onsdag 26. september 2018

Så var det den tiden igjen...

Jeg begynte nå på søndag med å rydde inn planter til vinteroppbevaring. Camellia og veldig mange hortensia ble flyttet inn. Det var nemlig meldt om frost natt til i går, og det ble det også. Hele -3 grader var det kl.06.00 i dag, og kulden varte fra midnatt og frem til kl. 09.00. Det var høstens første smakebit på det som siden kommer. Vi var en kort tur til Strömstad i Sverige i går, og der var der 12 grader når vi kom frem. Litt mer behagelig må jeg si. Som "vanlig" var jeg innom et hagesenter der, og hjem ble det med 4 heuchera uten navn. Jeg misliker veldig at de ikke er merket med navn, men sånn er det visst bare. To av de var grønne, og to av de så jeg i en Mester Grønn butikk her i forrige uke. Grålilla blader, men de nye skuddene er grønne. Jeg synes den er mer merkelig enn fin, men den ble med hjem likevel.


Dette er de to nye uten navn. Kanskje det er noen som vet hva de heter?


Ellers går det i å rydde, kaste og bli ferdig før vinteren. Det er utrolig hvor mye som samler seg gjennom årene. Jeg bør bli flinkere til å kaste ting med en gang i steden for å tenke at det kan komme til nytte. Det gjør det som regel ikke... ;)



Alpefiol/ Cyclamen på trappa. De trives uten tvil best ute, for inne dør de før jeg har fått de inn omtrent... ;)
De får stå der til det blir permanent frost.

Rhododendron 'Arborescens' med flotte høstfarger

Clematis 'Jackmanii Purpurea' med nyutsprunget blomst til tross for frost i går natt




Alle disse er Heuchera 'Electra'. De to øverste kjøpte jeg tidligere i sommer, og de to nederste kjøpte jeg nå i høst. Helt like er de ikke...

Disse var grå når jeg kjøpte de, og nå ser de sånn ut. Gad vite hva slags lys de er dyrket under...

Til slutt en av mine yndlinger for tiden :)
Alpefiol/ Cyclamen hederifolium

Lenker til TrädgårdsFägring


52 kommentarer:

  1. Etter å ha flyttet et par ganger, med alt for mye på flyttelasset, har jeg også blitt flinkere å kaste ting :-)

    Det har vært frost her også nå, og det vises på plantene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel etter flytting at en ser hvor mye en har :)

      Jeg ser det på enkelte planter her også.

      Slett
  2. Hello Marit! You do keep busy with your gardens. Your plants and leaves look so pretty. I like the clematis too, we have some late blooms too. I am not looking forward to winter or the cold weather. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!

      Yes, it's still a lot to do in the garden. Thank you!
      Late blooms is very nice. Not me either.

      Enjoy your day too!

      Slett
  3. Hej Marit
    Det er fine heuchera du viser, jeg tror nu ikke, de sidstkøbte var hoppet i min kurv :) Men R. arborescens har godt nok fine farver, det ses tydeligt, at I har haft koldere vejr, mine har ikke fået farver endnu, i hvert fald kun en enkelt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nei, den er mer spesiell enn fin, men det er jo ikke godt å vite hvordan den blir ;)
      Ja, her har vi hatt nesten frost og frost flere ganger, og da blir det fine farger. Det blir nok farger hos deg også :)
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!
    Det var fina inköp, har också köpt Cyklamen, men de står inne. Kanske skall jag ta ut dem. Idag fick vi ett riktigt skyfall, har varit både regn och rusk.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de trives best ute. Det er en plante som vil ha det kjølig. Her har det vært sol og fint vær, men med veldig mye vind.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Tænk at I allerede har haft en nat med minus 3 grader. Det var også spændende at læse, at man kan have alpevioler ude - det vidste jeg ikke.
    Så dejlige billeder du viser! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig så ble det veldig kjølig her. Vind rett fra nord var nok grunnen til det. I dag var det 17 grader her.
      De trives best på en skyggefull plass og må ikke få for mye vann.
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  6. Hello dear Matis!
    Your garden looks so beautiful !
    I like your preety Cyclamens and the Clematis too!
    The leaves have awesome colors!
    Have a lovely evening! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you!
      Have a lovely evening you too!
      Hugs!

      Slett
  7. Det är verkligen alltid tokmycket att göra inför vintern. Jag har förmågan att vänta tills sista sekund och får nästan alltid ta in saker i snöyra :)

    Här i Stockholm har det varit som lägst 2 grader men snart kommer det. Och det är inte så roligt.
    Men vad ska man göra?

    Ha det fint!

    //Veronica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det har jeg også gjort mange ganger, og jeg angrer like mye hver gang ;)

      Nei, det er ikke kult, men vi får ikke gjort noe med det, nei. Vi må bare lide oss igjennom vinteren ;)
      Ha det godt!

