tirsdag 2. juni 2026

Litt forskjellig i hagen nå.

 Tiden går så utrolig fort, og jeg tar så mange bilder men de kommer ofte ikke så langt som i et blogginnlegg. 

 Vel jeg får gjøre et forsøk nå! :)



To alpeclematis som klatrer selv opp i hengeblodbøken. Fagus sylvatica 




En av mine absolutte favorittclematis er denne som heter 'Guernsey Cream'.


En annen favoritt er denne. Clematis alpina 'Tage Lundell'


Snøklokketre / Halesia monticola tror jeg det er. Jeg er ikke sikker, for det kan være Virginia også. 


Lønn i solnedgang som heter Acer shirasawanum  'Sunrise' :)



Denne pionen har jeg hatt i mange år. Jeg aner ikke hva den heter, men det er det samme. Fargen på den er helt nydelig :)

34 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, du kan ligesom jeg slet ikke følge med, hvor går det stærkt. Jeg faldt for din Acer palmatum Sunrise, hvor er den skøn.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nei, det er ikke lett å følge med nå. Alt vokser noe helt vilt.
      Ja, den er så fin. Jeg har skrevet feil navn på den.
      Det skal rette på nå.
      Klem

      Slett
  2. Lindas flores. Te mando un beso.

    SvarSlett
  3. Wonderful flowers, my day is immediately brightened despite the heavy rain. I love flowers, I also have them myself on the windowsill. Hug, Andreja

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. It have rained here too today. I love flowers too. Hugs, Marit

      Slett
    2. Det ser så godt ud, når klematisserne vokser sig store og breder sig.

      Slett
    3. Tusen takk. Ja, alpeclematisene breier seg veldig her. De blomstrer ikke så lenge, men de er veldig fine.

      Slett
  4. What beautiful flowers.
    The bottom two are my favorites.
    All the best, Irma

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, peonies are wonderful flowers. All the best, Marit.

      Slett
  5. Gorgeous photos of your flowers, and I do like your maple - all looking healthy and good, Marit..

    SvarSlett
  6. Ja, det ser godt ud og jeg nyder frodigheden i dine klematis. Hvilken rigdom i blomster! Sneklokketræ kender jeg slet ikke, men det er meget smukt, og det er din Sunrise sandelig også. Herlige billeder Marit!

    Knus fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye som blomstrer nå ja. Nei, det er nok ikke så mange som kjenner til det. Det skal i teorien ikke overleve her, men det lever i beste velgående. Tusen takk, Ulla.

      Klem fra Marit

      Slett
  7. Svar
    1. Thank you. Have a nice day you too.

      Slett
  8. Hello Marit,
    The Alpine Clematis is lovely. I love the peony too. Gorgeous blooms and photos. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care, and have a wonderful day!

      Slett
  9. My wife planted clematis this year, Marit, nod it seems to be doing well. No flowers yet, but we will be patient and see what happens. Right now she is doing battle with rabbits who routinely chew down anything in their path! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Clematis can take several years to bloom, but they usually bloom the first year if they have buds, David. Patience is a must if you are going to be successful in your garden. Rabbits sound like a plague and nuisance in your garden. I am very glad they are not here.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Marit, danke für das Kompliment zu meinem Header.. ich spiele gerne ein bisschen :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Modrina Neba, thank you for your comment :)

      Slett
  11. Klematris er utrolig nydelige blomster. Kunne hatt hele hagen full av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine både de småblomstrete og de med store blomster. Du burde plante flere :)

      Slett
  12. Så smukt og frodigt, Marit - det er den dejligste årstid!
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er helt sikkert!
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  13. Hej Marit!
    Oh vilka fina bilder av härliga växter. Får gå på jakt efter Tage Lundell, då alpklematisarna verkar trivas hos mig, vilken vacker färg. Guernsey Cream är mycket vacker liksom din pion. Det ser riktigt frodigt och fint ut.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den er en veldig fin klematis. Alpeklematisene trives veldig godt her også. De tåler mye mer enn de storblomstrende sortene. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Piękne zdjęcia i piękne rośliny. U mnie jeszcze powojniki i piwonie nie kwitną. Pozdrawiam

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I like clematis very much. I have many peonies who not have started to bloom yet. Kind regards.

      Slett
  15. Están preciosas las Clematis, son flores que me gustan mucho, aunque también me gustan todas las demás. Besos.

    SvarSlett

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...