lørdag 6. juni 2026

Flere nye orkidéer!

 Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger tar i noen tilfeller feil :)

Det var en tilfeldighet at det ble noen nye orkidéer på meg. 

Jeg skulle søke opp en navn ( på nytt) på en orkidé jeg kjøpte på hagesenteret her for to år siden. Den heter  Cypripedium 'Phillip Dark' har jeg funnet ut via bildene på nettsiden under her. 

Jeg kom aktså inn på en nettside som heter Hagehandel.no, og som jeg kjenner veldig / alt for godt fra før :) 

Det er der jeg har kjøpt veldig mange av de lønnene / Acer palmatum jeg har i potter  fra før. 

Nå ble jeg helt overrasket, for jeg visste ikke at de hadde orkidéer også. De var nesten utsolgt, men jeg fikk jo kjøpt noen da...

Cypripedium 'Marita' (selvsagt måtte jeg ha den...) ;)

Cypripedium  gule assorterte 

Cypripedium hvit assorterte (disse er ikke navnesorter)

Cypripedium 'Lucy Pinkepank'



Den til venstre heter altså Cypripedium 'Phillip Dark'. Den til høyre skal jeg komme tilbake til i et annet innlegg.


Denne hadde dessverre ingen blomst, og det var sikkert den siste de hadde igjen. 

'Maritaskal se sånn ut. Lysegul i fargen, og de gule hadde jeg ingen orkidéer av fra før. 



Gule assorterte.  Det er moro å ha navnesorter, men jeg må ikke alltid ha det :)
De hvite og gule assorterte blir nok flotte de også.


Cypripedium 'Lucy Pinkepank' , og den er en navnesort.
 Det er et firma som produserer de som  heter  (Frosch®) 

Den kommer det garantert flere bilder av!



Denne har blomstret i en uke nå. Bildet er tatt i dag. Den er litt preget av alle de harde regnskurene vi har fått i det siste. Den heter 'Sabine Pastel'. Den kjøpte jeg for flere år siden.


Bilde fra 29. mai. 

Det er veldig lett å bli "hektet" på disse vakre plantene :)

32 kommentarer:

  1. Lovely photos of these captivating flowers, Marit!

    SvarSlett
  2. My gentle Merit... Yesterday I was also dealing with an orchid... I bought it online and unfortunately they disappointed me... they gave me such a poor one without a flower... in the evening I put it in new substrate and watered it, now it will take time for anything to come of the poor thing... whether it will work out or die... it's not a regular orchid... Hug, Andreja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Andreja,
      I'm so sorry about your orchid. They are often sold without flowers. In two years, your orchid will probably bloom if it survives. I hope it will survive!
      Hug, Marit

      Slett
  3. En solgul Marita passer jo aldeles strålende !

    SvarSlett
  4. Så fine og sarte, Marit - det er jo en af dine store passioner.
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er jo det. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Your passion for orchids is understandable, Marit. They are wonderful flowers and I am sure that every flower brings great joy. I am still waiting for one to be named after me. Please arrange that will, you? Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are lovely flowers, David. I enjoy them very much. I have a seedling of a maple I once had, but which died in a very cold winter. It has grown very nicely, and it doesn't have a variety name. But from today it is called 'David' :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Der var du heldig, Marit. Fruesko hænger ikke på træerne 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var veldig heldig med de ja. De er ikke ofte å se i planteskolene, og ikke i trærne heller 🙂

      Slett
  7. Hello Marit,
    Your orchids and the colors are lovely. I have only seen the wild orchids here that are pink in color. I have no luck trying to grow them at home. Take care, Happy Sunday! Have a great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. They can be difficult to grow them. I guess they must like the soil here. Take care, and have a great day and the week ahead!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Så många fina, kan förstå att du gärna vill ha fler.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, de vil jeg gjerne ha mange av.
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Gratulerer med mang flotte nye orkideer. Der har jeg aldri handlet fra, men har god erfaring med hageglder.no Der har de frø til veldig mye som ikke er så enkle å få tak i andre steder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg har også handlet fra de. De har godt utvalg både i frø og planter.

      Slett
  10. What beautiful new orchids these are.
    I wish you a wonderful week.
    All the best, Irma

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I wish you too a very nice week ahead!
      All the best, Marit

      Slett
  11. They are all so beautiful, well done and I'm pleased they make you happy as they do many people.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, they are so lovely. Many people like them very much, and that's nice.

      Slett
  12. Det undrer mig slet ikke der findes en navnesort med netop dit navn Marit! Det mærkelige er at du ikke vidste det:-) Men tillykke med alle dine nye indkøb af ren lykke... Ja, penge er en stor behagelighed.

    Knus fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er kanskje ikke så merkelig. De bruker jo mange forskjellige
      forskjellige navn på planter, og deriblant er også Ulla ( Silkens).

      Kjære Ulla, jeg vet ikke alt om planter ;-)
      Jeg vet om en hvit Meconopsis som hetet 'Marit'. Ellers har jeg ikke søkt etter planter med mitt navn på. Det var helt tilfeldig at jeg fikk se den til salgs :-)
      Tusen takk. Ja, det er helt sant. Jeg reiser nesten aldri på ferie, røyker ikke, drikker ikke alkohol, så jeg mener at penger handler mye om prioriteringer. Siden jeg bruker lute penger på mye annet som mange andre bruker mye penger på, så bruker jeg heller penger på planter som gir meg mye glede :-)

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Marit, these are wonderful orchids. You know how to grow them, although they are quite capricious flowers. White and yellow ones would look great.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. Yes, they can be difficult to grow, but they thrive here in my soil. I'm very happy about it. I hope they will bloom in a year or two.

      Slett
  14. Lindas plantas. Te mando un beso.

    SvarSlett
  15. Yo también me engancharía a ellas, amo las orquídeas y a todas las otras flores. Besos.

    SvarSlett

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...