lørdag 18. mai 2019

En deilig hagedag, og nye planer...

Gårsdagen ble tilbrakt i hagen.  Jeg har fortsatt ikke kommet rundt i alle bed, men nå er jeg om ikke annet ferdig med de to største. Det ene er på ca 25-30 kvm. og det er seigt å komme igjennom. Men jeg kan takke meg selv siden jeg har så mange iriser der ;) De må fysisk klippes av, for bladene på sibirica jan ikke dras av. Men nå er det og et annet stort bed ferdig som også er like stort. Der er det bare hosta og det blir jo fort ferdig i forhold. Bare jeg blir ferdig med våropprydningen skal jeg begynne på flere prosjekter (som vanlig) ;)

1. Reparering av bedet bak huset. Etter at vi gravde ned septiktanken har det stått et halvt bed der. Pga. at vi også skulle skifte kledningen på huset ble det bare utsatt. Det var med god grunn, for håndverkerene har hatt stillaser og har stått i det halve  bedet. De har virkelig fått juling bak der, og staudene ble tråkket på mer enn en gang. Men nå begynner de å komme til overflaten etter at jeg har fjernet gammel isolasjon (glava) som både stikker og klør. Det har vært mye å rydde opp i her, men nå begynner det virkelig å hjelpe.

2. Fortsette med veiprosjektet fra i fjor. Jeg har brukt lang tid på å bestemme meg for hvordan jeg ville ha det, og har nå tenkt ferdig. Planleggingen er halve jobben noen ganger...

3. Opprydning i et område som ble brukt som "lagringsplass" når vi gravde opp hagen. Der er det mye jobb fremover, for ugress tar ikke pause... ;)

4. Flytting av stauder.

Alt dette får dere høre mer om siden :)

I går var det hele 22 grader, sol og en svak varm vind. Bedre 17.mai vær skal en lete lenge etter ;)
Godt at jeg tok mange bilder i går, for i natt har det kommet 9,5 mm med regn og i dag er det rett og slett lummert, grått og det er ventet mer regn og tordenvær til natten igjen.
Regnet var veldig velkomment og det var både perfekt mengde og tidspunkt ;)

Så til gårsdagens bilder. De er mange og kommer i tilfeldig rekkefølge :)

'Eliza Hyatt' som er akkurat så vakker som på bildene av "henne" :)

Denne Camellia 'Hawaii' står enn så lenge i drivhuset og blomstrer.

Primula

Hva er dette? Det er noe som ligner på ugress som kommer opp sammen med en primula. Jeg kjøpte i fjor flere fra ei dame som sår forskjellige primula, og mistenker at denne er en blindpassasjer...



Denne heter 'Dunberg'

Fortsatt hepatica blomstring :)


Trillium grandiflorum

Trillium grandiflorum 'Snowbunting'



Dette er to clematis som jeg kjøpte på salg i fjor. Se hvordan de skyter fra bakken nå!


Heuchera 'Electra' som ble plantet i fjor høst

Denne Acer palmatum ble gravd opp og flyttet da vi fikk gravd ned septiktanken. Etterpå ble den flyttet tilbake, og den var egentlig ikke så fin i fjor. Men nå har den kommet seg etter flyttingen :)

Denne var ny i fjor.  Pulsatilla vulgaris 'Rote Glocke' tror jeg den heter og med en blomst i år :)

Når de får stått i bakken i noen år blir de etterhvert store. Denne blomstrer lenge i år for den kom tidlig i gang, fikk frostskader og fortsetter nå som ingen ting var hendt  :)

God helg/weekend!



48 kommentarer:

  1. Iriser er nydelige blomster. Jeg har noen "tuer" rundt på plenen med iris, og de blir større og større for hvert år. Planen min er å få til en "hekk" med iris på kanten av plenen. Men det tar litt tid å få delt tuene så en får spredt dem. Alternativet er jo å kjøpe alle med en gang, men det er litt gøy med den en kan legge grunnlaget til selv og se hvordan det utvikler seg fra år til år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Problemet med noen iris er at de sprer seg sakte, og så dør de i midten. Samtidig er det jo en fin anledning til å dele de da :) Det er alltid gøy å lage egne planter, ja, og irishekk høres flott ut :)

      Slett
  2. Hello Marit, all your hard garden work is paying off with beautiful plants and bloos. I love camellias. Our clematis and siberian irises are blooming now. I am glad you are having more rain too. Happy gardening. Enjoy your day and weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it does. Camellias are very pretty. Then you are ahead of me. My clematis will not bloom yet.
      The rain is very needed.
      Happy gardening to you too!
      I wish you a wonderful werkend!

