lørdag 18. april 2020

Hva gjør man ikke for sine "dyr"...


 Jeg har tenkt å bytte ut damduken i hagedammen da det har blitt hull i den gamle. Det oppdaget jeg i fjor sommer, men da bestemte jeg meg for å vente til i år. I går kjøpte jeg ny damduk på gartneriet her, så nå er det ute av verden. Jeg har jo vist dere eggene tidligere som froskene nå har lagt i dammen, og jeg har tenkt på dette i flere dager. Hvordan skal jeg redde eggene? I går kom jeg på løsningen. I boden fant jeg en stor murerbalje som var ren og pen, og den ble løsningen på problemet. Jeg tror den er på 30-50 liter så den er ganske stor.

 Jeg hentet frem mine lange gummistøvler, og vasset ut i dammen. Jeg hadde med meg en tom plastbøtte, og fem ganger hentet jeg egg som jeg helte opp i murerbaljen. Jeg tror jeg fikk hentet opp 99% av de som var der, og de var fortsatt bare egg og ikke blitt til rumpetroll. Da henger de fortsatt i sammen i en slags gele, men når de blir til rumpetroll svømmer alle rundt  i dammen. Da er de ikke like lett å få opp. Dette vet jeg nemlig alt om fra før... ;)
Så i går var absolutt rette dagen å gjøre dette på.

Da jeg hadde flyttet de kom jeg på et nytt problem, nemlig skjærene. De elsker rumpetroll, og jeg har sett at de "fisker" i dammen for å få tak i de. Så jeg måtte tenke ut hvordan jeg skulle sikre de uten at skjærene fikk tak i de.
Jeg kom plutselig på at jeg hadde gjemt på rester av gitteret til kattegården som ble igjen etter at vi bygde den i fjor.

Så da var det bare å gå i gang!

Murerbalje full av froskeegg


Restene av gitteret fra kattegården kom veldig godt til nytte her

For å være sikker på at skjærene ikke klarer å komme til der la jeg på seks steiner. Jeg håper og tror at skjærene ikke klarer å spiste opp alle sammen nå. De vil sikkert prøve, men jeg håper at det går bra.

Det er mulig at froskene vil legge nye egg i dammen når de oppdager at eggene er borte for det har de gjort før. Da får jeg bare flytte de også, for jeg må bli ferdig med resten av ryddingen i bedene før jeg begynner på dammen. Jeg skal gjøre om litt på selve dammen, og dette tar tid. Så enn så lenge får eggene bo der de bor nå. Det jeg må være nøye med er å etterfylle med vann etter som det fordamper i solen når det blir varmere.

Varmere er det spådd at det skal bli her, men enn så lenge sliter jeg fortsatt med nattefrost her. -2,3 i natt og det skal det bli i natt også. Nå håper jeg at det snart er slutt på det!

Ha en god helg/weekend!

50 kommentarer:

  1. Hello dear Marit

    I don't want a pond ... fear the frogs as much as the lions! 😅
    Yes, I can laugh here, but when I see one ... I will pass out! LOL
    I have no explanation why I am so afraid of these little amphibians! Enjoy your weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,

      Ok! 😊 Yes I know about the problem. I have it like that with worms. I'm very afraid of them.
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  2. Kære Marit
    Det var stort postyr, men sødt af dig, og du bliver ÅS glad for frøerne senere på året.
    God fornøjelse med dammen.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Der skulle stå SÅ - det er ikke er mærkeligt dansk ord.

      Slett
    2. Kjære Lisbeth
      Da det er mye styr med dette, og til vanlig kunne de bare vært i dammen. Men siden jeg skal tømme den helt senere, så måtte jeg jo redde de 😉
      Ja, jeg har lært meg å sette pris på froskene, og de spiser bl.a. snegler. Så de har jeg bruk for. Tusen takk. Ja, jeg forsto hva du mente.

