onsdag 29. mai 2019

Blomstringen har startet...

...på mine nye og gamle rhododendron! Nå er flere fulle av bristeferdige knopper, og det er bare å glede seg til mer blomstring.

Ellers blomstrer det mange steder for øyeblikket.
Trillium, Glaucidium, Cypripedium, peon og mye annet. Det er en herlig tid nå!

Ellers er jeg litt sur for en trillium som jeg kjøpte i fjor som er feilmerket. Den skulle være undulatum, men var i steden erectum. Den har jeg fra før og sånn er det ofte med trillium, og det er ikke første gangen jeg opplever det.
Jaja, det er ikke så galt da.  Fargen er vinrød, og det går absolutt an å ha flere av den.


Glaucidium palmatum som ikke har noe norsk navn. Fargen er rosalilla og helt nydelig!

Trillium en eller annen... flexipies?

Fotblad/ Sinopodophyllum hexandrum i hvit utgave. Denne har jeg hatt i mange år. Noen får de til å spre seg, men det skjer ikke her. Det kommer kun én blomst hvert år og ingen frøplanter.

Første rhododendron i full blomst av de "nye" fra i fjor 'Cascaro' heter den. Vinterhardførhet 2 har så langt gått bra her. Vinterhardførhet 1 er de som tåler mest og de har jeg også flest av.  Men som med andre planter er det morsomt å tøye grensene litt ;)


Cypripedium 'Aki' heter denne. Jeg plantet den og flere andre orkidéer ut i den verste tørken i fjor. Jeg tenkte at dette går sikkert ikke bra, men alle kommer med nye skudd nå. Denne har til og med to blomster!

Den er bare så spesiell og liker åpenbart sin nye plass i hagen :)

Trillium simile tror jeg...

Trillium grandiflorum 'Snowbunting'
Fire blomster det første året her må sies å være veldig bra!

Cortusa matthioli, og den er en slektning av primula.

En av de "gamle" rhododendron her,  'Percy Wiseman'

Epimedium 'Lilafee'

Håper dere ikke blir lei av denne ;)
Alle de tre jeg har er frøplanter, og denne her har veldig mørk farge på bladene.
Paeonia obovata var. alba

Løyntnantshjerte/Lamprocapnos spectabile 'Gold Heart' med gult bladverk.


'Cascaro' igjen og lønnen /Acer palmatum 'Hupp's Red Willow' som har blader som er helt spesielle. Akkurat nå ser de sammenlimt ut... 

Jeg kjøpte den i fjor, så jeg har ellers ikke noen erfaring med den. Men den har klart seg godt gjennom vinteren, og det er jo bra.

Hvis noen lurer på hva den mystiske saken som ser ut som en  lampe fra 60 tallet så er det ikke det.  Det er en ledlampe som lyser godt om kvelden, men den er kjøpt i vår ;)

48 kommentarer:

  1. Så mycket vackert! Rhododendron är en lite underskattad växt faktiskt,vilka fantastiska blommor :)
    Ha en fin vecka nu...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye vakkert ute! Det er nok kanskje en plante som var mer populær før, men vakre er de ja :)
      Ha en fin uke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Du har så mange lækre ting at vise frem. Det må være så spændende at følge alle de nyindkøbte rhododendron.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marie. Ja, det er utrolig spennende å følge de nå.

      Slett
  3. Hej Marit
    Det er så ærgerligt med en fejlmærket plante, men det sker jo en gang imellem. Dejligt at der nu er gang i dine rhodoer, der er noget at glæde sig til og glæde sig over, at de klarer det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er så ergerlig, men sånn er det bare noen ganger. Ja, det er helt sikkert. Jeg er veldig glad for at de klarer seg her.
      Klem

      Slett
  4. Good morning, dear Marit!
    Your rhododendrons are so beautiful ...
    I miss my rhododendron so much ... but I don't have room for a new one in my garden! Maybe next year ...
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Ella!
      Thank you! I can understand you are missing them. Maybe next year :) I hope so!
      Hugs!

      Slett
  5. Hej Marit!
    Mycket fint som blommar hos dig, Trillium Snowbunting är en riktig skönhet.Vi har fått regn varje dag sedan målarna kom, men idag ser det ut att bli en fin solig dag.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den Snowbunting er så vakker. Det har vi her også, og mye vind. Solen skinne her også i dag, men det er kaldt. Håoer at dine malere får gjort mye i dag.
      Ha det fint.

      Slett
  6. Hej Marit!
    Så roligt att 'Cascaro'har klarat sig så fint hos dig och blommar så rikligt. Du har mycket som blommar hos dig, faktiskt känns det som det kommit längre än hos mig. Hos mig har precis mina Azalea luteum börjat blomma och sprida sina dofter.
    Idag blåser det hårda vindar här. Börjar tröttna på blåsten som vi har varje dag. Nu vill jag ha några vindstilla dagar :)

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, og det er jeg så glad for. Vi hadde det veldig varmt fra påske og frem til 1.mai. Det var 23 grader på 1.mai og så snudde det, men plantene kom veldig tidlig i gang pga. den tidlige varmen. Det samme har vi her. Iskald hard vind og mye regn. Nå vil vi har varme og vindstille dager ja :)

      Ha en fin onsdag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Du har så mange skønne planter og de fineste blomster. Det må være sjovt at udfordre, hvad der kan gro hos dig, og om planterne er vinterhårdføre. Her var det sidste sommers tørke, der var den store udfordring, og flere af mine planter er forsvundet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så morsomt, og noen ganger lykkes jeg og andre ganger ikke. Ja, det var fryktelig i fjor sommer, og det har forsvunnet noen her også.
      Klem

      Slett
  8. It doesn't seem too much for the professionals selling you the plants to have them labelled correctly!