      Slett
  3. Der er altid nok at gøre i haven - og især hos jer, der har haft husprojekter :-)
    Så smukke billeder af dine blomster! Her er den første rododendron sprunget ud i dag :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. I år har det vært ekstra mye ja :)
      Tusen takk! Så hyggelig da! Det er like før her også.
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!

    Det är så härligt med dig, du kämpar på och smider nya planer - heja! Jag förstår att det är en del att ta hand efter grävningen i fjol men då kan du göra något nytt vilket alltid är spännande och ger ny energi.

    Kämpa på, trädgård är det roligaste som finns - trots en del motgångar. Grattis till regnet, här har vi löften om nederbörd under helgen, hoppas, hoppas.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, jeg må jo det :)
      I fjor så plantet jeg så mye, men det var mye som ble utsatt og det må jeg få gjort i år. Håper det :)
      Takk, og håper at du får noe du også.
      Klem!

      Slett
  5. Hei Marit

    Alletiders med planer, og nu hvor huset vel er færdigt(?)
    Så nu er det havens tur! Alletiders!
    Det lyder godt med vejret - jeg håber meget snart at komme til Sverige!

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nja, i alle fall nesten ;)
      Men det er ikke så mye igjen. Ja, hagen er det alltid noe nytt å gjøre :)
      Ja, det forstår jeg godt, og det er jo lenge siden du var der.

      Ha en deilig weekend!

      Slett
  6. Har njutit en stund med alla dina vackra blommor. Ha en fortsatt trevlig helg kram Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      God helg ønskes deg også!
      Klem

      Slett
  7. Jeg siger som Gunilla, at du er en rigtig slider og altid har hovedet fyldt med nye planer og projekter. Det er en fornøjelse at følge med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marie for dine søte ord!

      Slett
  8. My word, Marit, this gardening is hard work!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, gardening is a lot of hard work :)

      Slett
  9. Åhh så vackert! Mycket jobb men fint blir det :)
    Kram från ön och Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo mye jobb, men hyggelig er det :)
      Klem fra Marit

      Slett
  10. Hei Marit.
    Å planlegge er halve moroa som du sier. Du har mye planer og prosjekter å holde på med. En blir aldri ferdig med en hage. Gleder meg til irisene og rhododendronene dine kommer i blomst.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er jo veldig gøy det også. Heldigvis er det mye å gjøre her enda. Det gjør jeg også :)
      God helg!

      Slett
  11. Hei Marit, det er godt med planer, lediggang er jo roten til alt ondt... Rote glocke var min første pulsatilla,kjøpt i forfjor. Primulaene er avblomstret her, og vi hadde hele 24 grader i går. Jeg er bekymret for brønnen nå, det er ikke meldt regn av betydning den nærmeste tiden. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin
      Ja, ikke sant ;)
      Den hadde en skarp rosa farge som jeg likte veldig godt.
      Jeg har veldig mange primula som blomstrer til forskjellige tider.
      23 grader her og i dag har det vært 12. Huff, og det er jo uvanlig at dere i Bergen ikke får regn.
      Klem fra Marit

      Slett
  12. Du er fyldt af energi og sprudlende af ideer, og den kombination kommer der altså meget godt ud af. Det er spændende at følge med på sidelinjen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alltid at ting lykkes, men det er morsomt når det gjør det. Takk for dine søte ord!

      Slett
  13. Pusatilla er noen vakre planter når de blomstrer, ellers er det mange fine bilder. Du har nok å gjøre i hagen fremover ser det ut til.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Tusen takk!
      Jeg har nok å gjøre her ja :)

      Ha en fin søndag!

