tirsdag 18. september 2018

Planting, opprydning og en sommerdag...

I dag har det vært et merkelig vær. I går kveld merket jeg at det kjentes så varmt ut. Litt uvant etter kun 0,5 grader på søndag morgen. Etter en disig formiddag, så ble det sol og hele 21 grader. Det var rester etter orkanen Helene som presset varm og fuktig luft hit. I morgen får Vestlandet kanskje orkan, og da blir det nok litt vind her også.

Jeg måtte i dag gå i gang med å plante x-antall planter som har stått i plastkasser siden i juni. Det har blitt litt mye av det meste i sommer, men nå er nesten alt plantet. På søndag ble vi ferdig med veden som måtte stables, og nå er det opprydning som står for tur ute. Det skal snart bores etter vann og jordvarme, og da kommer en stor monstermaskin hit. Derfor må mye ryddes opp av div. ting innen de kommer.

Det er mange ting som skal gjøres her i løpet av høsten og vinteren, men det kommer jeg tilbake til.

I det fine været fikk jeg gjort veldig mye og det var så godt å bli ferdig med det.

Jeg tok noen bilder så klart mens jeg holdt på  :)

Dagliljeblomstring i september. 

'Olivia Rose Austin' som akkurat nådde å få blomstret før det ble høst for alvor. Den har flere knopper, men det gjenstår å se om flere kommer i blomst.

Helenium 'Kanaria'. Denne er ca 1,40 høy!  Ikke visste jeg at den kunne bli så høy, men det har den blitt. 


Scabiosa caucasica trives godt her, og denne er i sin andre blomstring nå. Denne blå synes jeg er så vakker.

Solnedgang nede i sentrum. Helt klart en spesiell værdag i dag :)

36 kommentarer:

  1. Jamen Marit dog... har du haft flere planter stående? Hvordan får du dog plads til det hele?
    Det er en herlig glad farve, din gule helenium har :-)
    Vi har også haft det meget varmt i dag. Til weekenden skulle det være endeligt slut.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et godt spørsmål, Lisbeth. Det var veldig mange iris og dagliljer. Det har jeg to egne bed til, men nå er det også fullt der. Min hage er veldig stor, så litt mer plass er det andre steder her. Men hagen begynner å bli full...
      Ja, den er en fargeklatt nå :)
      Uvanlig varmt i dag, ja. I neste uke tror jeg det blir frost her...

      Slett
  2. Hej Marit
    Ja som Lisbeth skriver, har vi også haft dejligt vejr i dag. Jeg blev helt bekymret, da jeg så, at du skrev om jordvarme, forhåbentlig skal hele din have ikke graves op, men så havde du nok skrevet det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det virker som vi har hatt samme været i dag. Nei, det skal den ikke ;)
      Det skal bores to hull, men det skal ikke graves så mye nei, og ikke nede i hagen. Jeg har fått nok av graving der ;)
      Klem

      Slett
  3. Ja, sikke en sommerdag vi har haft i dag, og vi får vist endnu en i morgen. Jeg klager ikke :-) Jeg holder meget af helenium, og din gule er så fin!
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært så deilig! Tror det blir en sommerdag til her også i morgen. Nei, det kan en ikke klage på :)
      De er så fine, ja.
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Hei Marit

    Imponerende med dagliljer i blomst nu - er det remontering eller har den bare ikke blomstret før?
    Jeg havde 26 idag og de lover 23 imorgen - så bliver det mere normalt igen - håber ikke der kommer frost i næste uge hos dig - og så nok også hos mig i Värmland - de lover kun +3 mellemn tirsdag og onsdag - men samtidig 3ms vind så vi slipper nok...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Den har ikke blomstret før nå, og det er fordi den har stått i skyggen i hele sommer ;)
      Det var eneste måten å få de til å overleve på. I dag har jeg plantet frøplantene jeg sådde i vinter av de dagliljene som du fikk frø i fra. Jeg må si jeg var imponert over de selv om plantene var små. De har har stått i små potter med lite jord, men røttene var kjempestore.

      26 grader er jo veldig varmt. De melder 19 grader her i morgen, og det håper jeg på. Nei, det håper ikke jeg helker, men når de melder så lavt som 4 grader neste tirsdag så er jeg redd for at det blir frost. Ja, vi får se hva det blir. Tror jeg må få inn alle mine planter som ikke tåler frost.

      Ha en deilig aften

      Slett
  5. Very nice ! I love the daylily......beautiful !

    SvarSlett
  6. Your garden continues to look beautiful, Marit, even as we move into autumn. Sooner rather than later I am sure you will be starting to make preparations for the winter ahead.


    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, I will start in the weekend, because in next week it will be much colder.

      Slett
  7. Hei Marit.
    Nydelig helenium kanaria. Nydelig vær her også. Ute blåser det, men det er rene fønvinden. Dagliljeblomstring i september er ikke vanlig.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk! Det blåser en varm vind her også. Den har stått i skyggen, så derfor blomstrer den senere enn de andre.
      Ha det godt!

      Slett
  8. Good morning dear Marit!
    Even in September your gardens flowers are blooming so beautifully!
    Like especially the daylilies! Wishing you a lovely a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Thank you!
      I wish you a wonderful evening!
      Hugs!