      Slett
  8. Mycket att stå i för dig inför vintern, jag vet hur det är. Men här har jag inte hunnit med någon trädgård ännu, så inget att göra denna höst. Eller jo, några narcisslökar ska i jorden:). Så många olika heuchera du har, vilken fin samling.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare når en har så mange planter som må inn :)
      Du får nok mer å gjøre til neste år :)
      Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Jeg er generelt glad for bladfarver og -former og derfor også heuchera, men ind i mellem synes jeg, de er lidt for hurtige med at producere dvs. uden navne og med blade, der slet ikke holder farverne. Det er synd, for det er en dejlig plante.
    Frost... ja det nærmer sig også her. Nogle steder har de haft nattefrost, men heldigvis bor jeg ved vandet, der holder på varmen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de og hosta har så mange forskjellige farger og mønstere.
      Jeg er enig med deg i det, og det er i grunnen litt synd, ja.
      Det er mange fine av de frøformerte også, men de er nok ikke like stabile.
      Ja, med hav i nærheten holder seg lengre unna. Her er det bare en elv, og den gir i grunnen motsatt effekt... ;)

      Slett
  10. Heldigvis har frosten holdt seg unna så langt! I dag var det nærmest varmt ute da jeg la løk og romsterte.
    Mye som skal inn, ja. Alpefiolene er jo helt uimotståelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint for deg :)
      Her var det 17 grader i dag med varm fønvind, og været skifter ofte nå. Ja, som vanlig, og jeg har alltid mer som sjal inn om høsten enn om vpren. Lærer aldri... ;)
      Det er de, ja!

      Slett
  11. Hei Marit

    Tror vi har haft meget ens vejr. Vi må håbe på en indiansummer!
    Morsomt med forskellen på de 4 electra. farven på Heuchera kan ofte svinge meget med dagslængden og temperaturen, klart at nogen fabrikanter giver dem netop de betingelser de skal have for at få de mest spændende farver.
    Fornuftigt at du er igang med at sikre det der ikke klarer frost!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det virker sånn både med nedbør og temperatur. I går var det 17 grader her og en varm fønvind. Ja, de er faktisk ulike alle sammen. Merkelig at det kan være sånn forskjell.
      Ja, det er mulig at de har hatt veldig godt lys døgnet rundt. Nå får de jo ikke det så kkart.
      Ja, det må gjøres, og jeg vil ikke gjøre det når det har blitt frost hele tiden. Inn må de uansett, og da gjør jeg det likegodt nå. Har noen få planter i drivhuset, men der er de mer beskyttet inntil det blir veldig kaldt.

      Ha en deilig dag

      Slett
  12. Your garden is turning out lovely! I love the wide array of flowers and plants that you have. They compliment each other very nicely. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvarSlett
  13. Hei Marit.
    Frost. Den kom tidlig. Heldigvis ikke kommet her enda, men igår morges var det 0,4 grader. Det er nesten frost. Nydelige alpefioler. Særlig de hvite. Nydelige.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, her i innlandet kommer alltid frosten tidligere enn hos deg. Tusen takk!. Ja, de hvite er mine favoritter også.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Men oj Marit! Fick ni så kallt. Vi har klarat oss ännu som tur är. Jag kan ju inte jobba med att röja på samma sätt som jag gjort tidigare år så mina växter får stå ute ett tag till med förhoppning att det går bra. Vet ju att blir det bara plusgrader (eller någon minusgrad) så mår dom bra av att stå ute så länge som möjligt.
    Dina Heuchera är så fantastiskt vackra. Du har fått en riktig samling. Jag njuter av dina bilder. Dina växter är som smycken i gruset. Det är så vackert.
    Vilken tur att du inte var i Strömstad igår. Läste att det var riktigt stormigt och dom stängt flera broar vid Bohuskusten.

    Önskar dig en fin torsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så kaldt var det en natt her. Nei, det kan du ikke, men de tåler godt å stå ute en stund til. Jeg bare orker ikke å jobbe ute på høsten når det har blitt frost. Tusen takk!
      Vi hadde ikke fått kommet tik Sverige i går, for da gikk det ingen båter. På tirsdag var det helt stille og ikke et vindkast. Det er merkelig at det kommer så plutselig denne vinden.

      Ønsker deg en fin torsdag! Klem, Marit

      Slett
  15. Det er da lidt trist at tænke på, at haveåret lakker mod enden. Jeg har også bemærket, at der netop af heuchera udbydes en del navnløse planter. Dine cyclamen trives virkelig fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig trist, og jeg skulle gjerne hatt et par måneder til med hagesesong. Men sånn er det ikke her dessverre.
      Heuchera er lett å formere opo fra frø, og derfor er det nok fristende å selge de navnløse. De selger uansett.
      Ja, det ser sånn ut :)

      Slett
  16. Hei Marit.
    Frostnetter her også -3 og -4. All den tid galleriet på uthuset er i bruk fram til lørdag, er alt av sommerblomster i krukker satt inn på stua, og i drivhuset. Agaver og palmer tåler litt frost.
    Men på lørdag setter vi igang.
    Alt er jo på stell hos deg ellers i hagen:-)
    Her er hagen nesten ferdigluket på høsten for første gang på mange år. Da blir det nok litt enklere til våren.
    Cyclamen skal jeg prøve til våren, noen flere heuchera hadde heller ikke vært dumt:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin
      Ja, de kom fort. Det er jo bra at dere kan ha de der inntil det blir for kaldt. Ja, sånn nogenlunde foran huset om ikke annet ;)
      Har mye å gå på til neste år. Det høres deilig ut.
      Ja, det er bare å prøve seg frem :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  17. I also just bought some new Heucheras, hope they will do well because my experiences with Heuchera are not so good. I love the foliage of the Cyclamen, especially of the red one.

