimedium 'Dark Beauty' 


Så til noe morsomt. Denne snabelkala/ Arisaema amurense har spredd seg, for plutselig har jeg den på to steder. 

Erythronium og Trillium


Trillium simile


Så til litt eksotisk japansk kirsebærblomstring her ;) Blomstene ble skadet i frosten, men de blomstrer likevel nå.  Prunus serrulata 'Kiku-Shidare-Zakura'. Jeg var jo ikke sikker på om de ville overleve her i utgangspunktet, men det har de gjort.

Dette er Prunus serrula 'Kanzan'  De er så vakre!

Ute så regner det igjen og nye 11 mm har kommet så langt i natt/dag. Jeg kjenner at jeg blir lett desperat, men skal la være å klage.

Jeg får mye mer regn enn jeg behøver, mens andre ikke får noe.  Det er de som det er synd på og ikke meg!

Ønsker dere en god helg/weekend!


51 kommentarer:

  1. Good morning, dear Marit
    I love the drops of water that gather on the leaves of the plants (see Trillium) ... real diamonds!
    I wish you a wonderful weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godd morning dear Ella!
      Yes, the raindrops are very beautiful on the leaves.
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  2. Hej Marit¨
    Det bliver dejligt med din nye havestue. Der kan du sidde i regnen og nyde haven :-)
    Egentlig imponerende ad rådyrene ikke spiser mere i din have. Det er lidt surt at de gør det.
    Flot at din kalla har spredt sig. Det troede jeg slet ikke de kunne, men de må sætte frø.
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg håper det går i orden med papirer og alt. En hagestue har jeg ønsket meg i mange år.
      Ja, egentlig er det merkelig at de ikke gjør det, og det er jeg jo glad for. Skulle helst sett at de ikke var her i det hele tatt.

      Ja, det må jo være med frø. Jeg kjøpte de av en dame, og hun hadde mange frøplanter. Morsomt at de sprer seg.

      Slett
  3. You probably have too many deer, Marit. Once their natural predators are removed there are few constraints on their increasing population, and eventually many starve in harsh winters because there is inadequate food for all of them. The damage done to your cedar is clear evidence of that, because it is low quality browse, but that is what they are driven to eating.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I guess so Davif. There are very few wolves around here, and few other enemies. It's sad that they starve in the winter. But I will not feed them, because then they come in numers.

      Slett
  4. Hei Marit

    Flotte sager!
    Din Epimedium kunne godt være grandiflorum 'Lilafee'?
    og din Erythronium ligner en klassisk hvid dens-canis.

    Alletiders at din Paeonia obovata var. alba er i trivsel og vil blomstre, det er sådan en stilren sag!
    I det hele taget må man sige at det er en fantastisk blomstring du viser - og meget samtidigt!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, nå er det mye forskjellig som blomstrer her. Nei, men den kan ligne veldig mye. Jeg har navnet på en lapp, så jeg skal få skrevet det opp.
      I følge innkjøpet så skal det være 'White Beauty', men jeg vet det ikke helt sikkert for det hender at planter er feilmerket ;)

      Ja, jeg har tre stykker her. To med knopp nå, og det er så morsomt. Det tar ganske mange år før de blomstrer.
      De er så fine, ja.
      Nå er det mange blomster på en gang, ja. Veldig hyggelig!

      Ha en deilig weekend!

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det låter spännande med ett uterum. Mycket regn får du också, vi har fått en del på nätterna och det är bra, så att målarna kan måla på dagarna. Mycket fint som blommar hos dig och körsbärsträden är riktigt vackra.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er spennende. Huff ja, nå holder det snart med regn. Det plasker ned her nå. Tusen takk!
      God helg!

      Slett
  6. Skattene kommer opp og blomster de, selv om det regner. Er pysete nok til å unngå hagearbeid (om jge ikke må) når det plasker ned. Paeonia obovata er så flott. Er glad bare for å se bladene, men så er ikke min så gammel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør det til tross for været. Jeg venter til det blir opphold jeg også. Jeg gidder ikke å bli kliss våt, så da må jeg bare vente. Bladene er så fine på de ja, og det er bare å være tålmodig. Tror det tok 10 år før den første jeg kjøpte blomstret ;)

      Slett
  7. Hello, beautiful blooms and lovely images. Enjoy your day, wishing you a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I wish you a nice weekend too!

      Slett
  8. Hej Marit!

