torsdag 20. juni 2019

Ta det onde med roten... Del.2



Her er "kassen" av stein som jeg måtte lage til clematisen som plutselig ble flyttet av gravmaskinen for snart to år siden. Den sto rett ved siden av rosebuen som står til venstre, så det var rart at det gikk bra med røtter og alt.

Her har jeg kommet ned på "gulvet"

Frøsådd iris midt i alt ugresset

Denne vokser på siden og heter Iris sibirica 'Pleasures of May'

Her er røttene til alt ondt... ;)
Skal en få bukt med ugress  må rota bort.




Bilder tatt for to dager siden. Nå begynner det å ligne noe!


Midt oppe i dette har jeg oppdaget at jeg har hatt flaks med tidspunkt å gjøre dette på, for jorden er søkkvåt og røttene er på en måte bløte. Hadde det vært som i fjor så hadde det vært umulig å få opp. Nå går det utrolig mye lettere enn jeg hadde forestilt meg.

Men ikke alt er like enkelt. Det er mange frøsådde iriser der, og jeg får ikke alle opp. Som om jeg behøver flere iris, men jeg har fått reddet noen ;)

Men det er mye arbeide igjen, og det er så tungt at det på posjoneres. Rom ble ikke bygd på en dag, ei heller opprydnigsarbeidet her ;)

Den ene planten som jeg kjøpte av damen med den første hagen når vi var på tur er en E-plante som står for Elite plante og er spesielt godt tilpasset for norsk klima. Den er er frøinnsamlet i Sauherad som var rett i nærheten der vi var og er en egen navnesort.
Den lønnen heter så mye som Acer tataricum ssp. ginnala fk Sauherad E :)

Alle sånne voksevillige lønner må jeg klippe hardt, for ellers blir de alt for store. Før syntes jeg det var vanskelig å klippe planter, men nå er det null problem :)

En endrer seg som hageeier i årenes løp ;)

30 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Ja det er meget nemmere når jorden er tilpas og rødderne slipper villigt!
    Flot arbejde!
    Morsomt med de lokalt formerede varianter - lokale frøplanter der trives skal vi passe på!

    Ha en dejlig midsommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er absolutt mye enklere å arbeide med dette da, for ellers hadde jeg ikke klart å få de opp.
      Det er morsomt ja, og de trives jo ekstra godt her i vårt tidvis barske klima.

      Ha en deilig midtsommer du også!

      Slett
  2. Hello dear Marit!

    What a lucky person you are ... The warm weather is on its way, if you had waited a few more days you could no longer get the roots off the ground ...
    The last few days have been hot in the Netherlands, rained yesterday and the weather has cooled ... but not for a long time!
    Beginning Monday we go back in the oven!
    Have a nice day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Yes, I hope so. I'm tired of this rain, so warm weather will be nice. No, that's true :)
      Have a nice evening!
      Hugs!

      Slett
  3. Det er et stort arbejde at holde haven nogenlunde fri for ukrudt :-)
    Voksevillig træer må vi klippe hårdt, så vi ikke kommer til at bo midt i en skov.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er nesten umulig ;)
      Det er helt nødvendig, ja, for de vokser for mye.
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!
    Du har lyckats bra med rensningen, nu syns stenarna. Det är ett jobb som är bra att ta i etapper. Vackra Iris.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det går fremover om ikke annet. Det er helt sikkert, for det er tungt arbeide. Tusen takk!
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hei Marit.
    Å ta det onde med roten gjelder i mange sammenhenger, også i hagen. Imponerende jobb du gjør. Her beskjæres det også kraftig. Ellers vil det gro helt over.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, det er sant, og spesielt i hagen. Det må tas i flere omganger, men det går fremover. Det må gjøres, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. A gardener's work is never done! Soon you will be hoping for snow to hibernate and take a break from it all. And look through all the delicious seed catalogues, and drool over new varieties, and salivate for rosebushes and flowerbeds, and start the hard work all over again!

    SvarSlett
    Svar
    1. That's true David. That's the way it is. You know all about gardeners ;)

      Slett
  7. Sådan noget havearbejde er det rigtigt lækkert at få fra hånden. Og fint ser det ud bagefter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo den store belønningen :)

      Slett
  8. Hello, your garden work looks hard. It is nice to see the stones and I love the iris. Wishing you a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you!
      Have a nice evening!

      Slett
  9. Hei Marit.
    Du fortsetter å imponere! Dette er hard jobbing.
    Pass på at du får tid til å nyte også ( også før du er ferdig med jobben )
    Ha en flott midtsommerkveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!
      Det er ikke annet å gjøre enn å gå på med alt en har.
      Jeg er ikke så god på det ;)
      Ha en flott kveld!

      Slett
  10. Ja, de klamrer seg fast med alt de har (og det er ikke lite). Ja, nå begynner det å ligne :) Håper du får berget irisene. Du "trenger" vel strengt tatt ikke flere, men det er rart med det...
    Her blir det også beskjært nå, både lønn og annet fint. Man blir herdet med årene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at de gjør! Det ser feldig mye bedre ut enn det var. Jeg fikk berget nok ;) Jeg har vondt for å kaste planter...
      Vi blir mer herdet med tiden ja... ;)

      Slett
  11. Det der ser ut som tungt arbeid! Er det leire i jorda? Jeg får heller ikke til å kaste levende planter. Heldigvis kjenner jeg mange som tar imot småplanter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig tungt arbeide, og det er masse leire i jorden som ble flyttet dit. Det er kjekt at det er mange som tar i mot småplanter :)

      Slett
  12. Du är inte rädd för hårt arbete. Men bra att jorden är mjukare nu. Ha en fin midsommar.
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan en ikke være når en har hage. Ja, det er veldig bra. Ha en fin midtsommer du også.

      Slett
  13. Det er mye arbeid å spa opp ugress, men det blir nok fint tilslutt. Godt at ikke jorden er så hard som når det er tørke.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb ja. Jeg håper på det. Ja, det gikk overraskende lett.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  14. Det er mye arbeid å få bort alle de røttene.
    Skjønner godt frykt for å klippe i plantene :-) Som oftest velger jeg planter som trenger minst mulig klipp :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det kan være fornuftig å velge de ja :)

      Slett
  15. Det som inte syns kan vara roten till mycket som inte är kul och bra. Både när det gäller växter och andra viktiga saker. Det har vi dyr erfarenhet av. Vad duktig du var och vad fint det blev. Du borde fått åtminstone träningsvärk av allt jobbande och grävande. Jag önskar dig en dejlig midsommar. För ni firar väl den helgen i Norge?
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det kan være mye som ikke synes som kan være vanskelig ja. Tusen takk! Jeg må ta det i etapper, for det er så tungt. Vi feirer St. Hans på mandag :)
      Jeg ønsker deg en fin midtsommerfeiring!
      Klem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...