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope they will survive for you. They can be quite difficult.

      Yes, they have beautiful foliage. I love them very much.

      Slett
  18. Hei!

    Vi har de samme Heucheraene der jeg jobber. Nå har jeg permisjon, men jeg er innom der hele tiden, og dette skal jeg prøve å finne ut av! :)

    Her måtte også alt mulig inn da høststormen kom. Ha en fin høstdag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Det høres fint ut hvis du klarer det.
      Ja, du er nok det! :)

      Sånn er det bare, for ellers blir ting ødelagt.

      Ha en fin høstdag du også! :)

      Slett
  19. Fabelaktige fargar i hagen din.
    Eg las ein stad at Alpefiol kan plantast ute og til og med tåle å ha det litt kjøleg.
    Det er ei nydeleg plante, men eg har aldri fått heilt taket på den, inne iallfall.

    Håpe du har ein bra torsdag der du er, her regna det uavbrutt. faktisk i fleire døgn.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint å plante de ut på høsten i milde strøk. Men de som selges som stueplanter må inn når det blir permanent frost. De trives mye bedre ute enn inne. Ikke jeg heller, for de dør så fort jeg får de inn.

      Her regner det nå, men det er bare litt. Vi fikk masse regn forrige helg.

      Ha en fin dag uansett vær!

      Klem fra Marit

      Slett
  20. Hei Marit!
    Ja, nå er den tiden igjen. Vemodig, men i år synes jeg det nesten er litt godt. Til helga bæres det inn i kjelleren. Alle pelargoniene er båret inn i et nymalt vekstrom.
    Alunrot uten navn er likevel fin. Alpefioler som jeg har sagt før, nydelige.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, sånn er det bare. Litt vemodig ja, men denne sommeren har også vært veldig intens. Så det er litt godt også.
      Det er godt å få gjort det før det blir for kaldt ute.
      Ja, det er de. Nydelige er de helt klart, ja.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  21. Det er lett å bli fristet, og så har de så mange fine farger. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er utrolig hvor mange sorter og farger som finnes av de.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  22. Lykke til med nye planter... veldig vakker er Alpefiol... og så mange farger. Vinterblomst her :-))
    I forrige uke hadde jeg midtsommer/varm sommer her og i går så jeg allerede snø i fjellene noen miles unna.
    God høst for deg. Hilsen fra Viola - God kveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Alpefiol er så vakker, ja.
      Det skifter fort, og det er også kommet snø i fjellet her i Norge også. Jeg har ikke sett snøen enda :)
      God høst ønskes deg også!
      Ha en fin kveld.

      Slett
  23. Oj - jag som inte ens börjat. Jag renoverar lägenhet i Oslo - du vet hur det är. Men jag tror att åtminstone en av mina kamelior har satt knoppar i år. Den helgröna Heucheran ser ut som 'Paris' den får väldigt vackra röda blommor i så fall. Elektra var ju läcker... och cyclamen förstås - helt ljuvlig.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  24. Ja, det har jeg begynt med, for jeg orker ikke å holde på med det når det er frost. Oi, det visste jeg ikke! Ja, jeg vet hvor mye jobb det er. Så bra da.
    Takk, den ligner jo på den. Ja, de er lekre :)

    Klem, Marit

    SvarSlett
  25. Selvom sommeren har været lang og varm, synes jeg, det er svært at give slip på den og overgive sig til efteråret med nattefrost. Jeg er imponeret over, hvor flotte dine cyclamen er. Det må være et stort stykke arbejde, at få alle krukkerne båret indenfor.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Jeg er aldri glad for høsten, og enda mindre vinteren. Tusen takk! Det er veldig mye arbeide ja,mog det tar ca. tre dager. I går tok jeg inn de siste, så nå er de trygt innenfor.

      God weekend!

      Slett
  26. I love your Cyclamen, Marit. They are so tender! They said that Cyclamen can resist frost but I don't believe and do not risk to grow them in the garden. And I have no space to store them in winter time. Do you move inside all your Heucheras?
    Have a nice weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda! Yes, they are indeed :)
      They must be covered by leaves ann snow to survive. The winters are too cold here, or else they must be insinde in the basement. I had them outside last winter, and it went well. They had 5 cm with leaves, and 1 meter with snow ;)

      No, my heucheras stay outside, but my Hydrangea macrophylla must stay in the basement.
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  27. Hei! Jeg var på Mester Grønn og spurte, jeg har jo samme Heuchera selv. Den heter 'Wild Rose'. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den nederste er det. Den øverste vet jeg ikke.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...