tirsdag 19. mars 2019

Helleborus og mer rådyr...

Her om dagen var vi på besøk hos min bror da min nevø hadde fødselsdag. Hvert år når vi er der i mars er det alltid rådyr utenfor vinduet for broren min forer de. De er meget lettskremte, så en kan ikke gå for tett på vinduet. Så derfor blir bildene deretter.

Jeg har lenge klagd over store snømengder her, men det skal jeg slutte med ;)
På søndag når vi fikk regn her kom nesten all nedbør hos min bror som snø. Her kom det 5 cm, og det kom det 30 cm. Brøytekantene der var kjempehøye, og det synes også godt på bildene av rådyret i snøen hvor mye snø det er der.  De tråkker selv stier i snøen, men den er så dyp at kun hodet som er synlig.



Bildene er klikkbare.

Når vi kom hjem inn på veien "vår" her holdt vi på å kjøre på et av de to rådyrene som jeg også holdt på å kjøre på en annen dag litt lengre unna her. De to søskene lever farlig, men jeg håper at jeg slipper å se de mer. Nå er jeg lei av å "nesten" kjøre på de :(
Håper det smelter så mye fremover at de trekker inn i skogen igjen.

I forrige uke kjøpte jeg en Helleborus 'Dorothy's Dawn' og den står i kjelleren enn så lenge under lys. I natt var det -7 her, men i ettermiddag var det 6 grader. På torsdag er det meldt om 11 grader og det høres helt nydelig ut. Nå er jeg veldig lei av vinter, så våren er hjertelig velkommen :)



53 kommentarer:

  1. Hello dear Marit!
    What a misery ... when will the weather be better for you? The spring of this year is very slow! The hellebore is beautiful!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!
      I don't know, but I hope it will change soon. Yes, it's very slow. Thank you!
      Hugs!

      Slett
  2. Hei Marit

    Jeg hasr lige snakket med min nabo ved huset i Sverige - der faldt det også som sne og der ligger 1,2meter sne nu...

    Flotte billeder du fik af rådyrene, vi håber at nattefrosten har givet dem skare at gå på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det stemmer nok veldig godt, for i høyden kom det veldig mye snø. Huff, det er veldig mye.

      Jeg tror de hadde det i går natt, men ikke i natt da det var plussgrader.

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. Hei Marit.
    Godt å høre at snøen smelter hos deg. Håper den forsvinner helt snart. Rådyrene er vakre, men så mye ugagn de kan gjøre. Leste en plass at rundt planter og trær skulle en bruke eggeskall. De liker visst ikke lukten av egg. Vi er plaget her også nederst på tomta. Så rådet har jeg tenkt å prøve.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise
      Ja, det er jo så deilig å se at snøhaugene smelter. Rådyr er pene ja, men jeg liker de best på bilder. Hm, det er jo verdt å prøve, men jeg tviler vel på om den lukten holder seg gjennom hele vinteren. Her kommer jeg ikke til i hagen på lenge for det er så mye snø.
      Ha det godt.

      Slett
  4. I can well understand that dodging the deer all the time can get to be a little bothersome, but kudos to you for taking the time to make sure they are not harmed. Take heart. Spring is almost here. Today we basked in bright sunshine with a temperature of 7.5 degrees.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they can do a lot of harm in the garden. I think they are very pretty, but I prefer to not have them around.
      It's 9 degrees here now.

      Slett
  5. Good morning dear Marit,
    What a fantastic naturephoto's. Must be very special to be able to see it.
    Great that you get some springfeelings out of your basement. Your Helleborus is a beautiful one. Great that the forecast give happy feelings about the temperatures.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,
      Yes, it's very special to watch them so close.
      Yes,I'm gled for it. Thank you!
      It's 9 degrees here now.
      Have a wonderful day.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Smukke billeder, men de fortæller også, at din brors familie virkelig oplever en besværlig snevinter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolige snømengder der nå.

