Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger tar i noen tilfeller feil :)
Det var en tilfeldighet at det ble noen nye orkidéer på meg.
Jeg skulle søke opp en navn ( på nytt) på en orkidé jeg kjøpte på hagesenteret her for to år siden. Den heter Cypripedium 'Phillip Dark' har jeg funnet ut via bildene på nettsiden under her.
Jeg kom aktså inn på en nettside som heter Hagehandel.no, og som jeg kjenner veldig / alt for godt fra før :)
Det er der jeg har kjøpt veldig mange av de lønnene / Acer palmatum jeg har i potter fra før.
Nå ble jeg helt overrasket, for jeg visste ikke at de hadde orkidéer også. De var nesten utsolgt, men jeg fikk jo kjøpt noen da...
Cypripedium 'Marita' (selvsagt måtte jeg ha den...) ;)
Cypripedium gule assorterte
Cypripedium hvit assorterte (disse er ikke navnesorter)
Cypripedium 'Lucy Pinkepank'








Thay are amazing flowers.
SvarSlettYes, they are very special.
SlettLovely photos of these captivating flowers, Marit!
SvarSlettThank you, Linda!
SlettMy gentle Merit... Yesterday I was also dealing with an orchid... I bought it online and unfortunately they disappointed me... they gave me such a poor one without a flower... in the evening I put it in new substrate and watered it, now it will take time for anything to come of the poor thing... whether it will work out or die... it's not a regular orchid... Hug, Andreja!
SvarSlettDear Andreja,
SlettI'm so sorry about your orchid. They are often sold without flowers. In two years, your orchid will probably bloom if it survives. I hope it will survive!
Hug, Marit
En solgul Marita passer jo aldeles strålende !
SvarSlettJa, ikke sant!
SlettSå fine og sarte, Marit - det er jo en af dine store passioner.
SvarSlettKlem fra Gitte 🥰
Tusen takk, Gitte. Ja, det er jo det. Klem fra Marit 🥰
SlettYour passion for orchids is understandable, Marit. They are wonderful flowers and I am sure that every flower brings great joy. I am still waiting for one to be named after me. Please arrange that will, you? Hugs and kisses - David
SvarSlettYes, they are lovely flowers, David. I enjoy them very much. I have a seedling of a maple I once had, but which died in a very cold winter. It has grown very nicely, and it doesn't have a variety name. But from today it is called 'David' :)
SlettHugs and kisses, Marit
Der var du heldig, Marit. Fruesko hænger ikke på træerne 😊
SvarSlettJa, jeg var veldig heldig med de ja. De er ikke ofte å se i planteskolene, og ikke i trærne heller 🙂
SlettHello Marit,
SvarSlettYour orchids and the colors are lovely. I have only seen the wild orchids here that are pink in color. I have no luck trying to grow them at home. Take care, Happy Sunday! Have a great week ahead.
Hello Eileen,
SlettThank you. They can be difficult to grow them. I guess they must like the soil here. Take care, and have a great day and the week ahead!
Hej Marit!
SvarSlettSå många fina, kan förstå att du gärna vill ha fler.
Hälsningar Marika
Hej Marika!
SlettTusen takk. Ja, de vil jeg gjerne ha mange av.
Hilsen Marit
Gratulerer med mang flotte nye orkideer. Der har jeg aldri handlet fra, men har god erfaring med hageglder.no Der har de frø til veldig mye som ikke er så enkle å få tak i andre steder.
SvarSlettTusen takk. Ja, jeg har også handlet fra de. De har godt utvalg både i frø og planter.
SlettWhat beautiful new orchids these are.
SvarSlettI wish you a wonderful week.
All the best, Irma
Thank you. I wish you too a very nice week ahead!
SlettAll the best, Marit
They are all so beautiful, well done and I'm pleased they make you happy as they do many people.
SvarSlettThank you. Yes, they are so lovely. Many people like them very much, and that's nice.
SlettDet undrer mig slet ikke der findes en navnesort med netop dit navn Marit! Det mærkelige er at du ikke vidste det:-) Men tillykke med alle dine nye indkøb af ren lykke... Ja, penge er en stor behagelighed.
SvarSlettKnus fra Ulla
Nei, det er kanskje ikke så merkelig. De bruker jo mange forskjellige
Slettforskjellige navn på planter, og deriblant er også Ulla ( Silkens).
Kjære Ulla, jeg vet ikke alt om planter ;-)
Jeg vet om en hvit Meconopsis som hetet 'Marit'. Ellers har jeg ikke søkt etter planter med mitt navn på. Det var helt tilfeldig at jeg fikk se den til salgs :-)
Tusen takk. Ja, det er helt sant. Jeg reiser nesten aldri på ferie, røyker ikke, drikker ikke alkohol, så jeg mener at penger handler mye om prioriteringer. Siden jeg bruker lute penger på mye annet som mange andre bruker mye penger på, så bruker jeg heller penger på planter som gir meg mye glede :-)
Klem fra Marit
Marit, these are wonderful orchids. You know how to grow them, although they are quite capricious flowers. White and yellow ones would look great.
SvarSlettThank you, Nadezda. Yes, they can be difficult to grow, but they thrive here in my soil. I'm very happy about it. I hope they will bloom in a year or two.
SlettLindas plantas. Te mando un beso.
SvarSlettThank you. Hugs.
SlettYo también me engancharía a ellas, amo las orquídeas y a todas las otras flores. Besos.
SvarSlettThank you. Hugs.
Slett