      Slett
  3. Hej Marit
    Sikken et arbejde, men flot klaret. Ja du gør meget for dine dyr.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er mye arbeide med disse froskene, men jeg gjør det med glede :)
      Klem

      Slett
  4. Vilket arbete och så många grodägg!
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av et arbeide med de, og det er alltid utrolige mengder egg. Sånn er det hvert år :)
      Ha det godt!

      Slett
  5. Hei Marit

    Det var rigtig et stort og flot arbejde med de mange æg!
    Jeg ville nok give dem en spand nyt vand hver aften - de ligger jo tæt og de små æg bruger jo lidt oxygen for at vokse, og algerne i vandet laver jo ikke noget om natten.

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg prøver så godt jeg kan for å få de til å overleve. Takk for tips, og det skal jeg gjøre. Jeg håper de vil overleve der, og siden skal de ut i dammen igjen :)

      Ha en deilig helg

      Slett
  6. Hej Marit!
    Nu är de i säkerhet, bra att tänka på alla levande varelser.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det synes jeg er veldig viktig.
      God helg.

      Slett
  7. Bravo for saving the frog spawn, Marit. You are a champion on nature!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. I do my best to save them.

      Slett
  8. Hello Marit,
    You are wonderful to save the frog eggs, kudos! I can only imagine the work to put down a new pond liner. Take care, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, that's a lot of work, but I'm sure it will be ok in the end.
      Take care you too,
      Have a nice weekend!

      Slett
  9. Så flott, Marit! Vi har frosker i dammene innimellom, men de har aldri lagt egg.
    Håper du har en fin helg og at det snart blir varmare!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart at de ikke legger egg hos deg, Nora. Her legger de tusenvis av egg hvert år, men det er få av de som lever til å bli voksne frosker. I dag var det mye varmere her også.
      Ønsker deg en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Hei Marit!
    Skal si du verner om rompetrollene, men jeg vet jo at skjærer spiser det de kommer over:)
    Her blir det mange små etterhvert vil jeg tro.
    Nydelige dager her ved kysten også, men nettene er fortsatt kalde så jeg venter på jevner varme nå.
    Ønsker deg en fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie!

      Ja, jeg verner de så godt jeg kan. Skjærer spiser alt de kommer over ja. Det pleier å bli mange frosker utover sommeren ja. Her var det -2,3 graderi natt, så det er fortsatt kaldt om natten.
      Ønsker deg en fin helg også :)

      Slett
  11. That is a good idea. Hope all goes well !

    SvarSlett
  12. Det var et godt stykke arbeid for å redde rumpetrollene, lykke til med dem.
    Vi har også litt nattetrost, men fine soldager.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, fine soldager her også, og jeg håper at vi har hatt den siste nattefrosten nå.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  13. Godt gået Marit!
    Du må se at få ordnet havedammen inden de små rumpetroll'er kommer ud af æggene, og det giver vel lidt stress her midt i den travle forårstid. Men du er godt begyndt med redningen af æggene, så det skal nok gå, og ellers kan du måske flytte hele befolkningen til en sø i nærheden af din have.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ulla. Jeg tror ikke jeg når det med en gang, men jeg skal prøve. Vi lagde en gang en kunstig sjø nede ved bekken og flyttet de dit, men det var ingen suksess for når det ble veldig varmt måtte vi etterfylle med vann hver dag. De var da utviklet til rumpetroll og de tålte flyttingen bra. Vi har også prøvd å legge eggene i bekken, men det gikk heller ikke så bra. Jeg undrer på hvor froskene ellers legger sine egg hvis de ikke hadde hatt min hagedam...

      Ha en god hagedag!