      Slett
  7. Hej Marit
    Heldigt at I ikke fik så meget sne, jeg kan godt se, at det ikke er nemt for rådyrene, men hos din bror. Måske trækker de sig snart tilbage hos jer, det kan jeg godt forstå, at du håber på.
    Godt at høre, at sneen endelig er på vej væk. Flot Helleborus 'Dorothy's Dawn.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Rådyrene har det ikke enkelt noe sted her nå, for det er så mye snø. 9 grader i dag, så det har jo begynt å smelte litt om ikke annet. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  8. Nydelig Julerose du har kjøpt, de blomstrer fint på denne tiden av året. Rådyr er vakre i naturen, men farlige på veien og kjedelige i hager.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Juleroser er veldig fine om våren. Rådyr passer best på bilder ;)

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Så smukke billeder, Marit - men jeg kan godt forstå, at du er træt af sne og vintervejr. Tænk at rådyr kan overleve med så meget sne.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er så trett av vinter nå. Ja, det er helt utrolig at de klarer seg gjennom vinteren.
      Klem!

      Slett
  10. Men så mycket snö Marit! Det är synd om rådjuren och det är ju otäckt att dom håller till vid vägen så det är risk att köra på dom. Vi körde på ett rådjur en gång, det sprang vidare och vi kontaktade jaktvårdarna och märkte platsen så dom kunde komma dit och söka efter det.
    En helt ljuvligt vacker Helleborus du köpt. Jag köpte en fin på trädgårdsmässan förra året och snart är det mässa igen. Det kan slinka med en ny Helleborus.

    Här sken solen igår men idag är det återigen regn. Det är snöfritt förutom i vår trädgård. Men jag är ju van.

    Önskar dig en fortsatt bra vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, det er utrolige mengder snø mange steder fortsatt. Det er veldig synd på de ja, for det må være vanskelig å finne mat med så mye snø. Jeg har en gang kjørt på et rådyr, og det var helt grusomt. Tre stykker hoppet rett ut i veien foran meg, og det ene traff bilen. Til alt hell var det rett ved siden av viltforvalteren så han fikk avlivet rådyret på stedet. Jeg husker at jeg var i sjokk resten av den dagen :(

      Tusen takk! De er jo så fine, men jeg sliter med å få de til å trives. Det er nok for kaldt om vinteren her for de.

      Her er det 9 grader og det smelter ute. Håper at det fortsetter!

      Ønsker deg også en fortsatt fin uke!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!
    Kan förstå att du vill att snön skall försvinna nu. Trodde våren kom till oss igår, helt fantastiskt soligt väder, idag är det grått igen. De första krokusarna öppnade sig, så fint. Hoppas rådjuren förstår att hålla sig i skogen och inte på vägen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, nå er jeg veldig lei av snø. I dag er det sol her og 9 grader. Været skifter alltid mye i mars.
      Ja, det er jo lov å håpe at de holder seg der.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Flotte juleroser (og rådyr også), håper det blir vår hos deg snart. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, rådyrene er så fine, men de bør holde seg i skogen. Ha en fin dag!

      Slett
  13. Hello, I hope your snow is melting. The deer are so cute! I just wish they would stay away from the traffic and roads. I love the pretty Hellebore blooms. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Just now the snow is melting. Yes they are. They goes around everywhere, and often in the road. Then they get killed.
      Thank you!
      Happy Wednesday!

      Slett
  14. Nei, alt er relativt. Så skjønne er Helleborus!
    Ha det godt, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sånn det er. Tusen takk!
      Ha det godt, Vigdis!

      Slett
  15. Ja, det var virkelig mye snø. Det skal virkelig bli deilig med vår no, håper det ikke er alt for lenge til. Ha det fint til så lenge. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye snø :(
      Det er helt sikkert! Ha det godt.

