søndag 17. februar 2019

Oppdatert såliste...

Jeg tar med det jeg sådde her om dagen på nytt igjen så jeg får samlet alt det jeg har sådd så langt. Ikke så mye, men jeg tror at jeg skal legge listen lavt i år på det jeg skal så. Det er for mye å holde på med både inne og etterhvert ute i år til at jeg skal ha for mye å passe på.

Blodbeger/ rhodochiton
Cyclamen hederifolium
Cyclamen hederifolium white
Cyclamen coum
Cyclamen coum var. white
Cyclamen graecum
Dahlia 'Bishop's Children'
Verbena bonariensis
Lobelia 'Riviera Lilac'
               'Blue Splash'
Echinacea 'Green Twister'
Rudbeckia hirta 'Sahara'

Det er grått vær ute, men mildt. 3,6 grader i skrivende stund. Det er langt frem til vår her, men det går sakte fremover. 3 cm mindre snø i dag enn på fredag, så det går i riktig retning :)


Jeg tar med to nye bilder av Camellia i gangen.  Jeg er helt syk av lengsel etter vår, så jeg må ha noe inne som blomstrer.

Ny phalaenopsis. Blomstene må nytes innendørs enn så lenge, dvs. til april eller noe sånt... ;)

Ha en fortsatt fin søndag!


56 kommentarer:

  1. I know that you long to be outside, Marit, getting your hands in the dirt, but I am sure that, in the meantime, your indoor "garden" gives you a great deal of pleasure.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's the way it is here, David, but I enjoy my indoor "garden". It helps a lot during the wintertime.

      Slett
  2. Hej Marit!

    Hoppas du lyckas med dina Cyclamen, underbara små skönheter att ha i trädgården.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det håper jeg også, og jeg har fått de til før. De er så fine, ja.

      Klem!

      Slett
  3. Hei Marit

    Alletiders at vaaren er paa vej til dig! Det er usädvanlig tidligt ogjeg Tror det passer paa det meste af norden? Hernede i Tyskland er det 18 nu,Men der er nattefrost saa det er bagud i forhold til Danmark. Hernede er der dog bier😃
    Godt du begränsede dig medfrösaaningen i aar. Du har Meget om örene i disse dage!

    Ha en dejlig söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, om den ikke er på vei sånn med en gang, så er det ikke fullt så vinterlig ute. Ja, det kan virke sånn. 18 grader! Det hørtes deilig ut. Her er det også nattefrost hver natt, så det begynner ikke å smelte for alvor før det er varmegrader om natten. Så hyggelig da!
      Ja, jeg tror at jeg må begrense meg i år med såing, for det tar mye tid å passe de med vann og prikle de ut i større potter. Ja, her skjer det så mye hver dag at det går helt rundt i hodet ;)

      Ha en deilig aften

      Slett
  4. Dear Marit, I did sowed as well. I have Lobelia seed variety 'Imperador Willam' It must be blue one, but...we'll see. I also love petunia and go to sow it next week. The snow is getting thinner but it still is much.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Nadezda,

      So nice! Lobelia is so pretty. Petunia is also pretty. It's the same here. I long for spring!

      Slett
  5. Dine blomster er bare så fine! Jeg længes også efter våren - her har vi 10 grader lige nu. I går havde vi 11 og masser af sol. Det var næsten vår :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør vi vel alle nå :)
      Det høres utrolig deilig ut! Det må være så godt å ha det sånn nå. Her må vi vente ganske lenge tror jeg før det blir sånn.
      Klem

      Slett
  6. Du har købt mange frø og det kan jeg godt forstå - man bliver så fristet af katalogerne og drømmene om vår.

    Godt at det går fremad med renoveringen, det bliver også godt at tage i brug.

    God søndag, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så lett å bli fristet nå. Katalogene kommer i postkassen og det er lenge til det blir vår her.

      Ja, nå går det veldig hurtig her, og det er fortsatt mye igjen.
      Men det går fremover! :)

      Ha en god aften, klem

      Slett
  7. Dear Marit!

    You have sowed some great plants, there is a new life in the seedlings! Fortunately, the amount of snow has decreased slightly, still enough. Even during the day, the temperature has been quite warm, at night is still frost.

    Your camellias and phalaenopsis are so lovely!

    I wish You nice week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Saila!

      Yes, I have, and today I saw the first green sign in the soil.
      Here the melting goes so slow, but soon it will be spring.

      Thank you!

      I wish you too a nice week!

      Slett
  8. Hei Marit.
    Er det ikke godt å være i gang. Jeg har mye frø i år. Klarer ikke å begrense meg. Plussgrader her også, men tåka ligger tett.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Jo, det er så herlig. Det har jeg også, men jeg tror jeg må spare mange av de til neste år. Her er det ikke tåke, men det er skyet. Nå er det 1 +.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  9. Hello, Marit! Your orchid blooms are lovely. Sounds like you are busy with your new plantings. I am sure you will enjoy moving them outside when possible. Enjoy your day, have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! Yes, I'm very busy with the seedlings. Yes, I will.
      Happy Sunday, and have a nice new week!

