lørdag 15. juni 2019

Det rustne hjørnet...

I hagen har jeg laget et "brunt" hjørne. Dvs.det er der jeg har plassert rhododendron med brunt belegg/indument og rustne ting. Den brune rhododendron husker jeg ikke navnet på, men det viktigste er at alt er brunt/rustent der :)
Helt brunt er det ikke likevel, for det er også mye grønt der.
Grønne bregner og grønn thujahekk.

Her er det brune indumentet som er bak på bladene. Jeg har brettet bladet opp så det synes

Her er bregnene sammen med det rustne

Litt nærmere på. Det som er nytt i år er den rustne hortensia lengst til høyre og små sommerfugler. Det er kun her at jeg har det rustne, for det er bare der jeg har rhododendron med brunt indument. De nye skuddene er så fine, og er nesten som en blomst alene. Den har ikke blomstret enda, og det kan sikkert ta noen år før den gjør det. 

Denne kjøpte jeg som oppstammet i fjor og den er litt av et syn nå. 'Silberwolke' heter den og den har jeg tre av i div. størrelser. Den har knopper som er skarp rosa farge, for så å bli falmet til nesten hvit farge.

'Blue Peter' står til venstre for den med brunt indument. Den er mye lysere grønn i bladverket enn de som står ved siden av. Når den er avblomstret skal jeg klippe den tilbake for å få den kraftigere. Den knakk et par store greiner i vinter, og der jeg klippet kommer det nye friske blader. De er mørke grønne, så det blir nok bra å få bort de gamle.

Jeg har en stor og gammel 'Silberwolke' som ble flyttet når vi gravde opp her. Den knakk flere greiner i vinter den også, så nå må den også beskjæres. Vinterskader av snø er helt vanlig når det kommer så mye snø som i fjor vinter og sist vinter. Da er det ikke annet å gjøre enn å klippe de. Rhododendron skyter lett nye skudd, men det er jo litt trist når en må ta bort store gamle greiner.

I dag skal jeg på tur med hagelaget
 til to besøkshager i Telemark. Det blir også et stopp på et gartneri på veien hjem :)

Ha en fin lørdag!

40 kommentarer:

  1. Så spændende at du skal med hagelaget til to besøgshaver i Telemark.
    Din Silberwolke er utrolig flot og også havepynten.
    God tur :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende. Tusen takk! :)
      Klem

      Slett
  2. Hei Marit

    Super stilrent rustent hjørne!
    Fornuftigt at forhåndsbeskære - snetryk kan ødelægge meget!
    Du må ha en super tur - det lyder spændende - og mon ikke der kommer noget med hjem?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Katsten

      Tusen takk! Ja, jeg må gjøre det, for det er flere av de som vil knekke hvis jeg ikke gjør det.
      Det var en supwr tur, og det ble med mange planter :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  3. Hej Marit!
    Ditt rostiga hörn är riktigt fint, och den uppstammade rhododendron likaså. Hoppas du får en fin dag med fina trädgårdar att besöka, och några nya växter blir det säkert också.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Det har vært en veldig fin dag. Sol og varmt vær for en gangs skyld. Det ble med hjem noen nye ja.
      God helg.

      Slett
  4. Oh My God, I am shocked that you are going to stop at the nursery on the way home! Who could have imagined that? I wonder whether you will be bringing new plants home with you? I would be willing to take a bet! Perhaps more for the brown corner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes David, I'm sure that you are shocked ;)

      I had some plants with me home, but no one for the brown corner. They are hard to find.

      Slett
  5. Lovely rhododendrons, Marit. Your idea to have a rusty corner is interesting. Especially for evergreen plants. I have several rusty tujas as well.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda!
      I know all about rusty thujas :)
      A rusty corner can be fine.

      Slett
  6. Så utrolig fint du har gjort det i ditt brune og rustne hjørne. Jeg er helt vill etter rust. Har hittil i livet aldri sett en brun Rhododendron, så den gleder jeg meg stort til å se bilde av i full blomst.
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg var ikke det før, men har blitt det nå. Nå liker jeg det i passe doser. De er nok litt sjeldne av seg.
      Den har ingen blomsterknopper i år, men kanskje til neste år.
      God helg!