      Slett
  16. Det verkar som du har mycket vinter kvar hos dig. Men jag såg på skidskytte från Holmenkollen att de åkte i kortarmade tröjor en del av jänterna.
    Kram från Gotland

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Bosse,

      Så hyggelig å høre fra deg igjen! Ja, det er alt for mye snø igjen, men i dag var det hele 13 grader her. Det var vann overalt, så det smeltet mye. Hm, det har ikke jeg fått med meg...
      Klem fra Marit

      Slett
  17. Hei Marit!
    Det er alltid noen som har det verre. Rart det der at rådyrene trekker seg tilbake når våren kommer. Passer meg kjempebra. Nå smelter det virkelig. Det passer meg også kjempebra.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, sånn er det alltid. Det blir først bart inne i skogen, og det er jo der de finner mat. Det passer meg også bra at de gjør det. Det har det gjort her også i dag. Så herlig!

      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  18. Hi Marit
    Thanks for sharing these wonderful photos.
    Hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria,

      Thank you for your kind words.
      Hugs

      Slett
  19. Håper det går bra med rådyrene, nydelig farge på julerosen.
    Nå forsvinner snøen fort,
    Ha en fin kveld,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. De er så vakre, men de forstår seg ikke på trafikk. Nå smelter det mye, ja!
      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  20. Oj, vilken vinter ni har fortfarande, segt.
    Önskar dej en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fortsatt mye snø her, men nå har det smeltet nyeni de siste dagene.
      God helg!

      Slett
  21. Så makalöst mycket snö! Hoppas att ditt något mindre lager sjunker betydligt i värmen nu, men än är väl inte risken för mer snö över?
    Otäckt med rådjuren, inte vill man köra på något och inte vill man att de äter upp trädgården för en.
    Önskar dig en skön fortsättning på helgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si! Det har smeltet mye i de siste dagene, så jeg ser jo at snøen minker. Jeg håper jo at det er sluttmpå snøen nå. Rådyr er best å slippe å ha i nærheten, men de er dessverre rundt her.

      Ønsker deg en fin helg!

      Slett
  22. Forleden fikk jeg en Camillia i gave, og jeg husker at du viste bilder av mange vakre camillia-blomster. Nå venter jeg spent på at min 'Lady Campell' skal åpne seg.
    Rådyr er jeg bare sånn passelig begeistret for.......de er min verste skadegjører i hagen. Helleborusen derimot er skikkelig fin. Ser ut til at den har spraglete bladverk også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har mange forskjellige. Så gøy da! De er så vakre.
      Jeg også... De er pene på bilder ;)
      Ja, den har det. Jeg synes bladverket er så fint på mange av de.

      Slett
  23. Så vakre rådyr! Håper de skjønner de må holde seg unna der bilene kjører :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo det. Det hadde utvilsomt vært best for de :)

      Slett
  24. Nydelig Helleborus. Fant en i dag ute i hagen der snøen hadde tint vekk. SÅ deilig å se slike vårtegn. Og tusen takk for hjelpen med navn på stauden. At den kunne blir så høy ante jeg ikke. Skikkelig staselig staude med vakre blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy da! Da er det tidlig bart hos deg. Det er så gøy å se tidlige vårtegn, ja.
      Bare hyggelig! De er skikkelig høye, og veldig fine.

      Slett
  25. Dorothy's Dawn var sanslös fin :) Och din snörapport låter väldigt lovande. Men tycker lite synd om din bror men inte om rådjuren.

    Idag insåg jag att sorkarna som jag hittat hål efter och undrat vad dem egentligen ätit eftersom träd och buskar står fast i jorden... De små ..larna har ätit hostor och iris :(

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin :) Det smelter stadig, og en gang blir det nok bart her også. Helt enig, for der er det veldig mye snø.

      Huff, det er noen dumme dyr. Jeg har hatt hatt de her også. De har forkjærlighet for iris har jeg også merket :(

      Klem, Marit

      Slett
  26. Hei Marit! Grøss og gru så mye snø! Men jeg vil tro at en hage har det trygt og godt under et sånt lag :-)) Her er det vind og hagl det går i denne helgen.. Fin søndag til deg!

    SvarSlett
  27. Wow, that is extraordinary....and in your garden !

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...