torsdag 4. juni 2026

Rhododendronblomstring.

 For å gå litt tilbake i tid så var jeg med på en rhododendronimport fra Danmark i 2018. Jeg kjøpte da veldig mange ( cirka 40 stykker). Jeg gjør aldri noe halvveis når det gjelder innkjøp av planter ;-)

Ikke alle har overlevd. Jeg måtte som alltid teste herdighetssonene om noen av de som jeg gjerne ville ha kunne overleve her.  Fra planteskolen sin side var de delt opp i fire soner fra  1 til 4, og sone 4 var de som kunne klare seg her. Jeg måtte jo prøve noen i sone 3, men de fleste døde relativt hurtig. En av de lever fortsatt, men har fått frostskader i vinter da det var så kaldt og lite snø.

Men de fleste som var merket med sone 4 har klart seg.  Navnene på mange av de er borte, men jeg er nå fornøyd  bare de blomstrer :)


Denne har jeg om ikke annet navn på. Den heter Rhododendron yakushimanum 'Silberwolke'.
Den er jeg så glad i at jeg har tre stykker av den :)



Jeg har oppdaget noen små humler som jeg ikke har lagt merke til før her. De er helt ville etter denne navnesorten. Humlene heter markhumle / Bombus pratorum. 





'Silberwolke' igjen...


Her som oppstammet.  Fargen på blomstene blekner til nesten hvitt etter noen dager hvis det er mye sol.


Vi har fått noen veldig kraftige hagl/ regnbyger i det siste, og da blir blomstene slått av og havner på bakken. I dag regner det også, og dessverre blir blomstringen ødelagt av regnet. Men sånn er det bare.





Mange av blomstene  kan ligne på hverandre, men helt like er de ikke. 


Det kommer flere rhododendronbilder en annen dag. Denne mørke her heter 'Charles Dickens'. I år etter blomstringen skal de aller fleste beskjæres kraftig. Som den på bildet. Den er en av de "gamle" navnesortene som hadde veldig "ranglete" vekst, det vil si sprikete vekstform. Dagens rhododendron som selges nå er mye mer kompakt i veksten. 
Heldigvis tåler de veldig godt beskjæring. En mister da noen få år med blomstring, men da blomstrer de mye rikere når den kommer igjen. 


Dette bildet er fra 2021, og dere kan se hvor grove greinene var da. Jeg beskar den da veldig hardt etter blomstring, men den blomstret fint i fjor også. Så det går nok to tre år før den kommer med blomster igjen, men det er det verdt.

Det øverste bildet i dag beviser det :)

Her øser regnet ned i dag.  Jeg har glemt å skrive opp nedbøren for mai, og den ble på nøyaktig 50 mm. Slettes ikke så lite det i forhold til hva mange av mine bloggvenner får. 
Så langt i juni har vi fått 12 mm med regn. Det er meldt om 8 mm til i dag og mer i neste uke. Jeg er veldig glad for at det kommer såpass med regn her selv om det ødelegger blomstringen. 

36 kommentarer:

  1. Oh how beautiful they are, there are also a lot of flowers! My rhododendrons and azaleas are not doing well after the winter. Only one large rhododendron has flowers. Too bad!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it's a lot of flowers this year in my garden. I'm so sorry! That's very bad!

      Slett
  2. Piękne te Twoje rododendrony, mają mnóstwo kwiatów. Moje w tym roku kwitną bardzo słabo. Chyba przemarzły pąki kwiatowe. Serdeczności przesyłam.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it happend to some of mine too. It have been a hard winter.
      I send you warm hugs!

      Slett
  3. Lindas flores. Te mando un beso.

    SvarSlett
  4. The much-adored Rhododendron, its colors are delicate, it is truly wonderful.
    Wishing you a lovely Friday.
    Hug, Andreja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much. I wish you too a wonderful Friday!
      Hugs, Marit

      Slett
  5. Hej Marit!
    Helt fantastiska allihop. Jag gav upp rhododendron för många år sedan, de trivdes inte alls. Men kanske jag inte gav dem rätt förutsättningar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Det har nok mye å si hva slags jord de har. Her er det mye leire. Du burde prøve igjen.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Seeing these magnificent rhododendrons reminds of my journey through the Himalayas in 2007, Marit, where myriad different species were part of the local flora. It’s something I will never forget. I am glad that you persevered and the results are wonderful. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I guess they remind you of Himalaya David. It must be wonderful to see them in bloom there. Thank you. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Hello Marit,
    I love all your colorful rhododendrons. The blooms are beautiful, it is sad the rain knocked the blooms off. Take care, enjoy your day and happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, it's sad. It have been a lot of hard rain here lately.
      Take care, and have a great day and weekend!

      Slett
  8. Smukke billeder af alle dine dejlige rhodondron.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Jeg har akkurat kommet hjem fra en tur til Bergen. Der var det utallige Rododendron i alle størrelser og farger. Utrolig flotte er de

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er det mange av de. Jeg var der i fjor og fikk sett mange av de da. Ja, de er veldig fine.

      Slett
  10. Så gøy at så mye har overlevd, de er jo kjempeflotte, alle sammen. Jeg liker veldig godt rododendron, skulle ønske jeg hadde plass til flere. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de aller fleste har overlevd. Tusen takk. De tar ganske mye plass ja, så jeg må beskjære mine i år.
      Ha en fin dag!
      Hilsen Marit

      Slett
  11. Så flotte billeder, Marit!
    Her i min have er alle rododendronblomsterne ved at visne og falde af - men hvor er det dog en dejlig tid på året.
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. De har helt sikkert startet blomstringen tidligere hos deg, så her får jeg litt lengre gleder av de nå. Det er en veldig fin tid på året nå ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  12. Fantastiske blomsterbilleder af din store samling af Rhodondendron. Nej, du gør intet halvt Marit! Du er en super 'maximalist' og det er ægte planteglæde der stråler ud af dine billeder!

    Knus fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg gjør nok ikke det når det gjelder planter ;-)
      Tusen takk!

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Dejligt med rhododendron, jeg husker godt din import. R. Silberwolke havde jeg på Samsø, den er stadig flot, kan jeg se.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte planter. Ja, den husker du nok, for det var veldig mange planter. Jeg synes den har en veldig fin farge, og jeg husker også at du hadde den på Samsø. Det er jo fint at den stadig er flott der.
      Klem

      Slett
  14. Absolutely beautiful they are, love Charles Dickens it's such a gorgeous red.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, I love it too. The color is lovely.

      Slett
  15. Such a treat to see your rhododendrons in bloom.
    Silberwolke is gorgeous! No wonder you planted three!
    The rain may spoil the petals, but the photos capture their beauty perfectly.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica! I like 'Silberwolke' very much :)
      The rain have been so heavy lately, but that's the way it is. I'm very happy about the rain!

      Slett
  16. Halvveis er vel ikke fornavnet. Selvfølgelig har du mange flotte Rhododendron! Jeg er selvfølgelig svak for 'Charles Dickens'.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan ha rett i det :)
      Charles Dickens er absoutt en av mine favoritter også.

      Slett
  17. I think rhododendrons are beautiful.
    They don't grow here where I live, but in the middle of the country there are lots of them, it is a true delight to see all that beauty.
    All the best, Irma

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are lovely plants. I'm so sorry about ut. I hope you can enjoy them other places in your country.
      All the best, Marit

      Slett
  18. Marits rhododendron-himmel. Flott avdeling i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Martin. Rhododendron er flotte planter.

      Slett

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...