mandag 11. februar 2019

En riktig god hagedag...

Ja, ikke helt bokstavelig da, for fortsatt er det mye snø her. På fredag begynte det å striregne her, og det fortsatte i går også. Snøen krymper, for på fredag var det 88 cm med snø, og i dag er det målt til 72 cm.  Det var 5 plussgrader i går og i dag. Det er så en får vårstemning ute nå :)

I dag tidlig fikk jeg mail fra Barnhaven, og det er kenge siden jeg bestilte noe frø derfra. Inspirert av det fine været i dag så bestilte jeg:

Barnhaven Blues
Osiered Amber
Snowbird
Frilly Blue Shades
Vera Maud

I dag fikk jeg endelig tatt i bruk mitt nye sårom. Det er langt fra ferdig der, men jeg fikk plugget i kontaktene til lyset og da var jeg i gang.  Bedre sent enn aldri.
Jord, frø og potter hadde jeg kjøpt inn, og frø da var det bare å begynne.

Jeg fikk sådd:

Blodbeger/ rhodochiton
Cyclamen coum
              "      var. white
Cyclamen hederifolium
         "         white
Cyclamen graceum white.

Denne kjenner jeg ikke til fra før, og den er kanskje ikke herdig her. Men nå er den sådd. Jeg har mye mer frø, så det blir nok sådd mer.

I kveld fikk jeg mail fra Garden Living og det ble selvsagt bestilt noe der også, men det tar jeg en annen dag.

Ingen tvil om at det forsatt er mye snø her...

 ...men nå er solen i alle fall oppe veldig  lenge. I desember går solen ned helt til venstre i bildet kl. 12.15 og nå i dag 15.05. Her er det åser som stenger for solen når den er så lav. Nå er den høyt over åsen, og dagene blir lengre. Godt at det går fremover

Vannet i kjelleren er tørket helt opp, og nå er det ikke meldt om mer nedbør
Det er meldt om varmegrader i 14 dager.

Ha en fin uke!

30 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Det er jo helt uhørt med disse varmegrader! Det er sjældent hernede, men hos dig må det være noget helt særligt!
    Dejlige solbilleder, er der først kommet hul på sneen så går det hurtigt.
    Cyclamen graecum bliver specielt nævnt som sart - "so not one for the garden outside in northwest Europe". Bladværket skulle til gengæld være superflot:)

    Ha en dejlig varm uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt vilt! I dag skinte solen og det smeltet så mye at det rant så mye fra takene at det hørtes ut som regnvær :)
      Ja, det er så deilig å se solen nå.
      Takk for info om den. Da får jeg ta den inn om vinteren hvis jeg får den til å spire.

      Ha en deilig uke du også!

      Slett
  2. I hope that all that snow doesn't melt too quickly and cause flooding.

    SvarSlett
    Svar
    1. No, I don't think so, because now it will be colder. Flooding is not nice.

      Slett
  3. Litt rart dette været vi har de siste årene. Ekstrem varme om sommeren, mengder med snø om vinteren og varmegrader når det skulle vært vinter et par måneder til. Blir spennende å følge frøspiringen din framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo helt sprøtt. Jeg er vel ikke sikker på om det blir så varmt fremover. Det er for tidlig for våren enda.
      Ja, det blir spennende.

      Slett

  4. Nå vet jeg hvor all vår snø gikk! ;-)

    SvarSlett
  5. Hej Marit
    Godt at høre, at snemængden falder, lad os så håbe, at der ikke kommer mere og at det bliver ved at gå den rigtige vej.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ha, det er veldig godt med mindre snø selv om det stadig er nok av den ;)
      Det er alt for tidlig å håpe på vår her nå, men jeg håper at vi ikke får mer snø på en stund.
      Klem

      Slett
  6. Hej Marit!

    Vi har också haft 5+ några dagar, märklig vinter. Skönt att snön sjunker ihop och att dagarna blir ljusare. Solsken piggar upp!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er en merkelig vinter. Ja, det er helt sikkert. Det gjør den, ja!

      Klem!

      Slett
  7. Vi håber, at det var vinteren for denne gang - hvor er det smukke billeder! Nu vil vi gerne have forår. Her går solen ned 17.10 nu. Dejligt at du har taget sårummet i brug! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo lov å håpe på det. Ja, vi vil jo gjerne ha det nå, men her kommer ikke våren så tidlig som hos deg.
      Her er det høye åser som stenger for solen. Hos deg er det mye flatere enn her :) Ja, jeg er så glad for det!
      Klem!

      Slett
  8. Innesåing er en hyggelig beskjeftelse når det ligger mye snø ute.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert!

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Good morning, dear Marit!

    I will be very happy for you when the snow will melt quickly! I can not wait to see the small plants ... :))
    I wish you a good day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Ella!

      Thank you! Today it's snowing again, but I hope it will end soon. :)
      I wish you too a nice day!
      Hugs!

      Slett
  10. Hei Marit.
    Jeg har også sådd litt. Må være deilig å ha et eget rom. Her blir de stående rundt forbi.
    Så på nettet at nå var vinteren over i Kristiansand. Vi får se.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Så bra! Ja, det er det, for da har jeg alt på et sted. Ja, jeg vet alt om det, for sånn har jeg også hatt det.
      Her snør det store hvite filler, så her er ikke vinteren over enda. Men hos deg er den sikkert over snart.
      Ha en fin dag.

      Slett
  11. Hej Marit!
    Härliga soliga bilder, solen visar sig här också. Så bra att du fått komma igång med sådderna. Snön smälter undan här också, och det känns härligt med sol och snödropp.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, i går var det så fint med sol, men nå snør det igjen :(

      Det er meldt om varmere vær fra i morgen så jeg håper på det.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Hello, we have snow, ice and rain today. It is cold nothing is melting. Your photos are pretty and it is nice to see the sunshine. Happy Tuesday, enjoy your day. Have a great week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      I'm so sorry about your weather. Here it's snowing again today. I hope for better weather tomorrow. Thank you!
      The sun is always nice to watch.
      Happy Tuesday!

      Slett
  13. Det er utroligt så meget sne, du fortsat har, på trods af regn og plusgrader. Det må være skønt at have et sårum, hvor man kan gå og hygge sig med at så og prikle - og ikke mindst følge hvordan det spirer og gror i såbakkerne.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. 88 cm med snø smelter dessverre ikje så hurtig, men det har jo krympet med 16 cm siden fredag. I dag snør det igjen, men det er meldt om 6 grader og sol i morgen. Håper på det!
      Ja, der er det alltid hyggelig å være når det er vinter ute.

      Slett
  14. Dejligt med lidt forårsstemning hos dig både inde og ude. Vi nyder vist alle sammen de længere dage. I dag var det fint solskin her og en meget smuk solopgang, så bliver man glad.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig med vårstemning nå etter all snøen. Det er 7 grader og strålende sol her nå. Det blir en glad av ja :)

      Slett
  15. 14 dagar med plusgrader... Då försvinner nog mycket snö även hos dig :) Fina sådder du gjort men som du säger C. graecum får du nog ha i kruka och förvara frostfritt vintertid. Visst är det härligt med ljus och längre dagar.

    Kram, Carian

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil garantert hjelpe på snømengden :)
      Ja, det er nok best å ha den inne om vinteren. Det har vært så fint her i dag med 8 grader :)

      Klem, Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...