tirsdag 21. mai 2019

Jeg fant, jeg fant...

I går hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en gave som jeg skal gi bort snart, og dro da til Vegge gartneri. Der har jeg ikke vært siden i fjor sommer, så jeg var veldig spent på hva de hadde.

Dessverre så regnet det så mye så det ble bare et hurtig overblikk over det som var der. Innehaver sa at alt var så sent utviklet av stauder der i år, så det var ikke mye de hadde tatt frem enda. Ingen trillium til salgs der så langt der, men de kommer nok snart frem. Her blomstrer de jeg kjøpte der i fjor så her må alt være tidlig ute :) 

I tillegg til det jeg skulle kjøpe så fant jeg en staude jeg har lett etter i lange tider. De hadde Podophyllum versipelle 'Spotty Dotty'  Jeg har hatt den før, men jeg fikk den ikke til å klare seg her dessverre. Så nå må jeg tenke meg godt om hvor jeg planter den. God drenering og skjermet plassering hjelper kanskje... ;)
Jeg må jo bare prøve å få den til.



Her er en fra samme slekt jeg kjøpte i fjor. Den heter Sinopodophyllum hexandrum 'Majus' og på norsk fotblad. Denne har jeg ikke sett før, så det blir spennende når den folder ut bladene.


Trillium grandiflorum 'Snowbunting' med regndråper på

Trillium rugelii


Dette er en iris jeg har hatt i mange år, men den kommer dessverre med så få blomster nå. Lekker farge på den :)

Rhododendron 'Dagmar'


Denne får jeg ikke sett nok på, og med regndråper blir den bare enda vakrere.

I dag skal det etter værmeldingen komme tordenvær og store nedbørsmengder. Flomvarsel er sendt ut og advarsel om mye regn. Det er visst bare å glede seg :(


35 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Det er lidt træls at køre langt, og så er der ikke ret meget endnu. Heldigvis har du en masse i blomst, så må du nyde dem. Flot Trillium og fin iris. Her er der også risiko for skybrud, vi får se.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det gikk helt fint, for jeg fikk jo kjøpt det jeg skulle og mere til :)
      Ja, nå begynner det å bli mye i blomst her. Tusen takk!
      Det er vel det samme ustadige været mange steder, så det kan nok bli mye regn. Vi får se, ja.
      Klem

      Slett
  2. Besøk på hagesenter er alltid hyggelig og spennende. Vakker Rododendrum som blomstrer hos deg og ikke minst alle Trilium.

    Ha en fin tirsdag uansett vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  3. Det var synd, at havecentret ikke havde mere og ingen trillium.
    Den nederste hvide blomst herover er utrolig flot. Uha, sikke en masse regn hos jer.
    Her i min have er rododendronbuskene endelig sprunget ud nu.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør ikke noe, for jeg tar bare turen dit igjen senere :) Tusen takk! Ja, det er mye regn som er meldt her. Jeg håper ikke at det kommer så mye.
      Håper at du viser mange bilder av de :)
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!
    Lycka till med ditt nyinköp. Din Iris har en mycket vacker färg. Mina har inte blommat på några år, så jag delade dem, och nu ser det ut att bli blommor i år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Jeg håper at jeg får de til å trives. Ja, den fargen er så fin. Så bra at du fpr blomster på dine.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Godmorgen Marit

    Alletiders at du fandt Spotty Dotty, jeg prøver den i stubberiet i Sverige og bliver forhåbentlig positivt overrasket hvis/når jeg kommer derop senere på ugen.
    Sinopodophyllum hexandrum har jeg jo i dk - hvor den klarer sig forbløffende godt, den kommer altid sent op om foråret - så man bliver glad hvergang:)
    Flotte Trillium - de ser nu godt ud med regndråber!

    Jeg kan se at uvejret er over Sverige nu - vi skal vist have køligere vejr igen... Vi håber det bedste!

    Ha en dejlig regnvejrsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen Karsten

      Ja, det er jeg så glad for. Det vil jo være spennende å høre om den har klart seg der oppe. Den har jeg også fra før, og de klarer seg fint her. Ja, en tror at den kommer tidligere enn den gjør, og så blir en så glad når den kommer ja :)
      Blomster kler alltid regndråper uansett hvilket slag det er!
      Jeg ser at det kommer østfra ja, så det blir nok et heftig regnvær i dag. Det må vi gjøre!

      Ha en deilig regnværsdag du også

      Slett
  6. Her får vi lidt regn og torden lige nu, men vi fik nok 5 mm i nat, så det hjælper alt sammen.
    Mon ikke din gamle iris ville blive glad for en deling? Der er nok en masse gamle rødder som ikke fungerer mere. Det er jo en flot blomst, så det var sikkert umagen værd.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser at det er på vei opo både fra Danmark og fra Sverige. Så regn blir det nok her i ettermiddag ja. Håper dere får mer så grunnvannet stiger igjen hos dere.
      Ja, det kan godt hende, så jeg bør nok gjøre det.

      Slett
  7. Sunday afternoon the rain was here ... a lot!
    Due to the move not all peonies had flowers this year, only 1 bunch! And due to the cold weather the flowers were small ... very small ...
    The Rhododendron 'Dagmar' is beautiful ...
    Have a nice day, dear Marit!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Ella!
      I hope you get more warm and sunny weather ahead. Here it will be better in the weekend. So sad that your peonies didn't bloom. I guess they will be better next year.
      Have a nice day!
      Hugs!

