For å gå litt tilbake i tid så var jeg med på en rhododendronimport fra Danmark i 2018. Jeg kjøpte da veldig mange ( cirka 40 stykker). Jeg gjør aldri noe halvveis når det gjelder innkjøp av planter ;-)
Ikke alle har overlevd. Jeg måtte som alltid teste herdighetssonene om noen av de som jeg gjerne ville ha kunne overleve her. Fra planteskolen sin side var de delt opp i fire soner fra 1 til 4, og sone 4 var de som kunne klare seg her. Jeg måtte jo prøve noen i sone 3, men de fleste døde relativt hurtig. En av de lever fortsatt, men har fått frostskader i vinter da det var så kaldt og lite snø.
Men de fleste som var merket med sone 4 har klart seg. Navnene på mange av de er borte, men jeg er nå fornøyd bare de blomstrer :)
Denne har jeg om ikke annet navn på. Den heter Rhododendron yakushimanum 'Silberwolke'.
Den er jeg så glad i at jeg har tre stykker av den :)
Jeg har oppdaget noen små humler som jeg ikke har lagt merke til før her. De er helt ville etter denne navnesorten. Humlene heter markhumle / Bombus pratorum.
'Silberwolke' igjen...
Her som oppstammet. Fargen på blomstene blekner til nesten hvitt etter noen dager hvis det er mye sol.
Vi har fått noen veldig kraftige hagl/ regnbyger i det siste, og da blir blomstene slått av og havner på bakken. I dag regner det også, og dessverre blir blomstringen ødelagt av regnet. Men sånn er det bare.
Mange av blomstene kan ligne på hverandre, men helt like er de ikke.
Det kommer flere rhododendronbilder en annen dag. Denne mørke her heter 'Charles Dickens'. I år etter blomstringen skal de aller fleste beskjæres kraftig. Som den på bildet. Den er en av de "gamle" navnesortene som hadde veldig "ranglete" vekst, det vil si sprikete vekstform. Dagens rhododendron som selges nå er mye mer kompakt i veksten.
Heldigvis tåler de veldig godt beskjæring. En mister da noen få år med blomstring, men da blomstrer de mye rikere når den kommer igjen.
Dette bildet er fra 2021, og dere kan se hvor grove greinene var da. Jeg beskar den da veldig hardt etter blomstring, men den blomstret fint i fjor også. Så det går nok to tre år før den kommer med blomster igjen, men det er det verdt.
Det øverste bildet i dag beviser det :)
Her øser regnet ned i dag. Jeg har glemt å skrive opp nedbøren for mai, og den ble på nøyaktig 50 mm. Slettes ikke så lite det i forhold til hva mange av mine bloggvenner får.
Så langt i juni har vi fått 12 mm med regn. Det er meldt om 8 mm til i dag og mer i neste uke. Jeg er veldig glad for at det kommer såpass med regn her selv om det ødelegger blomstringen.
Oh how beautiful they are, there are also a lot of flowers! My rhododendrons and azaleas are not doing well after the winter. Only one large rhododendron has flowers. Too bad!
SvarSlettThank you! Yes, it's a lot of flowers this year in my garden. I'm so sorry! That's very bad!
SlettPiękne te Twoje rododendrony, mają mnóstwo kwiatów. Moje w tym roku kwitną bardzo słabo. Chyba przemarzły pąki kwiatowe. Serdeczności przesyłam.
SvarSlettThank you. Yes, it happend to some of mine too. It have been a hard winter.
SlettI send you warm hugs!
Lindas flores. Te mando un beso.
SvarSlettThank you. Hugs.
SlettThe much-adored Rhododendron, its colors are delicate, it is truly wonderful.
SvarSlettWishing you a lovely Friday.
Hug, Andreja!
Thank you so much. I wish you too a wonderful Friday!
SlettHugs, Marit
Hej Marit!
SvarSlettHelt fantastiska allihop. Jag gav upp rhododendron för många år sedan, de trivdes inte alls. Men kanske jag inte gav dem rätt förutsättningar.
Ha det gott /Marika
Hej Marika!
