torsdag 13. juni 2019

Snegler og regnvåte planter...


Det som er sørgelig nå er at det er så mye som blir ødelagt av kraftig regn. Trepeonene druknet bort og orkidéene det samme.  Så langt denne måneden har vi fått 78 mm med regn. Det er nok fuktighet her nå, for det har regnet hver eneste dag i det siste.

I går og i dag kom jeg over 9 snegler som "gikk" på veien forbi her. Jeg ble i går fortalt at en nabo som bor lenger borte her har masse snegler på sin tomt.  Det forklarer hvorfor det kommer så mange snegler på veien forbi her, ja. Jeg får ikke gjort annet enn å legge ut Ferramol og håpe på det beste. Jeg har kun funnet to brunsnegle i hagen her så langt. Det virker som min barriere med singel/skarp stein hjelper. Sneglene får ikke til å "skli" bortover på de. Men det er nå kampen starter mot de. Med alt regnet som har kommet så må de ha ideelle forhold nå :(

Nok om det ;)

Nå kommer det lett blanding av bilder fra i går og i dag :)

Sommerfuglene har fortsatt å være her, og her har den satt seg pent ned i en phlox.  I det store og hele har det vært veldig mye insekter nå i det siste. Humler, bier, sommerfugler og marihøner. I år er det flere enn noen gang ser det ut som. Veldig gledelig!

Nå har en knopp på Clematis  'Guernsey's Cream' sprunget ut. Den har fått fint besøk også :)

Resten av bildene er tatt før i dag. Veldig våte planter med fine regndråper på som disse hostaene.

Dette er 'Polarnacht' med knopp. Trodde den skulle bli mye mer blå, men det gjenstår å se når den åpner seg.

Bispelue/Epimedium med regndråper



Lønnene/Acer blir også preget av regnet

Ny rhododendron i blomst i regnet.  'Charmant' heter den.

Nå begynner "mine" Primula sieboldii å blomstre. De andre jeg har vist tidligere kjøpte jeg i vår. 


Det er ikke lett å se hva dette er, men jeg skal forklare hva det er for noe :)
Jeg har en stor presenning liggende i hagen for at ugress ikke skal spire der for det er helt åpen jord under der. Det er en veldig stor presenning, og når det regner danner det seg store vanndammer oppe på den . I dag fikk jeg se en linerle/ vippestjert / Motacilla alba som badet i flere minutter bare få meter unna meg. Koselig med sånne hageopplevelser :)
Ikke lett å fange sånt med mobilen, men jeg måtte jo bare prøve. 

28 kommentarer:

  1. Wonderful photos, my favorite is the 1st with the butterfly, it is extraordinary.
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
  2. Hello Marit.
    The flowers with rain are more beautiful.
    Greetings

    SvarSlett
  3. I can see the Motacilla alba, Marit. Maybe he will be be a good friend and eat some of the snails! Actually, a couple of thrushes could really help you, and they would find nutritious food as part of the bargain. We don't have an issue with snails, but Miriam is certainly not happy with the rabbits right now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I hope so David. There is a lot of thrushes here, and magpies too. But I'm not sure if snails are their favorite food. I can well understand her!

      Slett
  4. Hei Marit.
    Regnbilder kan også være flotte.
    Snegler er noe shitt. Med dette våte været har jeg tatt mange i hagen. Det ser ut som de plantene jeg har lagt eggeskall rundt får være i fred.
    Koselig med linerla.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, de kan jo det. Ja, det er noe shit. Jeg skal prøve å bruke det jeg også. Den er så koselig å ha på besøk ja.
      God helg.

      Slett
  5. Good morning dear Marit,
    I love your photo's with the raindrops. Everything is so lush and green. How different the weather was the year before. When the garden was fighting against the heath and drought. There will be better weather later.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you! Yes, the green color is very green right now. It's very different from last summer's drought. I hope so!
      Have a wonderful weekend you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Vi har også skiftende vær med regn og litt sol innimellom. Kjedelig med snegler i hagen, håper du får bukt med dem før de sprer seg. Mange fine bilder med regndråper.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel det samme været overalt virker det som. Det er så kjedelig med de, ja. Tusen takk!

      Ha en fin fredag du også!