      Slett
  7. Tænk at den brune farve kan være så dekorativ. Det er noget af et comeback, efter at vi allesammen fik nok af brunt efter halvfjerdsernes boom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg er egentlig ikke glad i brunt i det hele tatt, men disse rustne tingene passer så godt til det brune indumentet.
      Ja, ikke sant. De som opplevde 70 tallet fikk mer enn nok av brunt, ja. Jeg fikk i alle fall nok av den fargen + orange og gult ;)

      Slett
  8. Det rustne er ved at blive moderne tror jeg. Forleden var det Lisbeth der skrev om en Rusty Dane Rhodondendron hun havde fundet til sine krukker i gårdhaven. Tænk engang... rustne danskere.
    Men bortset fra det så ser dit rustne hjørne enormt flot ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. Det leste jeg.
      Rustne dansker er jo også noe å ha i sin hage! :)
      Tusen takk!

      Slett
  9. Grønt og brunt er veldig fint sammen :-)

    SvarSlett
  10. Hello Marit, the rhododendrons are lovely. I like the pretty ferns and garden art too. Enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you!
      Happy Sunday!

      Slett
  11. Det er en fin og anderledes ide at lave en brun have. Og de brune blomster klæder de lysegrønne bregneblade.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må understrekes at det brune hjørnet er kun der og ikke i resten av hagen :)
      Jeg synes også at de kler hverandre.

      Slett
  12. Very nice ! I like the "Silberwolke" !

    SvarSlett
  13. Snyggt Marit! Du har verkligen tänkt till när du planerat allt i detalj, det är något av det roligaste som finns i trädgården.

    Jag har också en `Blue Peter´ sedan många år tillbaka, en av de första Rhododendron jag köpte. Den är spretig ja och inte så vacker i växtsättet. Jag klippte in min igår, alldeles nödvändigt men den växer ju på samma sätt igen. Min står på en ganska skuggig plats och har inte så ljusa blad som din planta.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gunilla! Jeg har nok ikke tenkt på alt, men jeg har tenkt på liitt :)
      Det er veldig morsomt, ja.

      Ja, den kan nok ikke vokse på en annen måte, for den er bare sånn. Min har så svake greiner at jeg må bare kkippe den i håp om at den blir sterkere med nye greiner.

      Klem!

      Slett
  14. Det var spennende å se dit rustne hjørne i hagen, brune planter er ikke så vanlige å se. Vakre Rhododendrun som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke så mange av de, i grunnen kun rhododendron som jeg vet om. Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  15. Hei Marit.
    Flott brunt hjørne. Rust er visst veldig in for tiden, men det passer ikke hos meg. Den oppstrammede rhododdendron var flott. God hagetur.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er noe som kommer og går, og passer ikke over alt. Tusen takk!
      Ha en fin søndag.

      Slett
  16. Så vakkert oppstammet tre!
    Fin rust- pynt i hagen, jeg har også noe av det,
    Ha en fin søndag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Oppstammede trær er veldig fine, og gir et annet uttrykk enn et vanlig tre.
      Rust er noe som har blitt veldig populært, ja. Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Kos deg i hagene og på gartneri! Brunt er undervurdert. Jeg syns at brunt får grønt til å komme så fint fram. Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kost meg både på tur og i gartneriet :)
      Kontraster fremhever hverandre.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  18. Så spennande med dei rustfarga plantene. Det har eg ikkje sett før trur eg.
    Du er virkeleg ein meister med hage !!
    Eg må nok klippe nokre av dei store rhododendron fordi dei veks innover andre, mene eg er litt usikker på kor mykje eg kan klippe. Har aldri gjort det før. Eg får google og finne tips tenke eg.
    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok ikke så ofte å se, nei. Det er kun på rhododendron med brunt belegg på bladene at en ser det. Tusen takk!
      Ja, gjør det, og bare prøv deg frem. Det vokser som regel ut igjen og godt er det.
      God søndag!

      Slett
  19. Fin kombinasjon med ekte planter og "rustne blomster" i det rustne hjørnet.
    Fint å høre at du beskjærer Rhododendroene godt. Jeg har vært redd for det, men prøver meg nå i denne sesongen.
    Ser hagetur i Telemark var vellykket.
    Ha fortsatt fin helg, Marit.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kombinasjoner er morsomme å jobbe med i hagen.
      Noen ganger er det ikke annet å gjøre, for når greinene knekker må de klippes bort. Det er bare å prøve seg frem!
      Ja, det var en veldig flott tur.
      Ha en fortsatt fin søndag, Turid!

      Slett
  20. Et fint rustent hjørne du har dig der.

    Det lyder spændende med to besøgshaver....og så lyder det farligt med en tur på et gartneri :) Håber du havde en god tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det var en spennende tur, og det var mye fint på gartneriet.
      Det hadde jeg :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...