      Slett
  9. Kan bara hålla med! Värmen var speciell - det blåste mycket här men så himla skönt :)

    Håller väl på med samma sak som du... Försöker bringa ordning för att hösten ska infinna sig och det ska kännas lugnt. Ska nog försöka få ner cedern ute istället för att den står i krukan.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den! Det er jo deilig med en sterk varm vind enn det motsatte ;)

      Ja, det er like greit å begynne nå før det blir for kaldt. Her er jeg redd for at det kan bli frost om en uke.
      Det høres fornuftig ut :)

      Klem, Marit

      Slett
  10. Så smukke billeder fra din høsthave! Vi havde også 21 grader - det var dejligt. Vi var i Tivoli, hvor blåregn blomster nu igen. Men uha, jeg håber ikke, I får orkan. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! 21 grader har det vært i dag også og sol, men nå regner det. Blåregn er min drømmeplante, for de overlever ikke kulden her dessverre.
      Nei, det er jo å håpe på noe mindre...
      Klem

      Slett
  11. Det er bare så deilig med god varme langt uti september! Planter og blomster er ikke så slitne som de kan være. nydelig Scabiosa, forresten.
    Godt å få plantet saker og ting som har stått på vent siden mai + litt nyanskaffeler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. De ser bedre ut i år, ja. Lite regn og mye sol hjelper nok på det :)
      Tusen takk!
      Ja, endelig... De har jeg hatt dårlig samvittighet for veldig lenge...

      Slett
  12. Hej Marit!
    Det var en härlig dag här också, och idag skall det också bli fint. Har några Iris som skall planteras, och några nyinköp från igår. Scabiosa har blivit en favorit. Min Grekiska vädd har börjat blomma riktigt fint nu.
    Hoppas det går bra med brunnsborrningen så du inte får dina rabatter förstörda.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Her ble det 21 grader og sol i dag også, men nå regner det. Det er godt å få plantet det nå, ja. Scabiosa er så fine, ja.
      Det håper jeg også. Skal ikke få ødelagt noe mer nå håper jeg!
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hei!

    I dag har jeg fri, og har gledet meg til å se bloggen din:) Fri, kaffe, åpen verandadør og lese din hagedagbok på nett. Pluss mye forefallende i hus og hage, så nå er jeg inspirert.

    Likte så godt denne setningen: «Det er mange ting som skal gjøres her i løpet av høsten og vinteren, men det kommer jeg tilbake til.» Så herlig med alle dine gjøremål og arbeidsglede. Det smitter. Håper vi får litt hagevær i dag!

    Hilsen ingvill

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Det er jo hyggelig for meg å høre :)

      Det blir mange gjøremål fremover, ja. Du får nok høre om de ;)

      Her har det vært nydelig vær, men nå regner det.

      Ha det godt!

      Slett
  14. Hello Marit, we finally saw some sunshine after a week or more of clouds and rain. It is still hot and humid here. I love all your beautiful flowers. The Kanaria is lovely. Gorgeous sky capture. Wishing you a happy day and week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      So nice! Here it's raining again after a sunny day. Thank you!

      Happy Wednesday and the week ahead!

      Slett
  15. That must have been a beautiful day to see the sky in the evening. Here also still lots of works to do before winter starts.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a beautiful sight! I guess it's like that in many gardens.

      Slett
  16. Det er litt av en orden du har på saker og ting.......også i bloggen.
    Etikettene dine er jo rene plantebiblioteket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å holde en orden for meg selv. Skal jeg finne igjen ting må jeg merke de med navn.

      Slett
  17. Scabiosa er sådan en fin blomst, men overlever desværre ikke her i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Da er det jo overraskende at den overlever her.

      Slett
  18. Ja Marit, det har varit besök av sommar ett par dagar. Men jag läste precis på nyheterna att det varit en hemsk storm i Norge. På de värsta ställena 45 m i sekunder i orkanbyarna. Tänkte på dig och hoppas att ni inte var så hårt drabbade. Du skrev ju att det skulle vara i Vestlandet.
    Din Helenium 'Kanaria' är jättefin. Men har du inte problem med att den faller omkull? Mina solbrudar (som vi kallar dom i Sverige) lägger sig ner längs backen hur låga dom än är. Har tröttnat lite på dom även om dom är vackra.

    Du frågade i en kommentar hur jag gör äppelchips. Det är väldigt enkelt. Jag har varmluftsugn och har temperaturen på 100 - 115 grader. Det blir bättre med den lägre men det tar ju längre tid. Jag tar bort kärnhuset (fast jag vet att en del struntar i det) sedan skär jag äpplet i tunna skivor, ca 2 mm. Vill inte ha för tunna, jag tycker om när dom är lite sega. Lägger skivorna på bakplåtspapper på en plåt (dom får inte ligga för tätt). Så pudrar jag över lite kanel. Tar ett par timmar i ugnen beroende på vilken tjocklek det är på skivorna och vilken temperatur jag har. Efter någon timme brukar jag lyfta på skivorna så dom inte fastnar på papperet. Har du inte varmluftsugn kan du sätta in dom på ca 75 grader och har ugnsluckan på glänt.

    Önskar dig en skön torsdag och att det inte är alltför blåsigt hos dig!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært to bonus sommerdager her også. Utrolig deilig!
      Ja, på Vestlandet har det vært orkan i kastene, og restene av det kommer hit på fredag. Jeg bor på Østlandet, og her er vi stort sett skjermet mot vind pga. fjellene.

      Nei, den faller ikke ned selv i vind. Den står stiv og rett opp, og jeg er litt sjokkert over både høyden på den og måten den vokser på. De andre Heleniumene jeg har ligger mye mer rett ut, ja.

      Tusen takk for oppskrift, Anita! Det må jeg bare prøve en gang.

      Ønsker deg også en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...