SlettTusen takk. Det har nok mye å si hva slags jord de har. Her er det mye leire. Du burde prøve igjen.
Ha det godt.
Seeing these magnificent rhododendrons reminds of my journey through the Himalayas in 2007, Marit, where myriad different species were part of the local flora. It’s something I will never forget. I am glad that you persevered and the results are wonderful. Hugs and kisses - David
SvarSlettYes, I guess they remind you of Himalaya David. It must be wonderful to see them in bloom there. Thank you. Hugs and kisses, Marit
SlettHello Marit,
SvarSlettI love all your colorful rhododendrons. The blooms are beautiful, it is sad the rain knocked the blooms off. Take care, enjoy your day and happy weekend.
Hello Eileen,
SlettThank you. Yes, it's sad. It have been a lot of hard rain here lately.
Take care, and have a great day and weekend!
Smukke billeder af alle dine dejlige rhodondron.
SvarSlettHilsen Elna
Tusen takk.
SlettHilsen Marit
Jeg har akkurat kommet hjem fra en tur til Bergen. Der var det utallige Rododendron i alle størrelser og farger. Utrolig flotte er de
SvarSlettJa, der er det mange av de. Jeg var der i fjor og fikk sett mange av de da. Ja, de er veldig fine.
SlettSå gøy at så mye har overlevd, de er jo kjempeflotte, alle sammen. Jeg liker veldig godt rododendron, skulle ønske jeg hadde plass til flere. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg
SvarSlettJa, de aller fleste har overlevd. Tusen takk. De tar ganske mye plass ja, så jeg må beskjære mine i år.
SlettHa en fin dag!
Hilsen Marit
Så flotte billeder, Marit!
SvarSlettHer i min have er alle rododendronblomsterne ved at visne og falde af - men hvor er det dog en dejlig tid på året.
Klem fra Gitte 🥰
Tusen takk, Gitte. De har helt sikkert startet blomstringen tidligere hos deg, så her får jeg litt lengre gleder av de nå. Det er en veldig fin tid på året nå ja.
SlettKlem fra Marit 🥰
Fantastiske blomsterbilleder af din store samling af Rhodondendron. Nej, du gør intet halvt Marit! Du er en super 'maximalist' og det er ægte planteglæde der stråler ud af dine billeder!
SvarSlettKnus fra Ulla
Nei, jeg gjør nok ikke det når det gjelder planter ;-)
SlettTusen takk!
Klem fra Marit
Dejligt med rhododendron, jeg husker godt din import. R. Silberwolke havde jeg på Samsø, den er stadig flot, kan jeg se.
SvarSlettKlem
Ja, de er flotte planter. Ja, den husker du nok, for det var veldig mange planter. Jeg synes den har en veldig fin farge, og jeg husker også at du hadde den på Samsø. Det er jo fint at den stadig er flott der.
SlettKlem
Absolutely beautiful they are, love Charles Dickens it's such a gorgeous red.
SvarSlettThank you. Yes, I love it too. The color is lovely.
SlettSuch a treat to see your rhododendrons in bloom.
SvarSlettSilberwolke is gorgeous! No wonder you planted three!
The rain may spoil the petals, but the photos capture their beauty perfectly.
Thank you, Veronica! I like 'Silberwolke' very much :)
SlettThe rain have been so heavy lately, but that's the way it is. I'm very happy about the rain!
Halvveis er vel ikke fornavnet. Selvfølgelig har du mange flotte Rhododendron! Jeg er selvfølgelig svak for 'Charles Dickens'.
SvarSlettJa, du kan ha rett i det :)
SlettCharles Dickens er absoutt en av mine favoritter også.
I think rhododendrons are beautiful.
SvarSlettThey don't grow here where I live, but in the middle of the country there are lots of them, it is a true delight to see all that beauty.
All the best, Irma
Yes, they are lovely plants. I'm so sorry about ut. I hope you can enjoy them other places in your country.
SlettAll the best, Marit
Marits rhododendron-himmel. Flott avdeling i hagen.
SvarSlettTusen takk, Martin. Rhododendron er flotte planter.
Slett