      Slett
  8. I can only imagine your total glee as you enter the garden centre. You probably flush with happiness, sweat a little your heart palpitates! And good for you, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes, David, that's the way it is! It's very good indeed :)

      Slett
  9. Hej Marit
    Øv at du ikke fandt, hvad du skulle bruge, men det kan forhåbentlig udløse endnu en tur til plantecentret senere :-)
    Den hvide trillium er fuldstændig fantastisk i blomsten.
    Jeg har spotty dotty for første gang i år. Jeg er bange for, at den står for skygget, når jeg ser din, for den vist får ret meget lys. Hmmm... jeg ved ikke, hvor jeg skal flytte den hen ;-)
    Vi har fået 4 mm regn i dag, og tak for det. Skybrud er vi sluppet for.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er nok veldig sannsynelig at det blir en tur til dit ;)
      Den er så fin, ja. Jeg har hatt den før, men den døde. Den som blomstrer nå kjøpte jeg på nettopp det hagesenteret som jeg var på i går. Jeg er så glad i den fylte trilliumen.
      Så spennende at du også har den. Det bildet jeg viser er jo bare fra nettet, men jeg leste på lappen som fulgte med planten. Der sto det at den enten skal den stå skyggefullt eller i halvskygge. Så jeg er ikke så sikker på at du har plantet den feil ;)
      Her har den enn så lenge ikke kommet noe regn. Ser på radaren at det går nord for oss, så det er jo ikke sikkert at det kommer noe.

      Slett
  10. Good afternoon dear Marit,
    Fantastic that you´ve found where you were looking for. Lovely to see your special beauties in bloom.
    I hope you will get a welcome amount of rain and not an amount like certain parts of Germany had. Water in the houses and streets are floaded. The day is grey overhere but no extreme weather.
    Have a wonderful day
    Rosehugs

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, I'm so happy about it.
      Right now it seems like we don't get any rain, but it can change quickly.
      Have a nice evening!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Så kjekt at du fant du fant, tross regnet. Skjønner veldig godt at du ikke kan se deg mett på Trillium ''Snowbunting'. Den var bare helt nydelig.
    Her er det lummert og trykkende og svarte skyer er på vei. Bare å komme seg under tak:)
    God uke Marit.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Regnet var ikke så ille, og jeg hadde både paraply med meg og gummistøvler på beina så det var ingen fare :)
      Den er så fin, ja. Noen planter blir en bare helt forelsket i.
      Det samme er det her, og nå har det nettopp begynt å regne. Jeg gikk akkurat inn i rett tid :)

      God uke til deg også, Jannicke!

      Slett
  12. Får håpe den nye planten klarer seg. Det er spennende å prøve en gang til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det satser jeg på. Det er jo det som er så morsomt med planter, for ofte så lykkes en etter flere forsøk :)

      Slett
  13. Hei Marit.
    Alltid moro å ta turen til et gartneri. Moro er det når du finner noe du har vært på jakt etter, selv om de ikke hadde trillium enda.
    Her bøtter det ned. Venter bare på tordenværet.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, ikke sant. Jeg finner nok noen trillium senere.
      Det gjør det her også nå, så det kan jo hende det blir torden senere.
      Fin kveld til deg også.

      Slett
  14. Hei Marit!
    Trilliumene dine er fantastiske. Vi har en og er lykkelig når den kommer.
    Nå takker jeg for alt regnet som kommer. Tror nok redselen for sommeren i fjor setter godt i. Regn og varme er perfekt og sånn har det vært i dag.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Det forstår jeg veldig godt. De er jo så fine. Etter en sånn sommer som i fjor setter en ekstra pris på regnet nå, ja. Det var 23 grader her i dag før det begynte å regne. Perfekt vær nå ja.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Et besøk i hagesenter er fantastisk nå. I fjor kjøpte jeg roser og en plante fikk knopper bare i år - jeg gleder meg virkelig til det.
    I går vi har hatt 20 grader men i dag mange regn og 8 grader. Jeg leser på internett at Trondheim får 23 grader :-)))
    Hilsen til deg. Ha en riktig god dag. Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig! :)
      Det høres flott ut, Viola. Roser er så vakre. Vi hadde 23 grader i går før det begynte å regne.
      Ha en fin dag! Klem, Marit

      Slett
  16. Til lykke med dit fund. Med de utallige planter, du har i haven, må det ikke ske ret tit, at du falder over planter på din ønskeliste i et havecenter. Forhåbentligt får du godt gang i spottet Dotty. Her trives den utroligt nok så godt, at den sår sig selv ret vildt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er stadig nye planter på ønskelisten, men denne har stått der lenge. Jeg håper jo på det, men det er mulig at det er for kaldt her om vinteren.

      Slett
  17. Spotty dotty var jo et fantastisk navn, håper den lever opp til det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det gjør jeg også.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  18. Hei Marit, så godt at dere får regn, tørkesommeren i fjor var skremmende. Nydelg farge på irisen, min første har også sprunget ut. Trilliumen var nydelig, jeg har ingen av sorten, kanskje det får stå på ønskelisten... Ha en fin søndag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...