      Slett
  14. Hei Marit.
    Du holder virkelig på! Håper du tar deg tid til å kose deg i hagen også, og nyte alt som blomstrer hos deg.
    Lurt å ha liste over hva som skal gjøres (alltid så deilig å krysse av når noe er gjort).
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!
      Jeg prøver om ikke annet ;) Ja, jeg nyter hagen innimellom.
      Det er nok greit å huske på den, for da kan jeg gå tilbake å se om jeg har fått gjort noe av det ;)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  15. Altid godt med nye projekter, men du har vist fået lidt rigeligt ovenpå ombygning af huset, og det er jo sjovere at anlægge nyt end at reparere på det der er blevet ødelagt af byggeri.
    Men alt i alt ser det ud som om du har fået haven godt igennem de mange forandringer og graveprojekter, og du skal nok komme i mål, hvis helbredet holder.
    Dejligt I havde sådan en flot 17. maj!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i år har det blitt litt for mye. Men det går om ikke annet fremover. Fortsatt mye igjen, men vi ser om ikke annet enden på dette store prosjektet. Det er mye mer morsomt å lage nye ting ja, men det blir bare litt av det i år. Resten er kjedelig ;)
      Jeg må bare lære meg å ta det med ro, så kommer jeg nok i mål en gang.
      Det var en utrolig flott dag, og det er jo hyggelig for alle de som stiller opp med flotte bunader å få så fint vær :)

      Slett
  16. Hej Marit!
    Det låter som att du får en arbetsam sommar, med allt som skall återställas. Vi hade ett rejält åskväder igår, och det regnade en hel del. Vi har haft soligt fint väder, men nu börjar det med gråväder.
    Mycket fint som blommar hos dig, och fantastiska Camelior.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det blir mye å gjøre i sommer også. Det var meldt det her også, men vi fikk ikke det.
      Gråvær her også i dag. Tusen takk!
      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Hello dear Marit,

    You have such a big garden ... I get tired just to look ... than to work there !!! LOL
    I hope you enjoy everything you do!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Yes, I have. I enjoy it very much :)
      Hugs!

      Slett
  18. Deilig med dager i hagen, ja planlegging er virkelig en stor del av jobben!
    Ønsker deg en fin dag!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, og noen ganger må det litt planlegging til :)
      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Vad fint det har blivit i din grusplantering. Det börjar bygga upp volym nu. Ha det fint
    Helene

    SvarSlett
  20. Good morning dear Marit,
    Lovely to see all the beautiful pink colored flowers in your garden. I am always dreaming of a larger garden, but I forget during dreaming how much work it is to keep it in shape. Still I wish I had your garden!!
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you! I can understand you very well. I lived in a very small garden for many years.
      Have a wonderful day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  21. Du har hunnit mycket tänker jag. Irisbladen är ju dessutom sega att klippa av. Jag har bara klippt ett fåtal i år. Projekt och ogräs - de försvinner aldrig hur man sen jobbar :) Men fint blir det. Roligt att se bilderna av Eliza, hon var väldigt vacker...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så mye som jeg skulle ønske... ;)
      Ja, de er helt forferdelige seige. Hver vår ønsker jeg med mindre iris, men det er glemt når de blomstrer :)
      Nei, ugresset tar aldri fri. Ja, hun er utrolig vakker :)

      Klem, Marit

      Slett
  22. Ja, jeg kjenner også på det der at en aldri kommer over alt. Nå har jeg pottet opp tomater i flere (!) dager, til jeg må innom kvelden, og dermed kommer jeg aldri til på nedre plan, som plutselig er overgrodd, og ugress som skulle vært tatt osv. Ekstra fin farge på Heuchera 'Electra' :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare sånn det er dessverre. Ugresset stopper ikke.
      Det synes jeg igså. Uvanlig til å være heuchera.

      Slett
  23. Det er alltid en glede å titte innom siden din, Marit, og ønskelista blir bare lenger og lenger for hver gang :-). I tilfelle du ikke har funnet ut hva det "ugresset" midt inni primulaen er: Det er en staude som heter Hieracium Chocolate Dip. Det kan være lurt å klippe vekk blomstene, eller i hvert fall frøstandene, for den sår seg en del. Det er kun for bladverket jeg har den. Hilsen Solveig S

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...