    Nu har du det fint i din hage! P. obovata `Alba´ har du visat förut och jag bara suckar när jag ser den. Har den röda men "vill ha" den vita men den är svår att hitta.
    Har du kollat din Thuja om den börjat bilda nya barr? Vore intressant att följa hur den tar sig, jag är optimist i det fallet.
    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Ja, den er en av de vakreste peoner jeg vet om. Jeg er så glad i hvite blomster, så denne er jeg glad jeg har.
      Nei, jeg har ikke det. Men jeg håper at den kommer seg utover sommeren. Thuja tåler jo mye, men den har virkelig blitt spist på. Jeg skal holde dere informert om hvordan det går med den og tre andre som er like ille. Håper på det!
      Klem!

      Slett
  9. Egentlig er det bare en fordel å konsentrere seg om et prosjekt av gangen :-)
    Japansk kirsebærblomster er veldig flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! ;)
      Det er de ja :)

      Slett
  10. Det bliver dejligt for jer med en vinterhave. Så smukke blomster du viser!
    Den japanske kirsebær minder mig om den, vi fik i bryllupsgave og plantede i haven - vi bor bare ikke der mere :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. Tusen takk!
      Så trist at dere ikke har den mere. Den er nok et syn der den står i dag :)
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit
    Ja regn er bedre end sne ;) eller tørke. Men det bliver trivielt i længden. Flotte Epimedium du viser. Det lyder godt med vinterhave.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er mye bedre enn snø, men når det regner hver dag blir en lei av det også ;)

      Tusen takk. Ja, jeg håper at vi får dette i orden.
      Klem

      Slett
  12. Good evening dear Marit,
    Lovely to see all the different flowers in your garden. Still no rain overhere and the garden can use it.
    Have a great weekend ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yood evening dear Marijke,
      Thank you. I would gladly send you some rain if I could.
      Have a nice weekend!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  13. Ja du har så mycket fint i din trädgård. Det är alltid ett nöje att tita på dina vackra växter. Ha en bra helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ha en god helg du også.

      Slett
  14. Hi Marit.
    Your garden is beautiful so full of flowers :)
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania,
      Thank you.
      Happy Weekend!

      Slett
  15. Det er ikke sådan med regnen, nogle får for meget og andre for lidt. Men dine planter ser ud til at kunne lide regnen, for de ser så friske og frodige ud. Snabelkalaen er så smuk, så det er heldigt, at den er begyndt at dukke op flere steder.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er meget ujevnt fordelt. Jeg tror nok at plantene liker all fuktigheten, ja. Det er så morsomt at den sprer seg ved frø, og det hadde jeg ikke trodd den ville gjøre. De er så fine, ja.

      Slett
  16. Hei Marit.
    Håper at det går i orden med hagestue.
    Skal si det er mye som blomstrer hos deg.
    Her har vi fått regn så det holder en stund.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er mye arbeide innen vi er der, men jeg håper at det går i orden. Ja, nå blomstrer det mye her. Det kan godt bli opphold og varmt en stund nå.
      God helg.

      Slett
  17. Hei Marit, så kjedelig med dyrene som spiser opp hagen, jeg har heldigvis vært forskånet i år, og det øker hagegleden betraktelig. Etter en svært tørr periode har det kommet 60-70mmnedbør hos meg de siste tre dagene, så nå tror jeg brønnkrisen er over for denne gang. Jeg har ikke noen nedbørsmåler, men en telyslykt på altanbordet viser hvor mye det har regnet, og den er nesten full nå. Ha en fin lørdag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin.
      Ja, det er så kjedelig. Så bra at du har fått så mye regn i det siste. Det har vi også, så nå mangler vi bare varmen.
      Ha en fin lørdag!

      Slett
  18. Så mange forskellige epimdium :) Jeg har bare en og kender ikke navnet på den.
    Utroligt at rådyrene spiser helt ind til stammen på thujaerne - men lader de så de andre ting være i fred?
    Det bliver dejligt med en udestue, den skærmer jo både for vind og vand og giver en længere havesæson.
    God weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har mange av de :)
      De har også gjort det samme på en Taxus, og helt inn til stammen. De må ha vært utrolig sultne. De har ødelagt en liten lønn med hornene sine, for det er ikke mye bark igjen på greinene.
      Ja, det skal bli deilig.
      God weekend.