      Slett
  14. Hei, Marit, for en flott jobb du gjør! Når finværet nå endelig kom er det så mye å gjøre på en gang, så jeg skjønner godt at dammen må vente litt. Her blir det opprensking i litt flere bed i dag, tenker jeg. Og mye nyting av finværet med kaffe i solen. Ha en fin søndag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin
      Jeg prøver så godt jeg kan. Ja, endelig er finværet kommet hit også. Det er mye å gjøre på en gang må, så en får ta det etterhvert.
      Ha en fin søndag!
      Klem fra Marit

      Slett
  15. Åh, det er godt, at du passer på frøernes æg, Marit - det glæder jo en dyreelsker som mig :-) Men sikke et stort arbejde! Jeg elsker også jeres norske ord rumpetroll :-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vet jeg at det gjør. Jeg prøver å passe på de så godt jeg kan. Mye jobb ja. Så morsomt da! :)
      Klem!

      Slett
  16. Det kan man da kalde omsorg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en kan vel kalle det for omsorg 😊

      Slett
  17. Gjett om du skal få hagen full av takknemlige frosk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jo på det, men dessverre er det fåtall av de som lever til å bli voksne frosker :(

      Slett
  18. Marit, I know that working with a pond is very difficult and long. I love my pond, but I hate to clean it every spring. When I see holes in plastic, my mood worsens. You saved the lives of frogs, and I throw away dead frogs in the spring, because they remain under the ice without air.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Nadezda, to have a pond is a lot of work. I hate it too because it takes so many hours to clean it. It's so sad they die under the ice.

      Slett
  19. För första gången var det flera ord jag inte kände igen, skaererne till exempel. Men jag fattar huvudtemat. Men snällt av dig att ta hand om grodäggen först och sen dammen.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skjærer er nok et veldig typisk norsk ord. Det gjorde du nok. Jeg syntes at jeg måtte gjøre det nå mens jeg hadde sjansen.

      Klem, Marit

      Slett
  20. Du er en sand dyreven, Marit. Jeg håber, dine anstrengelser lykkes, og de små haletudser kommer godt videre frem i livet. Vi er mange, der kan lære af din kærlighed til dyrene.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er nok det, Elna, og har vært det siden jeg var 6 år og reddet en katt. Jeg maste hull i hodet på mine foreldre om å overta en katt som ikke hadde det noe godt. Siden har jeg alltid hatt dyr. Det håper jeg også. Jeg så på de i går og de har allerede begynt å svømme. Jeg tror at de fleste vil klare seg.

      Slett
  21. Hei Marit.
    For en jobb. Tenk å redde alle de eggene. Flott gjort.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det var jo litt jobb men absolutt verdt det.
      God uke til deg også.

      Slett
  22. Hei Marit.
    Imponert over innsatsen din med froskeeggene!! Vet ikke helt om jeg hadde gjort det...Lykke til med arbeidet med å legge ny duk i dammen:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin

      Jeg er så glad i froskene, og gjør mye for å redde de.
      Tusen takk.
      Ha en fin uke du også.

      Slett
  23. Åh Marit, vilket underbart inlägg! Visst vill vi ha kvar våra djur i trädgården även om det också ger extra arbete. Hoppas att du klarar av både ditt projekt och alla de små grodäggen. Varmt lycka till, jag ser fram emot resultatet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anni! Ja, vi vil jo gjerne ha de i hagen, og de gjør også nytte for seg. Jeg håper og tror at de fleste vil klare seg.

      Slett
  24. Du gjør en imponerende innsats for froskene :-)
    Det ser solid nok ut til å berge dem fra skjærene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så langt ikke sett en eneste skjære der, men de har nok vært der og inspisert hva dette er for noe :)

      Slett
  25. Ja men så fint att läsa Marit. Jag räddade också en massa grodägg när jag gjorde rent dammen ett år. Men jag kunde ju lägga tillbaka dom igen, samma dag. Ditt skydd med gallret var fiffigt. Nu hoppas jag att du får många grodor i din damm i sommar.

    Önskar dig en fin dag. Här är en riktigt vacker vårdag, hoppas att det är detsamma hos dig!
    Kram Anita

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...