      Slett
  10. Hej Marit!
    Vackra blommor, nu längtar man efter något som blommar. Snön försvinner i snabb takt här också, men det lär komma mera.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Jeg tror nok at det kommer mer snø her også innen det er vår.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Smukke kameliablomster - de varsler forår.

    SvarSlett
  12. Så vackra camelior! Lycka till med dina frösådder, klokt av dig att inte sätta i gång med för många sorter.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg må nok bare begrense meg i år.
      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  13. Nydelig blomster, Marit!
    Jeg ser at du sår flere alpefioler.
    Hvordan klarer de vinteren i bed?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vigdis! Ja, jeg har sådd de i flere år. De må dekkes godt med løv og blader og jeg har fått de til å overleve forrige vinter her. Men dekking er helt nødvendig eller overlever de ikke.

      Slett
    2. Takk for svar. Moro å teste. De har jo så herlige grønne blader også.

      Slett
    3. Ja det er moro å prøve noe nytt. Bladene er veldig fine.

      Slett
  14. Pludselig er sneen væk, og det er forår, men jeg forstår godt du længes. Heldigvis har du smukke blomster inden nu.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en dag så er den borte, men det tar sin tid. Ja heldigvis så har jeg det.
      Klem

      Slett
  15. For noen nydelige kamelia, lengter også etter vår...
    Ha en fin dag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Vi får håpe at våren kommer snart...

      Klem, Marit

      Slett
  16. Ser at Cyclamen er et satsingsområde hos deg, de er vakre. Vakre er også Cameliaene.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så morsomt å få de til. Ja, det er de.
      Ha en fin mandag du også!

      Slett
  17. Hei Marit!
    I dag har tåka ligget lavt. Håper snart på sol. Vakker blomstring du har.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det har vært sånn her også. Men det smelter for det er 5 grader og det drypper fra takene. Tusen takk!
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  18. Flotte cameliaer, og jeg forstår din længsel efter forår :-)
    I dag, mandag, har vi haft det skønneste forårsvejr, men jeg kan ikke rigtig nyde det, fordi det kommer så tidligt, at jeg ikke tør stole på det.
    Men skønt er det, at det går den vej.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så flotte, og jeg lengter veldig etter vår :)
      Det er nok tidlig ja, og her blir det nok vinter en stund til. Ja, det er så godt. Vinteren er på vikende front :)

      Slett
  19. Jeg er slet ikke begyndt at så endnu...gør det nogle gange her i vinterferien, men sidste år begyndt jeg først 1. marts og det gik fint, så det gør jeg nok også i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hos deg går det nok bedre enn her, for her varer vinteren mye lengre enn hos deg.

      Slett
  20. Ja, det er fint med blomstre innendørs nå :-)
    Det er litt for tidlig å så inne hos oss, siden vi ikke har noe kjølig rom som egner seg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å nyte de nå mens vi venter på våren.
      Det forstår jeg godt, så da må du nok bare vente :)

      Slett
  21. Fin sålista :) Du är klok som begränsar dig... ..jag kommer svära fram i mars-april ;) Men i vår ska jag inte resa och det känns riktigt lyxigt just nu. Ljuvliga bilder på dina kamelior och orkidéen. Jag körde ut kameliorna i växthuset igen när jag såg plusgrader i åtminstone 10 dagar framåt. Och jag noterade knopp, tror jag, även i 'Cornish Snow'.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Liten, men innhokdsrik likevel ;)
      Jeg må gjøre det i år for jeg får ikke så mye tid i vår med all denne ombyggingen. Det høres klokt ut! Her har det vært 8 grader i dag og det kjennes ut som vår. Men det er nok litt for tidlig her tror jeg.
      Knopp høres fint ut!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Så nydelege blomster du kosa deg med inne til
    det slår ut i full blomst ute.
    Her er vår i lufta på ander veka, men eg rekna med
    vinteren slår til igjen.
    Ha fine dagar i venting på vår.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Du er så heldig som får våren så tidlig. Her fikk vi 5 nye cm med snø, så her må vi slite med vinteren litt lengre.

      God helg!

      Slett
  23. Wonderful flowers, especially the orchids.
    Although where I live (Lisbon - Portugal) the weather is not so rigorous, with snow and low temperatures (today it was here between 10º and 14º) I am also wishing that spring arrives.
    All the best
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      I envy your warm climate, but spring come at last here too.
      Happy Weekend!

      Slett
    2. Du är verkligen uthållig. Det måste ta lång tid mellan frö och blomning för cyklamen?
      Ha det gott
      Helene

      Slett
    3. Tålmodig må en være når en har hage :) Ja, det tar et par år før de blomstrer.
      Ha det godt

      Slett
  24. Fina krukväxter.
    Här i Spanien finns mycket cyklamen i rabatterna i städerna, så fina.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det så jeg i ditt blogginnlegg for en stund siden. De er så fine, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  25. For en skjønn blomstring i gangen!
    Lista ligger uvanlig lavt for såing denne sesongen. Har bare sådd blodbeger, som spirer etter at jeg kom hjem fra 2 ukers ferie :) Men nå må jeg i gang med det som skal sås.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine å se på nå :)

      Mine blodbeger er i ferd med å spire nå, så de er ennå ikke for sent å så de enda. Da er du nok opplagt til såing! :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...