    SvarSlett
    Svar
    1. It's quite irritating David, but I'm used to it.

      Slett
  9. Hei Marit! Så mye vakkert du har. Trillium er jo bare nydelig og orkideen "Aki" er kjempeflott. Mitt domene livihagen.com har dessverre gått ut på dato og jeg får den ikke opp å gå igjen, derfor har jeg gått over til å blogge under livihagen.blogspot.com i stedet. Håper vi kan snakkes likevel. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv!

      Så dumt da! Kan du ikke få registrert det på nytt igjen?
      Men det går helt fint å besøke deg der :)

      Slett
    2. Jeg har forsøkt på alle måter jeg kan komme på, men jeg har tydeligvis ikke rette tilgangene. Ting har forandret seg med Google siden jeg startet opp.

      Slett
    3. Ok, jeg visste ikke at det var så vanskelig.

      Slett
  10. Hello Marit, your flowers are looking beautiful. I love the Trillium and Rhodo's. Lovely series of photos. Have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you!
      Have a nice day!

      Slett
  11. Marit, your garden looks so pretty. I love the Cypripedium 'Aki' , it's very unusual! I also like rhododendron bloom - my 'Helsinki University' started blooming.
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. Yes, they are very unusual. So nice that your 'Helsinki University' blooms!
      Hugs!

      Slett
  12. Ja, nu är det blomstring på gång hos dig.
    Gillar din Aki, så vacker.
    Rhododendron har vi en del kvar här, men många är överblommade.
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer her. Tusen takk!
      Her har de akkurat startetvblomstringen.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Good evening dear Marit,
    So many beautiful and special flowers in your garden. A feast to my eyes.
    Have a wonderful rest of the day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Thank you! Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  14. Spændende, at de nye rododendron begynder at blomstre.
    Og flot, at orkideen er kommet :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende å følge med på. Jeg er glad for at de overlevde :)

      Slett
  15. Underbar blomning hos dig! Du har så många fina och spännande växter.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Ja, det er en skøn tid lige nu. jeg synes dog, det er svært at nå rundt og opdage alle blomsterne...på trods af min lille have...men når ikke derud hver dag, fordi jobbet er meget krævende her i eksamensperioden. Glæder mig til at få sommerferie, der bare skal tilbringes herhjemme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det er veldig mye på en gang ja, og sånn synes jeg også det er. Det forstår jeg veldig godt.

      Slett
  17. Hei.
    Mye spennende du viser Marit.
    Har ikke samme utfordring som deg da det meste gror her ute ved kysten.
    "Aki" er nydelig.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise
      Ja, her er det mye forskjellig nå. Nei, du slipper det, og sånn skulle jeg ønske at det var her også. Det ligger alltid i bakhodet når jeg kjøper planter som er på grensen i herdighet.
      Tusen takk!
      Ha en fin dag.

      Slett
  18. Nydelige rododendroner! Jeg er også svak for de orkideene :-)

    SvarSlett
  19. Hei Marit!
    Du har så mange spennende planter. Uff, nå er det meldt om en kald natt igjen. Flytter planter som tåler dårlig frost under linda og dekker til. Tenk den store forskjellen på mai i fjor og i år. Foretrekker litt kulde, men bare litt kulde og regn. Jeg ble litt skremt av sommeren i fjor.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det var meldt kaldt, og her var det kun 1,5 grad i natt. Jeg glemte bort det i går, så lobelia og andre sommerblomster har stått ute. Jeg har ikke vært ute og sett etter. Det er en enorm forskjell fra i fjor ja. Nå har jeg på varme inne og har på meg vinterjakke ute når jeg jobber i hagen. Det ble jeg også, men denne her er vel helt normal. Regn og iskald sommer har vi hatt mange ganger :)
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  20. Hei Marit

    Ja Trillium flexipes ville jeg også tro!
    Flotte sager du viser!
    Paeonia obovata tror jeg ingen bliver trætte af.
    Der er meget der uventet kommer så flot ovenpå sidste års rekordsommer.
    lækre Cypripedium. Og spændende Cortusa!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg tror også at det er riktig på den. Godt at du er enig ;)
      Tusen takk. Jeg tror vel heller ikke det. Det er en nydelig peon. Jeg er nesten sjokkert over cypripediumene, for det var en stor sjanse jeg tok sammen med trillium med å plante de der de står nå. Det er nesten full sol der, men det hat gått bra likevel. Cortusa er spennende ja. Kjøpte den i fjor og nå er jeg på jakt etter den hvite :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  21. Så mye fint, Marit!
    Trillium er ny for meg, lærer mye av deg!
    Ha en fin dag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida! Det er jo det som er så fint med blogger at vi lører av hverandre :)
      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  22. Litt av hvert her hos deg, og du kan ha hvite blomster uten regnskader. Heldige deg.
    Hvit blomstring blir sjeldent særlig vellykket i min regn-og-vindhage.
    Nå ble det googling på Hupps Red Willow :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det mye forskjellig. Det har regnet anne hver dag er, så jeg er egentlig overrasket over trilliumen som fortsatt er like hvit.
      Den er bare så fin, og jeg skal prøve å få tak i en til :)

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...