      Slett
  7. Hej Marit
    Dejligt at du ikke ser brunsnegle hos dig, det kunne nemt ske med alt det regn, du får. Jeg håber, du får noget sol nu.
    Polarnacht er nærmest mørklilla her hos mig. Det ligner meget godt på billederne, men den mangler lidt år på bagen :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. De er nok dessverre her et eller annet sted er jeg redd for. Vi har så mye vann i nærheten med bekker og elver, så jeg tror de liker seg godt rundt her :(
      Takk for opplysninger, da håper jeg at min også blir mørk lilla senere :)
      Klem

      Slett
  8. Hei Marit

    Flot tidselsommerfugl -Vanessa cardui- de er i hele europa i år:)
    Godt insekterne gør et flot come-back!
    Dramatisk med sneglene, både her og der, ovenpå sidste års pause - mærkeligt nok har jeg ikke set en eneste i Tyskland.
    Ellers må man sige du har meget i rigtig flot vækst!
    Og vipstjerten er jo en favoritfugl!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er så fine. Morsomt at det er så mange av de i år. Ja, det er jeg veldig glad for. De må ha formert seg godt i fjor. Det var merkelig ja, for en skulle jo tro at de var i Tyskkand også. Det gror veldig godt her nå ja med all denne fuktigheten.
      Det er den, ja! :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  9. Så dejligt at vipstjerten bader i en vandpyt :-) Det er virkelig meget regn, I har fået, men det giver smukke billeder med regndråber. Her har også regnet utroligt meget i den senere tid og slået mange blomster i stykker.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er en søt fugl som jeg er meget glad i. Ja, det skal være sikkert, og det bare fortsetter :(
      Det er så sørgelig at blomstene blir ødelagt nå når de er på sitt fineste.
      Klem

      Slett
  10. Hvis regnen ville tage en pause nu, ville jeg være lykkelig. Jorden er vandet godt igennem, og det er trods alt langt bedre, at haven bliver vandet ovenfra end ved hjælp af haveslangen. Dekorative er vanddråberne jo også. Men nok er nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Her fikk vi akkurat på en time 10 mm til. Nok er nok ja...

      Slett
  11. Jeg nyyyter tilværelsen uten brunsnegler - så lenge det varer. Har funnet kun en. Tørkesommeren i fjor var med på å ta liv av flere generasjoner med snegler.
    Vi ser og tenker stadig på hvor frodig det er i år sammenlignet med 2018, men kunne vært deilig med en kran vi kunne stengt regnet med av og til.
    Du har så mange nydelige Rhododendroer.
    Ha en fin dag og helg, Marit
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå, Turid! Her kan de ikke ha tørket ihjel, nei :(
      Det må være noen som har glemt å stenge kranen et sted, for dette regnet vil jo ikke gi seg.
      Tusen takk!
      Ha en fin helg du også, Turid!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Det syns att du fått mycket regn, det är så grönt och frodigt. Men förstår att du tröttnat på det, vi får hoppas på lite sol emellanåt.
    Ha en trevlig, solig helg/Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, alt blir så frodig av regnet, men nå må det være nok. Nå behøver vi sol.
      Takk! Ha en fin helg du også!

      Slett
  13. Hello, we seem to be having a lot of rain lately. I hope the snails are not eating your plants. Your plants are beautiful, pretty photos. Wishing you a happy day and a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, it seems like we gets a lot of rain. The snails likes this kind of weather. I hope they will soon be gone. Thank you!
      Wishing you a wonderful weekend!

      Slett
  14. "En snegl på vej'n er tegn på regn i - Norge". Lettere omskrevet fra My Fair Lady. Men det er jo bare godt de går forbi på vejen!
    Jeg glæder mig også over de mange insekter i år. På mit arbejde har vi en mængde lave timian som blomstrer netop nu og her står en sky af tidselsommerfugle op hver gang jeg går forbi.
    Dejlige sunde og friske Hosta!

    Håber på godt weekend-vejr!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      Jeg håper jo at de fortsetter å gå forbi eller bli helt borte, men det skjer nok ikke. Timian er de veldig glad i ja. Insekter er det mange av i år, og de må ha likt forrige sommer.
      Ja, nå er de veldig frodige av alt regnet.

      Ønsker deg en flott vær i weekenden også! Her er det faktisk sol i dag :)

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...