      Slett
  19. Vackert Marit och roligt att det går framåt med vinterträdgården :) Kan det vara Epimedium 'Pierre's Purple'? Den har kommit på senare år och har en mera rödviolett ton än 'Lilafee'. Hundtanden är inte en dens-canis utan någon av de amerikanska eller hybrid av dem. Det ser jag eftersom bladen är större, något vågiga i kanten och marmorerade i silver. Tyvärr har du fått fel trillium eller rätt beroende på hur man ser det. T flexipes har ett helt vitt fröämne. Beroende på hur lång blommans stjälk över bladverket är och lite till så kan det vara en T simile eller en hybrid - de korsar sig hej vilt :)

    Lyssnade på Kenneth Cox när han pratade woodland igår :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er nok noe som tar lang tid ;)
      Jeg skal gå ned etterpå og skrive opp navnet. Da kan du se om det kan være riktig.'Lilafee' har jeg et annet sted og den er mye mer lilla. Jeg kjøpte de hundetennene fra en norsk dame som bor i Sverige. Du har nok rett i det at de er amerikanske :)
      Takk for rett navn på trillium. Selvfølgelig er det simile ;)

      Hørtes spennende ut!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Very nice. I really like your rhododendron !

    SvarSlett
  21. Så mye spennende som blomstrer hos deg nå. Her regner det også stadig og ting tar lenger tid. Spennende med ny hagestue til alle dine flotte planter.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye forskjellig som blomstrer. Det er så kjedelig med disse regnbygene som hele tiden kommer. Ja, det blir spennende.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  22. Så meget spændende du viser i dag. Og så har du endnu et projekt på tegnebrættet. Forhåbentligt vil kommunen være hurtigere denne gang end det, du tidligere har oplevet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper på det, for sist gang tok det en evighet.

      Slett
  23. I all verden, spiser rådyrene tuja? Er det ingenting som får stå i fred? :( Det høres spennende ut med vinterhage! Håper virkelig dere får tillatelse fort. Pulmonaria sprer seg voldsomt i Bodø også. Her dukker en rødlilla type opp her og der. Lykke til og ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de spiser thuja og taxus til det er helt inntil stammen :(
      Ja, det håper jeg også på :)
      Pulmonaria er nesten som ugress, men det er et pent ugress ;)
      De er jo så fine.
      Ha en fin ny uke du også!

      Slett
  24. Oij, det er visst ei stund sidan eg var på bloggbesøk. Det er fantastisk å sjå alt det fine som blomstrar hos deg. Men at det regna så fælt då, det må vel snart gi seg får ein håpe. Her var mykje nedbør ei veke, men no er det betre, berre litt byger innimellom. Det gror godt både i plen og bed.
    Ynskjer deg fine vår og sommardagar.
    klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok det :)
      Det er mye som blomstrer nå ja. Vi har fått mye regn i det siste, men det ser litt bedre ut fremover.
      Ønsker deg også fine vår og sommerdager!
      Klem fra Marit

      Slett
  25. Hei Marit!
    Så mye fint du viser, du har virkelig en inneholdsrik hage! Å få for mye regn har jeg aldri opplevd i de ni årene vi har hatt denne hagen. Vi jubler for de ca 40 mm vi har fått i mai, men det er nok en mer passe nedbørsmengde. Har skjønt at det har regnet mye hjemme i Norge enkelte plasser, krysser fingrene for at det gir seg snart!
    Vi har også en Thuja som rådyrene forsynte seg av for noen år siden. Den har overlevd og blir sakte men sikkert finere igjen. Kanskje kan din klare seg også?
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora!
      Ja, det er mye rart i denne hagen :)
      Her skjer det rett som det er både sommer og vinter. Nedbøren følger fjellene, og slipper ned mye her til tider. Men i fjor sommer fikk vi ikke noe, så det er ikke alltid.
      Det regnet litt senest i går, og mer er på vei. Får jo omtrent ikke gjort noe ute. Det er lov å håpe på det ja, men disse dyrene kan dessverre komme igjen. Vi grenser til skog alle veier, så de finner veien hit rett som det er.
      Klem, Marit

      Slett
  26. Jag har förstått att ni har fått väldigt mycket regn Marit. Här har det regnat men inte alls speciellt mycket. Men det är kyligt och blåsigt. Typiskt ostadigt väder.
    Jag hoppas ni kan få en vinterträdgård så småningom. Jag har tittat igenom dina bilder och du har så mycket som blommar även om det hukar i regnet. Jag hoppas att det blir lite mer "lagom" med regn så småningom.

    Kram Anita

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...